دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

۱۸۰ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

امروزه موشک های کروز، هواپیماهای رزمی پنهانکار، زیردریایی ها و بسیاری دیگر از انواع سلاح های عظیم الجثه، میادین نبرد در تمام نقاط دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده اند اما این باعث نشده است که اهمیت تجهیزات انفرادی مثل سلاح های کمری کاهش پیدا کند.

در ۲۹ مارس ۱۹۹۹ سازمان نظامی ناتو بمباران اهدافی در خاک صربستان را آغاز کرد. اسلوبودان میلوسوویچ حاکم صربستان از پذیرش توافقنامه های بین المللی در مورد توقف خشونت ها در کوزوو خودداری کرده بود و این امر نقطه شروع عملیات نیروهای متحد ناتو بر علیه حکومت صربستان گردید.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در راستای ارتقای توان رزمی خود ضمن اجرای تاکتیک‌های نوین عملیاتی در حوزه دفاع زمینی تاکنون تسلیحات جدیدی را رونمایی و در رزمایش‌های اخیر تست میدانی کرده است.


نیروی زمینی ارتش که به گفته فرمانده نزاجا از نظر توانمندی زرهی جزو قدرتمندترین نیروهای زرهی غرب آسیا محسوب می‌شود متناسب با تهدیدات رصد شده تغییراتی را در سازمان رزم خود ایجاد کرده است که مهمترین بخش آن ارتقای سامانه‌های راکتی و موشکی ضد زره می‌باشد، که در این رابطه ضمن بیان تاریخچه‌ای از این نوع سلاح هابه بیان پیشرفت های این نیرو در این عرصه خواهیم پرداخت.

 امام حسن علیه السلام، به شهادت تاریخ، فردى سخت شجاع و با شهامت بود و هرگز ترس و بیم در وجود او راه نداشت. او در راه پیشرفت اسلام از هیچ گونه جانبازى دریغ نمی‌‏ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود.

بی شک موتورها بخش بسیار مهمی در عرصه هوانوردی، دریانوردی و نیروهای زرهی داشته است. دیگر بر همگان ثابت شده کشورهایی که توانسته‌اند در عرصه ساخت انواع موتورها نیازهای خود را تأمین کنند به سرعت رشد و ترقی کرده‌اند. امروزه برای ما نیز موتورها یکی از مهمترین عرصه برای رسیدن به خودکفایی است که خوشبختانه گام‌های بلندی نیز برای رسیدن به این مهم برداشته شده است. برخی از کشورهای قدرتمند و دارای تکنولوژی ساخت موتور، حتا برای خود سبک خاصی دارند که بحث در مورد آن جای خود را دارد.
موتورها از جی ـ 58 (J-58) به عنوان محبوب‌ترین موتور من در میان موتورهای غربی تا جی 85 (J-85) و (J-79) و F-404 تا TF-32 و ...
موتورها از RD-33 تا RD-33K و RD-50 و AL-31 و R-195 و AL-21 تا موتور هیولای شرکت سوخو (SU-T4) RD-36-41 و یا دیگر موتور محبوب من AL-41 و ...


موشک بالدار  خ 101 با موشک‌های خ 55 متفاوت بوده و برد آن 5 هزار کیلومتر است و کشف آن توسط رادارهای متخاصم بسیار سخت است. (دانشنامه این اطلاعات را در مورد خ 101 تایید نمی‌کند)

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

شاید وقتی که صحبت از آرژانتین می‌شود اغلب به یاد فوتبال، کارنوال و یا گوشت بیفتند. اما من یاد سه چیز می‌افتم توپ تام، آلاکرن و البته آمیا! تام و آلاکرن که مربوط به نظامی بودنم می‌شود. اما وقتی در مورد آمیا صحبت می‌شود خیلی سوال در ذهنم شکل می‌گیرد. چرا مسئولان آنطور که لازم بود جواب ندادند. انگار مانعی برای نشان دادن و گفتن حقیقت وجود داشت. در و دیوار شهادت می‌دهند که بمب گذاری آمیا کار صهیونیست‌ها با همکاری عربستان بود. هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند کشوری مانند ایران که سخت تحریم نظامی شده در آستانه عقد قرار داد خرید و تولید تانک تام از آرژانتین دست به این سگ کشی بزند و همین خشم و تعجب مرا برمی‌انگیزد که چرا وکلا و مسئولان مربوطه مانند آقای هاشمی در این مورد سکوت کرده و اجازه داد چنین تهمت‌هایی به کشور وارد شود. در دوران دفاع مقدس دو کشور آمریکای لاتین کمابیش به ایران و عراق اسلحه فروختند. دو کشوری که در آن دوران رقابت تسلیحاتی هم داشتند. بزریل هرگز به صدام نه نگفت و آرژانتین از معدود کشورهایی بود که در اواخر جنگ به ما تسلیحات می‌فروخت. این موضوع صدام را بسیار خشمگین کرده بود. از این رو بود که آل نجس سعود با همکاری دستگاه جاسوسی صهیون دست به این جهود کشی زد. دستکم عاقلانه بود که جهود کشی را در برزیل انجام بدهند تا شاید یک عقل سلیم این موضوع را باور کند. اما کشتار جهودان در کشوری که با ما رابطه حسنه دارد و در آستانه قرارداد تانک تام است بسیار احمقانه بود! با این حال با حمایت رسانه‌های آمریکایی و بی لیاقتی برخی افراد و پس از آن دولت مضحک اصلاحات این جریان چنین شکل و ریشه گرفت.


نشریه آمریکایی The National Interest می نویسد توپولف 160، هواپیمای بمب افکن استراتژیک مافوق صوت موشک انداز روسیه در جریان عملیات هوایی در سوریه امکانات خود را بطور کامل نشان داده و استفاده از نوع جدید موشک های کروز قدرت آنرا باز هم بیشتر کرده است.

در زمان جنگ جهانی دوم بود که اهمیت قدرت هوایی و مشکلاتی که ممکن است توسط آنها برای قوای پیاده به وجود آید بیش از پیش خود را عیان کرد. از همان به این سو بود که بحث مقابله با تهدیدات هوایی دشمن برای نیروهای زمینی و خصوصا رسته پیاده تبدیل به مسئله ای حیاتی شد.