دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

ای جی ام ۶۵ ماوریک یک موشک تاکتیکی هدایت شونده مادون قرمز هوا به سطح می باشد و می تواند در ماموریت های پشتیبان نزدیک ،کاربردی های ضد زرهی، حملات تهاجمی و تدافعی نقش ایفا نماید.

توسعه و تولید

برنامه ساخت موشک ای جی ۶۵ ماوریک در سال ۱۹۵۶ پس از برنامه موشک هدایت شونده در ویتنام به تصویب رسید و در سال ۱۹۶۸ مشخصات برنامه منتشر شد که شامل ویژگی های اصلی چون ابعاد نسبتا کوچک ُسیستم هدایت شونده خودکار با درصد بالای برخورد به هدف بود.در سال ۱۹۶۹ در طی ازمایشات عملکرد هدایت شونده موشک ناقص بود و ای جی اس ۶۵ اِی ماوریک در چند سطح ارتفاعاتی آزمایش گردید.

موشک ماوریک وشکی ایده آل برای حمله علیه زرهی ها و اهداف مترحک و ثابت زمینی

موشک ماوریک موشکی ایده آل برای حمله علیه زرهی ها و اهداف متحرک و ثابت زمینی

در اولین آزمایشات از ماوریک توانست به ۸۶ درصد اهداف مورد نظر اصابت کند ،میانگین خطا در برخورد به اهداف ۹۰ سانتی متر بوده است.در اولین سفارش ۱۷۰۰۰ هزار دور در سال ۱۹۷۵ تکمیل شد و پس از آن نرخ تولید آن کم تر شد ای جی ام ۶۵ بی نیز در سال های ۱۹۸۰ تا ۸۴ تولید گشت که مجموع نسخه های A/B چیزی در حدود ۳۱ هزار و ۲۲ فروند می باشد نرخ تولید این موشک از نسخه بی ۲۰۰ فروند در ماه می باشد. نسخه سی نیز دیگر نسخه این موشک می باشد که در سال ۱۹۷۷ ازمایشات روی آن آغاز شد و بر اساس توسعه آن نسخه دی تولید گردید.در نسخه A این موشک ابتدا یک سیستم راهنمای تلویزیونی در سر موشک فعال و بعد خلبان در صفحه نمایش کابین روی هدف قفل و موشک را پرتاب می کرد اما در نسخه B قابلیت بزرگنمایی در صفخه نمایش به هدف داده شده است .نسخه دی نیز دارای کاونده فروسرخ گرانتر می باشد اما محدوده قفل بیشتری را دارد ،اولین ازمایش از ای جی ام ۶۵ ماوریک دی در سال ۱۹۷۸ توسط یک اف-۴ در اروپا آزمایش شد ،نسخه سی نیز نسخه جایگزین نسخه E می باشد.یک نسخه دیگر از موشک ماوریک نسخه K می باشد که مجهز به سیستم سی سی دی (قطعه شارژ کننده اتصال به هدف ) مخصوص ارتش آمریکا می باشد.

عملکرد

موشک دارای ۴ پره تثبیت کننده دلتا شکل در حدود وسط بدنه و چهار پره دیگر بلافاصله بعد از پره های دلتا شکل می باشد.موتور این موشک از نوع سوخت جامد و فشرده استفاده می کند.

کلاهک این موشک در نسخه A 65 کیلو گرم و در دیگر نسخه های به ۱۱۳ (M19کلاهک )کیلوگرم می رسد.هم چنین می تواند کلاهک های منفجری ترکش شونده را روی مدل هایی چون سی و دی نصب و بر علیه اهداف زمینی و کشتی های کوچک به کار برد.نصب کلاهک M19 نیازمند ۱۰۲ م م افزایش طول می باشد.در نسخه های E/G وزن کلاهک به ۱۳۶ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.در سال ۱۹۸۶ نیز نیروی هوایی امریکا کلاهک هسته ای مناسب ماوریک را نیز در نظر گرفت.

اجزا موشک موشک بر اساس شماره گزاری

AGM_65 (1)

۱-گنبد پوشش

۲-الکترونیک موشک

۳-بازوی فیوز

۴-باتری حرارتی

۵-سطوح کنترل پرواز در یک سیستم هیدرولیک

۶-پره های تثبیت پرواز

۷-سیستم ارتجاعی برای انفجار کلاهک

۸-دوربین تلویزیونی کاونده در نسخه های A/B

۹-کاونده IR در نسخه D

موشک ماوریک دارای دونوع سر جنگی می باشد یک نمونه ان دارای فیوز تماسی در دماغه بوده و نمونه دیگر دارای یک سر جنگی سنگین مجهز به  فیوزعملکرد تاخیری است  که بر اساس انرژی حرکتی قادر به نفوذ در هدف قبل از عمل احتراق می باشد.

قفل ،شلیک و دیگر هیچ

AGM_65 (1)

ماوریک به صورت ابتدایی قادر نیست روی هدف قفل شود و باید برای شلیک ماوریک ابتدا خلبان موشک را روی هدف قفل می کند،در ابتدا خلبان از طریق سرجستجوگر موشک رله و هدف را پیدا می کند (که به این معناست جستجوگر موشک فعال شده تا اهداف را پیدا کند )تصویر تلویزیونی (از طریق ویدئو سیستم موشک) روی صفحه نمایش خلبان به نمایش در می آید و خلبان علامت هدف را روی نمایشگر روی هدف برده و مسیر موشک را در سر هدف قرار می دهد و منتظر می ماند تا هدف قفل شود ودر هدف گیر نمایش گر ثابت شود و سپس موشک را سوئیچ را رها می کند به خاطر نوع سیستم موشک که بقیه مسیر تا برخورد به هدف را خودکار طی می کند خلبان می تواند بعد از شلیک از منطقه خارج شود اما این قابلیت در نسخه های چون E که بر اساس اشعه رفت و برگشت لیزر است وجود ندارد .در طی مسافت تا برخورد به هدف تصاویر تحلیل موشک پابرجاست.

در مدل اصلی موشک یک عیب اساسی دارد و آن هم دامنه محدود قفل در تلویزیون جوینده است .این موشک در بدترین شرایط آب و هوایی بردی تا ۱۳کیلومتر را داراست .در طول نور محدود و کم مادون قرمز موشک توان قفل در محدود ۵٫۵ کیلومتری را داراست.در نسخه های ابتدایی و A مدت زمان قفل هدف بین ۴ تا ۸ ثانیه بوده است .

نسخه های تولیدی

AGM-65A

اولین نسخه از ماوریک با سیستم ساده تلویزیونی و قادر به تشخیص هدف و نیازمند شرایط مطلوب برای راه اندازی ، که یک جستوجوگر تحت پوشش و درجه خاص روی سر گنبد موشک معادل تقریبی ۲۰ م م و لنز دوربین ۳۵ م م قرار دارد.

AGM-65B

نسخه دیگری از ماوریک با قابلیت بزرگنمایی و سیستم اپتیک جدید و با بازبینی الکترونیک .بنابر این کاربر اجازه دارد تا در محدوده بیشتر موشک را روی هدف قفل کند.

AGM-65C

با طراحی خاص و جدید که قابلیت های جدید و سیستم هدایتی لیزری در نقش پشتیبانی هوایی

AGM-65D

این نسخه نیز از سامانه فروسرخ نیز استفاده می کند به علاوه اینکه در شب نیز قابلیت درگیری را نیز دارد.به علاوه اینکه در مناطق نامطلوب اب و هوایی غرب اروپا نیز موشک از عملکرد عالی برخورد دار است و محدوده قفلی دوبرابرای نیز دارد.

تصویر موشک ای جی ام 65 در نسخه دی

تصویر موشک ای جی ام ۶۵ در نسخه دی

AGM-65E

اگر قرار باشد که از موشک ماوریک علیه اهداف دریایی یا استحکامات محکم یا تانک ها ورزمند های سطحی استفاده شود ماوریک ایی این کار را به خوبی انجام میدهد و قبول از امتحان بیرون میا ید. این موشک با استفاده از سیستم هدف یاب لیزری میتواند محدوده ایی به طول ۷ مایل و عرض ۱۰ مایل جستجو کند اما اگرلیزر با پرتاب هایی به بالا و بر روی هدف برود اما موشک هدف را گم کند دیگر کلاهک عمل نمی کند و منفجر نمی شود.کلاهک تین نسخه ۱۳۶ کیلوگرم م باشد

AGM-65F

نسخه مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا با کلاهک ۱۳۶ کیلوگرمی و تقریبا شبیه نسخه دی و بهینه سازی شده علیه اهداف دریایی.

AGM-65G

دارای مشخصاتی شبیه به نسخه دی اما با افزیش دقت در برخورد به اهداف

AGM-65K

نسخه ای با سیستم سی سی دیی (قطعه شارژ کننده اتصال به هدف)

خلاصه مطلب

موشک ای جی ام ۶۵ ماوریک موشک هوا به سطح و قابل پرتاب از هواپیما و جنگنده ها

سازنده:آمریکا شرکت سازنده هیوز و ریتون

پیشران:موتور سخوت جامد فشرده تی ایکس ۴۸۱ و بعد ها با موتور تی-ایکس ۶۳۳

طول:۲٫۴۸ متر

وزن:۲۱۰ کیلوگرم در نسخه آ،۲۸۸ تا ۳۰۷ کیلوگرم در نسخه E،۲۲۰ کیلوگرم در نسخه دی

قطر:۳۰۵ م م

برد: ا تا ۱۶ و ۲۸ کیلوگرم

سرعت:فراصوت

نحوه هدایت:اپتیکی،لیزری و IIR

قیمت:۴۸۰۰۰ دلار در نسخه آ،۶۴۱۰۰ در نسخه بی و ۱۱۱۰۰۰ در نسخه دی و ۱۰۱۰۰۰ در نسخه ای و ۲۶۹۰۰۰ در نسخه جی

مترجم و گردآوری:علی گوهر صمیمی

برگرفته شده از :اطلاعات نظامی زرهی اوج آرمی

  • موافقین ۲
  • ۸۱۱ بار مطالعه شده است

نظرات (۱)

  • آنتی صوفی
  • خیلی هم عالی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی