قال امام صادق علیه السلام:
آکِلُ الرِّبا لا یَخرُجُ مِنَ الدنیا حتّى یَتَخَبَّطَهُ الشیطانُ
ربا خوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانهاش کند.
روایتى دیگر از جمیل بن دراج از امام صادق علیه السلام مى گوید آن حضرت فرمود: یک درهم ربا پیش خدا از هفتاد زنا که تمام آنها با محارم انسان در بیت الله الحرام انجام شده باشد، بزرگتر است.
از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم روایت شده : وقتى مرا به آسمان بردند، مردانى را دیدم که شکم آنها مثل خانه هایى است که پر از مارها باشند و از بیرون داخل آنها پیدا است . پرسیدم : اى جبرئیل ! اینان چه کسانى هستند؟ گفت : این ها ربا خواران اند.
و به گفته قرآن : ربا خواران روز قیامت بر نمى خیزند مگر مانند کسى که شیطان آنان را مس کرده باشد.
علامت ربا خواران این است که شیطان ، هم در دنیا و هم در آخرت آنان را مس مى کند و حالت جنون و صرع به آنها دست مى دهد. تعادل خود را از دست مى دهند و مانند دیوانگان به این طرف و آن طرف مى افتند.
درباره مس شیطان در دنیا، روایتى از امام صادق علیه السلام هست که گوید: رباخوار از دنیا بیرون نمى رود، مگر این که به نوعى از جنون دچار خواهد شد.
این روایت ، مس شیطان در دنیا را بیان مى کند: در همین دنیا ربا خوار، اگر چه یک روز به آخر عمرش باقى مانده باشد، به صرع و جنون و از کار افتادن مغز گرفتار مى شود.
و اما مس شیطان بر رباخوار، در آخرت این که مال ربایى و ثروت حرامشان و بال آنان خواهد شد. حدیثى است که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم که فرمود: هنگامى که به معراج رفتم ، دسته اى از مردم را دیدم که شکم آنان بس بزرک بود، هر چه تلاش مى کردند برخیزند و راه بروند، براى آنان ممکن نبود و پى در پى به زیمن مى خوردند. از جبرئیل پرسیدم این چه افرادى هستند؟ و جرمشان چیست ، جواب داد: این ها ربا خواران هستند.
هم چنین ممکن است روز رستاخیز و هنگام زندگى در آن جهان در شکل دیوانگان و مصروعان محشور شوند.!
شیطان ، اول انسان را به ربا گرفتن وادار مى کند و در آخر عمر هم او را به جنون و دیوانگى و از کار افتادن مغز دچار مى نماید. در قیامت هم بى اختیار شدن و پى در پى به زمین خوردن و در آخرین مرحله هم انسان را محکوم کردن و گناه را به گردن او انداختن است.
در آیه 278 سوره بقره آمده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید؛ و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها کنید اگر ایمان دارید!» این آیه با ایمان به خدا شروع میشود و با ایمان به خدا ختم میشود؛ یعنی خداوند در صدد تاکید بر این معناست که ربا خواری با ایمان و خداپرستی سازگار نیست. بنابراین ایمان برای کسانی حاصل میشود که تقوای الهی را پیشه کنند و به فرموده خداوند از باقی مانده مطالبات ربوی چشم بپوشند.
در آیه 279 سوره بقره آمده است: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون؛ اگر (چنین) نمىکنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد! و اگر توبه کنید، سرمایههاى شما، از آنِ شماست [اصل سرمایه، بدون سود] نه ستم مىکنید، و نه بر شما ستم وارد مىشود.» این یعنی خداوند زنگ خطر را به صدا در میآورد و به کسانی که حتی بعد از رسیدن این فرمان الهی باز هم با پند و اندرزهای قرآنی متنبه نشوند و به ربا خواری ادامه بدهند هشدار میدهد اگر همچنان به ربا خواری ادامه بدهند و در برابر حق و عدالت تسلیم نشوند و همانند زالو به مکیدن خون مردم ضعیف و محروم مشغول باشند حکومت اسلامی ناچار است با توسل به جنگ جلوی آنها را بگیرد.
این جانب در سلامت عقل هستم و قسم جلاله میخورم و شهادت میدهم:
والله، والله، والله بانکها رباخوار هستند
والله، والله، والله ولیالشیطان اره، بدتر از تمام رباخواران دنیاست و گاه تا چهار برابر اصل مال را از مردم میستاند.
والله، والله، والله داد و ستد با ربا خوار حرام است
والله، والله، والله جرأت داد و ستد با دیگران را از دست دادهام
یا الله تو شاهد باش که من مکتوب شهادت دادم. یا الله تو شاهد باش که من گفتم، مبادا مرا هم پیش حسین و عباس و حسن و علی شرمنده بداری. یا الله، مبادا خجالت بکشم به روی مبارک حضرت رسول نگاه کنم. تو شاهد باش که من فریاد زدم و از این پس فریاد میزنم.
یا الله، یا الله، یا الله، قسم به حشمت و جلالت بر مردم رباخوار عذاب سختی فرو فرست.
یا الله، یا الله، یا الله گفتم و گفتم و گفتم، نوشتم و گفتم اما ایشان گوشهاشان کر و چشمهاشان کور و شکمهاشان از لقمه حرام (رباء) پر شده است. (ای به قربانت بروم حسین جان. فقط ذرهای از درد و غم تو را امروز حس میکنم. یا حسین)
یا الله، یا الله، یا الله حجت برای من تمام است، بر ایشان هم تمام کن.
یا الله، یا الله، یا الله یا مرا صبر عطا کن یا از این دنیا ببر.
یا الله، یا الله، یا الله، بر معصیت صبر نشاید، خیرت را نثار من و دلسوزان امت برگزیدهات کن.
یا الله، یا بصیرتم بده، یا شهادتم بده، یا توان مبارزه با قارونیان زمان.
یا الله، طاقتم تمام شده، آنچه مرا صلاح میدانی بده.
- ۷۵۷ بار مطالعه شده است