دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

بسم الله الرحمن الرحیم

نظر به اینکه تصمیم داریم هواپیماهای ساخت روسیه را به طور همزمان معرفی کنیم بایست پس از معرفی و تحلیل هواپیماهایی از خانواده توپولوف، میگ و یاک و ایلوشین به خانواده سوخو نیز بپردازیم چرا که در این وبگاه کمتر به هواگردهای خانواده سوخو پرداخته شده است. پس از دو مقاله جدید در مورد سوخو این چرخه از نو آغاز می‌شود و به خانواده‌های توپولوف یاک و میگ و ایلوشین و آنتونوف برمی‌گردد.

سوخو

سوخو- اس 80

این هواپیما توسط خود شرکت سازنده اینطور معرفی شده است PASSENGER, TRANSPORT یعنی به عنوان یک هواپیمای مسافری و باری معرفی شده و به بررسی و عملکرد توانایی‌های آن پرداخته شده است. فکر می‌کنم که همه مخاطبان عزیز دانشنامه دفاعی و اوج آرمی می‌دانند که هواپیماهای چند منظوره چه هواپیماهایی هستند. اگر در این مورد پرسشی وجود دارد به مقاله با عنوان کارگو در وبلاگ دانشنامه مراجعه بفرمایید.

این هواپیما یک هواپیمای چند منظوره است که در اوایل سده‌ی اخیر وارد خدمت شده و از جدیدترین محصولات شرکت سوخو محسوب می‌شود. سوخو اس 80 که آنرا GP80 نیز نامیده‌اند برای سفرهای با مسافت کمتر از 700 کیلومتر طراحی شده است. یعنی این هواپیما یک هواپیمای مخصوص خطوط داخلی است. اگر وسعت کشورهایی مانند روسیه یا ایران و چین را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که این برد برای سفرهای داخلی تعریف درستی است اما اگر خطوط اروپا را در نظر بگیریم 700 کیلومتر یعنی عبور از آسمان 5 کشور مختلف؛ به هر روی وسعت کشورها نیست که تعریف کاربری این هواپیما را مشخص می‌کند بلکه در معیارهای هوانوردی این هواپیمای توربوپراپ یک هواپیمای خطوط داخلی محسوب می‌شود.

سوخو اس 80 در تاریخ 2001 ترسایی رسمن به جهان معرفی شد و شکل بدنه و دینامیک زیبای این هواپیما موجب شد که مورد توجه متخصصین قرار بگیرد. شباهت جالب سکان‌ها شکل جالب عقبه هواپیما آدمی را به یاد هواگردهای جاسوسی و فایر بیرد و ام 15 و میستیک ام 17 و پهپادها می‌اندازد.

اس 80 در چند نمای مختلف

کابین این هواپیما به نوعی ساخته شده که با دستگاه‌ها و تجهیزات، فشار کابین را مرتب تنظیم کند. این کار به صورت خودکار انجام می‌شود. کاکپیت سوخو اس 80 به صورت ساده و البته دیجیتال طراحی شده است که فشار کاری خدمه را به حداقل ممکن می‌رساند. این هواپیما آنقدر لوکس ساخته شده که خلبابان احساس می‌کنند با یک مرسدس کوپه در حال رانندگی هستند. شاید بشود گفت که سوخو اس 80 در نوع خود دست به سنت شکنی شجاعانه‌ای زده است.
استفاده از دو موتور توربوپراپ جنرال الکتریک یکی دیگر از نو آوری‌های این هواگرد بود زیرا سازنده‌ی غیر روس این موتورها ثابت کرده بود که موتورهای مزبور قابل اتکا و مطمئن هستند. موتور 1400 کیلوواتی CT7 در سال 1984 ترسایی به بهره‌برداری رسید و تا کنون به جز در نمونه‌هایی از C-130 در هواگردهایی نظیر سیکورسکی H-60 و CASA / IPTN CN-235 و اس 80 نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.  این موتور دارای دو نوع اصلی CT7-5 و CT7-9 است که نوع مورد استفاده در اس هشتاد از گونه CT7-9 می‌باشد. گونه دیگر این موتور دارای قدرت به مراتب کمتری است.

موتور CT7 و دانلود کتابچه‌ی موتور

حمل مسافر؛ در منابع اصلی تعداد مسافران 30 نفر و دو خلبان و خدمه ذکر شده است اما منابع آمریکایی طبق معمول منابع اصلی را نادیده گرفته و تعداد مسافران را بین 14 تا 24 نفر ذکر کرده‌اند که برای نویسنده این دستکاری اطلاعات قابل درک نیست.

سکان‌های عمودی به هم متصل این هواپیما توان برخاست مناسبی را برای آن محیا کرده است به خصوص از مزایای استفاده از این نوع سکان مصرف سوخت کمتر و توان رسیدن به ارتفاعات بالاتر می‌باشد. چنانکه یکی از بهترین رکوردهای سقف پرواز مختص به همین نوع از سکان و ازان جاسوس مرموز روسیه است.

فرود نرم آسان در هر کجا

یکی دیگر از نکاتی که روس‌ها آن را در مهندسی این هواپیما لحاظ کرده‌اند استفاده از ارابه فرود با توانایی تحمل ضربات ناگهانی و تایرهای مخصوص فشار کم است. این خصوصیات موجب می‌شود که اس هشتاد بتواند از هر سطحی در بیابان و باند خاکی پرواز کرده و در هر سطحی مشابه نیز فرود بیایید. با توجه به اینکه اس 80 هواپیما مسافری ترابری خطوط داخلی است این مزیت موجب شده که خدمه بتوانند به نقاط بحران زده در شمال و شرق روسیه به سادگی سرویس دهی و خدمت رسانی‌ کنند.

به صورت استاندارد این هواپیما دارای یک صندلی برای مهماندار بوده و مسافران در دو ردیف صندلی‌های دو تایی می‌نشینند. همچنین حجم فضای کابین بار، مسافر 27m3 می‌باشد که می‌توان ترکیب‌بندی مورد نیاز را بسته به شرایط و نسبت بار و مسافر تغییر داد.

مشخصات

 

نام:

اس 80 محصول شرکت سوخو

خدمه و مأموریت

دو نفر – چند منظوره

موتور

2 x General Electric CT7-9B

وزن

 

وزن برخاست (خالی – حداکثر)

12500 کیلو

 

ابعاد

 

طول بال

23.16 متر

76 فوت

طول

16.86 متر

55 فوت و 4 اینچ

ارتفاع

5.58 متر

18 فوت و 4 اینچ

عملکرد

 

حداکثر سرعت

535 کیلومتر در ساعت

 

سقف پرواز

6000 متر

 

برد

700 کیلومتر

 

تسلیحات

------

 

تمامی حقوق این اثر متعلق به دانشنامه دفاعی است

مؤلف: دانشنامه دفاعی

  • موافقین ۸
  • ۳۶۹۱ بار مطالعه شده است

SU 80

سوخو

نظرات (۲)

با سلام و تشکر
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
انجام وظیفه می‌کنیم
  • مهدی ابوفاطمه
  • لایک
    دانشنامه دفاعی:
    سپاس بسیار
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی