دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا به عنوان یک بازیگر مخرب ایفای نقش می‌کند و این موضوع در دو دهه اخیر خود را به خوبی نشان داده است.

از سال 2001 میلادی که ایالات متحده آمریکا به افغانستان و پس از آن در سال 2003 به عراق حمله کرد، منطقه غرب آسیا را با آشوب‌ مواجه و این موضوع یکی از نقاط تاریک سیاست‌های دفاعی و امنیتی ایالت متحده آمریکا در دوران نئو محافظه کاران بود.

آمریکا در ده سال اخیر سعی کرده حضور نظامی در خلیج فارس را تقویت کند و البته در این زمینه با ایفای نقش نیروهای موثر منطقه‌ای همچون ایران؛ با چالش های جدی در این زمینه مواجه شده است.

پایان

پایان

دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا و خصوصا خلیج فارس به پایان رسیده و قدرت های نوظهور همچون ایران با داشتن نیروهای مسلح کارآمد در برابر یکه تازی امپریالیسم ایستادگی کردند. دلایلی همچون ضعف نیروهای آمریکایی در برابر نیروهای مسلح ایران و موفقیت جمهوری اسلامی (نیروی دریایی سپاه به عنوان نیروی عمل کننده در تنگه هرمز و خلیج فارس) در تامین امنیت منطقه از جمله دلایل  در آستانه پایان یافتن یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیاست .
در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) ارتش با اخطار یکی از پرسنل آجا ناو آمریکایی که وارد منطقه رزمایش شده بود محل رزمایش را ترک کرد و در رزمایش پیامبر اعظم انهدام ماکت ناو "یواس اس جان نیمیتز" نمونه‌ای از آن بود که قدرت آمریکا تحقیر شد و این ها همه نشانه زوال اقتدار آمریکا در منطقه غرب آسیاست.

**هافینگتون پست:  اگر چین در مسیر رابطه با ایران گام بردارد آمریکا دیگر حرفی در غرب آسیا برای گفتن نخواهد داشت
هافینگتون پست در مقاله‌ای به قلم "دیوید اولالو" به انتقاد قدرت‌های غربی درمورد دخالت نظامی روسیه در بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: درحالیکه مقامات آمریکایی مراتب اعتراض و نارضایتی خود را از حضور روسیه در سوریه ابراز می‌کنند، همه از تحکیم روابط چین با ایران غافل شده‌اند.
هافینگتون پست تصریح کرد: اگر چین در مسیر تحکیم روابط سیاسی، نظامی و تجاری با ایران قدم بردارد و در این راه برنامه‌ریزی کند؛ بدون شک سیاست‌ خارجه واشنگتن حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بدون شک نقش راهبردی خود در غرب آسیا را از دست می‌دهد. 

ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس با یک سد جدی به نام نیروی دریایی سپاه مواجه شده که هرگونه تحرک ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس را رصد می‌کند و  موشک‌های ضدکشتی و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در مواقع لزوم به تهدیدات احتمالی نیروی دریایی ارتش آمریکا پاسخ می‌دهند.

**دریادار تنگسیری: کل ساحل را مسلح کرده ایم
دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی نداسا در تامین امنیت خلیج فارس گفت: در بحث تجهیزات می‌دانیم که تجهیزات ما بومی است و این تجهیزات در تحریم کامل تولید می‌شود؛ از جمله شناورها، موشک‌ها، راکت‌اندازها و سلاح‌های جدید.
دریادار تنگسیری تاکید کرد: ما بایستی از لحاظ کمیت این تجهیزات را روز به روز بیشتر و کل ساحل را مسلح کنیم که تقریبا این کار را کرده‌ایم. وی اظهار داشت:‌ ما الان به گونه‌ای عمل می‌کنیم که همه جا هستیم و هیچ جا نیستیم یعنی در کل ساحل حضور داریم اما دشمن نمی‌داند که ما کجا هستیم. دریادار تنگسیری همچنین تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که شناورهایمان روی زمین هم باید متحرک باشند یعنی هر شناور یک کِشنده دارد که می‌تواند روی جاده با سرعت 60 کیلومتر جابجا شود.

وی در ادامه این اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که بایستی تجهیزات‌مان را به زیر زمین ببریم و این کار را کرده‌ایم. تونل‌هایی که ما ایجاد کرده‌ایم در کل جنوب و بسیار زیاد است که دشمن نمی‌تواند آن را تصور کند.

جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: این تونل‌ها می‌تواند هم موشک‌ها هم سلاح‌هایی مثل راکت‌اندازهای متحرک و هم شناورها را در خود جای دهد و دشمن هم می‌داند و به همین خاطر ترس و واهمه دارد؛ لذا ما اعتقاد داریم که رعب و وحشت را اینگونه در دشمن ایجاد کنیم.

جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: ما اعتقاد داریم که دشمن توانمندی این را دارد که پایگاه‌های ثابت را بزند لذا در کل خلیج فارس و دریای عمان گستردگی خود را ایجاد کردیم.


پایان

پایان

ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس دیگر از آن هیمنه دهه 70 و 80 برخوردار نیست و در یک دهه اخیر نیروی دریایی سپاه پاسداران کنترل استراتژیک "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" را به دست گرفته و یکی از دلایلی که نشان می‌دهد دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا به پایان رسیده ، حضور نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان شاهراه اقتصادی مهم دنیاست.
  • موافقین ۷
  • ۸۳۷ بار مطالعه شده است

ندسا

نظرات (۴)

انشالله به امید حضور پررنگ تر ارتش مقتدر جمهوری اسلامی در کل جهان و ابراه های مهم مثل تنگه باب المندب و کانال سوئز
دانشنامه دفاعی:
ان‌شاءالله
سلام . شنیده بودم که حتی در صورت درگیری با عربستان پارس جنوبی و تعدادی از پالایشگاه ها را از دست خواهیم داد و چندین سال به عقب برمیگردیم (امریکا و فرانسه موشک های برد 250 کیلومتر را به سادگی به عربستان خواهند داد ) چند سوال = 1- سامانه های پدافندی ما میتوانند با موشک های بالستیک سوخت جامد 3 - 4 ماخ بویینگ مقابله کنند ؟ 2- سرعت عملیاتی و حجم حمله یگان های موشکی ما چقدر است (یعنی برای ما ممکن است با چند هزار شلیک دیقیق و موثر در همان 0.5 ساعت اولیه جنگ توان ورود به جنگ را به طور کامل از عریستان صلب کنیم و جنگ را یکجانبه و فقط با یک حمله برق اسا ببریم بدون اینکه هیچگونه اسیبی ببینیم ؟
باترکیه چطور میتوانیم با ترکیه هم چنین کاری بکنیم (در مورد ترکیه مثلا در همان نیم ساعت اول جنگ تمام فرودگاه های نظامی و پادگان ها و صنایع مهندسی و پایگاه های سیاسی و ... نابود کنیم طوری که ترکیه دیگر توانی برای ورود به جنگ نداشته باشد و یکجانبه و بدون اسیب ببریم ؟

در مورد موشک 25 ماخ فوق پیشرفته فرانسه m51 و راه های مقابله با آن هم مطلب بنویسید در صورت چنین شلیک های فوق سریعی از s 400 هم هیچ کاری بر نمی اید .
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام...
ببخشید فرصت نکردم سوالتان را کامل بخوانم. فقط سطر آخر.
سریع‌ترین موشک‌های دنیا متعلق به روسیه و آمریکا هستند که سرعتشان 23 و 21 ماخ است.

یک لطفی بفرمایید سوالات را تک تک مطرح بفرمایید. بنده قول می‌دهم در حد بضاعتم پاسخگو باشم.

الان سوالات شما را خواندم. ان‌شاءالله یک به یک پاسخ می‌دهم.
قبل از سوال نخست. شما بفرمایید سند و مدرک و ادله‌ای برای این فرمایش که چندین سال به عقب بر میگردیم را ارائه کنید.
از این مجموعه‌ها به شدت حفاظت می‌شود. شاید در ساعات اولیه یک یا دو سکو را بتوانند بزنند اما اینکه به راحتی سکوهای نفتی ما را بزنند کاری نشدنی است.
پاسخ سوالات
1- بله؛ حتی همان سامانه هاگ قدیمی هم توانایی مقابله با موشک بالستیک را دارد.
2- گفته شده در ساعت اول 12000 موشک اما این رقم را فقط سردار حاجی زاده حفظ الله می‌توانند تایید یا رد کنند.
3- ترکیه به تنهایی قدرت قابل اعتنایی محسوب نمی‌شود. البته از نظر تجهیزات به روز است اما اگر عربستان می‌تواند به طور کامل بر برادران دلاور حوثی و دمپایی پوش ما غلبه کند ترکیه خواهد توانست.
ببخشید دوست گرامی؛ عنایت بفرمایید پرسش‌هایتان را تک تک مطرح کنید.
درمورد پاسخ شماره 1 هاگ ردیاب حرارتی است ! فکر هم نمیکنم که حداکثر سرعت موشک این سامانه بیشتر از 3 الی 4 ماخ باشد . عملکرد هاگ اینطور است که گرمای حاصل از موتور جت را تعقیب میکند . سرعت هواپیما حداکثر 2.3 ماخ است پس سرعت هاگ برای تعقیب و اصابت به هواپیما کافی است . اما سرعت یک موشک بالستیک ناتو اگر از خاورمیانه شلیک شود 3 الی 6 ماخ است . پس از هاگ هیچ کاری بر نخواهد امد .
عربستان با تور ام 2 هم نمیتوانست موشک های ساده یمن را متوقف کند . اخرین سری s300 که ما ایران قرار است تحویل بگیرد حداکثر سرعت موشک سوخت جامد زمین به هوایش 10 ماخ با برد نزدیک به 400 کیلومتر است که برای هدف قرار دادن موشک های با سرعت بیش از 10 ماخ باید خود را در مسیر انان قرار دهد (حالا اگر موشک مورد نظر خودش هدایت پذیر باشد و تغییر مسیر دهد داستانی درست خواهد شد !! ) این s 300 در بهترین حالت موشک های با سرعت 14 ماخ را هدف قرار میدهد (اطلاعات ویکی انگلیسی )
نکته دیگر : بنظرم مهمترین دفاع روسیه نه s 400 و نه هواپیماهایش است بلکه برنامه روز قیامت (هدف قرار دادن و ضربه متقابل بسیار سنگین و سریع (اتمی و غیر اتمی ) است .
با تشکر .
دانشنامه دفاعی:
اطلاعات شما در مورد سامانه هاوک اشتباه است. سرعت هاوک هم 3 تا 4 ماخ نیست بلکه 2.5 ماخ است.
در این وبلاگ تصاویر هدف قرار گرفتن موشک بالستیک مورد نظر شما توسط هاوک وجود دارد.
اگر ممکن است تصاویر و اسناد تور ام 2 عربستان و شلیک ناموفق آن را برای ما بفرستید. اگر هم نبود اخبار مربوط به این موضوع را بفرستید.
حرف‌های خاله زنکی زن عمو جان بنده از ویکی پدیا با هر زبانی موثق‌تر است. برای اعتبار خودتان عرض می‌کنم هرگز به ویکی استناد نکنید.
این هم نظر شماست و برای بنده محترم است

سریعترین موشک دنیا مطمنا انهایی که شما اشاره کردید نیستند بلکه احتمالا m 51 فرانسه باشد
http://www.techno-science.net/?onglet=glossaire&definition=12366
https://en.wikipedia.org/wiki/M51_%28missile%29
سرعتش 25 ماخ است و از سپتامبر 2010 در حال سرویس میباشد و از زیر دریایی هم قابل شلیک است . (فرانسه شرکتی به نام داسو dcs دارد این شرکت سازنده میراژ و موشک ها و صنایع هوافضایی و همکار bmw و همچنین سازنده تعدادی از معروفترین نرم افزارهای مهندسی مکانیک مثل abaqus cae , catiaو solidworks است ! خلاصه یک ابر شرکت است و از کشوری که چنین شرکتهایی داشته باشد چنین موشکی بعید نیست ! )
اما شلیک های یمن به عربستان معروف است
http://www.hamshahrionline.ir/details/310546/world/westasia
اما مثل اینکه اشتباه میکردم و عربستان کلا خریدار نظامی امریکا و فرانسه است و سامانه روسی زیاد نمی خرد !
اما جالبتر اینکه عربستان موشک DF-21 سوخت جامد 1700 کیلومتر دارد !
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Saudi_Strategic_Missile_Force
http://www.newsweek.com/exclusive-cia-helped-saudis-chinese-missile-deal-227283
http://strategypage.com/htmw/htart/articles/20140210.aspx
http://defense-update.com/20140502_saudi-arabia-unveils-part-strategic-missile-force-deterrent-move-iran.html
و این تغییر بزرگی در جنگ احتمالی خواهد داشت (غربی ها عربستان را برای جنگ با ایران تحریک میکنند تا هر دو تضعیف شوند ) . همچنین شایعه شده بود که عربستان تعدادی کلاهک اتمی دارد ! ایا صحت دارد !!
دانشنامه دفاعی:
دوست گرامی موشکی که شما فرمودید عملیاتی نیست و هنوز در حال اجرای ْآزمایشات است.
اگر بنده وبلاگ دانشنامه را می‌نویسم و شما دارید پرسش می‌فرمایید که عرض بنده را بپذیرید ورنه دلیلی برای اصرار وجود ندارد. (سرعت موشک فوق الذکر هم 25 ماخ نیست و مانند سیاست‌های آمریکایی بیشتر کار تبلیغی است)
بنده دستکم سه مقاله در مورد محصولات شرکت داسو نوشته‌ام و به خوبی با آنها آشنایی دارم.
مشخصاتی که از هاوک اعلام کردید اشتباه است
شلیک‌های یمن به عربستان ربطی به تور ام 2 ندارد. بنده می‌خواستم شما متوجه همین موضوع بشوید.
موشک دانگ فنگ 21 فقط و فقط در اختیار چین است و عربستان دانگ فنگ 31 آنهم چهار تیر از قدیمی‌ترین نسخه آن دارد بردش را هم اشتباه قید فرموده‌اید.
خیر عربستان کلاهک اتمی ندارد. زمانی هم می‌خواست 25 فروند زیردریایی از آلمان بخرد که اسرائیل اجازه نداد.
پیشنهاد می‌کنم اگر سوالاتی دارید در بیان ثبت نام کنید زیرا تصمیم دارم بنا به دلائلی کامنت را ببندم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی