دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
کوکسان؛ این هویتزر یک توپ خودکششی 170 میلیمتری است که بر یک شاسی شنی دار (تی 54) سوار شده است. این توپ به صورت روباز احتمالا بر روی شاسی تانک T-54 و یا بنا به گزارش هفته نامه دفاعی Jane's تانک چینی Type 59 و یا T62 نصب شده است. لازم به ذکر است که کره شمالی تعداد زیادی توپخانه خودکششی را تولید و در زرادخانه خود ذخیره نموده است . این توپ 170 میلیمتری فاقد حفاظ بوده و دو بیل بزرگ در انتهای خود دارد که قبل از شلیک پائین آورده می شوند. این توپ از نوع ناشناخته ای است که احتمالا در گذشته از یک توپ دفاع ساحلی و یا توپخانه روسی نصب شده بر روی ناوشکن ها برگرفته شده و به نظر می رسد تکنولوژی آن مربوط به دهه 50 میلادی باشد.
توپخانه KOKSAN یا M-1978 برای نخستین بار در رژه سال 1985 به نمایش عموم درآمد. Koksan نام شهری در کره شمالی است که این توپ برای نخستین بار در سال 1978 آنجا مشاهده شده است. در نمونه های اولیه ، این توپ هیچ مهماتی را با خود حمل نمی کند. تعداد توپهای در خدمت کره شمالی نیز به صورت عمومی گزارش نشده است. نقل و انتقال این توپ بدلیل حساسیت شاسی آن محدود به نظر می رسد و استحکام زره آن به همان اندازه تانک چینی Type 59 می باشد.
مدل های بهینه شده این توپ که بعدها M1989 KOKSAN نام گرفت جایگزین مدل های قدیمی M-1978 شده و قادر به حمل 12 گلوله با خود است. کره شمالی این توپها را در قالب آتشبارهائی معادل یک هنگ شامل 36 قبضه توپ وعمدتا در مناطق مرزی با کره جنوبی مستقر کرده است اما پس از آنکه سامانه های موشکهای جدیدی را جایگزین آنها ساخت ، بخشی از توپها رابه ایران صادر نمود. این توپها عمدتا در سنگرهای بتونی با عمق 5 متر واقع در زیر شن ها یا زمین مخفی شده اند. نکته کلیدی این توپ برد بلند آتش آن است که می تواند شهر سئول در کره جنوبی را از ماوراء محدوده غیرنظامی واقع در مرز دو کشور هدف قرار دهد.

کوکسان در عراق
جنگ ایران و عراق تنها جنگی است که این سامانه در آن بکار گرفته شد و ایران با موفقیت از آنها بر علیه آتشبارهای توپخانه و مواضع نیروهای عراقی در رده های عمقی استفاده نمود. در جریان جنگ ایران و عراق ، تاسیسات نفتی کلیدی دو کشور در برد آتش توپخانه طرفین قرار داشت. در ژوئن سال 1982 ، عراقی ها به صورت کامل از خاک ایران بیرون رانده شدند . از آن نقطه به بعد ، عراق بیشتر اوقات جنگ را در لاک دفاعی فرو رفته بود. در سال 1986 و ابتدای سال 1987 ، ایران عملیات هجومی جدیدی را آغاز نمود و توانست تا حاشیه بصره پیشروی کند. هنگامیکه عراق جنگ جدید نفتکش ها را به راه انداخت ، ایران متقابلا کشتیرانی آزاد را هدف قرار داد. کویت نیز که میلیاردها دلار به صورت وام به عراق پرداخت کرد و از عراق حمایت نمود ، ناگهان خود را در وسط میدان جنگ دید.


توپ‌هاى کوکسان در عراق
ایران تعدادی از توپهای M1978 Koksan را در سال 1987 از کره شمالی دریافت نمود. در آن زمان ، این توپها بالاترین برد را در میان توپهای ساخته شده در دنیا داشت و قادر بود تا گلوله های مجهز به خرج موشکی را تقریبا تا 60 کیلومتری شلیک نماید. ایرانیها با این توپ از درون بندر فاو ، تاسیسات نفتی کویت را در شمال شرقی این کشور هدف قرار می دادند. با آنکه جنگ ایران و عراق در شمال کویت در جریان بود اما آتشباری گلوله های توپخانه ، دیوارهای شهر کویت را بلرزه در می آورد. تعدادی از این توپها در اواخر جنگ ایران و عراق به غنیمت نیروهای عراقی درآمد.
توپ کوکسان در زمان جنگ
از سال 1993، کره شمالی توانائی های توپخانه اش را در مناطق نزدیک با مرز کره جنوبی تقویت نمود. علت آن هم ضعف نیروی هوائی آن کشور در انجام حملات زمینی است . در سال 1998 کارشناسان کره جنوبی معتقد بودند که کره شمالی استقرار توپخانه 170 میلیمتری Koksan با برد 50 کیلومتر و موشکهای 240 میلیمتری در مناطق مرکزی و غربی را به پایان برده و اکنون در حال افزایش مناطق تحت پوشش این دو سامانه در شرق کشور است.


توپ‌هاى کوکسان در رژه ایران
تحلیلگران امنیتی کره جنوبی طی گزارشی اظهار داشته اند که یگانهای توپخانه 170 میلیمتری و موشکی 240 میلیمتری کره شمالی قادر است تا 10.000 گلوله در دقیقه به سوی سئول و اطراف آن شلیک کند. " تعداد توپهای Koksan به صورت عمومی گزارش نشده است اما گزارشات موثقی در دست است که نشان میدهد کره شمالی حدود 500 قبضه آتشبار دوربرد دارد که میتوانند سئول را هدف قرار دهند . این تعداد دوبرابر تعداد آتشبارها در اواسط دهه 90 است . کالیبر بزرگ توپخانه های خودکششی عموما سبب می شود تا نرخ آتش در دقیقه بین 4 تا 8 گلوله متغیر باشد. این امر سبب میشود تا اتشبارهای موجود بین 2 تا 4000 گلوله را در دقیقه شلیک نمایند. حدود دویست قبضه موشک انداز 240mm قادر به شلیک 12 الی 22 راکت هستند که می توانند حدود 4400 راکت در دقیقه را شلیک نمایند. اتکای کره شمالی به آتش توپخانه به عنوان زیربنای قدرت رزمی خود سبب شده تا ارتش آن کشور حدود 50 سنگر بتونی مخصوص به ارتفاع 5 متر را در طول مرز برای توپخانه های سنگین خود کششی همچون Koksan ایجاد نماید . ارتفاع بلند این سنگرها بیشتر از اندازه مورد نیاز برای تانکها یا توپخانه های ضد تانک است.

 

 

 

کره شمالی به تقویت توان دفاعی خود ادامه می دهد. به طور کاملا مشخصی اجرای چنین برنامه جاه طلبانه ای با هدف افزایش توان نیروی زمینی آن کشور صورت می گیرد. شالوده اصلی این برنامه ، بکارگیری تعداد زیادی از لانچرهای چند لوله ای موشکهای بردبلند 240 میلیمتری و توپخانه خودکششی 170 میلیمتری به محل های استقرار مستحکمی در نزدیکی منطقه غیرنظامی مرزی است. به استثنای این توپها که در رژه سال 1992مشاهده گردیده اند و چند سامانه احتمالی دیگر ، بیشتر توپخانه های کره شمالی از طرح های قدیمی روسی و چینی برگرفته شده اند.

برد این توپ بین 40 تا بیش از 50 کیلومتر تخمین زده شده و قادر به شلیک گلوله‌های شدیدالانفجار ، ترکشی و شیمیائی یا بیولوژیک است.

 

برد 24 الی 30 مایل/40 الی 50 کیلومتر برای گلوله‌های معمولی
برد 35مایل/60 کیلومتر برای گلوله های با خرج راکتی (بیس بلید)

 

 


مهمات
مهمات شدیدالانفجار
گلوله‌های ترکشی
مهمات شیمیائی یا بیولوژیک
حداکثر نرخ آتش
یک یا 2 گلوله در هر پنج دقیقه (به طور تقریبی)
حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت ( تقریبی)
شعاع عملیاتی 300 کیلومتر (تقریبی)
ورود به خدمت: دهه 1970
وزن : 40 تن
ویرایش و تنظیم برای دانشنامه دفاعی
  • موافقین ۹
  • ۲۶۱۶۵ بار مطالعه شده است

توپ خودکششی

توپخانه

هویتزر

کوکسان

نظرات (۳)

عجب توپی...
دانشنامه دفاعی:
این توپ بسیار قدرتمند است.
شاید بعد از 203 م‌م و 175 م‌م قدرتمند‌ترین و مخوف‌ترین توپ دنیا همین باشد.
  • مهدی سلامت(تنهاترین سردار)
  • برادر عزیز محبوب و استاد گرانقدر
    از مطالب زیبای شما کمال استفاده وبهره لازم ووافی شداجرتان با صاحب اصلی قلم
    دانشنامه دفاعی:
    سلام برادرم
    اختیار دارید، شرمنده می‌کنید.
    در پناه مولایم حسین (ع)
    سلام علیکم خسته نباشید برادر عزیز عالیست!
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام دلاور
    ممنون
    شما هم خسته نباشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی