دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

راکت هدایت شوند چند منظوره و با سوخت دو مرحله ای هرمیس در در سال 1996 میلادی در کارخانه اسلحه سازی KBP شهر تولا روسیه طراحی و ساخته  شده است.

در سال 2003میلادی نمونه مدل ضد تانک راکت هوا به زمین  Hermes-A طراحی و در روی بالگردهایКа-52  روسی نصب و مورد آزمایش قرار گرفت که نتیجه آن بسیار رضایت بخش بود و در سال 2009 میلادی تولید سری این نوع راکتها در کارخانه سازنده برای مصارف داخلی و صادرات به کشورهای خارجی آغاز گردید.
لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید

کارشناسان روسی با تغییرات انجام شده در روی راکت هرمیس توانستند مدلهای مختلف و گوناگونی از این راکت را برای مصارف مختلف نظامی و جنگی مانند نصب در روی ناوچه های پرسرعت نیروی دریای و نصب بر روی سیستم های زرهی نیروی زمینی ارتش و هم چنین برای شلیک به سمت اهداف هوائی دشمن که به صورت راکت هوا به هوا و زمین به هوا با کلاهکهای متفاوتی جنگی ساخته و در یگانهای مختلف نظامی مورد استفاده قرار میدهند.  
راکت هرمیس Hermes-A مدل ضد تانک برای تخریب و از بین بردن هدف و یا گروهی از اهداف نظامی دشمن مثل تانک و نفربرهای زرهی ، استحکامات نظامی و جنگی ،ناوچه های دریایی واهداف در حال پرواز در ارتفاع کم تا فواصل پرواز مستقیم 100 کیلومتر مورد استفاده قرارمی گیرد.
ارتش روسیه برای سالهای 2011 و 2012 میلادی نوع ضد تانک راکت  Hermes-Aبرای نصب در روی بالگردهای روسیКа-52   و Mi-28 در نظر گرفته اند.

(در تصویر بالا لانچرهای راکت هرمیس - آ که در زیر بالچه های بالگرد Ка-52 روسی نصب شده اند را نشان می دهد )


سرعت راکت هرمیس مافوق صوت می باشد و سیستم هدایت راکت به صورت تعیین هدف و ترکیبی از سیستم اینورسال و کنترل رادیوئی است، اصابت و نشانه روی راکت به سوی هدف بصورت" شلیک کن وفراموش کن " می باشد در حین نشانه گیری و پرتاب راکت به سوی هدف در وهله نخست مشخصات هدف در حافظه راکت برنامه ریزی و ضبط میشود و این اطلاعات شامل یک سری مشخصات برای نشانه‌گیری به سوی هدف از قبیل اندازه‌گیریهای راداری و تصویر مادون قرمز از هدف می‌باشند پس از تعیین و ضبط مشخصات در حافظه راکت هرمیس آنوقت حافظه مرکزی راکت در روی هدف قفل گردیده و شلیک توسط اپراتور و یا خلبان صورت میگیرد و سپس بالگرد به سرعت از محل شلیک راکت دور میشود.راکت هرمیس با خرج (سوخت) معمولی برد مفیدی برابر 20 کیلومتر به سوی اهداف دارد و با اضافه کردن خرج کمکی برد مفید آن تا 100 کیلومتر افزایش می یابد سیستم پرتاب راکت هرمیس در میادین نبرد توانائی شلیک همزمان دو فروند راکت به سوی اهداف دشمن را دارد. 

(تصویر بالا راکت زمین به هوای Hermes-C که در روی کامیون کاماز نصب شده است را نشان میدهد)


راکت Hermes-C نوع  زمین به هوا از سری خانواده راکتهای هرمیس می باشد و برای اهداف پرنده دشمن که در ارتفاع پایین پرواز می کنند مثل راکتهای کروز و یا بالگردهای دشمن و هواپیماهائی بدون سرنشین مورد استفاده قرار میگیرد ، سیستم پرتاب راکت "هرمیس – سی"  زمین به هوا در دو جفت لانچر12 تائی و در مجموع 24 قبضه راکت زمین به هوا می باشند و سیستم تعیین اهداف مورد نظر و شلیک و هدایت راکت به سوی هدف واقع در بین دو سری غلافهای راکتها می باشند که همگی  آنها در مجموع در روی کامیون کاماز روسی نصب گردیده اند.

ویژگیهای راکت هوا به زمین ضدتانک روسی هرمیس-آ به شرح زیر می باشد:
–  طول راکت(میلیمتر) : 3500
– قطر بدنه راکت در مرحله شلیک (میلیمتر): 240
– قطر بدنه راکت در مرحله حرکت (میلیمتر): 130
–  وزن راکت در هنگام استارت(کیلوگرم) : 90  
–  وزن راکت با غلاف نگه دارنده(کیلوگرم) : 110  
– وزن کلاهک جنگی(کیلوگرم) : 40     
 –  سرعت پرواز(متر بر ثانیه) :  1000
–   توان نفوذی به زره تانک (میلیمتر): 1000
بازنشر از آی آر ارتش
  • موافقین ۴
  • ۶۶۹ بار مطالعه شده است

بالگردهایКа-52

راکت

ضد تانک

هرمیس

نظرات (۱)

عجب راکت باحالی بود کاشکی ایرانم از این راکت داشت و مهندسی معکوس میکرد شاید داشته باشیم خدا داند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی