دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
p1hh-cover1.jpg
 
پهپاد    Piaggio-Selex  P.1HH Hammerhead
خاطرم هست که زمانی در انجمن این نظریه مطرح بود که یک 747 رو مجهز به خلبان ریموت بکنیم و به صورت پهپاد ازش استفاده بکنیم ... خوب شبیه این ایده را شرکت  ایتالیایی پیاجیو، اجرا کرده و از یک مسافر بر منطقه‌ای، یک پهپاد مادپ (سرواژه‌ی میان - اوج ، دور- پرواز ) ساخته .
مختصری درباره ی شرکت : شرکت Piaggio از 1884 در جنوای ایتالیا تاسیس شده و در صنعت هوانوردی مشغول به کار هست و در طول هر دو جنگ جهانی هم مشغول کار بوده . همچنین سازنده ی اولین بالگرد  جهان هم همین شرکت هست . این شرکت در طول تاریخ  توسط خاندان پیاجیو که همگی مهندس و مکانیک بودن اداره شده و یکی از پسران رینالدو پیاجیو موسس شرکت، به نام انریکو پیاجیو مخترع موتور معروف وسپا هست. این شرکت فعلا تمرکزش بر ساخت جت‌ها و توربوپراب‌های میان پیکر برای پروازهای منطقه ای هست . کیفیت و زیبایی محصولات شون هم زبانزد هست. 
اولین هلیکوپتر دنیا Oehmichen ساخت 1932 :
Oemichen2.jpg
Piaggio P.166  :
thumb_1200px-P_166_DL3_Italian_Coast_Gua
 
 
Piaggio P.149 :
thumb_1200px-Piaggo_Focke-Wulf_149.jpg
پهپاد P.1HH Hammerhead یک پهپاد مادپ  ( MALE ) با همکاری شرکت Selex  و بر روی بستر ( پلت فرم ) Piaggio Avanti II که یک توربوپراب منطقه ای از همین شرکت هست ساخته شده . نام کله چکشی ( Hammerhead ) هم به دلیل شباهت به کوسه ی کله چکشی به دلیل وجود کاناردها در نوک هواپیما به اون داده شده . 
 
Piaggio_P_1HH_Hammerhead_mock-up_PAS_201
Piaggio_P_1HH_HammerHead_at_Paris_Air_Sh
 
 
هواپیمای پایه یعنی  آوانتی 2 ،  دارای کانارد ، بالهای کوچک و دم نسبتا بزرگی هست . برای پیشرانش ،  از دو موتور بزرگ با ملخ پنج پره که در یک طراحی غیر عادی برای هواپیماهای مسافربری ، رو به عقب طراحی شده اند  ؛ بهره میبره . اصطلاح صحیح برای این نوع جانمایی موتور ( pusher configuration ) هست . سری جدید این هواپیما از دوموتور Pratt & Whitney Canada PT6  استفاده میکنه که یکی از پرکاربرد ترین موتورها در صنعت هواگرد سازی امروزی هست . بیش از پنجاه هواگرد مختلف از این موتور استفاده میکنن . برخی از اونهایی که ممکنه براتون آشنا باشه : 
TAI Hürku ، A-67 Dragon ، IAI Eitan، KAI KT-1 Woongbi، ،IAI Arava ، PAC P-750،
Cessna 208 Caravan ، Embraer EMB 314 Super Tucano ،Antonov An-28  و ... 
این هواپیما با سرمایه گذاری پیرو فراری تنها فرزند زنده ی انزو فراری   ، مخترع و موسس برند Ferrari توسعه داده شده وهم اکنون در خطوط هوایی ایتالیا ، بلغارستان ، کانادا و امارات مشغول به خدمت هست . جهت اطمینان از کیفیت محصول ، شرکت تولید کننده 20 سال خدمت یا 800000 ساعت پرواز رو تضمین میکنه . قیمت نمونه ی این محصول 7 میلیون دلار هست .

avanti II :
 
thumb_Piaggio-P180-Avanti-II.jpgthumb_Piaggio_P_180_Avanti_photo_D_Rameythumb_Avanti_II_180.jpg
 
تفاوت نمونه‌ی پهپاد با یکپارچه کردن بدنه ( حذف پنجره ها و کاکپیت ) و همچنین استفاده از مواد مرکب به جای فلز دربدنه و اضافه کردن طول  بالها شروع  میشه . در نمونه ی پهپاد  ، شاهد دو پایدار کننده ی افقی در پایین ومیان بدنه هستیم که درنمونه ی پایه وجود نداره . این پهپاد تاکنون سریع ترین پهپاد مادپ ( MALE )  با 135 KTAS سرعت در حالت کم مصرف و با پایداری 16 ساعت و 395 KTAS به عنوان حداکثر سرعت هست . حدود 0.7 ماخ ! این سرعت حتی از سرعت گلوبال هاوک با  310 kn هم بیشتر هست . ( گلوبال هاوک یک پهپاد در رده ی بادپ  - سرواژه بلند اوج - دور پرواز  - برابر HALE هست .)  به دلیل طراحی اولیه برای مسافربری ، وزن قابل حمل این پهپاد قابل توجه هست . وزن قابل برخاست آن بیش از 6 تن و محفظه ی بار جانبی که می تواند برای حمل سلاح مورداستفاده قرار بگیر حدود 300 کیلو گرم است . فاصله ی بال تا بال 15.5 متر ، طول 14.5 متر و ارتفاع آن حدود 4 متر است . 
سقف پروازی آن نیز بیشینه ی سقف پروازی پهپادهای مادپ ،  یعنی 45000 پا معادل حدودا 14000متر هست .
تجهیزات ارتباطات امن COMINT/ELINT ، و ست کام در باند Ku/Ka  و تجهیزات جنگ الکترونیک توسط شرکت SELEX درحال توسعه می باشد . نقش پایانه ی ارتباطی پرنده (ADT ) درزمان قطع ارتباطات ماهواره ای  ، همچون گلوبال هاوک هم برای آن پیش بینی شده و تجهیزات ان در حال تولید است.
این پهپاد دارای سامانه ی یخ زدایی خودکار به وسیله ی جریان هوای گرم و سامانه ی خودکار آتش نشانی هست . و مهم ترین نکته ی آن سامانه ی هوشمند مدیریت بهینه ی مصرف سوخت هست که با توجه به میزان بار هواپیما ، مرکز ثقل انرا تغییر داده و به کم مصرف ترین حالت ممکن میرساند . 
  thumb_Piaggio_P_1HH_Hammerhead_mock-up_Pthumb_Piaggio_P_1HH_Hammerhead_mock-up_Pthumb_Piaggio_P_1HH_HammerHead_at_Paris_thumb_p1hh-zoom4.jpgthumb_189577_800.jpg
 
گفته شده این پهپاد استاندارد STANAG USAR 4671  مربوط به ناتو در هردو فضاهای حفاظت شده و غیر حفاظت شده را  به دست آورده . اولین پرواز این پهپاد در سال 2013 انجام شده . نیروی هوایی ایتالیا 10 عدد از این پهپاد را سفارش داده و قرار است تا سال 2017 انهارا تحویل بگیرد .
p1hh-circle1.jpg
 
p1hh-tech.png
 برای مقاصد ISTAR شرکت SELEX رادار Seaspray 7300E را به طور اختصاصی برای این پروژه توسعه داده است . سامانه ی پایش اپتیکی پهپاد هم FLIR EO/IR StarSafire 380HD هست.
رادار ES به عنوان بستر Seaspray 7300E :
squared_medium_raven_S.jpg
 

p1hh-zoom2.jpgP_1HH.jpg

humanoides_fr_p1hh_hammerhead_bourget_2.

ر2273825.jpg

AIR_UAV_P1HH_Hammerhead_Display_Piaggio_

2013_P_1HH_HammerHead_revealing.png

فیلم پرواز این پهپاد

Piaggio-Selex P.۱HH Hammerhead


  • موافقین ۸
  • ۱۱۹۵ بار مطالعه شده است

P.1HH Hammerhead

Piaggio-Selex

پهپاد

نظرات (۵)

اطلاعات این مدلی وبلاگتون رو خیلی دوست دارم
احتمالا به علت بی خبری و نداشتن علم تو این زمینه برام جزابه و دلنشین
خیلی خوبه

اجرکم عندالله...
دانشنامه دفاعی:
سلام
نظر لطف شماست برادر
خیلی ممنون
واقعاً جالب بود.  لایک

ولی به نظرم پهباد تو عکس ها با پهباد توی فیلم یه کم فرق داشت. درسته؟
دانشنامه دفاعی:
بله
موتور و اویونیک و... به نمایش گذاشته شده بود.
می‌خواستند قدرت این سازه‌ها را به نمایش بگذارند
  • منتظر المهدی
  • یـاصاحـب الـزمـان(عج)
    .
    ﺟﻨـﺲ ﺗﻨﻬــــﺎﯾﯽ ﺗــــﻮ

    ﺍﺯ ﻧـــﺦ ﺑــﯽ ﻣﻬـــﺮﯼ ﻣـــﺎﺳــﺖ

    ﻫـــﺮ ﭼـــﻪ ﻣـــﺎ ﺑــــﺮ ﮔﻨـــﻪ ﺁﻟــﻮﺩﻩ ﺗــﺮﯾــﻢ

    ﺍﺯ ﺷــــﻤﺎ ﺩﻭﺭ ﺗـــﺮﯾــﻢ . . .

    اللهم عجل لولیک الفرج . . .
    مرسی
    عالی بود اطلاعات زیادی کسب کردم
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش میکنم
    فروتنی و تواضع شما قابل تقدیر است.
    البته این مطلب را یکی از دوستانم (سید محمد) نوشته و نشر آزاد گذاشته بود. اما اگر به مطالب و مقالات نظامی علاقه‌مند باشید 50 % مطالب این وبگاه نظامی است. الان چند روز است یک مقدار کم کار می‌کنیم.
    به آرشیو سربزنید مقالات مناسبتری پیدا می‌کنید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی