دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

تحلیل و بررسی نفربر رزمی سنگین تی-15 (خودروی جنگی پیاده نظام)

خودروی  جنگی پیاده نظام تی-15 یکی از خودروی ساخته شده بر پایه پلتفرم آرماتا می باشد که به عنوان نفربر رزمی رزمی سنگین برای جایگزین با نفربرهایی سریBMP توسعه یافته است.

سری نفربرهای زرهی BMP یکی از تاثیر گذارترین خودروهای زرهی در جهان بود که در صحنه نبرد،معادلات جنگ را به هم زده است اما روسها به مدت نیم قرن در صفوف نیروهای پیاده خود از آن استفاده کردند ولی دیگر پاسخ گوی نیاز های زرهی این کشور نبود،از جمله این که این سری از نظر زرهی،ضعف های مهمی داشته و در رده های پایین تری از خودروی های مشابه غربی قرار دارد.

بنابر این روسها دست به طراحی نسل جدیدی از خودروی های جنگی پیاده نظام کردند که در سازمان زرهی روسیه در نوع خود یک کلاس کاملا متفاوت به حساب می آید.

این خودروی وظیفه مکمل و پشتیبان آتش تانک تی-14 را دارد و از این روی وِیژگی ها نزدیکی با هم دارند که در متن مقاله به آن می پردازیم.

این خودرو از شاسی تغییر یافته تانک آرماتا بهره میبرد و در نقش با خودروی رزمی پیاده نظام کورگانتس 25 قابل مقایسه است با این تفاوت که سطح حفاظت بالاتری دارد. تفاوت عمده در شاسی خودرو نسبت به شاسی تانک آرماتا ، تغییر محل قرارگیری پیشرانه از عقب شاسی به جلوی آن است بدین صورت امکان تعبیه رمپ عقبی و ایجاد محفظه سرنشینان در عقب خودرو فراهم شده.

بر اساس مشاهدات صورت گرفته فنی روی این خودرو ها، ده ها دوربین روی تانک و خودروی جنگ نصب شده اند که دید کاملی از اطراف و همینطور آگاهی بخشی از موقعیتی که در آن حظور دارند، می دهد. این دوربین ها هیچ محدودیتی ندارند و می توانند در روز و شب و تحت هر گونه آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرند.

در بحث تسلیحات ،تی-15 به یک توپ 30 م م 2A42 با 500 گلوله و یک مسلسل 7.62 م م هم محور با توپ مجهز است .ضمن اینکه دو جفت پرتاب گر موشک ضد تانک کورنت ام در دو سوی توپ اصلی قرار دارد .

همه این تسلیحات روی برجک KBP EPOCH سوار می شود،این برجک نیز در خودروی زهی کورگانتز25 استفاده شده است با این تفاوت که برجک تی-15 مدل پیشرفته و ارتقا یافته تر آن است.

EPOCH یک برجک بدون سرنشین مجهز به مجموعه تسلیحاتی شامل توپ 30 میلیمتری خودکار 2A42 با نرخ آتش 200 تا حداکثر 800 گلوله بر دقیقه ، تیربار 7.62 میلیمتریPKT به صورت هم محورباتوپ و دو مجموعه پرتابگر موشک هدایت شونده چند منظوره کورنت ای ام هر کدام با دو پرتابگر در طرفین برجک است.

پس از تسلیحات ، مهمترین اجزای نصب شده بر برجک EPOCH مجموعه کنترل سلاح و آتش است. این سیستم از نوع کامپیوتری چند منظوره بوده و امکان کنترل و هدایت آتش توپ ، تیربار و موشک های هدایت شونده را دارد و مجهز به دو مجموعه مستقل نظارت و هدفگیری است که امکان جستجو ، کشف و مقابله با اهداف به صورت همزمان توسط فرمانده و توپچی خودرو را فراهم میکند.
برجک در مراحل ازمایشی

مجموعه های نظارت و هدفگیری مورد استفاده از نوع چندکاناله هستند و از سیستم تصویربرداری تلویزیونی، تصویر برداری حرارتی، مسافت یاب لیزری برای تعیین فاصله از اهداف و مجموعه هدایتگر لیزری جهت سامانه موشکی هدایت شونده تشکیل شده اند.

در طراحی تی-15 موتور به جلوی منتقل شده این عمل دارای یک سری مزایا نیز می باشد که از جمله ی آنها می توان به قرار گرفتن یک جوخه ۸ نفره در بخش عقب و همینطور حفاظت بیشتر با قرار گرفتن موتور در جلو اشاره کرد و شنی های زره پوش توسط زره واکنشی یکپارچه بابدنه محافظت میشود.از جمله نکاتی که با نگاه اول به تی-15 قابل رویت است ،زره کمکی برجسته ای به شکل سایه بان در جلوی خودروی زرهی می باشد.

در تی-15 راننده در سمت راست توپ قرار دارد برای اینکه در مواقع نبرد پلتفرم های طراحی شده از تاثیر گذاری بالایی برخوردار باشند، مرکز فرماندهی را در جایی قرار می دهند تا به لحاظ استراتژیک از موقعیت مناسبی برخوردار باشد و بتواند به بیشتر نقاط اطرافش اشراف کامل داشته باشد و از یک سیستم بصری مستقل روی برجک برای مشاهده موقعیت استفاده می کند . توپچی نیز در سمت راست توپ اصلی قرار گرفته است که با این کار می توانند با فرمانده تطابق پذیری بهتری داشته باشند و در عین حال بتوانند اهداف بیشتری را نابود سازند.

زره پوش سنگینT-15 از نظر زرهی و سیستم های دفاعی تفاوت چندانی با تی14 نداردو   همچون تانک آرماتا از سیستم حفاظت فعال Afghanit بهره میبرد مگر این که جایگاه و نوع جایگذاری سیستم ها با هم تفاوت داشته باشد.

گرداوری : علی گوهر صمیمی

هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعا حرام و غیر قانونی می باشد.

منابع:

مجله دانستنیها شماره 130 ص 49

مشرق نیوز

  • موافقین ۴
  • ۱۶۶۶ بار مطالعه شده است

آرماتا

نظرات (۱)

عالی بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی