دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
جهان عرصه برخورد بین منافع دولت‌های مختلف و تلاش این دولت‌ها در تأمین و حفظ منافع ملی و نیز افزایش بهره‌برداری ملت خود از ثروت و منزلت جهانی می‌باشد و بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل دسترسی به این مهم سیاستگذاری و به‌کارگیری ابزار‌های قدرت ملی از جمله قدرت نظامی با توجه به موقعیت ژئوپولتیک آن کشور می‌باشد. دراین میان کشور‌هایی که از لحاظ جغرافیایی در کنار آب‌های آزاد جهان واقع شده‌اند از موقعیت بهتری نسبت به سایر کشور‌ها برای حضور و رقابت در بازی قدرت جهانی برخوردار هستند زیرا عوامل زیر نقش زیادی به دریاها و اقیانوس‌ها در حیات کشورها بخشیده است.
  1. تأمین مواد غذایی برای انسان‌ها
  2. وجود ذخایر عظیم منابع معدنی از جمله نفت و گاز در زیر بستر دریاها
  3. جابجایی قسمت اعظم مبادلات و تجارت جهانی از طریق دریاها

با توجه به موارد بالا می‌توان دریافت که کشورما با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از توان بالایی برای ایفای نقش در عرصه جهانی و کسب قدرت و ثروت به شرط حضور فعال در عرصه دریاهای مجاور بهره‌مند است. در قسمت شمال، جنوب و جنوب شرقی کشور سواحل طولانی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای جنوب موقعیت‌ بی همتایی به کشور ما در کنترل این منطقه مهم و حساس داده است کافیست به ذخایر عظیم نفت وگاز منطقه و همچنین این نکته توجه کنیم که بر طبق برآورد‌های موجود با اتمام ذخایر مخازن نفت اکثرنقاط دنیا در 2 دهه آینده این ذخایر نفت منطقه خلیج فارس خواهد بود که به صورت تأمین کننده اصلی انرژی دنیا در خواهد آمد علاوه بر این کشور‌های حاشیه منطقه یک بازار بزرگ و پر مصرف را تشکیل داده که از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت می‌باشد و همچنین آبزیان منطقه نیز منبع غذایی با ارزشی را در اختیار ساکنان منطقه قرار می‌دهد. از سوی دیگر سواحل کشورمان در دریای جنوب نیز دارای ارزشی بی همتاست، کنترل خلیج فارس که اهمیت آن ذکر شد و نیز دستیابی به منطقه اقیانوس هند که خود از راهبردی‌ترین و با اهمیت ترین نقاط جهان است ازمزیت‌های این منطقه است باید توجه داشت که در حال حاضر قسمت اعظم تجارت دریایی جهان اعم از کالا یا انرژی از طریق اقیانوس هند صورت می‌پذیرد و با توجه به نقش حیاتی این اقیانوس در کنترل خطوط مواصلاتی دریایی جهان در حال حاضر رقابت زیادی بین قدرت‌های جهانی برای حضور و قدرت نمایی در این منطقه وجود دارددر ضمن باید توجه داشت با توجه به رشد اقتصادی کشور‌های این منطقه همانند چین و هند و نیاز روز افزون آن‌ها به انرژی و همچنین افزایش قابل ملاحظه تجارت دریایی روز به روز بر اهمیت این اقیانوس افزوده خواهد شد و حضور و اعمال قدرت در این حوزه توسط هر کشوری، آن را تا سطح یک بازیگر مهم جهانی بالا خواهد کشید.

در سواحل شمالی کشورمان نیز دریای خزر قرار دارد  که اهمیت آن نیز کاملاً واضح است. وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز در منطقه و نقشی که در تأمین انرژی برای اروپا به خصوص در رقابت با روسیه دارد و نیز بازار بزرگ و 200 میلیون نفری آسیای میانه اهمیت بی‌همتایی به این منطقه بخشیده است حال باید توجه کرد که بهره‌مندی کشور ما ازاین منابع و مواهب و نیز حفاظت از منافع خود در این مناطق گسترده در برابر  رقابت و احیاناً دشمنی کشور‌های رقیب چه شروطی دارد؟ و ما چگونه می‌توانیم از منافع ملی خود در حال و آینده در این مناطق دفاع کرده و پاسخ هر گونه تهدید احتمالی دشمنان خارجی را با تهدید متقابل منافع آن‌ها بدهیم؟


پاسخ بی شک، برخورداری کشور از یک قدرت دریایی مؤثر و کارآمد است. قدرت دریایی ارکان متعددی دارد ولی قطعاً مهم‌ترین رکن آن بعد نظامیش می‌باشد که با بر افراشتن و نمایش پرچم کشور در اقصی نقاط جهان به عنوان سفیر ، نماینده و مظهر اراده ملی و پشتوانه‌ای آشکار و در عین حال صلح‌آمیز در حمایت از دیپلماسی و سیاست دولت متبوع خود عمل نموده که در صورت نیاز و ضرورت نیز توانایی اعمال قدرت در راستای به دست آوردن و حفظ منافع ملی در عرصه گسترده دریاها را خواهد داشت. تاریخ معاصر ما گواه معتبری بر اهمیت وجود و حضور قدرت نظامی دریایی برای کشور می‌باشد چه آن موقع که به دلیل فقدان هرگونه قوای دریایی مؤثر بنادر و سواحل و جزایر کشورمان عرصه تاخت و تاز بیگانگان ، به خصوص انگلیسی‌ها قرار گرفت و چه در هنگام هشت سال دفاع مقدس که وجود یک نیروی دریایی قدرتمند و با انگیزه و با مهارت علاوه بر سرکوب و نابودی نیروی دریایی دشمن باعث محروم کردن آن از حضور در دریاها و صدور نفت و تجارت دریایی و تأمین اسلحه و تدارکات از طریق دریا شد و علاوه بر آن با حفظ و برقراری خطوط مواصلاتی  خودی در طی نبرد هشت ساله حتی یک روز صادرات نفت کشور و واردات مایحتاج کشور که به شدت به دریا وابسته بود قطع نگردید که به این ترتیب به جرأت می‌توان گفت امکان و توان کشور برای اداره و ادامه جنگ تا پیروزی به شدت مرهون عملیات و فعالیت‌‌های نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا می‌باشد.

هم اکنون نیز نیاز به نیروی دریایی مقتدر نه تنها کاهش نیافته بلکه با توجه به مطالب پیش گفته و تغییر و تحولات جهانی در بیست و شش سال پس از جنگ و اهمیت رو به افزون مناطق دریای خزر، خلیج فارس، دریای جنوب و اقیانوس هند و نیز تحولات تکنولوژیک وتغییر ماهیت نبرد‌های دریایی این بخش از قدرت نظامی ج.ا.ا نیاز به توجهی فزون‌تر و یک دگردیسی قابل توجه برای تبدیل شدن از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت فرامنطقه‌ای دارد زیرا دیگر دشمن یک کشور منطقه‌ای متوسط همانند عراق و صحنه عملیات فقط دریای نیمه بسته خلیج فارس نیست بلکه منطقه‌ای  به وسعت دریای جنوب و اقیانوس هند می‌باشد. علاوه بر این رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی ج.ا.ا و افزایش مبادلات آن و نیز چالش‌های جهانی همانند حفاظت از محیط زیست در عرصه دریاها، قاچاق مواد مخدر و پدیده دزدان دریایی این نیاز را به وجود آورده است که کشور ما درعرصه دریایی در محدوده بسیار پهناورتری نسبت به قبل عمل نماید تا علاوه بر حفاظت از منافع خود با مشارکت در مواجهه و حل مشکلات پیش گفته توانایی و ظرفیت خود را در ایفای نقش به عنوان یک قدرت جهانی و مسئول به نمایش گذاشته و بر وجهه ملی، اقتدار و عزت خود در مجامع بین‌المللی بیفزاید. البته باید توجه داشت که فعالیت در عرصه‌ای به این گستردگی، در چنین فاصله‌ای نسبت به سرزمین اصلی، با شرایط هوایی کاملأ متفاوت و سهمگین و رقیبانی قدرتمند نیاز تغییر کامل دید مسئولین و نحوه و میزان پشتیبانی از قدرت دریایی کشور علی‌الخصوص بخش نظامی آن است حضور و عمل در چنین عرصه‌ای مستلزم در اختیار داشتن و به کارگیری ناوگان قدرتمند و سنگین سطحی، زیر سطحی و یگان‌های هوایی با تکنولوژی روز، افزایش سطح همکاری‌های سیاسی و نظامی با کشور‌های واقع در سواحل دریای جنوب و اقیانوس هند و استفاده از تسهیلات بندری آن‌ها جهت یگان‌های نظامی و نیز تغییر دید کامل به صنایع دریایی در داخل کشور است به نحوی که این صنایع بتوانند نیازمندی‌های ناوگان‌های نظامی و غیر نظامی کشور را مطابق با استاندارد‌های روز دنیا تأمین کنند در چنین شرایطی است که می‌توان با تغییر قدرت نظامی دریایی کشور از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت فرامنطقه‌ای و راهبردی از منافع کشور و ج.ا.ا در سطح جهان دفاع نمود، خطوط مواصلاتی و تدارکاتی کشور را همیشه باز نگهداشت و از تهدید دشمن مصون داشت و از تأمین نیازمندی‌های کشور در تمام شرایط اطمینان یافت و همچنین با تهدیدات دشمن در فواصل دور مقابله نمود و با ایجاد توان تهدید متقابل منافع دشمنان در سطح اقیانوس‌ها و دریاها، از یک  بازدارندگی مطمئن برای کشور برخوردار شد.

نداجا

  • موافقین ۴
  • ۶۳۵ بار مطالعه شده است

نداجا

نیروی دریایی

نظرات (۱۳)

یه خاطره از خودم بگم. چند وقت پیش جمعه آزمون داشتم رفتم آزمون بدم چند روزی بود بارون شدید میگرفت منم از اخرین نفرایی بودم که از جلسه بیرون اومدم بارون گرفته بود شدید و آب نیم متری بالا اومده بود و راهی برای رفتن به اون ور خیابون نداشتم و تنها این ور خیابون گیر کرده بودم دیدم فایده نداره بارون داره شدت میگیره آب بالا میاد زدم به اب ،آب تا بالا زانوم میومد احساس میکردم الان آب منو ببره چون آب موج میزد .چشمم که به آب افتاد جلو چشام سیاه شد حالت تهوع شدید گرفته بودم احساس میکردم دنیا دور سرم میچرخه یه یا علی گفتم قدمامو تند تر کردم و بارون اونقد شدید شده بود که خیس آب شدم احساس خیلی بدی بود...خلاصه رسیدم خونه کلی به خودم خندیدم که واسه نیم متر اب چطور سرم گیج میرفت بعدش یاد غواص های دوران جنگ و الان افتاد شهدای غواص همیشه در خاطر میمانن خدا میدونه مرد به اونا میگفتن غواص های حاضرم خدا خفظشون کنه اانشاالله . عمو دستتون درد نکنه عالیه
دانشنامه دفاعی:
غواص‌ها و در کل شهدای نیروی دریایی از شجاع‌ترین مردان دنیا هستند.
کارهایی‌که می‌کنند را ..
بگذارید یک نمونه بگویم.
مجبور می‌شوند نفس خود را نگاه دارند و از یک باتلاق گلی در حالی که سر کامل زیر آب است (بدون اکسیژن) عبور کنند. از تمریناتشان است.
البته باران که رحمت خداست.. اما وقتی که زیاد می‌شود به خاطر مهندسی نامناسب خیابان‌ها مشکل‌زا هم می‌شود. این مشکل همه‌ی دنیاست و مختص ایران هم نیست.
الله اکبر به این اقتدار.ماشاءالله
دانشنامه دفاعی:
ماشاءالله
خیلی خوبه که در این زمینه هم اطلاعات کاملی دارین احسنت
دانشنامه دفاعی:
خواهش می‌کنم.
کلیپ‌ها و مقالات زیادی از نیروی دریایی دارم. چند تا مقاله هم در مورد نیروی دریایی نوشته‌ام اما خب، فکر می‌کنم عیان باشد که علاقه و تخصصم توپخانه است.
چه خوب راستش من چیزه زیادی نمیدونم البته طبیعیه چون خانم ها کمتر لز این مسائل سردر میارن
دانشنامه دفاعی:
حق با شماست.
اما به نظرم بد نیست کار با رایج‌ترین سلاح (کلاشنیکف) را یاد بگیرید. اگر عضو بسیج باشید در پایگاه خواهران کارشناس هستند.
اتفاقن به یکی از خواهران هم پیشنهاد کردم و مورد استقبال ایشان قرار گرفت.
تقریبا کار با کلاشینکف رو تا حدودی بلدم.ولی رژه ارتش رو شدید دوس دارم
دانشنامه دفاعی:
کلاشنیکف از سلاح‌های محبوب و مورد علاقه من است.
علاقه‌تان به رژه هم برایم جالب است.
خیلی مهم است که خواهران، دستکم کار با رایج‌ترین سلاح یک کشور را بلد باشند.
در حمله به داعش هر شهر و دهی که مردانشان تا نفر آخر جلوی دواعش به شهادت رسیدند و زنانشان پس از شهادت آخرین مرد، توانستند اسلحه به دست بگیرد امداد غیب هم رسید. اینکه شهادت افتخار و آرزوی یک مسلمان است مورد تردید نیست. اما به نظرم خدا شیر زنان باناموس که دست به سلاح می‌برند و برای حفظ ناموس و در راه خدا جهاد می‌کنند (با توجه به اینکه جهاد بر زنان واجب نیست) را بیشتر دوست دارد. به نظر من هم خدا به حق بایست این شیر زنان را بیشتر از مردان جهاد گرد دوست بدارد.
وای به روزی که یک مومنه به دست کافر اسیر شود. رواست که هزار مرد به خاطر این ناموس و غیرت جانبازی کنند..
الله اکبر
یاد شعار بچه‌های تیپ فاطمیون افتادم
صد عباس می‌دهیم و گوشه‌ی معجر نمی‌دهیم..
راستی جاتون خالی امروز وقتی رفتم زیارت شهدا حس عجیبی داشتم قابل وصف نیست
دانشنامه دفاعی:
خدا را شکر
مرا هم که دعا کردید؟
نه پدرم تقریبا آموزش کار با این سلاح رو نشونم دادن.اتفاقا رژه رو خیلی دوس دارم و همیشه پخش میکنن از قاب تلویزیون میبینم
دانشنامه دفاعی:
خدا حفظ شان کند
از پدر رزمنده رزمنده دلاوری چون برادر بزرگوارتان جز این انتظار نیست.
احسنت به این پدر
خدا حفظشان کند به حق حسین
نه پدرم تقریبا آموزش کار با این سلاح رو نشونم دادن.اتفاقا رژه رو خیلی دوس دارم و همیشه پخش میکنن از قاب تلویزیون میبینم
دانشنامه دفاعی:
خدا حفظ شان کند
از پدر رزمنده رزمنده دلاوری چون برادر بزرگوارتان جز این انتظار نیست.
احسنت به این پدر
خدا حفظشان کند به حق حسین
بله اتفاقا هر وقت دعایی میکردم اول اسم شما به ذهنم میرسید
دانشنامه دفاعی:
خیلی ممنون
من هم فردا برای شما دعا می‌کنم.
ممنونم وظیفم بود.سپاس گذارم
دانشنامه دفاعی:
امروز میخواستم بروم مزار شهدا
به آنها می‌گویم «بچه محل» نشد؛ خادم مسجد دیر کرده بود.. از طرفی باید دو تا قران برای صحافی می‌بردم. گفتم شاید امروز قسمت نیست.
اما فردا می‌روم. این دو تا بچه محل ما .. خب، بگذارید فردا عکسشان می‌گذارم.
دو تا بچه محل دارم شیر، شهید راه خدا، شهید گمنام، بی سر... شیر بچه‌های حیدری.. خدا را گواه می‌گیرم هر وقت کارم لنگ بوده این دو تا بچه محل را پیش خدا ضامن کردم.

خدا را صد هزار مرتبه شکر
اجرتان با خانم فاطمه
شدید التماس دعا. خیلی خوشحالم حس خوبی بهم دست داده
دانشنامه دفاعی:
خدا را شکر
خانم زینب نگهدارتان باشد.
کارتان بسیار ارزشمند بوده.
کمترین تردیدی ندارم.
شکر. ممنونم. ببخشید من خیلی مزاحم شما میشم
دانشنامه دفاعی:
خواهش میکنم.
نفرمایید تو را به خدا

من تا حد اکثر یک ساعت دیگر بر می‌گردم.
در پناه حق
دانشنامه دفاعی:
یا علی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی