دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

درست در زمانی که دیگر ارتش‌ها فکر می‌کردند استفاده از توپخانه پدافندی منسوخ شده است چند توپ این تصور را به طور کامل بر هم زدند. یکی از آن توپ‌ها توپ سعیر ایرانی با نام HM71 بود. وقتی فیلم آتش این توپ با آن سامانه‌های اپتیکی و راداری بیرون آمد بسیاری از معادلات بر هم خورد. زیرا حالا یک سلاح مؤثر گام به عرصه می‌گذاشت که نرخ شلیک بسیار ارزانی دارد و با سامانه‌های راداری و کنترل آتش خودکار هدایت می‌شود.

توپ ضدهوایی

توپ کششی HM71 یک هویتزر ضد هوایی و در عین حال چند منظوره است که برای مقابله با اهداف تا ارتفاع 12000 متر طراحی شده است. این توپ که قابلیت اتصال با سامانه‌های راداری و اپتیکی را دارد توسط یک سیستم کنترل آتش هدایت می‌شود. توپ مزبور قادر به پوشش و گردش افقی 360 درجه و پوشش عمودی نسبت به خط افق از 3- تا 85+ می‌باشد.

پدافند

این توپ صد میلیمتری که از انواع گلوله‌های ضد هوایی در این کالیبر استفاده می‌کند با یک اتولودر خود به خود مسلح می‌شود و با این کار نرخ آتش خود را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. توپ مزبور که با نام سعیر هم شناخته می‌شود می‌تواند با چندیدن واحد توپخانه دیگر به طور هدفمند و سازماندهی شده و خودکار اجرای آتش کند.

تولید این توپ در دوران وزارت سردار محمد نجار آغاز شد و تحویل نمونه‌های بهینه سازی شده آن در سال نود و با حضور سردار وحیدی انجام گرفت. لازم به ذکر است که دوران وزارت سردار نجار و سردار وحیدی اوج شوکوفایی و نوآوری و خلاقیت در وزارت دفاع بود و گام‌هایی که در این دوره‌ها برداشته شد مهم‌ترین گام‌ها پس از دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود. امروز هم سردار دهقان همین راه را ادامه می‌دهد اما کمی سیاست‌ها تغییر کرده است و این دلیل بر کم کار شدن وزارت دفاع نیست بلکه کارهای عملی و علمی دوران سردار نجار و سردار وحیدی آنقدر گسترده بود که فعالیت‌های امروز چندان به چشم نمی‌آید.

مهمات معمول 100 م‌م

قابلیت‌های ذکر شده برای توپ HM71 سعیر به این مضمون است:

  1. توانایی پوشش آتش تا چند کیلومتر، ایجاد حصاری از آتش و ناامن کردن فضا برای جلوگیری از نفوذ هواپیماهای دشمن
  2. قابلیت تجهیز به سیستم کنترل آتش، اجرای شلیک سیستم علیه اهداف زمینی نظیر تانک‌ها، خودروهای زرهی
  3.  تنظیم اتوماتیک فیوز مهمات، قابلیت بکارگیری دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک.

این توپ توانایی شلیک 12 گلوله در دقیقه در نمونه‌های اولیه را دارد اما در فیلم‌هایی که اخیراً دیده شده نرخ آتش این توپ حدود 15 تا 20 گلوله در دقیقه تخمین زده شده است که با توجه به ابعاد و حجم و قیمت؛ نرخ آتش خوبی به حساب می‌آید. با توجه به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از سعیر، توپ مزبور قابلیت پوشش مناسبی در ارتفاع پست و متوسط را دارد. با این حال اگر وزارت دفاع به عرصه توپ‌های 130 م‌م پدافندی هم ورود کند این عرصه همچنان جای پیشرفت برای کشور را دارد.

توپ مزبور بر روی چرخ‌ها کشیده می‌شود و پس از رسیدن به منطقه ماموریت از کشنده خود جدا شده و بر روی جک‌های تثبیت کننده و هیدرولیکی خود تثبیت می‌گردد. یکی از نقاط ضعف این توپ که به نظر بنده رسید رزونانس بالای لوله بود که پس از شلیک لرزش زیادی در لوله مشاهده می‌شد به نظر می‌رسد با احیا و بهینه سازی سیستم پنوماتیک توپ این مشکل تا حدودی بر طرف گردد اما با توجه به محدودیت وزنی که برای این توپ متصور هستم بعید به نظر می‌رسد این کار عملی شود. در صورتی که اگر این ضعف برطرف شود طول عمر عملیاتی توپ از 800 گلوله بسیار بیشتر خواهد شد.

مشخصات:

مدل: HM71

نام: سعیر

کالیبر: 100 میلیمتر

سرعت دهانه: 900 متر بر ثانیه

برد بالستیکی: 18000 متر

برد عمودی: 12000 متر

عمر مفید توپ: 800 گلوله

کلیپ‌ها را مشاهده بفرمایید

فیلم اول

فیلم دوم

حق نشر برای دانشنامه دفاعی محفوظ است

نکته: تصاویر بزرگ هستند و به خاطر سنگین نشده صفحه در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده‌اند. برای دیدن تصاویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید..

  • موافقین ۱۰
  • ۵۲۶۸ بار مطالعه شده است

100mm

HM71

توپخانه

سعیر

پدافند

نظرات (۳)

جالب بود دوست داشتم :)
سلام
دستتون درد نکنه
یعنی! بعد شلیک 800 گلوله لوله معیوب میشه ؟
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
بعد از شلیک 800 گلوله، عمر مفید لوله به پایان می‌رسد و از نظر استانداردهای موجود شلیک با آن موجه نمی‌باشد. البته ممکن است تا 1500 گلوله‌ هم با آن شلیک کنند و هیچ مشکلی به وجود نیاید اما با توجه به استاندارد مشخص شده بعد از شلیک 800 گلوله باید تعویض شود.
  • مهدی ابوفاطمه
  • لایک
    ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی