دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

موشک ضد زره هات یک موشک ضد زره برد بلند هدایت شونده است که قابلیت شلیک از روی انواع وسایل نقلیه زرهی مانند نفربرها و همچنین بالگرد و خودروهای چند منظوره را دارد.

نخستین واحدهای این موشک در سال 1974 وارد خدمت شده و بیش از 85000 تیر از این موشک توسط 19 کشور سفارش داده شدند. از این تعداد 820 واحد (آتشبار) بر روی خودروهای زرهی و 720 واحد روی بالگردها نصب شده‌اند.

موشک مزبور توسط شرکت Euromissile که تلفیقی از شرکت‌های Aerospatiale-Matra فرانسه و DaimlerChrysler Aerospace آلمان بود و هم اکنون یکی از زیر شاخه‌های EADS به حساب می‌آید برای استفاده در ارتش‌های آلمان و فرانسه طراحی و ساخته شد و در چندین درگیری شرکت داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نبرد ایران عراق، عملیات طوفان صحرا و نبرد داخلی لبنان اشاره کرد.

این موشک از درون یک لوله (تیوب) پرتابه شلیک می‌شود و چون از هدایت سیمی بهره می‌برد تا لحظه‌ی اصابت، به وسیله اپراتور آن کنترل می‌شود.

نمونه HOT 3 دارای سیستم‌های مدرن‌تری است به گونه‌ای که در مقابل اخلالگرهای فروسرخ تا حدودی مقاوم بوده و به موازات سیستم فروسرخ از سیستم گرمایاب هم استفاده میکند.

این نمونه که دارای سرجنگی با وزن 6.5 کیلوگرم است می‌تواند در مقابل انواع زره‌ها از جمله زره‌های واکنش دهنده به کار برده شود و قدرت نفوذ آن چیزی معادل 1300 م م گزارش شده است. (دانشنامه دفاعی این رقم را فاقد اعتبار می‌داند)

سیستم مقابله این موشک با زره واکنش دهنده از این قرار است که هنگامی که موشک به فاصله معینی از هدف رسید سرجنگی کوچکی که در پیشانی موشک قرار دارد به بیرون پرتاب شده و زره واکنش دهنده را از بین میبرد سپس سرجنگی اصلی از راه رسیده و زره را می‌شکافد و هدف را کاملا متلاشی می‌نماید.

موشک ضد زره هات

موشک ضد زره هات در فاصله 75 متری از محل شلیک مسلح شده و بردی نهایی آن معادل 4 کیلومتر می‌باشد که مدت پرواز آن چیزی در حدود 17.3 ثانیه می‌باشد؛ همچنین این موشک به طور خودکار 0.5 متر بالای سطح افق شلیک کننده حرکت می‌کند تا از برخورد با موانع احتمالی اجتناب کند.

همچنین لازم به ذکر است که موشک HOT 3 به یک فیوز مجاورتی لیزری نیز مجهز شده که قابلی درگیری با سه هدف در دقیقه را به این سیستم می‌دهد.


سیستم مدول ضد تانک هات:

این سیستم که در سال 1997 طراحی شده است در حقیقت یک سیستم چند منظوره میباشد که قابلیت نظارت و شناسایی آن به همان خوبی شلیک آن می‌باشد.
این سیستم که در اختصار ATM نام دارد شامل سه قسمت سنسورهای مدرن، سیستم کنترل داخلی و برجک مسلح به موشک هات یا مسلسل می‌باشد.
سنسورها که شامل دوربین فرو سرخ ، دوربین تلویزیونی و فاصله یاب لیزری هستند با دکل یکپارچه شده‌اند و هنگامی که برای ایفای نقش شناسایی به آنها نیازی نیست می‌توان این دکل را به صورت خودکار مثل پریسکوب زیر دریایی‌ها جمع کرد.
برد شناسایی این سیستم به 7 کیلومتر میرسد و توان هدفگیری از این فاصله را نیز دارد و برجک این سیستم توان حمل 2 یا 4 جایگاه پرتاب موشک یا توپ 20 م م با مسلسل کالیبر 12.7 را دارد.


اولین آزمایشات این سیستم در جولای سال 1999 آغاز شد و در این آزمایشات این سیستم موفق شد تا با کمک سیستم تلویزیونی و هدایت فروسرخ خود اهدافی نظیر تانک ، هلیکوپتر شبیه سازی شده و سنگر دشمن فرضی را مورد هدف قرار دهد.

سیستم برجک خودرو زرهی مجهز به هات:

برجک HOT UTM 800 روی خودروهایی نظیر Panhard VCR و GIAT VAB نصب شده و دارای 4 جایگاه شلیک موشک میباشد، همچنین این سیستم از سایت هدف گیری گرمایی Castor استفاده میکند و از جمله مشتریان این سیستم می‌توان به کشورهای قطر و عراق اشاره کرد.

برجک HOT Mephisto که توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار میگیرد روی نفربر های زرهی VAB نصب شده و دارای 4 مقر شلیک به انضمام 8 تیر موشک ذخیره می‌باشد.
این سیستم از سایت گرمایاب Thales Mephira استفاده می‌کند. برجک HOT Lancelot روی خودرو های زرهی جگوار و پیرانا و AMX 10 ارتش عربستان نصب شده است.



نمونه هوا پرتاب:

با تحویل اولین نمونه‌های هات 3 به ارتش آلمان و فرانسه این موشک‌ها بر روی هلیکوپترهای تایگر این کشورها برای انجام ماموریت های ضد تانک نصب شدند.

موشک ضد زره هات

نمایی از این موشک

اولین تمرینات با این موشک که شامل حمله به اهداف ثابت و متحرک در فاصله بین 600 متر تا 4 کیلومتر با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت بود در سال 2003 آغاز شد.

اما از آنجا که موشک‌های ضد زره‌ای که روی هلیکوپترهای میل 24 ارتش عراق نصب بودند بسیار نا کارآمد و ضعیف بودند عراقی‌ها تصمیم گرفتند که از این موشک بر روی هلیکوپتر های غزال استفاده کنند و هلیکوپترهای میل 24 امر پشتیبانی از غزال‌ها را بر عهده بگیرند.


مشخصات فنی:

نوع: موشک ضد تانک

ساخت: شرکت (euromissle) محصول مشترک آلمان و فرانسه

طول: 1.5 متر
قطر: 15 سانتی متر
وزن: 24.5 کیلوگرم
سرجنگی: انفجاری شدید
موتور: راکتی دو مرحله ای سوخت جامد
عرض بال‌ها: 31 سانتی متر
برد عملیاتی: از 75 تا 4000 متر
سرعت: 864 کیلومتر بر ساعت
استفاده کنندگان: آنگولا، اتریش، کامرون، چین، اکوادور، مصر، فرانسه، عراق، آلمان، کویت، لبنان، مراکش، قطر، عربستان، اسپانیا، سوریه و امارات.

منبع: میلیتاری

ترجمه: بلیز



بالگرد گازال یا گازالی


ویرایش، تصحیح، بازنویسی: یاور

  • موافقین ۶
  • ۳۸۳۴ بار مطالعه شده است

hot Missle

ضد تانک

ضد زره

موشک هات

نظرات (۱)

  • فیس آپ نداری ؟
  • سلام.اکانت فیس آپ نداری ؟

    به سایت فیس آپ برید و خیلی راحت و سریع فیس آپ خودتون رو بسازید...

    یک فرصت تکرار نشدنی برای شما که فیس آپتون رو با دامنه دلخواه داشته باشید

     این فرصت تکرار نخواهد شد...

    www.Faceup.ir

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی