دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی


نام ماده اسیدهیدروسیانیک (هیدروژن سیانید) HCN
●خواص در دو فرم گازی و مایع شفاف و بی رنگ یافت می شود که مزه بادام تلخ داشته و در آب و الکل حل می گردد. نقطه جوش معادل ۲۶ و وزن مخصوص مایع آن ۶۸/۰ گرم بر سانتی متر مکعب است.
●موارد استفاده: به عنوان ماده ضدعفونی کننده و در خدمات ساختمانها و صنایع غذایی و همچنین در صنایع شیمیایی، گاز و آبکاری کاربرد دارد.
●خطرات آتش سوزی و انفجار: مایعی است قابل اشتعال که بخار آن در هوا یک مخلوط قابل انفجار را با دامنه تخریب وسیع به وجود می آورد. حدود اشتعال آن ۶ و ۴۱ درصد و نقطه شعله زنی آن ۷/۱۷- است. به علت ناپایداری و در صورت نگهداری طولانی به علت پلی مریزاسیون به حجم جامد قهوه ای رنگی تبدیل می شود که این ماده قابل انفجار است.
●خطرات بهداشتی: فوق العاده سمی بوده و تنفس آن ولو به مدتی کوتاه بسبب بیهوشی و مرگ می شود. حد آستانه مجاز آن pmm۱۰ بوده و در غلظت بالای pmm۱۰۰ از طریق پوست نیز جذب می گردد. علاوه بر استفاده از پوشش ایمنی کامل و ماسک ضدگاز، در صورت تماس باید محل تماس را با آب و صابون شستشو داد.
● طریقه اطفاء حریق: از پودرهای شیمایی و CO۲ برای اطفاء حریق آن باید استفاده کرد و به هنگام عملیات از لباس ایمنی کامل و ماسک ضدگاز باید استفاده نمود.
●طریقه نگهداری و حمل و نقل: در سیلندرهای فلزی و یا به همراه مواد خنثی در داخل ظروف جاسازی شده در جعبه های مخصوص نگهداری و حمل می گردند. ظروف باید در برابر آسیبهای فیزیکی محافظت شده و در داخل ساختمانهای مخصوص نگهداری مواد قابل اشتعال و انفجار انبار گردند. این انبار باید از منابع جرقه دور بوده و مخازن آن نباید بیش از ۹۰ روز یا بیشتر از مدتی که تولید کننده توصیه نموده در انبار نگهداری شود.
تهیه کننده: حامد صادقی علوی

منبع : شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی
  • موافقین ۵
  • ۶۸۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی