دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
تانک الضرار نسخه بهبود یافته و ارتقاء یافته تانک تایپ-59 چینی به تسلیحات نوین می باشد که توسط شرکت تاکسیلا پاکستان صورت گرفته است.

پاکستان تا سال 1990 از نسخه بومی و اصلاح شده تانک تی-54 یعنی تایپ 59 چینی در سازمان رزم خود استفاده می کرد.این تانک از یک توپ 100 م م استفاده می کرد که در نسخه اصلاح شده در اختیار پاکستانی ها توپ به 105 م م ارتقاء یافته بود

به طور کلی پاکستان در حدود 1300 دستگاه تایپ 59 در چند نوبت از چین دریافت کردند :80 عراد در سال 1964 سفارش دادندکه بین سال ها 1965 و 66 تحویل گرفتند به دنبال آن 210 عراده در بین سالهای 1970 و 1972 و 159 عراده در سال 1960 و در یک سفارش بزرگ تر 852 عراده تایپ 59 دریافت کردند که مجموع این تانک ها تا سال 1990 در خدمت بودند اما تعداد این تانک ها در سال 2005 به 600 و بعد 300 کاهش پیدا کرد و سرانجام در سال 2010 ، 400 عراده تانک الضرار که ارتقای تایپ 59 به حساب می اید جایگزین شد نام گذاری تانک از آن جهت بوده است که تایپ59 های در جنگ بین هند و پاکستان عملکرد چندان جالبی نداشتند به همین خاطر به جای تایپ 59 بروز شده ،از نام الضرار استفاده شد.

تانک الضرار از زوایای مختلف

تانک الضرار از زوایای مختلف

بررسی

برنامه تغییرات مهم در الضرار عبارت بود از اصلاح قدرت آتش و تحرک و حفاظت که تحت برنامه سنگینی در صنایع تاکسیلا در سال 1990 صورت گرفت.اولین بروز رسانی در سال 1997 صورت گرفت دومین برنامه همراه بود با مدنیزه کردن گسترده بر مبنای طرح تانک بومی الخالد که می توان تشابهات آن به خصوص در برجک مشاهده نمود.

سه مدل اصلی برای تست و آزمایش و مشخص شدن خصوصیات ساخته شد،بعد از آزمایشات گسترده نظامی نسخه نهایی از تانک الضرار در یک نوسازی به سرپرستی محمود خان به ارتش تحویل داده شد.اولین دسته از تانک الضرار در سال 2004 در قالب 80 عراده وارد ارتش شد.

قلب تپنده

نسخه اصلی تانک از یک موتور دیزلی با قدرت 520 اسب بخار استفاده می کرد ،در بروز رسانی از یک موتور دیزلی 12 سیلندر با سیستم خنک کننده مایع با قدرت 730 اسب بخار یا 540 کیلو وات استفاده می گردد.موتور جدید دارای نیروی گشتاوری 305 کیلوگرم در 1300 الی 1400 دور در دقیقه می باشد.

کل وزن این تانک 40 تن می باشد و نسبت نیرو به وزن آن معادل 18.3 اسب بخار می شد که سرعتی معادل 65 کیلومتر در ساعت را برای تانک فراهم میسازد.

سیستم تعلیق این تانک از نوع توریشن بار یا میله پیچشی است که هر چرخ از محل اتصال حالت کشویی داشته و و توسط دو کفه با تعلیق مستقل حمایت میشود،هم چنین استفاده از کفشک های لاستیکی در شنی های تانک در کنار سیستم تعلیق توریشن بار باعث کاهش قابل توجه ارتعاشات و ارزش ها تانک میشود که فضای راحتی را برای خدمه تانک فراهم می سازد.

تانک الضرار

مجموعه آتش

جالب توجه ترین شاخصه تانک الضرار استفاده از توپ بدون خان 125 م م می باشد،لوله توپ این تانک از روکش کروم می باشد.

مهمات قابل شلیک توسط این تانک شامل:گلوله های انرزی جنبشی (APFSDS) انواع گلوله های  انرژی شیمیایی یا انفجاری (HEAT-FS و HE-FS) موشک های هدایت شونده و گلوله های حاوی اورانیوم شعیف شده می باشد.

در طی ازمایشات معلوم شد که مهمات اورانیومی naizaاین تانک قابلیت نفوذ در 550 م م زره فولادی از فاصله 2000 متری را داراست.

لودکردن این تانک توسط شخص لودر به صورت نیمه اتوماتیک صورت میگیرد،توپ تانک دارای دو محور تثبیت کننده می باشد و فرمانده و توپچی از سیستم دید در شب حرارتی بهره می برند.در نسخه مدرنیزه شده سیستم کنترل اتش این تانک کامیپوتری می باشد که شامل : سیستم هدفگیری لیزری هماهنگ با یک کامیپوتری بالستیک(به منظور افزایش دقت شلیک)،سیستم ناوبری جی پی اس به همراه سنسورهای دریافت اطلاعات می باشد که ترکیب از فناوری های بالا به بهبود دقت و قدرت آتش تانک کمک می کند.

تسلیحات ثانویه این تانک شامل :یک مسلسل سنگین 12.7 م م ضد هوایی در کنار دریچه لودر تانک با قابلیت کنترل از داخل تانک ، یک مسلسل 7.62 م م به صورت موازی با توپ تانک می باشد.

حفاظت و زره تانک

به غیر از هسته فولادی ، روی تانک از زره ماژولار به صورت بلوک های زره واکنشی در اطراف شاسی تانک و برجک به ویژه روبرو استفاده شده است.

هم چنین این تانک از سیتم هشدار لیزری ATCOP LTS-1 استفاده می کند که خدمه را از تهدیدات مانند قفل لیزری موشک های ضد تانک مطلع میسازد.

برای ارتقا بقای تانک در میادین نبرد و به ویژه منحرف کردن قفل لیزری موشک های ضد تانک از سری لانچر های نارنک دودزا در اطراف برجک استفاده شده است هم چنینی موتور این تانک مجهز به سیستم اطفاء حریق می باشد.

تانک الضرار

صادرات

تاکنون تانک الضرار وارد فاز صادرات نشده است،اما پیشنهاد هایی مبنی بر ارتقا تانک های تی-54/55 و تایپ 59 داده شده است.در اکتبر 2008 رئیس ارتش بنگلادش با مقامات پاکستانی درمورد برنامه مدرنیزه کردن تایپ 59 ناوگان بنگلادش همانند الضرار وارد مذاکره شد که نتیجه آن تاسیس یک شرکت برای ارتقا 300 عراده تایپ 59 و تایپ 59 -2 شد.

خلاصه مطالب:

ابعاد:6.04 در 3.27 در 2.59 متر

خدمه: 4 نفر(فرمانده،توپچی،لودر یا بارگذار و راننده)

قدرت محرکه:موتور دیزلی HIT V12 با 730 اسب بخار

سرعت:65 کیلومتر در جاده و 40 کیلومتر خارج از جاده

برد:500 کیلومتر

تسلیحات:

یک توپ 125 م م

یک مسلسل 12.7 م م روی سقف برجک

یک مسلسل 7.62 م م هم محور با توپ تانک

زره:

زره کلاسیک فولادی همراه با زره واکنشی

مهمات:

انواع مهمات انرژی جنبشی و انرژی شیمیایی

تعداد تولید شده: 600 عراده

نمونه تانک تایپ 59 ارتش پاکستان

نمونه تانک تایپ 59 ارتش پاکستان

نمونه اولیه الضرار سال 1998 همراه با زره واکنشی

نمونه اولیه الضرار سال 1998 همراه با زره واکنشی

نمونه الضرار 2 که side skirts آن تقویت شده است.

نمونه الضرار 2 که side skirts آن تقویت شده است.

تانک الضرار 2 بدون پوشش side skirts .برجک تانک با استفاده از زره واکنشی تقویت شده است

تانک الضرار 2 بدون پوشش side skirts .برجک تانک با استفاده از زره واکنشی تقویت شده است

تانک الضرار تمام تقویت شده با زره واکنشی و تکه های زره دوخته شده کامپوزیت و پوشش کامل در جلو side skirts با زره واکنشی انفجاری

تانک الضرار تمام تقویت شده با زره واکنشی و تکه های زره دوخته شده کامپوزیت و پوشش کامل در جلو side skirts با زره واکنشی انفجاری

 

 

ترجمه و وبرایش :علی گوهر صمیمی

اختصاصی برای اطلاعات نظامی زرهی اوج آرمی

کپی برداری و بازنشر تنها با ذکر نام مترجم و لینک فعال مجاز می باشد.

tanks-encyclopedia

  • موافقین ۳
  • ۱۳۱۸ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی