دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

پهپاد یو ال 450

ارمنستان اخیرا از پهپاد شناسایی رزمی یو ال-۴۵۰ رونمایی کرده است که میتوان آن را توسعه ای از پهپادهای غنیمتی جنگ آرتساخ دانست. این پهپاد بال پرنده که برای واحدهای شناسایی نیروی زمینی ارمنستان توسعه یافته است یک پهپاد متکی بر کانارد است که در گذشته یک نسخه ضعیف تر از آن با نام یوال-۳۵۰ توسعه یافته بود و توسط مرزبانی ارمنستان حداقل در مرزهای شمالی مورد استفاده قرار میگرفت.

بطور کلی پهپاد یو ال-۴۵۰ را میتوان از خانواده پهپادهای اسراییلی اوربیتر دانست زیرا این پهپاد در نتیجه بررسی و مهندسی معکوس پهپاد اوربیتر-۳ و مشتقات آن که تحت لیسانس رژیم صهیونیستی در استان خودمختار باکو تولید میشوند ساخته شده و تکامل یافته است.

یو ال-۴۵۰ در نقش های متعددی یاور نیروی زمینی ارمنستان است. این پهپاد جهت پایش مستمر مرزها هدایت و تصحیح آتش توپخانه بررسی مسیر حرکت نیروها جهت جلوگیری از کمین و البته در نقش رزمی نیز استفاده میشود.

پلاتفرم پرتاب پهپاد مذکور مانند دیگر پهپادهای اوربیتر و یوال-۳۵۰ از روی منجنیق های ثابت و یا منصوب بر روی خودروها میباشد و میتوان آن را در کمتر از ۱۰ دقیقه آماده پرتاب کرد. این پهپاد در زیر دماغه خود مجهز به ماژول های الکترواپتیکی و لیزری است که با استفاده از آن میتوان بمب های هواپرتاب هدایت شونده را که برای یوال-۴۵۰ توسعه یافته اند استفاده کرد. دفتر تولید و طراحی موسوم به uavlab ارمنستان از یک سری بمب هدایت تلوزیونی و هدایت لیزری هواسر مشابه بمب های mam ترکیه استفاده کرده است. مانند بسیاری دیگر از تجهیزات نوظهور ارمنی تولید این بمب نیز بر اساس هواگردهای ساقط شده و یا تجهیزات عمل نکرده ترک ها در جنگ آرتساخ است. این پهپاد علیرغم جثه کوچک خود میتواند یک بمب ۶.۵ کیلوگرمی را در زیر بدنه خود حمل و پرتاب کند.

گمان میشود که در یوال-۴۵۰ از همان موتور بنزینی پهپاد اوربیتر-۳ اما بصورت ارتقا یافته استفاده شده است تا پهپاد توان حمل محموله رزمی را نیز داشته باشد. در بدنه نیز از آلیاژهای فوق سبک مخصوص پرنده های بی سرنشین به همراه پوشش های جاذب راداری استفاده میشود تا پرنده ماموریت های محوله را به خوبی بتواند انجام دهد.

UL 450

کاربر اصلی پهپاد یوال-۴۵۰ لشکر شناسایی ارتش ارمنستان و واحدهای مرزبانی است اما انتظار میرود با توجه به جدی تر شدن گرایش ارامنه به پرنده های بدون سرنشین در آینده نزدیک یگان ویژه پهپادی این کشور نیز تاسیسی شود.

یو ال-۴۵۰ به دوربین های با وضوح بالا مجهز است که می‌تواند تصاویری با کیفیت مطلوب را بصورت عکس و ویدیو ثبت کرده و بصورت زنده به پایگاه زمینی انتقال دهد. در مبحث شناسایی نیز کامپیوتر منصوب بر پهپاد بسیار پیشرفته است و میتواند بصورت خودکار خودروها و تمام اجسام متحرک را شناسایی کند. همچنین بر روی پهپاد دستگاه های گیرنده امواج رادیویی و ماهواره‌ای نصب است که در شنود ارتباطات و شناسایی تجهیزات راداری و پدافندی کاربرد دارد.

 

مشخصات

  • طول ۱۳۷۰ میلیمتر 
  • فاصله دو سر بالها: ۴۵۰۰ میلیمتر
  • وزن: ۲۴.۵ کیلوگرم 
  • حداکثر وزن برخاست: ۳۰-۳۶کیلوگرم حالت شناسایی-رزمی
  • سرعت کروز: ۶۰ کیلومتر بر ساعت 
  • حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
  • شعاع عملیاتی(فاقد توانایی ارتباط ماهواره‌ای): ۱۵۰ کیلومتر به دلیل برد ارتباطی
  • حداکثر ارتفاع پروازی: ۹ کیلومتر
  • مداومت پروازی: ۲۴ ساعت
  • محموله قابل حمل: ۵.۵ کیلوگرم در حالت شناسایی ۱۲ کیلوگرم در حالت رزمی

 

مطالب را از سایت ما دنبال کنید:
https://dandefa.ir/ul450-drone/

  • موافقین ۲
  • ۶۳۴ بار مطالعه شده است

نظرات (۱)

  • سردارحاج مهدی سلامت(من انقلابی ام) سلامت(تنهاترین سردار)
  • سلام سردار حالی از کهنه سرباز ولایت نمیگیری 

    چخبر سلامت و صحت برقراره انشالله

    دانشنامه دفاعی:
    سلام حاجی
    عرض ارادت، من همیشه به یادت هستم. دوستان قدیم را نمیشود از یاد برد.
    خیلی به وبلاگ سر نمیزنم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی