دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

تقدیم به شهدای مظلوم توپخانه

رعد یک با نام تجاری تندر، یک هویتزر خود کششی است که در سال 1996 توسط جهاد خودکفایی وزارت دفاع تولید شد. تشابه شبهه برانگیز رعد یک با وزدیکا همواره موجب شده است که این توپ با رعد یکی دانسته شود. در حالیکه این دو، دو توپ متفاوت هستند.


در رعد یک علیرغم استفاده از یک شاسی مشابه با وزدیکا، توپ اصلاح شده و برجک نیز تغییر کرده است. به جز این در خود شاسی هم تغییراتی اعمال شده است.

توپخانه

رعد یک

رعد

وزدیکا

برد گلوله توپ رعد 15.2 تا 24 کیلومتر است. در صورت استفاده از توپ D-32 این برد به 30 کیلومتر نیز خواهد رسید.

شاخص‌ترین تفاوت بین رعد 1 با وزدیکا و دیگر 122 میلیمتری خودکششی داخل ایران که به صورت بومی به سازی و تولید می‌شود در شاسی است. رعد از شاسی استفاده می‌کند که شش چرخ دارد اما 122 م‌م دیگر ما مانند وزدیکا از شاسی دارای هفت چرخ استفاده می‌کند.

رعد -1

توپ 122 میلیمتری خود کشش بدون نام


توپ رعد 1

مشخصات:

سال ساخت: 1996

خدمه: 4 تن (فرمانده، لودر، توپچی و راننده)

وزن: 17.5 تن

توپ: 122 میلیمتر

مسلسل: 7.62 ام‌ژ-3

برد گلوله: 16.5 کیلومتر

حجم آتش: 5 دور در دقیقه

گردش برجک: 360 درجه

محدوده زاویه شلیک: 3- تا 70+

موتور: دیزل

قدرت موتور: 330 اسب بخار (مشابه قدرت براق)

سرعت جاده‌ای: 65 کیلومتر در ساعت

برد جاده‌ای: 500 کیلومتر

وضعیت

وضعیت عملیاتی این توپ مشخص نیست اما وزارت دفاع، در حال تولید گونه‌ای از توپ 122 میلیمتری است که توپ D-32 را بر روی آن نصب کرده. با توجه به برتری این توپ نسبت به توپ قبلی و همچنین فراهم آوردن فضای بیشتر برای خدمه و مهمات، به نظر می‌رسد با وجود توپ جدید دیگر نیازی به تولید رعد -1 نباشد. اما رعد یک به عنوان یک تجربه مناسب برای ساخت رعد-2 بود که امروز از بهترین توپ‌های خودکششی در کالیبر خود به شمار می‌رود.

رعد

رعد دو

مولف: یاور گلدوز مطلق

برای دانشنامه دفاعی و اوج آرمی

 باز نشر با نام نویسنده و مرجع بلامانع است

نظرات (۱۵)

جالب بود.
لایک
دانشنامه دفاعی:
ممنون
اینا ندیده بودم
مرسی
واقعا وب خوبی داری
دانشنامه دفاعی:
خواهش میکنم
شما لطف داری
سلام علیکم و رحمت الله
خسته نباشی برادر جان عزیز
عالی عالی عالی
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام و رحمه الله برادرم
بسیار بسیار ممنون
وای عالی بود ایول
اسمو فامیلتون عالیه عمویی
دانشنامه دفاعی:
دختر گلم
خیلی ممنون
دیدید صفحشو؟
ترسناک بود
دانشنامه دفاعی:
اتفاقن وبلاگ خوبی به نظر می‌رسید
برایش کامنت هم گذاشتم
متاسفانه من آنقدر از این چیزها دیده‌ام که برایم ترسناک نیست فقط و فقط غم انگیز است.
اما واسه من خیلی ترسناک بود ترسیدم 
میشه کامنتای بالایی که درمورد خودم گفتم پاک کنید؟
دانشنامه دفاعی:
حتمن دخترم.
تا الان هم اگر پاک نکردم به خاطر این بود که نگران بودم دلخور شوی
:)
مرسییییییییییییییییییی مرسیییییییییییییی دئوستون دارم
دانشنامه دفاعی:
زنده باشی دخترم
خدا حفظت کند
مرسی عمو دیشب خونه زن داییم روضه بود همش یادتون کردم 
ظرفاشو شستم همش یادتون بودم گریه هم کردم همین طور
دانشنامه دفاعی:
خدا قبول کند دخترم
کار خیلی خوبی کردی
بهترین کار همین است.
به خدا من اگر الان موفقیتی دارم همه‌اش از کرم اهل بیت است
اون روزم روضه سجادیه بود جاتون خالی
دانشنامه دفاعی:
از این جور جاها بیشتر برو دخترم
چشم حتما شمارم دعا میکنم عمو خوشملم 
عمو خوشملی خودمید
دانشنامه دفاعی:
زنده باشی دخترم
خیلی خوشحالم که این را می‌شنوم
فداتون بشم 
سلام
دانشنامه دفاعی:
سلام دختر خوبم
چطوری؟
خوبی؟
خدا نکند
مرسی عالیم 
اما حالم گرفتس 
:)
دانشنامه دفاعی:
داشتم نگرانت می‌شدم
چرا؟
دانشنامه دفاعی:
دیر کرده بودید نگران شدم
من اره دیروز حالم بد بود شب هم رفتم زیر سرم
دانشنامه دفاعی:
بیا به این آدرس دخترم
http://irarmy.blog.ir/post/Motors
صفحه گفتگوی اختصاصی
عمویی رمزش؟
دانشنامه دفاعی:
برات فرستادم که
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی