دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ متفکر و اندیشمند مصری در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر در خصوص متن توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+ ۵ و چالش باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا با کنگره بر سر این مساله گفت: من به شما نگفتم که او سخنرانی زبان‌آور است. اوباما کنگره را با چه چیزی به چالش می‌کشد. ما باید بین این دو مساله تفاوت قائل شویم که او با کنگره تفاوت دارد و در چارچوب متن‌های مشخصی بازی می‌کند و با اینکه کنگره را به چالش می‌کشاند. از نظر من اوباما که دوره دوم او نیز به پایانش نزدیک شده است کنگره را به چالش نمی‌کشد. توافقی طرح خواهد شد. کنگره جنجال بسیاری را پیرامون آن ایجاد خواهد کرد و اما موافقت با آن از اختیارات رئیس‌جمهور و دولت او خواهد بود. در آمریکا این امر ممکن نیست که توافقی هرچند به صورت اولیه برخلاف اراده کنگره امضا شود. چراکه همواره توافقی میان کنگره و دولت آمریکا در این مسائل وجود دارد. ایران تنها چالش موجود در منطقه برای سیاست آمریکا است. در جهان عرب و در ترکیه که کسانی چون رجب طیب اردوغان را دارد، مواضعی علیه آمریکا اتخاذ نمی‌شود. ایران تنها چالش برای آمریکا است و آمریکا با طیب خاطر از نظامی چون نظام ایران راضی نخواهد بود که به وجود ایران به عنوان یک حقیقت واقع اذعان کند. چون راه‌حل دیگری ندارد.

«محمد حسنین هیکل» افزود: اگر قرار بود که ایران از محاصره اقتصادی اذیت شود. یقیقاً ظرف سال‌هایی که محاصره اقتصادی شدیدتر شده بود، اذیت می‌شد. مساله‌ای جدید در نتیجه مذاکرات میان آمریکا و ایران حاصل شده که عبارت از این است که مانع بزرگی که میان اروپا، آفریقا، آسیا و ایران وجود داشت پس از لغو تحریم آمریکا شکسته شد و این علی‌رغم آن است که خصومت آمریکا علیه ایران ادامه خواهد داشت. پس از اینکه آنها به نوعی توافق دست یافتند کشورهای بسیاری دیگر مجبور نخواهند بود تن به تحریم‌های آمریکا بدهند. آنچه که ما هفته قبل شاهد آن در وین بودیم، تنها مهری بر یک توافق انجام شده بود. این توافق بهترین درس برای ملت‌های عرب است. کشوری که از محاصره و تحریم‌ها و جنگ هشت ساله رنج برده اما نه تنها همچنان روی پای خود ایستاده است، بلکه پس از آنکه خود را ثابت کرد، "شیطان بزرگ" را مجبور کرد تا آن را به رسمیت بشناسد.

وی در خصوص اوباما همچنین گفت: روی کار آمدن اوباما در حد خود نشانگر بحران تصمیم‌ها و قدرت‌ها در آمریکا است چراکه طبیعی نیست یک رئیس‌جمهور «سیاه پوست» را با اکثریت آراء در انتخابات روی کار بیاوری. چراکه اکثریت متعلق به سفیدپوستان است. اگر رئیس‌جمهوری را بیاوری که از یک اقلیت باشد و تبعیض تاریخی علیه آن وجود داشته باشد قدرتی ندارند و تو می‌خواهی که هدفی را محقق سازد؟ سیاه پوست‌ها تا به این لحظه در آمریکا ۱۲ - ۱۴ درصد را تشکیل می‌دهند و هیچ قدرتی ندارند و تبعیضی علیه آنها وجود ندارد صرف‌نظر از اینکه اوباما موفق شد یا شکست خورد اما او هدف را محقق نساخت. حتی اگر تلاش از سوی او به صورت معین وجود داشته باشد، به این معنا نیست که او موفق می‌شود. من بر این باور نیستم که او وجهه آمریکا را زیاد تغییر داد و این امری بسیار دشوار است.

این اندیشمند مصری افزود: توافق با ایران باعث خواهد شد تا ایران احساس انزوای کمتری کند. نبرد حزب‌الله در سوریه برای دفاع از خود بوده و برای اثبات نفوذ نیست. بنابراین در وضعیت دفاع از خود در سوریه به سر می‌برد و هر کس می‌خواهد که در حال حاضر به ایران ضربه بزند تلاش می‌کند تا بال‌های ایران را در هر مکانی که نفوذ دارد، کوتاه کند. مصر نیز از این مقاومت بهره می‌برد هرچند که ما به این امر اذعان نمی‌کنیم. ما از هر کانون مقاومت بازدارنده برای حل و فصل فراگیر در زمان ضعف جهان عرب استفاده می‌کنیم.

هیکل گفت: عربستان به کشورهای حوزه خلیج فارس سیطره دارد اما این قدرت سست شده است و ایران وجود دارد و هند و پاکستان نیز در منطقه تاثیرگذارند اما ایران دارای تاثیر بیشتر در منطقه است. ما شاهد تحریم‌هایی در مصر در دوره عبدالناصر بودیم. کوبا نیز با همین سرنوشت مواجه شد. ایران در معرض همان چیزی قرار گرفت که هر طرفی که علیه سلطه جویی آمریکا می‌شود با آن روبه‌رو شود. این مساله برای کاسترو و عبدالناصر و چین و بسیاری طرف‌های دیگر رخ داد و ایران از تجربه دیگران آموخت و به خوبی این تجربه‌ها را بررسی کرد. ایرانی‌ها کاری نکردند جز این که فقط خودشان بودند. تمدن فارسی در این سرزمین وجود دارد و ایرانی‌ها دارای تمدن هستند و این ارزش دارد.

وی در خصوص سوریه نیز تصریح کرد: ما زمانی که در مورد طرح تقسیم سوریه صحبت می‌کنیم این بدین معناست که ما همچنین در مورد طرح تقسیم عراق نیز صحبت می‌کنیم و تاثیرات این امر در شبه جزیره عربستان بسیار زیاد است و من گمان نمی‌کنم که آمریکایی‌ها خواهان این امر باشند. آنها می‌خواهند که از نظام کنونی در سوریه رهایی یابند و نظامی روی کار بیاید که با منافع آنها (و نه با منافع ایران) همخوانی داشته باشد. عراق کنونی یک ابداع جدید بود و قدرت‌هایی که آن‌ را ایجاد کردند دیگر به رخدادها در آن در حال حاضر توجهی ندارند و این کشور را به حال خود رها کرده و آن را به مردمش واگذار کرده‌اند که خواهان حفظ وحدت داخلی هستند کردها نیز مشکل بزرگ‌تر در عراق هستند. آن‌ها صرف نظر از این که آیا خواسته‌هایشان محق هست یا خیر اما در تلاششان برای تحقق خواسته‌شان جدی هستند. کردها دارای پایگاهی هستند و ممانعت از تشکیل کشور کردها دشوار خواهد بود و در صورت ممانعت از تشکیل کشور کردها، کردها برای دوره‌ای طولانی دست از مقاومت برمی‌دارند.

متفکر مصری در خصوص یمن نیز خاطرنشان کرد: عربستانی‌ها در باتلاق یمن غرق خواهند شد. عربستان دارای مرزهایی با یمن است. یمنی‌ها فقیر هستند عربستان حتما در ورود به جنگ با یمن غرق خواهد شد اما عربستان بسیار محتاط است. عربستانی‌ها به داخل یمن نفوذ نخواهند کرد و حمله از خارج را ادامه خواهند داد.

هیکل افزود: عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ضعیف‌تر از آن هستند که به خاطر توافق هسته‌ای آشوب کنند. اما می‌توانند به آمریکایی‌ها گله و شکایت و آن‌ها را به خاطر این امضای توافق که آن را خیانتی علیه خود به حساب می‌آورند، سرزنش کنند. تمامی این کشورها در ترس از ایران برابر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمان آشوب در جهان عرب پایان می‌یابد، گفت: ما به ۱۲ تا ۱۵ سال زمان نیاز داریم.

این اندیشمند مصری افزود: من بسیار نسبت به این مساله تردید دارم که عربستان بتواند از بحران خود عبور کند، من نمی‌دانم که پایان چگونه خواهد بود و بحران چگونه گسترش خواهد یافت، نسل جوان نیز در عربستان دچار غرور شده‌اند. نظام عربستان قابلیت ماندن ندارد، اما جایگیزنی نیز برای آن نیست و این امر مشکل واقعی است و این امری است که عربستان را باقی نگه می‌دارد.

محمد حسنین هیکل در خصوص ادامه حضور و ادامه کار اخوان المسلمین تصریح کرد: قدرت اخوان المسلمین به این خطر است که وارث گروه‌های صوفی است. مسلک‌های صوفی نفوذ قوی در مصر دارند. حسن بنا، موسس اخوان المسلمین صوفی بود.

وی در خصوص فلسطین نیز گفت: فلسطین مجسم کننده نابسامان بودن واقعیت عربی است. دیرزمانی بود که طرف آمریکایی حمایت از اسرائیل را از مسئولیت‌های مستقیم خود به شمار می‌آورد اسرائیل در گذشته روی نزاع ایران و آمریکا حساب باز کرده بود چرا که اسرائیل نمی‌تواند با ایران رو در رو شود و به دلیل امضای توافق دچار ناامیدی گشت.

این متفکر مصری اظهار کرد: مرحله‌ای که در آن شمارش معکوس برای اسرائیل آغاز می‌شود زمانی است که جهان عربی قوی وجود داشته باشد. در حال حاضر اسرائیل تمام منطقه را تحت سیطره دارد.

هیکل در مورد مصر نیز تصریح کرد: دیدگاه شفاف نسبت به آینده مصر وجود ندارد. اما مصر توازن خود را دارد به دست می‌آورد. چرا که دوره آشوب پس از حکومت انور سادات و حسنی مبارک پایان یافته است اما نگرانی درباره مصر وجود ندارد چرا که داعش در مصر زندگی نمی‌کند و ماهیت مصر متفاوت است و داعش به مصر نرسیده و در مصر موفق نخواهد بود. هیچ کس داعش و ابوبکر البغدادی را در مصر نمی‌پذیرد.

  • موافقین ۴
  • ۷۵۶ بار مطالعه شده است

شیطان بزرگ

متفکر مصری

مصر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی