دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

در جریان حمله موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع ائتلاف سعودی در جنوب این کشور، دستکم 90 نظامی سعودی و اماراتی در این حمله به هلاکت رسیدند.

پایگاه «المصدر» نوشت: نیروهای موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک فروند موشک «توچکا» اردوگاه نظامیان ائتلاف سعودی در استان «مأرب» را هدف قرار دادند؛ در این حمله دستکم 90 نظامی سعودی و اماراتی به هلاکت رسیدند.

براساس گزارش این پایگاه، در این حمله، 2 بالگرد «آپاچی» و یک انبار مهمات نیز به طور کامل نابود شده است.

در همین خصوص سایت «یمن پست» نیز نوشت: این پایگاه متعلق به نیروهای سعودی و اماراتی بوده و بسیاری از کشته‌ها، نظامیان خارجی هستند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که «مسفر المقرن» از فرماندهان ارشد ارتش عربستان سعودی در این حمله به شدت مجروح شده و شماری از محافظین وی کشته شده‌اند و برخی منابع از جمله شبکه تلویزیونی «المنار» شمار تلفات را بیشتر و تا 150 نفر اعلام کرده‌اند.

در ادامه اقدامات تلافی جویانه از جنایات سعودی‌‌ها، منابع نظامی یمن گزارش دادند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نفوذ به پایگاه نظامی «الزور» عربستان در منطقه نجران واقع در جنوب این کشور آن را منهدم کردند.

 ** کارشکنی سعودی‌ها در مذاکرات سوئیس

در خصوص تحولات سیاسی یمن نیز می‌توان به نشست گروه‌های یمنی متشکل از نمایندگان گروه‌های مقاومت یمنی و نمایندگان «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که از روز 15 دسامبر (24 آذرماه) در سوئیس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، اشاره کرد.

رسانه‌های وابسته به عربستان ازآغاز مذاکرات و حتی قبل از آن جنگ روانی به راه انداخته‌اند و خط خبری خود را به سوی مقصر جلوه دادن انصارالله در صورت شکست مذاکرات ژنو 2 با وجود کارشکنی‌های طرف حامی ریاض سوق داده‌اند.

** حامیان هادی مانع اجرایی شدن توافق نشست «مسقط» می‌شوند

براساس گزارش‌های منتشره، هدف اصلی نمایندگان انصارالله برای شرکت در مذاکرات، توقف جنگ و برقراری آتش‌بس و کمک به مردم بی گناه بوده است اما ظاهراً حامیان دولت مستعفی یمن تلاش می‌کنند با جلب حمایت نماینده سازمان ملل، مانع از اجرایی شدن توافق هفت بندی نشست «مسقط» شوند. 

عصر دیروز (جمعه) هیچ نشستی میان گروه‌های یمنی برگزار نشد، زیرا نمایندگان صنعا همچنان منتظر پاسخ روشن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره کارشکنی‌های عربستان درباره نقض آتش‌بس و بیانیه جانبدارانه سازمان ملل هستند که هنوز پاسخ روشنی دریافت نکرده‌اند.

پیشرفت‌های جزئی در مذاکرات سوئیس به دست آماده بود اما کارشکنی‌های عربستان و بیانیه جانبدارانه سازمان ملل درباره توافق گروه‌های یمنی، نشست‌ها را به حالت تعلیق کامل در آورد.

** الوشلی: عدم جدیت نیروهای وابسته به عربستان در مذاکرات سوئیس

در همین خصوص «سیف الوشلی» دبیرکل حزب دموکراتیک یمن که مشاور تیم مذاکره کننده انصار‌الله است  مذاکرات سوئیس را ناامید کننده دانست و گفت: تحت شرایط موجود بسیار سخت است که بگوییم این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید زیرا هیچ جدیت و میلی از سوی تیم مذاکره کننده ریاض برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد و به روشنی در راه به نتیجه رسیدن مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کنند. در صحنه یمن نیز شاهد شدت بخشیدن به حملات نیروهای وابسته به عربستان و بمباران جنگنده‌های سعودی هستیم و این امر به وضوح عدم جدیت آنان در مذاکرات را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریکا از ششم فروردین سال‌جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت باز گرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می‌کنند، جلوگیری کند.

تجاوز ائتلاف عربی ضد یمن تاکنون جز ویرانی تاسیسات حیاتی و زیر ساختی این کشور و کشته و زخمی شدن هزاران شهروندان یمنی هیچ دستاوردی نداشته است و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان به مقاومت اسطوره‌ای خود در دفاع از وطنشان ادامه می‌دهند.

دفاع پرس

  • موافقین ۸
  • ۶۲۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۲)

اللهی که تک تکشون به هلاکت برسن 
دانشنامه دفاعی:
از ته دل من گفتید عمو جان
اللهی آمین
اللهی آمین
  • مرجع وبلاگ نویسان استان همدان
  • با سلام و خسته نباشید...
    لطفا از وبلاگ ما نیز دیدن فرمایید و ما را از نظرات سازنده خود بهره مند سازید.
    با تشکر