دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

 امام حسن علیه السلام، به شهادت تاریخ، فردى سخت شجاع و با شهامت بود و هرگز ترس و بیم در وجود او راه نداشت. او در راه پیشرفت اسلام از هیچ گونه جانبازى دریغ نمی‌‏ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود.
امام مجتبى علیه السلام در جنگ جمل، در رکاب پدر خود امیر مومنان علیه السلام در خط مقدم جبهه می‌‏جنگید و از یاران دلاور و شجاع على علیه السلام سبقت
می‌گرفت و بر قلب سپاه دشمن حملات سختى می‌‏کرد.(1)
پیش از شروع جنگ نیز، به دستور پدر، همراه عمار یاسر و تنى چند از یاران امیرمومنان علیه السلام وارد کوفه شد و مردم کوفه را جهت شرکت در این جهاد دعوت کرد.(2)
او وقتى وارد کوفه شد که هنوز «ابوموسى اشعرى» یکى از مهره‏ هاى حکومت عثمان بر سر کار بود و با حکومت عادلانه امیر مومنان علیه السلام مخالفت نموده و از جنبش مسلمانان در جهت پشتیبانى از مبارزه آن حضرت با پیمان شکنان جلوگیرى
می‌کرد، با این حال حسن بن على علیه السلام توانست برغم کار شکنی هاى ابوموسى و همدستانش متجاوز از 9 هزار نفر را از شهر کوفه به میدان جنگ گسیل داد.(3)
در جنگ صفین نیز، در بسیج عمومى نیروها و گسیل داشتن ارتش امیر مومنان علیه السلام براى جنگ با سپاه معاویه، نقش مهمى به عهده داشت و با سخنان پرشور و مهیج خویش، مردم کوفه را به جهاد در رکاب امیر مومنان علیه السلام و سرکوبى خائنان و دشمنان اسلام دعوت نمود.(4)
آمادگى او براى جانبازى در راه حق به قدرى بود که امیر مومنان در جنگ صفین از یاران خود خواست که او و برادرش حسین بن على علیه السلام را از ادامه جنگ با دشمن باز دارند تا نسل پیامبر صلوات الله علیه با کشته شدن این دو شخصیت از بین نرود.(5)
امام حسن مجتبى ع هرگز در بیان حق و دفاع از حریم اسلام نرمش نشان ن
می‌‏داد. او علناً از اعمال ضد اسلامى معاویه انتقاد می‌کرد و سوابق زشت و ننگین معاویه و دودمان بنى امیه را بى پروا فاش می‌‏ساخت.
مناظرات و احتجاج هاى مهیج و کوبنده حضرت مجتبى علیه السلام با معاویه و مزدوران و طرفداران او نظیر: عمرو عاص، عتبه بن ابى سفیان، ولید بن عقبه، مغیره بن شعبه، و مروان حکم، شاهد این معنا است.(6)
حضرت مجتبى علیه السلام حتى پس از انعقاد پیمان صلح که قدرت معاویه افزایش یافت و موقعیتش بیش از پیش تثبیت شد، بعد از ورود معاویه، به کوفه، برفراز منبر نشست و انگیزه‏ هاى صلح خود و امتیازات خاندان على را بیان نمود و آنگاه در حضور هر دو گروه با اشاره به نقاط ضعف معاویه با شدت و صراحت از روش او انتقاد کرد.(7)
پس از شهادت امیرمومنان و صلح امام حسن علیه السلام خوارج تمام قواى خود را بر ضد معاویه بسیج کردند. در کوفه به معاویه خبر رسید که «حوثره اسدى»، یکى از سران خوارج، بر ضد او قیام کرده و سپاهى دور خود گرد آورده است.
معاویه، براى تثبیت موقعیت خود و براى آنکه وانمود کند که امام مجتبى علیه السلام مطیع و پیرو اوست، به آن حضرت که راه مدینه را در پیش گرفته بود، پیام فرستاد که شورش حوثره را سرکوب سازد و سپس به سفر خود ادامه دهد!
امام علیه السلام به پیام او پاسخ داد که: من براى حفظ جان مسلمانان دست از سر تو برداشتم (از جنگ با تو خوددارى کردم) و این معنا موجب ن
می‌‏شود که از جانب تو با دیگران بجنگم. اگر قرار به جنگ باشد، پیش از هر کس باید با تو بجنگم، چه، مبارزه با تو از جنگ با خوارج لازمتر است.(8)
در این جملات روح سلحشورى و حماسه موح می‌‏زند، بویژه این تعبیر که با کمال عظمت، معاویه را تحقیر نموده
می‌‏فرماید: دست از سر تو برداشتم (فَاِنِّى تَرَکتُکَ لِصَلاحِ الاُمِّه).(9)
        پی نوشت:
(1). ابن شهراشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 4، ص 21.
(2). ابن واضح، تاریخ یعقوبى، نجف، منشورات المکتبه الحیدریه، 1384 ه".ق، ج 2، ص 170 - ابن قتیبه دینورى، الامامه والسیاسه، ط 3، قاهره، مکتبه مصطفى البابى الحلبى، 1382 ه".ق، ج 1، ص 67.
(3). ابوحنفیه دینورى، الاخبار الطوال، ط 1، قاهره، داراحیأ الکتب العربى، (افست انتشارات آفتاب تهران) ص 144-145 - ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 231.
(4). نصر بن مزاحم، وقعه صفین، ط 2، قم، منشورات مکتبه بصیرتى، 1382 ه".ق، ص 113.
(5). ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الکتب العربیه، 1961 م، ج 11، ص 25 (خطبه 200).
(6). طبرسى، احتجاج، نجف، المطبعه المرتضویه، ص 144-150.
(7). طبرسى، احتجاج، نجف، المطبعه المرتضویه، ص 156.
(8). ابن ابى الحدید، همان کتاب، ج 5، ص 98 - ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 409 -على بن عیسى الاربلى، کشف الغمه فى معرفة الائمه، تبریز، مکتبة بنى هاشم، 1381 ه".ق، ج‏2، ص 199 - ابوالعباس المبرد، الکامل فى اللغة و الادب، ط1، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1407 ه".ق، ج 2، ص 195.
(9). گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم، 1390ش، چاپ بیست و سوم، ص 93.
برگرفته از سایت مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی
همسنگران در قرارگاه نبی:

  • موافقین ۶
  • ۱۶۲۲ بار مطالعه شده است

قرارگاه نبی

نظرات (۲۴)

سلام علیکم
 بسیار جامع نوشتید
الحق که امام حسن در شجاعت بی نظیر بودند
یازهرا...
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
یا زهرا
سلام علیکم 
خسته نباشید بسیار عالی در ضمن اخوی جان الان یه نگاه به پست من بکن لبین درست شده یا نه الان طبق فرمایش جنابعالی انجام دادم.
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام برادر بزرگوارم.
اختیار دارید برادر
به روی هر دو دیده‌ام.
سلام علیکم.ممنون خوب بود.خیلی خوبه که از امام حسن مطلب گذاشتید متاسفانه کمتر در مورد این امام بزرگوتر توضیح داده میشود.
دانشنامه دفاعی:
متاسفانه مولا و سیدمان حسن بن مرتضی که درود و سلام خدا بر و فرزندان و خاندانش باد، پس از شهادت هم غریب و مظلوم‌ترین هستند.
بله حتی خانم حضرت زهرا این حقیقت رو به صراحت بیان کردن.
دانشنامه دفاعی:
گاهی که در مورد خانم فاطم فکر می‌کنم قلبم آتش می‌گیرد.
نمی‌گویم چرا و فقط اشارتی می‌کنم.
تنهایی‌و قلب زخم خورده امیرالمؤنین
همراهی حسن علیه السلام در آن کوچه
آگاهی از آنچه بر حسین علیه السلام خواهد گذشت
دانستن اینکه چرا آنروز جبراییل گریست
و ...
بله خاندان پیغمبر همه مظلوم واقع شدن بنده زندگی نامه این بزرگواران رو که میخوندم خیلی جان سوز بود این همه ظلم به چه کسانی؟ به عزیزان پیغمبر .واقعا خیلی درد آوره
دانشنامه دفاعی:
آوخ، خانم جان؛ بی‌بی زهرا سلام الله علیها
حتا نمی‌توانم تصورش را بکنم.
نور چشم بهترین فرستاده خدا
همسر علی علیه السلام
مادر حسنین.. آنوقت با این خانم، این کریمه اینطور کردند.
خدا لعنتشان کند.
خدا لعنتشان کند.
خدا لعنتشان کند.
الهی آمین.الانم یوسف زهرا مظلومه
دانشنامه دفاعی:
کاملن صحیح
معاویه و یزیدای دوران ما کم نیستن
دانشنامه دفاعی:
بله، قطر و امارات و عربستان و ترکیه و اردن و متاسفانه پاکستانی که حدود 40 میلیون شیعه دارد
و عزیز زهرا منتظر 313 یار
دانشنامه دفاعی:
اینش از همه تلخ‌تر است
من یکی که واقعا سرافکندم در محضر آقا این که سربارم نه سرباز
دانشنامه دفاعی:
نفرمایید خواهش می‌کنم.
شما این را بگویید پس ما باید چه بگوییم؟
شما که مطمئنن عزیزید برای آقا.بعضی وقتا احساس میکنم شاید این مکتب جای بنده نباشه شاید جای دیگران رو غصب کردم
دانشنامه دفاعی:
والله که من لایق این سخن نیستم.
این اخلاص شماست که گاهی تلنگری به من می‌زند.
من بدم خواهرم، مغرورم، در دلم کینه وجود دارد.
من آرزویم این است که نوکری نوکران اربابم را بکنم.
از روی مبارکشان خیلی شرمنده‌ام.
نه واقعا جدی میگم بعضی وقتا به خودم این دلخوشی رو به خودم میدم که اگه اومدی پس حتما آقا خواسته پس تلاش کن.آخه از 600نفر 30نفر انتخاب شد
دانشنامه دفاعی:
مطمئنم همینطور است.
اینکه اتفاقاتی می‌افتد به طور حتم حکمتی دارد.
اینکه من به سوی قله عرفان بروم و به دره کفر سقوط کنم و از آنجا و در حین سقوط صراط مستقیم را ببینم.
اینکه شما انتخاب شوید...
همه‌اش حکمتی دارد که عقل بشر خاکی نمی‌تواند آن را تحلیل کند.
شادی قلب مبارک مولایمان مهدی صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
نمیدونم واقعا خیلی وقتا در باره این قضیه فکر میکنم خیلی ذهنم رو مشغول میکنه
دانشنامه دفاعی:
اگر به جای شما بودم جای فکر کردن به این موضوع به ماموریتی که خدا وسیله اجرایش شده فکر می‌کردم.
منم دارم تلاشمو میکنم خدا کنه بتونم
دانشنامه دفاعی:
توکل و توسل
شما که دیگر خیلی خوب اینچیزها را می‌دانید.
توکل کنید، خانم فاطمه را هم شریک کاری خود قرار بدهید.
سوگوند به خدایی که من و شما را با دین پاک خود برادر و خواهر قرار داده است، موفق خواهید شد.
یه فکرایی کردم دعا کنید بشود عملی کنم که اگه بشود خیلی خوبه
دانشنامه دفاعی:
ان‌شاءالله که می‌شود
به حق حسین علیه السلام که موفق می‌شوید
سلام علیکم.ببخشید یه سوال شما به قواعد عربی مسلط هستید؟
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
شرمنده، در عربی همیشه کند ذهن بوده‌ام
وای 2سوال برام پیش اومده ذهنم رو درگیر کرده موندم چکار کنم
دانشنامه دفاعی:
اگر نویسنده وبلاگ مهرجان آنلاین باشند خوب است
ایشان در قواعد خبره هستند
فکر نمیکنم آنلاین باشن ایشون
دانشنامه دفاعی:
البته بنده کامنت بعد از نیمه شب هم از ایشان داشته‌ام
یه سوال رو تونستم حل کنم اما یکیش مونده
دانشنامه دفاعی:
ببخشید اما الان تازه کامنت شما را دیدم
حلال کنید اگر منتظر پاسخ بودید.
دیشب حدود 11 دی سی شدم
  • پیمان پورجبار
  • با سلام و تشکر از برادر عزیزم.ان شاالله پیش مولایمان امام حسن (ع) هم شرمنده نباشیم.برایم دعا کنید...
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام برادر ارجمندم
    در پنا خانم فاطمه
    خواهش میکنم.دیشب سوالمو پرسیدم قرار بود جواب بدن فکر کنم یادشون رفت
    دانشنامه دفاعی:
    ایشان بسیار مبادی آداب هستند، مطمئنم اگر آنلاین می‌بودند پاسخ می‌داند.
    یحتمل کامنت شما را هنوز نخوانده‌اند.
    بله گفتن.دیشب خودم تا ساعت 2 رو سوالی که موند فکر کردم متاسفانه نتونستم جوابش رو پیدا کنم
    دانشنامه دفاعی:
    برایم عجیب است.
    به طور حتم سوال پیچیده‌ای است
  • دانشنامه دفاعی
  • خواهرم بهار خانم
    یکی از بچه‌های عقیدتی بر خط هستند.
    اگر مایلید سوالتان را بفرمایید که از ایشان بپرسم
    ممنونم از یکی از اساتید پرسیدم
    دانشنامه دفاعی:
    خب، خدا را شکر
    ممنون از لطفتون
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش می‌کنم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی