دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی



موشک ضد تانک هدایت شونده (HongJian 8 (HJ-8

موشک (HongJian 8 (HJ-8 نسل دوم موشک های ATGM است که توسط چین توسعه پیدا کرد. این موشک بهبود یافته سیستم روسی 9K111 با نام ناتو ( AT-4 Spigot) می باشد.
طراحی این موشک در سال 1970 آغاز شد ولی کار نهایی کردن آن در سال 1980 به پایان رسید. این موشک در سه شکل قابل استقرار است :

1- حمل توسط نفر 2- حمل توسط وسیله نقلیه زرهی 3- حمل توسط هلی کوپتر



این موشک توانایی ارتباط با تانک یا وسیله زرهی را در هر گونه شرایط آب و هوایی و یا شب و روز با توجه به خط دید دارد. سیستم هدایت آن نیمه فعال و بصورت سیمی است که موشک از درون لانچر شلیک می شود.
با توجه به مدل آن محدوده ای حدود 3000-4000 متر دارد. عمق نفوذ موشک در زره 800 میلیمتر است هر چند که ادعا می شود در مدل های مختلف این موشک این عمق نفوذ در زره به 1000 میلیمتر هم رسیده است.
خدمه این سیستم موشکی معمولا دو نفر هستند که باید قادر به حمل وزن سنگین آن در فواصل نسبتا طولانی باشند. لانچر روی یک سه پایه استوار می شود.


موشک ضد تانک HJ-8 سلاح اصلی هلی کوپترهای تهاجمی سری Z-9G, Z-11 و نیز SA 342L غزال می باشد. این هلی کوپترها قادر به حمل 4 موشک از این نوع بهمراه مسلسل های سنگین خود هستند. در مدل Z-9WA هلی کوپتر این ویژگی بهبود پیدا کرده است. چشم های نوری در داخل موشک هستند و سیستم کنترل آتش آن در سقف یا زیر دماغه هلی کوپتر قرار دارد.
نمونه قابل حمل این موشک ضد تانک در سال 1990 به پاکستان و امارات متحده عربی صادر شد. کشور پاکستان نیز تحت لیسانس Baktar Shikan چین این موشک را تولید می کند. (نام دیگر موشک Baktar Shikan است) .
این موشک سابقه شرکت در جنگ را نیز دارد. در سال 1990 توسط مسلمانان علیه نیروهای صرب بکار گرفته شد و بدون هیچ مشکلی زره تانک M-84 صرب ها را شکافت و باعث نابودی بسیاری از این نوع تانک ها در جنگ شد.

انواع:

مشخصات :
محدوده (حداقل) : 100 متر
محدوده (حداکثر) : 3000-4000 متر
دقت : 90 درصد
عمق نفوذ (استاتیک) : 800-1000 میلیمتر
عمق نفوذ (دینامیک در 68 درجه) : 180-280 میلیمتر
نرخ آتش : 2-3 موشک در دقیقه
متوسط سرعت پرواز : 220 متر بر ثانیه
طول موشک : 875 میلیمتر
قطر موشک : 120 میلیمتر
وزن موشک : 11.2 کیلوگرم
ابعاد زاویه سنج مادون قرمز : 480mm x 150mm x 280mm
ابعاد محل استقرار : 665mm x 368mm x 350mm
محدوده دید مادون قرمز : ±49 متر
بزرگنمائی دید : x12
شرایط محیطی شلیک : -40 تا +50 درجه سانتیگراد و تمام شرایط هوایی
HongJian 8A : کلاهک قویتر شده و موتور موشک بهبود یافت. HongJian 8C : کلاهک آن برای بکار رفتن علیه زره هایERA) explosive reactive armour) طراحی شده است. HongJian 8E : دقت 90 درصد ، پایه های لانچر موشک سبکتر ، عمق نفوذ و برد بیشتر و استفاده از تصویر حرارتی بجای جستجوگر IR در شب HongJian 8L : نمونه صادراتی موشک و آخرین ورژن آن ، تغییرات عمده ای صورت گرفت ولی بعلت نبود مشتری فعلا تولید انبوه نشده است.
منبع: میلیتاری و http://giaitri.6giosang.com

















ویدویی از این ضد زره:

  • موافقین ۴
  • ۱۳۹۰ بار مطالعه شده است

HongJian 8

ضد تانک

ضد زره

نظرات (۱)

  • آرتب یاور
  • با عذرخواهی از خوانندگان گرامی. به علت اینکه صفحه منبع تغییراتی در آدرس خود ارائه کرد. چند تصویر از مالیوتکا در صفحه اضافه شد و لینک‌ها را به هم ریخت.
    ارادتمند شما: یاور
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی