دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
 میل-۲۸ یک بالگرد تهاجمی نسل جدید و ویرانگر و قدرتمند روسی می باشد که به عنوان جایگزین میل-۲۴ هایند و شریک هوایی بالگرد کاموف ۵۰ می باشد. توسعه بالگرد میل ۲۸ به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمیگردد زمانی که وزارت دفاع شووری بالگرد جدیدی را درخواست داد دو شرکت کاموف و میل بر سر این پروژه به رقابت پرداختند،بالگرد میل ۲۸ در ۱۰ نوامبر ۱۹۸۲ اولین پرواز خودرا با موفقیت انجام داد اما این بالگرد در رقابت با کاموف ۵۰ بازماند و از رده خارج شد تا اینکه بالگرد کاموف ۵۰ با برخی از مشکلات و شکست اولیه روبرو شد و این مقامات روسی را نگران کرده بود از این رو شرکت میل تعداد محدوی از سفارش یک بالگرد را از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه دریافت کرد اما شرکت میل تحول جدید در نسخه جدید میل-۲۸ را با توانایی انجام عملیات در شب انجام داد و میل-۲۸ در سال ۱۹۹۴ وارد خدمت شد که بعدا بازار گرمی را به دست آورد.در حال حاضر بیش از ۲۴ فروند میل ۲۸ ان در خدمت ارتش روسیه می باشد.

 

بالگرد میل-28 اِن
بالگرد میل-۲۸ اِن
 

میل ۲۸ طبق برخی منابع در خدمت ارتش کنیا می باشد،جدا از کنیا ۱۹ فروند میل ۲۸ نیز توسط ارتش عراق برای انجام حملات علیه نیروهای تروریستی داعش مورد استفاده قرار گرفته است و الجزایر نیز ۴۲ فروند توپدار بالگرد میل ۲۸ را در اختیار دارد.

ویژگی ها

index

مقامات شوروی بر روی هم سطح بودن بالگرد طراحی شده با بالگرد آپاچی هم از نظر سرعت و هم از نظر مانور پذیری و تسلیحات و قدرت تاکید داشتند از این رو طرح میل-۲۸ یک طرح کارآمد و عالی از یک بالگرد تهاجمی وضد تانک است.وظایف میل-۲۸ به صورت خلاصه عبارتند از:

ماموریت های میل-۲۸

پشتیبانی از نیرو های زمینی در حالت های تهاجم و دفاعی و پشتیبانی از نیروهای ویژه

عملیات ضد زرهی

همراهی و حمایت از نیروهای تاکتیکی و هوابرد

مبارزه با اهداف کم سرعت هوایی و بالگردهای دشمن

اهداف اصلی میل-۲۸

توپخانه،واحدهای پدافند هوایی

تانکها،نفربرها،خودروهای رزمی و زرهی،

مقرها و سنگر هاینظامی و مراکز تجمعی

وسایل نقلیه غیر زرهی و لجستیکی

سلاح های دوش پرتاب،لانچرهای پرتاب موشک و راکت،میادین توپخانه ای و هسته ای

تجهیزات فردی نظامی و افراد دشمن

بالگردهای دشمن،هواپیما و پهپادهای کم سرعت در اتفاعات پایین

روتور اصلی بالگرد ۵ تیغ کوتاه اما گسترده در روی بدنه و حدود پشت سر خدمه و در قسمت حدودا جلویی بدنه قرار دارد.جنس تیغه ها از کامپوزیت می باشد.طراحی منحصر به فرد روتورها به بالگرد اجازه می دهند تا در صورتی که تیغه های بالگرد مورد اسیب قرار گفته بالگرد توزان داشته باشد و خلبان بتوان بالگرد را تثبیت کند و نیروی گشتاوری را کنترل کرد.

میل-۲۸ از دو موتور توبوشفت در درون غلاف کنار و بالای بدنه نصب شده و اگزوز دارای خروجی روبه پایین است.بدنه بالگرد باریک و کشیده و دارای دماغه باریک و نوک تیز و موشوار شکل است و خلبانان که متشل از خلبان و مسئول جنگ افزار می باشد پشت سرهم و پله ای می باشد،این ویژگی باعث تشدید فضای کابین خلبانان و قابلیت نصب توپ زیر شکم بالگرد را دارد.دم بالگرد کوتاه و ملخک نصب شده روی باله افقی به شکل X می باشد.

در نسخه جدید من جمله N تیغه هادر مقابل گلوله های ۳۰ م م مقاوم هستند.

ru_helo_mi28_01

تسلیحات

خلبان در عقب و مسئول اسلحه یا توپچی در جلو می باشد،هم چنین یک توپ ۳۰ م م در زیر دماغه بالگرد با جعبه مهمات دوقلوی ۱۵۰ گلوله و نرخ آتش ۳۰۰ گلوله بر دقیقه قرار دارد که مشابه این توپ روی خودروی زرهی بی ام پی ۳ نصب شده است.از حیث دیگر تسلیحات میل-۲۸ می تواند دو غلاف راکت ۸۰ م م یا ۱۶ موشک هدایت شونده ضد زره را با خود حمل کند.

کنترل تسلیحات بر عهده هر دو کاربر است اما توپچی به عنوان کاربر اصلی از تسلیحات استفاده می کند.هنگامی که یک هدف با اولویت بالا شناسایی میشود خلبان با استفاده کلاه خود به نظارت پرداخته و از سیستم کنترل آتش مختص به هدف را انتخاب می کند،افسر در جلو اسلحه مناسب برای حمله را انتخاب می کند و با استفاده از موشک های هدایت شونده یا دیگر تسلیحات اقدام به درگیری با هدف کند،سیستم هدف یاب و هدفگیری نیزدر جهت دید خلبان قرار دارد.کاربر می تواند از طریق پلت فرم های نصب شده زیر دماغه بالگرد به شناسایی و نظارت و کنتر آتش علیه اهداف دست بزند.

سیستم کنترل آتش و نظارت یک پارچه

سیستم نظارت کنترل آتش و نظارت یک پارچه میل-۲۸ دارای دو کانال دیداری گسترده و یک کانال دیداری تلویزیونی می باشد،این سیستم می تواند تا ۱۱۰ درجه در محور افقی و ۱۳+ و ۴۰- به بالا و پایین یا محور عمودی حرکت و نظارت داشته باشد،توپ بالگرد نیز در همین محدود و با سیستم کنترل آتش و نظارت هماهنگ ساز شده است.هم چنین کلاه پیشرفته خلبان این امکان را به خدمه می دهد تا با نگاه کردن به هدف ،آن راشناسایی و تسلیحات را عله آن به کار ببرد،این کلاه عواض زمینی،مشخصات هدف،مشخصات بالگرد و . . . . را در اختیار خدمه می دهد.

نمایی از طرح مفهومی کلاه جدید میل-28

نمایی از طرح مفهومی کلاه جدید میل-۲۸نمایی دیگر از نحوه پردازش و طرح مفهومی کارکرد کلاه خلبان

نمایی دیگر از نحوه پردازش و طرح مفهومی کارکرد کلاه خلبانسیستم های کنترل میل-28 در این تصویر به خوبی قابل دیدن است.توپی زیر دماغه ساماه هدف گیر و دو دریچه زیرین سامانه پرواز در شب میل-28 می باشند

سیستم های کنترل میل-۲۸ در این تصویر به خوبی قابل دیدن است.توپی زیر دماغه ساماه هدف گیر و دو دریچه زیرین سامانه پرواز در شب میل-۲۸ می باشند

سیستم نظارت با استفاده از کاونده های لیزری گسترده داده های دریافتی از محیط و اهداف را دریافت و به کامپیوتر مرکزی انتقال داده و کامپیوتر دیجیتال محاسبه های لازم برای حمله و وضعیت هوای موجود را تجزیه و تحلیل می کند و پارمترهای مختلف برای شلیک توپ یا راکت ها را در اختیار قرار می دهد.داده های دریافتی از کاونده های لیزری نیز اطلاعات لازم برای راه اندازی موشک های هدایت شونده و بهترین راه حمله را محاسبه و دریافت می کند.

موشک های ضد زره

میل ۲۸ اِن قابلیت حمل ۱۶ موشک ضد زره استفاده می کند.موشک های هدایت شونده قابل حمل توسط میل-۲۸ اِن:

موشک ۹ ام ۱۱۴ اشتورم سی یک موشک هدایت شونده رادیویی کوتاه برد با بر ۷۰۰۰متر و سرجنگی ۷٫۴ کیلوگرمی خرج انفجاری و نفوذ بیش از ۵۶۰ م م زره فولادی

موشک هدایت شونده ۹ام ۱۲۰ آتکا با برد از ۴۰۰۰تا ۸۰۰۰ متر(مدل های مختلف این موشک ) و هدایت راداری و مقاوم دربرابر اقدامات متقابل و با سر جنگی ۷٫۴ کیلوگرمی و قدرت نفوذ ۸۰۰ تا ۹۵۰ م م زره فولادی پس از نفوذ در زره واکنشی در مدل های مختلف این موشک.

برخی منابع نیز از قابلیت حل موشک ۹ ام ۱۲۱ اف ویخر و موشک ۹ اِی ۲۲۰۰ توسط میل-۲۸ گزارش داده اند.

موشک های هوا به هوا

میل-۲۸ میتواند موشک های هوا به هوا با قابلیت شلیک کن و فراموش کن را دارد.این موشکها در دو غلاف چهارتایی در زیر دو بال نصب میشود.

تسلیحات غیر هدایت شونده

میل-۲۸ قابلیت حمل ۴ غلاف با ۲۰ راکت غیر هدایت شونده ۸۰ م م (مجموعا ۸۰ راکت) یا حمل چهار غلاف ۵ تایی راکت های ۱۲۲ م م (مجموعا ۲۰ راکت) را داراست.میل-۲۸ نیز متناسب با متموریت خود توان حمل نارنجک انداز، توپ دو لول ۲۳ م م با ۲۵۰ گلوله یا مسلسل ۱۲٫۷ م م و ۷٫۶۲ م م بمب هوایی و بمب های اتش را دراست.

توپ

میل-۲۸ دارای یک توپ ۳۰ م م ۲ اِی ۴۲ می باشد که به طور مستقیم در جلوی بدنه نصب و جعبه مهمات نیز به آن متصل و به طور مستقیم از ان تغذیه می شود و دارای دقت بالا در چرخش زوایه برخوردار می باشد. وزن یک دور از مهمات این توپ ۱۰۰۰ کیلو و داری سرعت توپ دهانه ۱۰۰۰ متر بر ثانیه برخوردار میباشد.

نمای کامل از توپ 30 م م میل-28

نمای کامل از توپ ۳۰ م م میل-۲۸

موتورها

میل-۲۵ اِی از دو موتور توربوشفت TV3-117VMA استفاده می کند که جعبه دنده ها و تجهیزات انتقال قدرت برای جلوگیری از ورود گرد و غبار توسط لایه ای محافظت میشوند که به منظور ارتقا توان رزمی هر دو موتور در کنار بدنه نصب شده است و مجهز به واحد قدرت کمکی یا APU نیز می باشد.

مخازن سوخت نیز توسط پلی پورتان به منظور جلوگیری از خطر نشت و انفجار محافظت میشود بدین صورت که مخزن سوخت اگر دچار نشت شد هر سوراخ یا پارگی توسط لایه ای لاتکس حمایت میشود،سیستم تغذیه الکترونیک یابرقی موتور نیز بخش تحت خلا می باشد تا در صورت بروز مشکل در این بخش در صورتی که بالگرد مورد تهاجم قرار گرفته مانع از آتش گرفتن بالگرد شود.هم چنینی خروجی اگزوز نیر مورد تغییر صورت گرفته و خروجی حرارتی بالگرد تا ۲٫۵ بربر کمتر از بالگرد میل-۲۴ می باشد به طوریکه موتور و اگزوز در محفظه محافظت شده قرار گرفته تا خروجی گازهای ناشی از احتراق موتور به حداقل رسیده و مانع از شکارشدن بالگرد توسط موشکهای حرارت یاب شود یا درصد آن را به حداقل برساند.

از دیگر ویژگی های میل-۲۸ که صورتی که گیربکس بالگرد توسط آتش تدافعی یا موشک هدایت شونده صدمه دیده باشد تا ۳۰ دقیقه بدون روغن می تواند کار می کند.

میل-28 در حال شلیک توپ 30 م م ؛به خروجی گازهای موتور توجه کنید
میل-۲۸ در حال شلیک توپ ۳۰ م م ؛به خروجی گازهای موتور توجه کنید

کابین خلبانان

کابین میل-۲۸ به شدت زرهی و شیشه های کابین درمقابل گلوله مستقیم مسلسل های ۷٫۶۲ م م و ۱۲٫۷ م م و ترکش های گلوله های ۲۰ م م مقاوم است هم چنین صندلی خلبانان جاذب انرژی و می تواند انرژی ۵۸ تا ۶۰ جی را به ۱۲ جی کاهش دهد و کابین دارای یک سیستم فرار اضطراری است که خلبانان در صورت هرگونه مشکل می توانند با استفاده از چتر نجات فرار کنند .کابین نیز مجهز به تجهیزات دیداری،ناوبری و سیستم های ارتباطی است،هم چنینی کابین خلبان میل-۲۸ سازگار با تجهیزات دیداری دید در شب می باشد .اما کابین خلبان به منظور کاهش حجم فشار کاری بر خلبانان به خصوص در طول ماموریت های طولانی و در ارتفاع پایین طراحی شده است.بخی از تمهیدات ارائه شده :

۱-تنها اطلاعات مربوط به اهداف و زرمی به نمایش درمی اید و داده های غیر ضروروی حذف شده اند.

۲-سیستم های کنترل بالگرد گروه بندی شده اند و در پنل اطلاعات آن در سمت چپ خلبان قرار دارد اهرم ها فرامین و فرمان خلبان در سمت راست به صورت منظم قرار گرفته است.

۳-سیستم های بالگرد به صورت خودکار کار پردازش داده ها و سیستم توابع کنترل را بر عهده دارند.

۴-سیستم کنترل اسحله،اولویت بندی را در انتخاب اهداف و تسلیحات را متشکل می شود.

افزون بر نکات بالا کابین خلبان مجهز به صفحه نمایش سربالا و سامانه تصویر برداری CRT تلویزیونی است که بسته سنسور اصلی و فاصله یاب لیزری در درزیر دماغه بالگرد نصب شده است.

یک دریچه در عقب و زیر خروجی موتور بالگرد قرار دارد که به داخل بالگرد منتهی می شود از آن می توان برای تعمیرات و بازرسی داخلی بالگرد استفاده کرد.

مدل های بالگرد میل-۲۸

بالگرد میل-۲۸ بیشتر با مدل اِن خود شناخته شده است که بیشتر نیز مقالات میل-۲۸ اِن را پایه قرار داده اند،مطالب در بالا گفته شد نیز ویژگی های عمومی میل-۲۸ در مدل های بالاتر از اِن می باشد که در سطور زیر به بررسی مدل های این بالگرد و ویژگی های انها می پردازیم.

MIL-28

اولین نسخه از بالگرد های میل-۲۸ در سال ۱۹۸۲ پرواز کردند

MIL-28A

نسخه اصلی میل-۲۸

MIL-28N

در سال ۱۹۹۴ ارتش روسیه بودجه کافی برای تبدیل و تولید مدل ان میل-۲۸ در نظر گرفت و در اوت ۱۹۹۶ اولین نمونه از بالگرد میل۲۸ با قابلیت عملیات در شب و روز تولید گشت و پسوند مدل آن N قرار گرفت،این مدل برای اولین بار ر سال ۱۹۹۶ پرواز کرد و عملیات و روش ازمون و پرواز و تکمیل نهایی تا سال ۱۹۹۹طول کشید. به جز قابلیت عملیات در شب میل-۲۸ ان تفاوت های کاربردی زیادی با نسخه های اولیه داشت که از جمله نصب سیستم یکپارچه مبارزه الکترونیک،تغییر در گیبرکس اصلی،طراحی جدید و کارآمد تیغه ها،سیستم کنترل و تزریغ سوخت جدید و کارآمد در حالت های مختلف و فوق العاده .

از جمله سیستم الکتروینک مبارزه بالگرد یک رادار در بالای سر روتور یا تیغه ها به همراه یک سیستم جستجوگر مادن قرمز می باشد،سیستم پردازنده بالگرد مکان بالگرد را روی نقشه به نمایش می گذارد و اطلاعات پروازی و هدفگیری و دیگر اطلاعات نیز روی صفحه نمایش کریستال مایع به نمایش می گذارد.تولید این مدل در سال ۲۰۰۵ شروع شد و تحویل آن ازسال ۲۰۰۶ به ارتش شروع شد و در سال ۲۰۱۳ به صورت کاملا رسمی در خدمت پذیرفته شد.

MIL-28NE

یک نسخه مدرنیزه شده که برای حمله و نابودی اهداف زرهی ،وسایل نقلیه زرهی و غیر زرهی و حمله به مقرها و سنگرهای دشمن و مراکز تجمع و اهداف کم سرعت هوایی در تمامی شرایط اب و هوایی در شب و روز ساخته شده است. نسخه E درواقع نسخه صادراتی N میل-۲۸ می باشد.هم چنین یک نسخه از این مدل برای اموزش خلبان نیز ساخت هشده است که توانایی رزمی هم دارد.الجزایر حدود ۴۲ فروند از این نسخه در اختیار دارد.

دریچه حمل بار یا سرباز در پایین خروجی موتور به همراه لانچر حمل راکت های 122 م م و 80 م م
دریچه حمل بار و دسترتسی به داخل و اجزا بالگرد در پایین خروجی موتور به همراه لانچر حمل راکت های ۱۲۲ م م و ۸۰ م م در تصویر قابل مشاهده است
 

MIL-28NM

از آخرین نسخه های میل-۲۸ است که کار توسعه آن از سال ۲۰۰۸ آغاز شد است و تفاوت های بنیادی مهمی با میل-۲۸ اِن دارد که از جمله ویژگی های ان:یکپارچه سازی کامل سیستم انتقال داد(اعم از ویدئو ها،کانال ها و دیگر داده ها) می باشد.

MIL-28N/MMW

یک نسخه با قابلیت عملیات در تمامی شراطی اب و هوایی و روز و شب مجهز به یک رادار موج بالا ،فاصله یاب لیزری،دوربین تلویزیونی حرارتی،دو موتور TV-3-117-VMA-SB3 با قدرت هرکدام ۲۵۰۰ اسب بخار با حداکثر حمل بار ۲۳۵۰ کیلومتر .

MIL-28D

یک نسخه ساده با قابلیت عملیات در شب و روز بدون رادار و سیستم FLIR (سیستم جستجوگر مادن قرمز)

MIL-28NAE

نسخه صادراتی به کره شمالی

MIL-28UB

نسخه آموزشی با حفظ عملکرد رزمی که برای آموزش خلبانان مورد استفاده قرار می گیرد.

MIL-40

یک نسخه برای حمل و نقلی و نظامی که هیچ وقت به تولید نرسید.

هم چنین به غیر از مدل های گفته شده شرکت میل نیز یک نوع با توان عملیات آبی و خاکی را نیز در نظر داشته است.

کاربران

روسیه

تا سال ۲۰۱۱ ،۲۴ فروند میل-۲۸ در خدمت ارتش روسیه بود و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ ،۶۰ فروند میل-۲۵ یو بی نیز وارد ارتش روسیه شود.

کنیا

کنیا در سال ۲۰۱۱ درخواست ۱۶ فروند میل-۲۸ را داد که در سال ۲۰۱۲ سفاراشت خود را دریافت نمود.

عراق

در سال ۲۰۱۲ میلادی عراق یک قرار داد ۴٫۵ تا ۵ میلیارد دلاری برای خرید ۳۰ بالگرد میل-۲۸ اِن با روسیه بست.ولیکن ای قرار داد از سوی عراق بنابه دلایلی چون فساد لغو گردید و وزیر دفاع عراق در این باره گفت:قرار داد در حال پیشرفت است.

با این حال قرار داد ۴٫۲ میلیارد دلاری بسته شد و در سال ۲۰۱۳ ،۱۰ فروند میل-۲۸ اِن ای به عراق تحویل داده شد.۱۳ فروند دیگر نیز در سال ۲۰۱۴ به عراق تحویل داده شد.حمله غافل گیرانه گروه تروریستی داعش با همراهی کردها خائن عراقی و برخی از سرلشکرهای ارتش عراق باعث شد تا روسیه در تحویل این بالگردها سرعت عمل به خود نشان دهند.

دو فروند دیگر نیز در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ به عراق تحویل داده شد.

الجزایر

در سال ۲۰۱۰ ،۴۲ فروند میل-۲۸ ان ای از روسیه در چهارچوب قرار دادی دریافت کرد.

ونزوئلا

۱۰ فروند میل-۲۸

خلاصه مباحث

mil_346767676767

 

  • موافقین ۵
  • ۱۲۷۴ بار مطالعه شده است

نظرات (۳)

چه عجیب و غریبه.شبیه ملخه از قسمت جلو
دانشنامه دفاعی:
باسلام
ببخشید شما از کدام زاویه نگاه کردید من هر چه دیدم شباهتی بین ملخ و مل-28 ندیدم
  • مرجع وبلاگ نویسان استان همدان
  • درود بر شما و ممنون از حضورتان...
    وبلاگ شما پیوند داده شد. لطفا شما هم مارو لینک کنید.
    موفق باشید.
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
  • عبداله سعادت
  • با سلام:
    بهترین پندآموز براى تو دنیاست،
    اگر از دگرگونى حالاتى که به تو نشان میدهد
    و از جدایى و پراکندگى هایی که به تو اعلام می‏کند ، پند گیرى.
    امام علی علیه" سلام غرر الحکم
    دانشنامه دفاعی:
    باسلام و عرض خسته نباشید و ادب و احترام
    بی احترامی نباشد اما ببخشیدا لطفا میشود شما یه ارتباطی بین موضوع این پست و نظر خودتان بگویید؟