دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

مقدمه:
امروزه هستند کسانی که به محض دیدن هواپیماهای ملخ دار پیش‌داوری می‌کنند و به سرعت کشور یا ارتش استفاده کنندگان این نوع از هواپیما را کشور عقب مانده یا ارتش پوشالی می‌نامند. به جرأت می‌شود گفت که این افراد به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول افراد غربزده هستند که بال‌های بی‌2 و اف 22 را قدرت مطلق می‌دانند. دسته دوم آدم‌هایی هستند که با ابتدایی‌ترین مسائل نظامی هم آشنایی ندارند. دانشنامه دفاعی بارها قصد داشته در مورد هواگردهای مختلف مقالاتی را ارائه کند. اما همیشه این نگرانی وجود داشته که ناخواسته به نفع غرب تبلیغ شود. اما شب گذشته که یکی از سینه‌چاکان غرب آمد و به هواپیمای بمب افکن استراتژیک گفت (هواپیمای مسافربری) حسابی جا خوردیم. جالب اینجاست که این دسته افراد مانند تمام غرب‌زده‌ها خود را عقل کل می‌دانند و در هر موردی، تاکید می‌کنم در هر موردی ورود می‌کنند و همیشه هم طلبکارند. از این رو بر آن شدم که به مرور مطالب و مقالاتی در مورد هواگردها هم به نشر بگذارم.

بی‌شک در عرصه شناسایی هواگردها یکی از مهم‌ترین شاخه‌ها، شاخه هواپیماهای با موتور پیستونی و ملخ‌دار است. شاید برای کسانی که اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند جالب باشد که به عرض برسانم، یانکی‌های نجس، روس‌ها، چینی‌ها، فرانسوی‌ها و ... بزرگترین دارندگان هواپیماهای ملخ‌دار در ارتش و نیروی هوایی خود هستند.

EMBRAER EMB

هواپیمای آموزشی رزمی توکانو

هواپیمای امبرائر یک هواپیمای آموزشی رزمی ساخت برزیل است که از جمله موفق‌ترین‌ها در رده خود بوده و به کشورهای زیادی نیز صادر شده است. امبرز یا امبرائز یک هواپیمای دو نفره توربوپراپ است که برای مقاصد آموزشی و رزمی سبک طراحی و ساخته شد.

این نمونه ET در ابتدای دهه 1983 ترسایی ساخته و معرفی شد و با توجه به عملکرد رضایت بخش نمونه‌های قبلی خود مورد استقبال نیز قرار گرفت. مهندسان برزیلی برای این هواگرد از موتور معروف و محبوب PT6A25C که در کانادا تولید می‌شود استفاده کردند. این موتور که ساخته و طراحی شده توسط شرکت پرایت اند ویتنی می‌باشد در اصل تولید کاناداست نه ساخت کانادا؛ حروف اول نام موتور PT موید همین موضوع است. این موتور که پیش از آن در چندین نمونه مشابه دیگر استفاده شده، بازخورد خوبی داشته و کارنامه کاملن موفقی را از خود بر جا گذاشته است.

توربوپراپ

نمونه برش خورده این موتور

قدرت موتور این هواپیما به عنوان بزرگترین نقطه قوت آن دارای قدرتی معادل 750 اسب بخار بوده که امبرز تی را به سرعتی معادل 448 کیلومتر در ساعت می‌رساند. همچنین با توجه به میزان مصرف مناسبی که دارد میتواند بردی معادل 1800 کیلومتر نیز برسد.
این نمونه موفق پس از نمایش‌های خوبی که داشت به سه مدل مجزا و سفارشی تولید شد:
توکانو Mk.51:
نمونه صادراتی ویژه برای نیروی هوایی کنیا
توکانو Mk.52: نمونه صادراتی ویژه برای نیروی هوایی کویت
توکانو T.1:نمونه اصلی شرکت توکانو که مخصوص نیروی هوایی انگلیس تولید شد

مشخصات:
نام: امبرز تی
سازنده: بزریل
موتور: پرایت اند ویتنی
قدرت موتور: 750 اسب بخار
سرنشین: 2 تن
نرخ صعود: 13.2 متر بر ثانیه (نرخ صعود متوسط تا خوب)
سقف پرواز: حداکثر 9000 متر
برد: 1844 کیلومتر
حداکثر سرعت: 448 کیلومتر بر ساعت
وزن خالی: 1.81 تن
حداکثر وزن پرواز: 3.17 تن
طول: 9.86
طول بال: 11.4
تسلیحات: تیربار سبک، غلاف هدف گذار لیزری، لانچرهای راکت هایدرا 70 م‌م، بمب‌های مختلف تا نهایت وزن یک تن
کشورهای دارنده انواع این هواپیما:
آرژانتین: حدود 30 فروند
ایران: 25 تا 80 فروند
کویت: 16 فروند
کنیا: 12 فروند
ونزوئلا: 31 فروند
پرو: 30 فروند
فرانسه: 50 فروند
مصر: 54 فروند
هندوراس: 12 فروند
پاراگوئه: 6 فروند
برزیل: با تعداد N فروند
همچنین 27 فروند هم برای یک مشتری نا مشخص ساخته و تحویل شده است.
تالیف: دانشنامه دفاعی
حق نشر محفوظ است
پی‌نوشت: نهایت تلاشم را کردم که خلاصه بنویسم. سر جدتان دیگر نخوانده نگویید خوب بود به ما هم سر بزن. اگر خلاصه‌تر می‌نوشتم حتا نمی‌شد گفت که این هواپیما به خواننده معرفی شده است.

  • موافقین ۴
  • ۲۳۸۷ بار مطالعه شده است

EMB 312

نظرات (۱)

چه جالب نمی‌دونستم این مدلی هم داریم
دانشنامه دفاعی:
یکی از دلائل نوشتن این مقاله قولی بود که دو ماه پیش به شما دادم
خوشحالم که مورد پسند قرار گرفت.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی