دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

شاید وقتی که صحبت از آرژانتین می‌شود اغلب به یاد فوتبال، کارنوال و یا گوشت بیفتند. اما من یاد سه چیز می‌افتم توپ تام، آلاکرن و البته آمیا! تام و آلاکرن که مربوط به نظامی بودنم می‌شود. اما وقتی در مورد آمیا صحبت می‌شود خیلی سوال در ذهنم شکل می‌گیرد. چرا مسئولان آنطور که لازم بود جواب ندادند. انگار مانعی برای نشان دادن و گفتن حقیقت وجود داشت. در و دیوار شهادت می‌دهند که بمب گذاری آمیا کار صهیونیست‌ها با همکاری عربستان بود. هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند کشوری مانند ایران که سخت تحریم نظامی شده در آستانه عقد قرار داد خرید و تولید تانک تام از آرژانتین دست به این سگ کشی بزند و همین خشم و تعجب مرا برمی‌انگیزد که چرا وکلا و مسئولان مربوطه مانند آقای هاشمی در این مورد سکوت کرده و اجازه داد چنین تهمت‌هایی به کشور وارد شود. در دوران دفاع مقدس دو کشور آمریکای لاتین کمابیش به ایران و عراق اسلحه فروختند. دو کشوری که در آن دوران رقابت تسلیحاتی هم داشتند. بزریل هرگز به صدام نه نگفت و آرژانتین از معدود کشورهایی بود که در اواخر جنگ به ما تسلیحات می‌فروخت. این موضوع صدام را بسیار خشمگین کرده بود. از این رو بود که آل نجس سعود با همکاری دستگاه جاسوسی صهیون دست به این جهود کشی زد. دستکم عاقلانه بود که جهود کشی را در برزیل انجام بدهند تا شاید یک عقل سلیم این موضوع را باور کند. اما کشتار جهودان در کشوری که با ما رابطه حسنه دارد و در آستانه قرارداد تانک تام است بسیار احمقانه بود! با این حال با حمایت رسانه‌های آمریکایی و بی لیاقتی برخی افراد و پس از آن دولت مضحک اصلاحات این جریان چنین شکل و ریشه گرفت.

تانک تام:

این تانک یک تانک کالیبر 105 میلیمتری بود که در سال 1976 ساخته شد. درواقع تام یک تلفیق از تانک‌های شرق و غرب بود و برای آن روزهای آرژانتین یک دستاورد و موفقیت بزرگ و ستودنی محسوب می‌شد. این تانک با وزن حدود 30.5 تن و چهار خدمه برای ارتش آرژانتین طراحی و ساخته شد.

نمای این تانک از بغل

پیدایش:

توپ خود کششی F 3 فرانسوی

با توجه به نیاز تمامی ارتش‌های جهان به توپخانه به عنوان یکی از اساسی‌تری ارکان اجرای آتش؛ کشور آرژانتین نیز به این نتیجه رسید که توپ خودکششی خود را تولید کند. برای این منظور با وجود اینکه آرژانتین تحریم هم نبود اما با سنگ اندازی‌های مختلفی از سوی استکبار روبرو شد. گزینه‌های پیش روی آرژانتین توپخانه روسی 152 میلیمتری، توپخانه بازار مشترک چین و روسیه 122 میلیمتری، توپخانه 155م‌م آفریقایی و توپ پالادین M 109 بود. از آنجا که ارتش آرژانتین توپ 155 م‌م را به عنوان توپخانه میانبرد خود انتخاب کرده بود. بهترین گزینه توپی بود که توانایی پالادین و یا مشابه فرانسوی آن f1gct را داشته باشد. زیرا تا پیش از این حرکت، آرژانتین سال‌ها با توپ خود کشش F 3 فرانسوی کار کرده بود. از طرفی افسران توپخانه این کشور به کالیبر 155 م‌م سمپاتی داشتند و می‌خواستند توپ داخلی دارای این کالیبر باشد.

به شباهت برجک با پالادین دقت کنید

برای این منظور ارتش آرژانتین توپ بسیار موفق ام 109 پالادین را به عنوان الگوی مورد نظر خود انتخاب نمود. نزدیک‌ترین نمونه به ام 109 برجک Palmaria ایتالیایی بود و همین برجک هم پس از بررسی‌های لازم انتخاب شد. سفارش‌ها انجام شد و کارخانجات Palmaria ایتالیا کار ساخت و سوار کردن این برجک را بر شاسی تانک تام انجام داد.

تصویر

برجک Palmaria ایتالیایی

سفارش ساخت 20 عراده تام توسط ارتش آرژانتین داده شد و این توپ‌ها رسمن در سال 1990 متولد شدند. تمامی این 20 عراده برای ارتش آرژانتین ساخته شد و نمونه آن در کشور دیگری مشاهده نشده است. اخیرن صحبت‌های مبنی بر سفارش 24 عراده دیگر هم شنیده شده که از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

این توپ قادر است تمام گلوله‌های کالیبر 155 م‌م ناتو را شلیک کند و از توان و نرخ آتش خوبی نیز برخوردار است. حداکثر وزن این توپ 36 تن تخمین زده شده و برد گلوله‌های آن 24.7 کیلومتر است که با استفاده از خرج راکتی به حدود 30 کیلومتر می‌رسد.

چکیده:

توپ خود کشش تام، یک توپ 155 میلیمتری کالیبر 39 است که به سفارش آرژانتین TAMSE برای ارتش این کشور ساخته شده است. این توپ 5 خدمه دارد که در سال 1990 با همکاری یک شرکت ایتالیایی ساخته شده و بر روی شاسی تانک تام سوار شد. موتور محرک این توپ یک موتور دیزل 720 اسب بخاری می‌باشد. سلاح ثانویه TAM VCA یک تیربار 7.62 است که بر روی برجک سوار می‌شود؛ این تیربار می‌تواند با کالیبر قدرتمندتر 12.7 جایگزین شود.

MTU MB-833 Ka500 diesel

مشخصات:

نام: TAM VCA

کالیبر: 155 م‌م

کالیبر لوله: 39

سلاح ثانویه: تیربار کالیبر 30 قابل تعویض با کالیبر 50

خدمه: 5 تن

وزن: 36 تن

وزن پرتابه: 43.5 کیلوگرم

برد گلوله: 30 تا 24.7 کیلومتر

نرخ آتش: 6 دور در دقیقه

زاویه حرکت لوله: 5- تا 70+ درجه

زاویه گردش برجک: 360 درجه

نام موتور: MTU MB-833 Ka500 diesel

قدرت موتور: 720 اسب بخار

سرعت: 70 کیلومتر در ساعت (جاده)

برد جاده‌ای: 550 کیلومتر

شیب قابل عبور:60 درصد
قابلیت عبور از آب به عمق 1.4 متر

تالیف: دانشنامه دفاعی

حق نشر برای این پایگاه محفوظ است

پی‌نوشت: مشخصات این توپ را با توپ رعد 2 مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا رعد ما یکی از برترین توپ‌های جهان است.

  • موافقین ۵
  • ۸۹۴۸ بار مطالعه شده است

TAM VCA

توپ خودکشش

توپ خودکششی

نظرات (۲)

بسیار زیبا
دانشنامه دفاعی:
ممنون
با عرض سلام و خسته نباشی خدمت بچه های دانشنامه.واقعا مطالب خوبی ارائه میدید ما که خیلی استفاده میکنیم.راستی ی سوال اگه در جریان امیا دولت عدالت میبود قضیه ب نفع ایران تموم میشد؟
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
پاسخ روشن است. حتمن جنگ میشد و با هواپیماهای مسافربری آمریکا را بمباران می‌کردیم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی