دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

در دهه هفتاد، وقتیکه انتظارات از سامانه پدافندی موشکی الیپس برآورده نشد دولت و ارتش کمونیستی شوروی تصمیم گرفت سامانه‌ای کوتاه برد با دقتی بالا و قابلیت درگیری اهداف پروازی در ارتفاع بسیار پایین بسازد. نگرانی و نیاز مبرم ارتش شوروی برای پوشش ارتفاع پست و بسیار پایین موجب می‌شد که تلاش‌ها برای ساخت یک سامانه پدافندی سبک با قابلیت جابجایی و تحرک بالا شروع شود. تا پیش از آن سامانه پدافندی سام 6 و سامانه‌های پدافند توپخانه‌ای کار اصلی پدافند در ارتفاعی متوسط تا کوتاه را انجام می‌دادند و حال که خطر موشک‌های کروز ناتو داشت جدی می‌شد ارتش شوروی نیز دست به کار شد و مدتی بعد پدافند قدرتمند اوسا معروف به جیکو متولد شد.

موشک 9M33M2

Osa-AKM

موشک 9M33M3

اوسا یک پدافند کوتاه برد متحرک است که ناتو آن را سام 8 نامگذاری کرده است. این پدافند موشکی کوتاه برد مجموعه‌ای از یک خودروی 6×6  موشک‌های سوخت جامد کوتاه‌برد و رادار LAND ROLL کنترل آتش و رادار اسکن مخروطی باند H بهره می‌برد.

نمائی از داخل سامانه (روی تصویر کلیک کنید)

اوسا

تصویری از رادار

در نمونه‌های اولیه این سامانه، قدرت درگیری اهداف تا ارتفاع 40 متری و سرعت حدود یک ماخ تثبیت شده بود؛ همچنین هر خودروی کشنده چهار موشک آماده شلیک داشت و ظرف کمتر از یک دقیقه عملیاتی می‌شد. ای سامانه می‌توانست با اهداف پروازی در ارتفاع بیش از 200 متر، تا حداکثر 1.6 ماخ نیز درگیر شده و به سهولت اهداف را مورد اصابت قرار دهد. اما این نمونه‌ هم رضایت کارشناسان را به طور کامل جلب نکرد. هر چند که این آمار و مشخصات برای آن دوره مشخصات قابل قبولی به شمار می‌رفت.

در ابتدای دهه هشتاد بود که این سامانه در یک بروز رسانی انقلابی تبدیل به یکی از بهترین سامانه‌های کوتاه برد دنیا شد اما این هنوز پایان کار اوسا نبود و همانطور که در ادامه مقاله به جستار خواهیم نشست به روز رسانی‌های دیگری هم بر روی این پدافند محبوب صورت گرفت. در ارتقاء دهه هشتاد لانچر‌های پرتابگر از دو تایی به سه تایی تغییر یافت و اوسا می‌توانست شش موشک به سمت اهداف پروازی شلیک کند همچنین رادار درگیری و کنترل آتش ارتقاء یافته و برد رهگیری به حدود 35 و برد درگیری به 10 کیلومتر افزایش یافت. اینجا بود که این سامانه جایگزین پدافند گاسکین سام 9 شد.

خودروی کشندهTELAR  اوسا، یک خودروی دیزلی 6×6 با نام BAZ-5937 می‌باشد. برای هدایت این خودرو در قسمت جلو، دو مقر در نظر گرفته شده که یک نفر راننده و دیگری مربوط به فرمانده می‌باشد. همچنین یک دریچه در سقف تعبیه شده که برای شرایط خاص در نظر گرفته شده است. از نظر حفاظت، خودرو تا کالیبر پنجاه می‌تواند در برابر گلوله‌ها مقاومت کند. همچنین کنتسیرهای حامل موشک هم می‌توانند در برابر گلوله‌ها مقاوم باشند.

نمای کشنده از بغل

یک پوستر بسیار زیبا از اوسا

مشخصات در آخرین به روز رسانی:

طول: 9.14 متر

ارتفاع: در حالت رادار پایین 4.2 متر

عرض: 2.75 متر

نوع موتور: D20K300 diesel 

برد جاده‌ای: 500 کیلومتر

حداکثر سرعت حامل: 80 کیلومتر در ساعت

سرعت غوطه وری در آب: 8 کیلومتر بر ساعت

حفاظت:  NBC

نام لانچر: 9P35M2

وزن: 35 کیلوگرم

زمان بارگذاری مجدد لانچر: 5 دقیقه

مدت زمان استقرار: 4 دقیقه

نام موشک: 9M33M2 و 9M33M3

حداکثر برد: 15 کیلومتر

حداقل برد: 200 متر

حداکثر ارتفاع: 12 کیلومتر

حداقل ارتفاع: ندارد

طول موشک: 3158 میلیمتر

وزن موشک : 170 کیلوگرم

پیشرانه: موتور راکت با سوخت جامد

هدایت: راداری

وزن سر جنگی: 16 کیلوگرم

نام رادار: LAND ROLL

برد کشف: 20 تا 30 کیلومتر

برد رهگیری: 20 تا 25 کیلومتر

رادارهای رهگیر موشک: 2 عدد

فرکانس: 10 تا 20 گیگا هرتز

یک کلیپ از شاهکار اوسا

Download

حق نشر برای دانشنامه دفاعی محفوظ است

  • موافقین ۹
  • ۴۳۳۸ بار مطالعه شده است

Gecko

Osa

Sa 8

اوسا

سام 8

پدافند

نظرات (۲)

  • مهدی ابوفاطمه
  • احسنت
    موفق و سربلند باشید
    متشکرم از نظرات عالی و دلگرم کننده تان در وب حقیر
    پاینده باشید
  • حمید دولتى
  • در این کلیپ انگار موشک به یک هدف زمینى یا ارتفاع خیلى کم اصابت کرد،، بهرحال خیلى زیبا بود تقریبا پروازى داشت که از نظر ظاهرى به پرواز دوش پرتابها شباهت داشت
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی