ترجمه و نوشته: حمیدرضا هدایت پناه
سوار بر بال های یک افسانه
از ورود به خدمت اولین هواپیمای تانکر KC-135 Stratotanker به خدمت، بیش از
5 دهه می گذرد و هم اکنون با بیش از 400 فروند این هواپیما ستون فقرات
نیروی سوخت رسان هوایی واحدهای ارتش ایالات متحده را تشکیل می دهد. کارآیی
بالا و عملکرد فوق العاده این هواپیما تنها دلیل حضور مداوم آن در سال های
اخیر بوده اما با فرسوده شدن این ناوگان و نیازمندی های قرن جدید هیچ چاره
ای جز جانشینی این تانکر افسانه ای با یک هواپیمای جدید وجود ندارد. با درک
این شرایط دو غول صنایع هوا و فضا در دو سوی اقیانوس اطلس کار برای ساخت
هواپیماهای سوخت رسان آینده نیروی هوایی ایالات متحده را آغاز کردند. در یک
سمت میدان بوئینگ که خود سازنده KC-135 به شمار می آمد، با به وجود آوردن
تغییراتی در هواپیمای مسافربری موفق Boeing-767 200ER خود را برای مبارزه
آماده کرد، اما ارباس نیز که نمی توانست از چنین قرارداد بزرگی به سادگی
بگذرد، با همکاری شرکت نورث روپ گرومن هواپیمایی AirbusA330MRTT را به
تولید رساند. سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان ارتش ایالات متحده با
در نظر گرفتن شرایط اقتصادی نه چندان خوب بوئینگ و نیز گرایش به سمت هزینه
کردن ده ها میلیارد دلاراین پروژه در داخل خاک آمریکا KC-767 را در فوریه
سال 2011 به عنوان پیروز رقابت اعلام کرد و از بوئینگ خواست که تحویل اولین
نمونه را برای اوایل سال 2013 برنامه ریزی کند. این قرارداد تا کنون برای
100 فروند قطعی شده اما به نظر کارشناسان این عدد می تواند به راحتی تا بیش
از 250 فروند رشد کند.
در مسیر تغییر
همانگونه که اشاره شد بوئینگ قصد داشت هواپیمای جدید نه تنها یک سوخت رسان خوب بلکه هواپیمایی سه منظور باشد تا بتواند علاوه بر ایفای نقش تانکر هوایی در حمل و نقل سربازان و نیز انتقال تجهیزات ارتش به گوش و کنار دنیا نیز به ایفای نقش بپردازد. در همین راستا تمامی مخازن، لوله های انتقال و پمپ های سوخت به فضای زیر کابین انتقال پیدا کردند تا با ایجاد یک فضای یک تکه در داخل بدنه امکان تغییر کاربری سریع پرنده را به وجود آورند. با تکیه بر همین رویکرد است که فرماندهان ارتش می توانند در صورت نیاز و با نصب صندلی های مسافری، تانکر سوخت رسان KC-767 را تبدیل به یک هواپیما با ظرفیت 200 مسافر کنند و یا آنکه 19پالت استاندارد 463 لیتری را در آن بارگیری کرده و از هواپیمای سوخت رسان خود به صورت یک هواپیمای ترابری متوسط دوربرد بهره برداری کنند.
علاوه بر بوم سوخت رسان مرکزی که از بخش انتهایی بدنه خارج می گردد، مجموعه Smiths Aerospace که مسئول توسعه سامانه سوخت رسان است دو مجموعه سوخت رسانی دیگر را نیز در دو سر بال ها نصب کرده تا در نهایت توانایی سوخت رسانی KC-767 به سه فروند هواپیما در آن واحد بالغ شود. بوم اصلی می تواند در هر دقیقه 600 گالن سوخت را به هواپیمای سوخت گیری کننده انتقال دهد، درحالی که این عدد برای نمونه های به کار رفته در سر بال های به 400 گالن در دقیقه می رسد.
یک هواپیمای مدرن
کاکپیت تمام شیشه ای به کار گرفته برای خدمه پروازی از چهار نمایشگر رنگی بزرگ تشکیل شده که در همکاری با دیگر نمایشگرهای ریز و درشت موجود در کابین در هر لحظه مهم ترین اطلاعات لازم را در اختیار ایشان قرار می دهند. برای کیفیت بیشتر سامانه های کنترلی از نوع پرواز با سیم انتخاب شده که برای یک هواپیمای سوخت رسان هوایی ضروری است. همچنین شرکت Rockwell Collins تهیه سامانه ارتباط نظامی KC-767 را بر عهده داشته است. علاوه بر این موارد بوئینگ یک سامانه هشدار قفل راداری و یک سامانه اخلالگر الکترونیکی موشک را نیز روی تانکر جدید خود نصب کرده تا آن را یک گام از دیگر رقیبان پیش بیاندازد.
از دیگر سو بوئینگ با همکاری کمپانی Smiths Aerospace در ژانویه سال 2007 یک بوم سوخت رسان مرکزی جدید را روی KC-767 آزمایش کرد که با ساختار تلسکوپی و سامانه کنترلی خودکار خود پیشرفته تر از هر نمونه دیگری در جهان به شمار می آید. این سامانه که می تواند در هر دقیقه تا 900 گالن سوخت را به هواپیمای گیرنده انتقال دهد، همچنان در حال سپری کردن مراحل توسعه خویش است و به احتمال زیاد در تانکرهای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده به کار گرفته خواهد شد، زیرا ناوگان هوایی نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ارتش همچنان به نمونه های قدیمی تر بوم پروانه ای و گیرنده آنتنی مجهز هستند و نمی توانند از این نمونه استفاده کنند.
تانکر کم مصرف
با بهره گیری از این پیشرانه های قدرتمند KC-767 می تواند به حداکثر سرعت 915 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این در حالی است که با سقف پروازی 43 هزار پایی خود می تواند مسافت های بسیار طولانی را در کمترین زمان ممکن طی کند.
در رقابت با ایرباس
منبع: ماهنامه نوآور، شماره ی 92