دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

ارتش ژاپن یکی از ارتش های پیشرفته و نوین در دنیا محسوب میشود. این کشور دارای جمعیتی حدود120 میلیون و 475 هزار نفر است، هم‌اکنون دارای 240 هزار پرسنل فعال نظامی است و تعداد نیروهای ذخیره فعال این کشور 58 هزار نفر است.طبق گزارشی که در سال 2011 منتشر شد ارتش این کشور با بودجه 70 میلیارد 500 ملیون دلار از نظر توان نظامی در رده نهم قدرت‌های نظامی جهان قرار دارد. ارتش ژاپن مانند ارتش های قدرتمند کشورهای دیگر از از چهار بخش؛ نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه پشتیبان توپخانه، تشکیل شده است . طیق اخرین گزارشات ارتش این کشور در حوزه هوایی  دارای 2000 فروند جنگنده و هواپیما ترابری  ،  690  فروند هلیکوپتر و 176 فرودگاه عملیاتی ، را داراست .

9363bcde60dacc60a24525988b5c3105_XL.jpg

در حوزه دریایی ارتش این کشور دارای 96 فروند کشتی، 10 بندر، 16 زیر دریایی، شش قایق نظامی گشت زنی، 36 ناوچه، 10 ناوشکن و 25 قایق‌ جنگی خشکی آبی است. یکی از ضعف های ارتش ژاپن در قسمت دریایی نداشتن ناو هواپیمابر است که کمی از قدرت این کشور در این حوزه کاسته است. اما یکی از قسمت هایی که ارتش چین در ان پیشرفته است حوزه زمینی و زرهی است . این کشور دارای 902 دستگاه تانک، 731 دستگاه نفربر، 480 عراده توپ کششی، 317 عراده توپ خودکششی، 90سامانه پدافند موشکی، 700 خمپاره‌ انداز، 2000 سامانه ضد تانک، 528 سامانه پدافند هوایی و 5000 وسیله نقلیه لجستیکی است.

ژاپن اولین و تنها کشوری است که قربانی یکی از مخرب ترین سلاح های دنیا قرار گرفت و در جنگ جهانی هم خسارت های زیادی دید  ولی با این حال میبینیم که با گذشت نه چندان زمان زیادی این کشور با کوشش و تلاش مردم وطن پرستش امروزه به یکی از غول‌های اقتصادی دنیا و برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا رسیده اند . اکثر تجهیزات نیروی دفاعی ژاپن توسط صنایع دفاعی ژاپن تامین میشود. پس از جنگ جهنی دوم و شکست ژاپن درجنگ ، در سال 1952 شروع و ساخت سلاح با اختصاص هزینه های بالا در دستور کار قرار گرفت . در ابتدا متخصصان ژاپنی به عاملانی برای تعمیر و نگهداری تجهیزاتِ نیروهای ایالات متحده در آسیا تبدیل شدند. در این زمان شرکت‌هایی مانند زایباتسو از میتسوبیشی و سومیموتو پدیدار شدند. پس از سال ۱۹۵۴ صنایع دفاعی ژاپن به مرور اقدام به تجهیز خود کرد. جالب است بدانید ژاپن با امریکا قراردادی را امضا کردند که جنگنده اف 16 به صورت تحت لیسانس تولید کنند ولی طبق معمول امریکاییها دبه دراوردند و ژاپن هم در سال 1986 کار با امریکا روی این پروژه کنسل کرد و در نهایت محصول خود را با نام Mitsubishi F-2 به جهانیان معرفی کرد.

اف 2

در  ابتدای کار نیروهای متخصص ژاپنی فقط  در تسلیحاتی که در ایالات متحده طراحی شده بود تغییراتی می‌دادند تا برای کاربردهای محلی مناسب‌تر شود اما به مرور قدرت طراحی و تولید خود را گسترش دادند. برآوردها نشان می‌دهد بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۳ صنایع دفاعی ژاپن چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار فناوری تسلیحاتی را از آمریکایی‌ها گرفته است.

اما بپردازیم به بخش زرهی ،به غیر از  موسسه تحقیقات و توسعه فناوری وزارت دفاع ژاپن TRDI ، کمپانی های زیادی هستند که در ژاپن تجهیزات نظامی تولید میکنند . از این کمپانی ها میتوان Japan Steel Works, Daikin Industries, Mitsubishi Electric, Fujitsu and NEC اشاره کرد. تجهیزاتی مانند ، تانک Type 90، تانک Type 74، تانک پیشرفته TK-X ، نفربر تایپ 96 ، نفربر تایپ 73، نفربر تایپ 60 ، نفربر تایپ 89 ، خودروهای چند منظوره Komatsu LAV و تایپ 87 ، هویترزها تایپ 99 و 75 و سامانه پدافند هوایی تایپ 87 و...ساخت همین کمپانی‌ها است.

خودروی چند منظوره یا بهتر بگیم  خودروی حفاظت شده  که در این تاپیک قصد معرفی ان را به شما بزرگواران دارم Komatsu LAV است. این خودرو نظامی  یکی از پیشرفته ترین  محصولات زرهی ژاپن  در زمینه خودروی چند منظوره   بشمار میاید که قرار است به عنوان یک خودروی زرهی گشتی مورد استفاده این کشور قرار بگیرد .  خودروی Komatsu LAV (نور خودروی زرهی) که به ژاپنی軽装甲機動車 از سال 2002 وارد خدمت شده است .این محصول نظامی تا به امروز صادرات نداشته و فقط در اختیار نیرو های زمینی دفاعی ژاپن (JGSDF) قرار گرفته است. این محصول سابقه حضور در جنگ عراق را هم در کارنامه خود دارد. این محصول توسط کمپانی کوماتسو ساخته شده است و دارای انواع مختلفی میباشد ، این محصولی که ما در این تاپیک معرفی میکنیم از  سری KU50W است . این خودرو از  نظر ظاهری شباهت  بسیار زیادی دارد به خودروی گشت مرزی Panhard VBL فرانسه، با این تفاوت که در  LAV ،  4در بزرگ وجود دارد که خدمه از ان ورود خروج می‌کنند. خودروی حفاظت شده ی دارای وزنی  Komatsu LAV سبک با پیکر بندی ۴×۴ است. در سال 1999 وزارت دفاع ژاپن خودروی  Komatsu LAV که طرح ان  توسط کمپانی  کوماتسو ارائه شده  بود را مورد بررسی قرار داد و پس از گذراندن تست های مختلف توسط شرکت سازنده و ارائه عملکرد این محصول برای استفاده و ساخت توسط نیرو های زمینی دفاعی ژاپن مورد تایید قرار گرفت.

Panhard

خودروی Panhard ساخت فرانسه

خودروی نظامی  LAV میتواند با وزن 4.5 تنی خود از طریق هوایی  با CH-47J و C-130H جابه جا شود. از ماموریت های اصلی این خودرو میتوان به شناسایی، استفاده به عنوان آمبولانس ، نقش یک ضدتانک ، خمپاره انداز ، خودرو فرماندهی ،  خودروی عملیات ویژه ، گشت مرزی و حتی در صورت نیاز میتواند از زره های جداشونده استفاده کند و  در نقش یک  امرپ ایفای نقش کن ، اشاره کرد.

طراحی و توسعه LAV  از سال 1997 اغاز شد و با توجه به درخواست های نیرو های زمینی دفاعی ژاپن مبتنی بر احتیاج به یک محصول عالی از لحاظ تحرک بالا و قابلیت تجهیز به سلاح های مختلف این محصول طراحی و ساخته شد و قرار بود این محصول جایگزین خودروی چند منظوره تایپ 73 شود. سازندگان  این محصول با این فرض که محصولی طرای کنند که برای دفع خطرات ضد تروریستی بکار اید این محصول را طراحی کردند. لازم به ذکر است تمام قسمت های این خودرو نظیر موتور، گیربکس، دیفرانسیل و سیستم انتقال قدرت در ژاپن  طراحی و تولید شده است.

دانشنامه دفاعی

تصویری از رژه نیرو های زمینی دفاعی ژاپن با خودروی LAV

بر روی سقف این خودروی رزمی محفظه ای تعبیه شده است که یک گانر بوسیله یک مسلسل میتواند در صورت خطر با ان درگیر شود. در کل پلتفرم این خودرو طوری طراحی شده است که میتواند به انواع سلاح ها نظیر ضد تانک و حتی سیستم های حفاظت فعال در میدان های پر خطر تجهیز شود.  لازم به ذکر است که خودروهایی که در عراق مستقر هستند به شیشه های ضد گلوله تقویت شده و به زرهای اضافه شونده نیز  مجهز هستند . شیشه های استفاده شده در این خودرو  ضد گلوله است  به این صورت که در بین لایه های شیشه از ماده ای به نام  پلی وینیل بوتیرال استفاده شده است  که با توجه به اینکه قرار است در چه مناطقی این خودرو فعالیت داشته باشه میزان این ماده در لایه های شیشه کم و زیاد میشود ، هر چه این ماده بیشتر در بین لایه ها شیشه قرار بگیرد سختی ان و بطبع وزن ان افزایش پیدا میکند.   با توجه به گزارشات بدنه این خودرو در برابر برخورد گلوله های با کالیبر 5.56و 7.62 م.م مقاوم است . حال مشخص نیست که ایا این خودرو میتواند گلوله هایی با کالیبر بالا را تحمل کند یا خیر. خودروی چند منظوره Komatsu LAV ، با استفاده از زره های جدا  شونده کامپوزیتی و همچنین استفاده از زره در قسمت جلوی خودرو ، مقاومت در برابر گلوله های با کالیبر 5.56 و 7.62 م.م از نظر حفاظت زرهی  در سطح اول جدول استانگ STANG 4569  قرار می‌گیرد.

خودروی Komatsu LAV از یک موتور دیزل 4 سیلندر  خنک شونده با اب استفاده میکند که میتواند قدرتی معادل 160 اسب بخار را برای  حمل 4 نفر خدمه این  خودرو چند منظوره  تولید کند . موتور این خودرو در قسمت  عقب این ماشین نصب شده است تا توضیع بهتر نیرو و وزن خودرو بهتر  در بین محورها صورت بگیرد. سیستم تعلیق این خودرو بصورت  مستقل و فنر های پیچشی ، 4 چرخ و پیکربندی 4x4 در ترکیب با موتور قدرتمند، این خودرو را دارای توان تحرک تاکیتی بالا در هر نوع منطقه ای ساخته است.حداکثر سرعت این خودرو 100 کیلومتر بر ساعت  در جاده و 70 کیلومتر بر ساعت در قسمت های ناهموار اعلام شده است . خودرو Komatsu LAV میتواند بدون سوخت گیری مسافت 500 کیلومتری را طی کند.

LAV

نما از چهار طرف

خودروی Komatsu LAV میتواند از سلاح هایی نظیر FN Minimi  مدل  M249  ، مسلسل سنگین M2 Machine Gun  با کالیبر 12.7 م.م (به راستی تیربار ام 2 یکی از برترین تیربار های سنگین در سراسر جهان به شمار می رود و خیلی از ارتش ها از این سلاح استفاده میکنند . نام سازند این محصول هم جان موسی برونینگ که یک امریکایی تبار است ، میباشد ) که بر روی سقف این خودرو  نصب میشود استفاده کند ودر صورت نیاز قادر به این است که از سلاح های سنگین تری هم استفاده کند. البته برای محافظت از خدمه هایی که از این سلاح ها  استفاده میکنند  کاوری در نظر گرفته شده که قابلیت نصب و جداشدن دارد و وزن این پوشش چیزی بین تقریبا 35 کیلو گرم است. همچنین این خودرو دارای 4 در است که برای ورود خروج افراد استفاده میشود و در قسمت عقب هم یک در تعبیه شده که در مواقع ضروری افرارد از این قسمت خروج کنند . این در بصورت دستی باز و بسته میشود.

 

تیربار ام 2

تیربار ام 2 که در ایران محبوبیت چندانی ندارد و دشکا را ترجیح می‌دهیم

این خودرو میتواند از سلاح ضد تانک پیشرفته  Type 01 LMAT هم بهره می‌برد، (این موشک بصورت شلیک کن و فراموش کن میباشد،  طراحی و توسعه این موشک از 1993  در صنایع سنگین کاوازاکی اغاز شد ، ر حال حاضر این موشک بعنوان سلاح اصلی ضد زره در تیپ یکم هوابرد ارتش ژاپن بکار برده میشود ، سیستم هدایت این موشک اشیانه یابی فرو سرخ میباشد ، این سلاح میتواند در سقف این خودرو نصب شود و برای شلیک این موشک تنها یک نفر کافیست)

Type 01 LMAT missile

سلاح ضد تانک دیگری که این خودرو از ان بهره میبرد Type 87 Chū- MAT نام دارد.( این سیستم در سال 1980 توسط آزانس طراحی نظامی ژاپن ، به عنوان سیستم ضد تانک و ضد نفر طراحی و از سال 1983 وارد خط تولید انبوه شده و از سال 1984 به طور رسمی وارد خدمت در ارتش ژاپن شده است، نوع هدایت این موشک نیز از نوع SACLOS (سیمی) می‌باشد، سیستم هدایت این سیستم کاملا مشابه تاو است ، طول کلی سیستم معادل 1490 میلیمتر و قطر موشک نیز 153 میلیمتر است، این موشک کماکان در صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن در حال تولید است و همچنان در ارتش این کشور به عنوان یک سلاح موثر و کارآمد و در عین حال ارزانقیمت و محبوب شناخته می‌شود)

لازم به ذکر است این خودروی رزمی  پیشرفته از دو  مجموعه پرتابگر 4 تایی  نارنجک های دود زا نیز در قسمت عقبی خودرو استفاده می‌کند که می‌تواند در هنگام پیاده شدن نیروها در محیط‌های خطرناک کارآمد باشد.

Model JGSDF LAV

این خودرو تا به امروز هیچ صادراتی نداشته و فقط توسط نیروهای دفاعی ژاپن استفاده میشود. این خودروی  زرهی پیشرفته دارای وزن 4.5 تن ، طول 4.4 متر ، عرض 2.04متر ، ارتفاع 1.85متر میباشد. این خودروی زرهی 5 سرنشین دارد ( فرمانده – گانر – راننده ) که یک نفر از این افراد گانر است.

مشخصات کلی:

کاربر: نیرو های زمینی دفاعی ژاپن (JGSDF )
تعداد سرنشین: 5 نفر

کمپانی سازنده: کوماتسو

سال طراحی: 1997

ورود به خدمت: 2002 تا به امروز

تعداد ساخته شده تا 2014 : 1855 فروند

قیمت: 30 میلیون ین ژاپن

سابقه جنگ: عراق

تسلیحات:

سلاح اصلی : بستگی به یگان به کار گیرنده دارد

مسلسل FN Minimi  مدل  M249

M2 Machine Gun با کالیبر 12.7

سلاح ضد تانک پیشرفته  Type 01 LMAT

سلاح ضد تانک Type 87 Chū- MAT

نارنجک های دود زا

وزن : در حدود 4.5 کیلوگرم
ظرفیت حمل بار : 600 الی 900 کیلوگرم
طول : 4.4 متر
عرض : 2.04 متر
ارتفاع : 1.85 متر
پیشرانه : دیزلی با توان 160 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 100 کیلومتر بر ساعت
سرعت در آب : .........
برد : 500 کیلومتر بدون سوخت گیری  (بسته به عوارض منطقه عبوری)

سیستم تعلیق: یک سیستم کاملا مستقل با خاصیت فنر پیچشی

 

قابلیت‌های حرکتی:

شیب : %60
شیب جانبی : %40
گام عمودی : 0.3 متر
عبور از گودال : 0.6 متر
عبور از آب : 0.6 متر/شناوری

تصاویر بیشتر:

پوستر این محصول

منابع:

https://en.wikipedia...iki/Komatsu_LAV

http://www.zoomit.ir...mponent&print=1

http://www.military-...komatsu_lav.htm

نگارش دوست عزیزم حمید در میلیتاری

مقدمه این مقاله را نوشته بودم و به دنبال تصاویر مناسب‌ می‌گشتم که مقاله دوست خوبم حمید را دیدم. راستش دیگر تنبلی‌ام آمد ادامه بدهم و از مقاله دوستم استفاده کردم. لزومی نمی‌بینم وقتی که یک نفر یک مقاله تقریبن کامل را در موردی نوشته است دست به نوشتن یک مقاله جدید بزنم. این حمید آقای گل ما بسیار جوان است و بنده برایش آینده خوبی را متصورم.

  • موافقین ۴
  • ۱۱۴۱ بار مطالعه شده است

Komatsu LAV

نظرات (۲)

اولا ما همچین زره پوشی برای نیروهای مسلحمون داریم؟ یا ساختیم؟
دوما اون نفری که پشت تیربار هست که با یه گلوله از بین میره... این ضغف نیست؟
دانشنامه دفاعی:
دقیقن به یکی از سه نقطه ضعف عمده این LAV اشاره کردید
  • دانشنامه دفاعی
  • در مورد سوال اولتان برادر
    کارهایی شده اما ظاهرن فاز تکمیلی آن تا تولید نهایی دچار تغیراتی شده که تا الان طول کشیده است.
    اما مشهورترین زره‌پوش ما همان رخش است که خب، بد هم نیست. به خصوص نمونه‌های سفارش شده ناجا و مرزبانی کیفیت مناسبی دارند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی