دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

05~0.jpg

پیشتر در مورد زیرساخت ها و فرصت هایی که کشور ترکیه به واسطه رابطه خوبش در زمینه محصولات نظامی  با غرب برای خود بوجود اورده صحبت کردیم و اگر یادتون باشه محصولاتی را در حوزه زرهی و دریایی ساخت ترکیه خدمت عزیزان معرفی کردم . یه نکته ای که برای من خیلی جالبه تمایل استفاده ترکیه از ادوات نظامی ساخت غرب است ، البته ترکیه  از محصولات شرقی هم استفاده میکند ولی شاکله اصلی مخصوصا در زمینه زرهی از محصولات غربی بهره میبرد ، این یک واقعیت است و در طول زمان به خوبی اثبات شده که محصولات غربی چه از نظر کیفیت و سایر پارامترهای دیگر از نمونه های شرقی عملکرد بهتری دارد . امروز کشور ترکیه از نظر قدرت نظامی یک قدرت منطقه ای محسوب میشود و این موضوع برای کشور ما که 500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم  بسیار حائز اهمیت است. این نکته رو هم  باید یاداوری کنم که تا امروز ترکیه وارد یک جنگ تمام عیار نشده است تا عیار ارتش این کشور سنجیده بشه ، البته ترکیه جنگ 1974 قبرس را در کارنامه خود دارد که بیشتر تلفات این جنگ هم  مربوط به تهدادت هوایی میشد تا زرهی و زمینی ، همین جنگ قبرس جرقه ای بود تا کشور ترکیه به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم جهت تولید محصولات نظامی پیشرفته بصورت مشترک با دیگر کشور ها برود ، این امر با وجود مشکلات اقتصادی و مخالفت های گرو های داخلی انجام شد و امروز اکثر کمپانی هایی نظیر FNSS ، STM ، HEMA ، اوتوکار ، محصولات خودشون رو بصورت مشترک تولید میکنند. یکی دیگر از مواردی که بنظرم ترکیه در ان بسیار هوشمندانه عمل کرد با توجه به وضع بد اقتصادی ان زمان  ،  کیفیت تجهیزات زرهی را فدای کمیت نکرد بدین معنی که اکثر خریدهای ابتدایی این کشور بصورت دسته دوم بود مانند تانک های لئوپارد ، همین تانک ها بعد از مدتی توسط خود ترکیه مورد بروز رسانی قرار گرفت و امروزه در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند. بعد از جنگ قبرس عمده درگیری این کشور در زمینه زرهی با شبه نظامی های گروه تروریستی پ ک ک مربوط میشود که تقریبا از دو دهه  قبل اغاز شده که بیشتر  هم ادواتی مانند نفربرها و تسلیحات ضد زره در این جنگ ها استفاده شده است.

06.jpg

این نفربر زرهی توسط کمپانی معروف  Otokar به صورت یک نفربر چرخ دار  طراحی و ساخته شده است . طراحی و توسعه این محصول از سال 2007 اغاز و در سال 2010 با تراکشن 6*6 برای اولین بار به جهانیان معرفی شد. به جرات  یکی از کمپانی های  پیشرو در زمینه ساخت تجهیزات زرهی پیشرفته در ترکیه ، کمپانی Otokar است ، این شرکت خودروسازی از سال 1963تاسیس شده و دفتر مرکزی ان در شهر  اداپازاری ترکیه میباشد و در زمینه های ساخت اتوبوس ، مینی بوس ، نفربر فعالیت میکند.  این محصول هم مانند تانک التای از پروژه های ملی ترکیه محسوب میشود ، تانک التای هم توسط همین شرکت اوتکار و به کمک کشور کره ساخته شده است.  در اینجا جا داره به نکته ای اشاره کنم ، درسته طرح این نفربر از سال 2007 اغاز شده ولی بستر و زیرساخت های لازم برای ساخت همچین نفربر هایی از سالها قبل انجام شده و این نتیجه و ثمره همان تلاش است که امروزه این کمپانی میتواند نفربرهایی در این سطح تولید کند. به عنوان مثال قبل از همین نفربر Arma ، شرکت اوتوکار نفربر Yavuz را ساخته بود که در طراحی ارما هم خیلی به کارش امد ، همین نفربر  Yavuz بر اساس مدل  سنگاپوری Terrex AV81  ساخته شده است و همین محصول هم اولین نفربر چرخدار با تراکشن 8*8 ترکیه هم بشمار میرود.

ارتش ترکیه تعداد 336 نفربر از این کلاس را به کمپانی سازنده سفارش داده که همه انها تا امروز تحویل یگانهای ارتش این کشور شده اند . نفربری که کمپانی اوتوکار انرا ساخته را میتوان قابل قیاس با نفربرهایی همچون PARS ( این نفربر که به پلنگ معروف است توسط  شرکت FNSS و مشارکت کمپانی امریکایی GPV طراحی وساخته شده است و در پیکربندی های 6×6 ، 8×8 و 10×10 قابل ارائه است ) و Patria AMV ( این یکی از قدرتمندترین نفربر های جهان بشمار میرود ، Patria AMV ک نفربر 8 چرخ ساخت کشور فنلاند است ، نمونه اولیه این نفربر در سال 2001 طراحی و در سال 2003 تحویل نیروی زمینی فنلاند شد ) دانست.


پتریا

نفربر پارس
نفر Arma طوری طراحی شده است که برای  جابجایی سربازان در  محیط های با تهدیدات بالا استفاده میشود، از دیگر وظایف این خودرو با توجه به پلتفرم های چندمنظوره  میتوان به جابه جا کردن تجهیزات نظامی، فرماندهی ، خودروی پشتیبان آتش ، آمبولانس ، خودروی مهندسی شناسایی ،عوامل شناسایی  شیمیایی ، میکروبی و رادیو اکتیو (NBC)  نیز اشاره کرد. این نفربر زرهی از پیکربندی 6*6 متغیر با چرخ های محرک و غیر محرک بهره  میبرد . کمپانی اوتوکار یک سیستم کنترل فشار مخصوص برای 6 تایر نفربر Arma طراحی نموده و ساخته است که  میتواند  ارتفاع شاسی و قدرت فنربندی(تعلیق) چرخ ها را بر طبق شرایط محیطی تنظیم نمایند و به آن تحرک و پویایی بیشتری نسبت به یک خودرو با فشار تایر ثابت دهند ، این نفربر ترکیه ای  از سیستم تعلیق متشکل از فنر های میله پیچشی (Torsion bar suspension) واز  کمک فنرهای هیدرولیکی بهره میبرد.


با توجه به ویژگی هایی که در ادامه توضیح خواهم داد این محصول بازار صادراتی نسبتا خوبی هم داشته و به کشورهایی نظیر بحرین و اذربایجان صادر شده و خیلی از کشورها هم به واردات این محصول علاقه نشان دادند. یکی از ویژگی های خوب این کلاس از نفربر ها داشتن پلتفرمی چند منظوره است که میتواند نقش های مختلفی در میدان جنگ ایفا کنند. نفر بر Arma  از یک لایه زره فولاد 12.5 م.م  پوشیده شده  از کولار بهره میبرد که  میتواند در برابر  مهماتی با کالیبر 7.62 م.م  مقاومت کند .متاسفانه جزییات  زیادی در مورد سطح حافظتی این نفربر عنوان نشده ولی بعضی از کارشناسان معتقدند که میتواند در برابر گلوله هایی با کالیبر 7.62 م.م با بدنه فولادی جوشکاری شده مقاومت کند. با این وضع سطح حفاظتی این نفربر در استاندارد STANAG 4569 در سطح یکم میباشد ، این نفربر میتواند توانایی مقاومت در برابر مین هایی به قدرت 8 کیلو گیرم تی ان تی را داشته باشد . البته این نکته رو هم اضافه کنم همین کمپانی اوتوکار نفربر هایی را ساخته مانندTulpar که سطح حفاظتی انها در جایگاه پنجم قرار دارد.

MEpEY7.jpg

نفربر Arma از یک موتور دیزل توربوشارژ Caterpillar C9 خنک شونده با اب ساخت شرکت دیزل با قدرت تولیدی 375اسب بخار بهره میبرد . سیستم انتقال قدرت این خودروی زرهی نیز اتوماتیک و هفت سرعته بوده و توانایی حرکت معولی را دارد.همچنین میتواند با یک مخزن پر 45 گالنی از سوخت دیزل تا بیش از 800 کیلومتر راه برود. کار تعمیر و نگهداری موتور این نفربر به هیچ وجه سخت نیست و این یکی از نیازهایی بود که در طراحی آن باید لحاظ میشد تا در صورت بروز مشکل، خود خدمه بتوانند در کمترین زمان ممکن آن را تعمیر کنند. موتور این نفربر در قسمت جلو قرار گرفته است. حداکثر سرعت این نفربر 105 کیلومتر بر ساعت و رنج عملیاتی ان هم 800 کیلومتر عنوان شده است. این نفربر زرهی پیشرفته دارای وزن 18.5 تن ، طول 6.43 متر ، عرض 2.7متر ، ارتفاع 2.22متر میباشد. نفربر Arma با ترکشن 6*6 توانایی حمل 2 خدمه و8 سرباز کاملا مسلح را دارد . در دو طرف این نفربر پنجره های کوچکی تعبیه شده که افراد بتوانند به خارج اشراف داشته باشند و در موارد ضروری هم میتوانند از قسمتی که در سقف این خودرو تعبیه شده خارج شوند. پنج پورت شلیک، دوتا در هر طرف بدنه و یکی در سطح شیب دار در عقب وجود دارد.

07.jpg

استفاده از یک مسلسل 12.7 م.م ، این مسلسل محدوده ای از 10- درجه الی 60+ درجه در جهت عمودی را پوشش می دهد. البته برای محافظت از توپچی هایی  که از این سلاح ها  استفاده میکنند  کاوری در نظر گرفته شده که قابلیت نصب و جداشدن دارد و وزن این پوشش چیزی بین تقریبا 35 کیلو گرم است-2- این خودروی رزمی  پیشرفته از دو  مجموعه پرتابگر 4 تایی  نارنجک های دود زا نیز در قسمت عقبی خودرو   استفاده میکند  که میتواند  در هنگام پیاده شدن نیروها در محیط های خطرناک کارآمد باشد -3- استفاده از یک مسلسل 7.62 م.م -4-  استفاده از دوربین های دید در شب-5- استفاده از سیستم موقیعت یاب جهانی  GPS که با اطلاعات بدست امده و نمایشگرهای دیجیتالی اطلاعاتی نظیر  موقعیت نفربر  ، مسیر  حرکتی ، اب و هوای منطقه مورد نظر ، و حتی میتواند  تماس های رادیویی را زیر نظر بگیرد و به سرنشینان خودرو اطلاع دهد، از دیگر تجهیزات بکار رفته در این نفر بر میتوان به سیستم تهویه داخل کابین ، استفاده از سیستم های  رادیویی پیشرفته ST/D3 اشاره کرد. این محصول انواع مختلفی دارد که در پایان تاپیک یک پی دی اف از این محصول خواهم گذاشت که خود سایت اتوکار انرا منتشر کرده است.

09.jpg

مشخصات:
کاربر : نیرو های زمینی ارتش ترکیه
تعداد خدمه: 2نفر
تعداد سرنشین : 8 نفر
کمپانی سازنده : اوتوکار
سال طراحی : 2007
ورود به خدمت : 2010 تا به امروز
تعداد ساخته شده 336
قیمت : ......
سابقه جنگ : .....
تسلیحات :
سلاح اصلی :
M2 Machine Gun با کالیبر 12.7

مسلسل 12.7 م.م
نارنجک های دود زا
 وزن : در حدود 12.5 تن
ظرفیت حمل بار : 4500 کیلوگرم
طول : 6.42متر
عرض : 2.7 متر
ارتفاع : 2.22متر
پیشرانه : دیزلی با توان 375اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 1.5 کیلومتر بر ساعت
سرعت در آب :  8 کیلومتر بر ساعت
برد : 800 کیلومتر بدون سوخت گیری  (بسته به عوارض منطقه عبوری)
سیستم تعلیق: یک سیستم کاملا مستقل با خاصیت فنر پیچشی
قابلیت های حرکتی : شیب : %60
شیب جانبی : %30
گام عمودی : 0.6 متر
عبور از گودال : 1.2متر
عبور از آب : Amphibious
 منابع:
https://www.otokar.com.tr/tr-tr/Sayfalar/default.aspx
http://www.otokar.com/en-us/products/Pages/arma-6x6.asp
http://www.military-today.com/apc/arma.htm
برگرفته از میلیتاری
ترجمه دوست گرامی: جمید
  • موافقین ۶
  • ۲۳۱۵ بار مطالعه شده است

Arma

آرما

نفربر زرهی

نظرات (۲)

جالب بود.
دانشنامه دفاعی:
ممنون

سلام و خسته نباشید.اطلاعات در سطح خوب بود و مفید واقع شد.متشکر از زحماتتان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی