دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
گربه محض رضای خدا موش نمی‌گیرد!
چرا آلمان پناه‌جویان سوری را پذیرش می‌کند؟

میزبانی دولت آلمان از پناه جویان سوری، خبری است که این روزها مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفته است. آلمان در شرایطی اعلام کرده قصد دارد حدود 800 هزار نفر از پناه جویان سوری را در کشور خود پناه دهد، که برخی از کشورهای اروپایی از حضور آوارگان سوری اعلام نگرانی کرده اند. سال گذشته نیز آلمان حدود 200 هزار نفر از پناه جویان سوری را پذیرفته بود. اما اینکه چرا دولت آلمان چنین تصمیمی دارد و این بار چندین برابر سال گذشته آوارگان سوری را قصد دارد در خود جای دهد، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می شود.

به ادامه مطلب مراجعه کنید

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی‌اکبر عباسی دریادداشتی پیرامون این موضوع نوشت: هرچند حضور آوارگان سوری در آلمان در ابتدا هزینه هایی را برای این کشور ایجاد خواهد کرد و برخی رسانه های آلمان از هزینه ده میلیارد یورویی این کشور جهت پذیرش پناه جویان سوری تاکنون، سخن گفته اند؛ اما حضور سوری های آواره در آلمان، در میان مبدت و بلند مدت منافع قابل توجهی برای آلمان ها به دنبال خواهد داشت. در واقع پناه جویان سوری کارگران مناسبی برای آلمان خواهند بود و با توجه به اقتصاد پویای آلمان و نیاز این کشور به کارگر و نیروی کار، جمعیتی که امروز به عنوان آوره در این کشور پذیرفته می شوند، در ادامه می توانند نقش تعیین کننده ای در تامین این نیاز آلمان داشته باشند. این در حالی است که نوع مواجهه دولت آلمان با کارگران پناه گرفته به این کشور بسیار راحت تر از برخورد با کارگران بومی آلمانی خواهد بود و بدون تردید قرار نیست هزینه هایی که دولت آلمان برای پناه جویان سوری به عنوان نیروی کار در آینده صرف می کند با هزینه هایی که مثلا برای نیروی کار مشابه بومی این کشور هزینه می کند به یک اندازه باشد. لذا دولت آلمان بدین شکل هم نیروی کار خود را تامین می کند و هم هزینه کمتری را در این زمینه صرف می کند. این شیوه ای است که قبل تر از این نیز آلمان آن را تجریه کرده و پذیرش آوارگان ترکیه، کمک زیادی به آلمان کرد.

اما علاوه بر آنچه بیان شد، به نظر می رسد از نظر سیاسی نیز دولت آلمان از پذیرش پناه جویان سوری اهداف مشخصی را دنبال می کند. آلمان با این اقدام خود از یک طرف قصد دارد در عرصه بین المللی ژست انسان دوستی بگیرد و این مسئله به ویژه با توجه به سابقه آلمان که آغاز کننده دو جنگ بین المللی بوده، قابل توجه است و برای این کشور اهمیت زیادی دارد. چرا که آلمان با پذیرش پناه جویان سوری در پی این است تا خود را از اقدامات جنگ طلبانه و خشونت آمیز گذشته، تطهیر کند. اما غیر از این، تحقیر مسلمانان و ارائه تصویری از مسلمانان مبنی بر اینکه، کشورهای اسلامی توجهی به هم نوعان خود ندارند و ما هستیم که آوارگان مسلمانان را هم پناه می دهیم؛ هدف دیگری است که آلمان از این اقدام خود دنبال می کند. که این موضوع را در اظهارنظر قابل تامل صدراعظم آلمان به وضوح می توان جست و جو کرد؛ آنجا که وی با ادبیاتی سرزنش آمیز و البته تحقیرآمیز خطاب به مسلمانان می گوید: «کودکانمان را با خبر خواهیم ساخت که پناه جویان و آوارگان سوریه ، عراق و افغانستان به ما پناه آورده اند در حالی که مکه به آنها نزدیک تر بود!»

در هر صورت آنچه مشخص است اینکه، پذیرش حدود یک میلیون آوره سوری توسط آلمان، هرچند در ابتدا ممکن است این موضوع را به اذهان متبادر کند که این اقدام آلمان ها از سر خیرخواهی بوده و هزینه های زیادی بر این کشور تحمیل خواهد کرد، اما نگاهی موشکافانه تر به ابعاد مختلف موضوع نشان می دهد که هم از نظر اقتصادی فواید فراوانی در قبال پذیرش پناه جویان سوری عاید آلمان می شود و هم اینکه از نظر سیاسی-اجتماعی نیز این اقدام آلمان در راستای اهداف مورد نظر این کشور خواهد بود.

  • موافقین ۶
  • ۶۶۹ بار مطالعه شده است

آلمان

مهاجران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی