دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

یکی از مشهور ترین و محبوب ترین و بهترین تفنگ های تک تیرانداز جهان که با دقت خوب و اعتماد پذیری بالا،خوش دستی و وزنی نسبتا سبک و قدرت بالا و کالیبر ۷٫۶۲ در ۵۴ توانسته محبوبیت عالی کسب کند.در این مقاله سعی داریم تا این تفنگ را مورد بررسی قرار دهیم.

۱-توسعه

***نکته مهم

یک نکته مهم را باید مد نظر داشت که برای عامه مردم دیدن یک تفنگ تک تیرانداز شبیه به کلاشنکف (تلفظ صحیح کالاشینکوا)مساوی است با دراگونوف و نام مشهور قناصه، در حالی ما با چند تفنگ از بلوک شرق با ظاهری شبیه به هم روبرو هستیم که متاسفانه جای هم اشتباه گرفته میشوند.

به تصاور زیر توجه کنید:

تفنگ های تک تیرانداز

 

اییووژنی فدروویچ دراگونوف متولد۲۰ فوریه ۱۹۲۰ درایوسک روسیه بود.برای مدتهای مدیدی به عنوان فلزکار مشغول بود. پدر بزرگ او در کارخانه ی اسلحه سازی ایوسک مشغول به کار بود.به پیروی از سنت خانوادگی او نیز از مدرسه ی صنعتی ایوسک(تکنیک ماشین کاری فلز)    فارغ التحصیل شد.

دراگونوف جوان برای اولین پروژه تفنگ تک تیرانداز خود با کارخانه محل کارپدرش ایوسک در بهینه سازی تکنیک ماشین کاری سرنیزه تفنگ موسین ناگانت مدل ۳۰-۱۸۹۱ شروع کرد و در سال در پی حمله المان به شوروی۱۹۴۱ توانست در این شرکت ارتقائ رتبه بگیرد.

وی بعد از جنگ توجهش را روی بهینه سازی تفنگ موسین ناگانت(کالیر ۶۲/۷)نوع خشاب دار با شلیک تک تیر معطوف کرد

در ۱۹۵۸ دراگونوف رقابت در طراحی یک تفنگ تک تیرانداز نیمه اتوماتیک را پذیرفت. طرح تفنگ رویایی درمنس بوسیله تگراووت فرمانده اداره دفاع موشکی و توپخانه ای وزارت دفاع شوروی ارائه شد که بیشتر از یک تفنگ تک تیرانداز ساده بود. همراه با دقت بالا و برد قابل توجه آتش (شلیک) اسلحه میباید وزنی سبک داشت.جمع جور بود و بصورت نیمه اتوماتیک شلیک میکرد بر اساس سنت روسی در تاریخ های گذشته قرن ۱۸ و ۱۹ مبناء تایید ودنبال کردن تمرین ها به تک تیراندازان اختصاص یافت.

همزمان تلاشهای دیگری نیز جهت ساخت و تولید یک تفنگ تک تیرانداز مخصوص به وسیله فرورتوکارف(SVT-38….SVT-40)سرگی سیمینوف(AVC-36…SKS-44)انجام شد. نتیجه آن نیز به مدلهای گوناگونی از کارابین SKS منجر شد که ناموفق بود و جهت بهینه سازی از مدل ۳۰-۱۸۹۱ به وسیله ارتش بازگشت داده شد. از آغاز آشکار بود که دراگونوف و تیم او ماموریت یافته اند که یک اسلحه متوسط پیشرفته با قابلیت پشتیبانی آتش صحرایی خلق کنند. دراگونوف دریافت که می تواند بین مدرسه آموزش تک تیراندازی جهت سفارش بالا بردن دقت آتش افقی داشته باشد او ابتدا قصد داشت تلورانس بین قطعات مختلف سلاح را به حداقل برساند در حالی که وزن و طول لوله را به همان حالت نگه داشت.این نکته نیز مهم بود که فشار در سیلندر گاز از طریق دیگری کم شود اما به منظور یک کارکرد قابل اعتماد فشار گاز بالا بود با تحقیق مجدد روی SVD توسعه یافته این باور به وجود آمد که نمونه اصلی تفنگ تک تیرانداز SVD در ۱۹۵۹ تولید شد. هر چند با رسیدگی دقیق اجازه یافتیمSVD تاریخ ۱۹۵۸ را دریافت کنیم.در همان سال تگراووت رقابت را افتتاح کرد نسخه نخست تفنگ تک تیرانداز دراگونوف دارای قنداق و دستگیره تحتانی متفاوت از مدلهای بعدی نسخه ۱۹۶۳  بود.قنداق مدل اولیه محل قرارگیری گونه ندارد. مهندسی مجرای برگشت گاز نیز با مدل ۱۹۶۳ تفاوت دارد.

دستگاه نشانه روی عقبی SVD-1958  به صورت یک روزنه دید با خط مماس پس و پیش رونده است.دستگاه نشانه روی جلوی یک کپی از سایت نشانه روی روزنه دید AK47 با یک محافظ است. اسلحه دقت خوب و قابل اطمینانی از خود نشان داد و امید می رفت مکانیزم آن دوام و بقا داشته باشد اگرچه درک مشترکی در کشورهای غربی وجود داشت که همه تولیدات دفاعی شوروی به سختی امتیاز انحصاری می گرفتند تا برای رقابت در یک محلی متمرکز شوند سیر تکاملی SVD یک مثال جهت معکوس است.میخائیل کلاشنیکف پیشنهاداتش را با خلق چندین تفنگ تک تیرانداز انجام داد.او دو مدل تولید کرد هر دو ساختار برجسته ای داشتند و تفنگها نشان دادند که به مراتب بهترین هستند.کلاشنیکف دریافت که شانس او برای بردن در رقابت واقعا کم است در مجموع او به طور کلی درگیر طراحی مسلسل جدید بود.آشکار بود که او نمی تواند قادر به انجام آن باشد(رقابت با دراگانوف).

طراحی معمولی اسلحه برای مسابقات با یک نوع مهمات مخصوص است اما برایSVD عکس قضیه درست بود. یک فشنگ تک تیرانداز مخصوص با یک مغزی فولادی به وسیله یک گروه از مهندسین روسی تحت رهبری ویکتور سا یلینکوف توسعه داده شد که از این مهمات را استفاده می کرد.SVD دقت در اهداف دوردست بهتری را نسبت به فشنگ های استاندارد موجود نشان داد

روسها در این باره ضرب المثلی دارند که میگویند:دو مسافری بلیط در یک زمان (معادل فارسی آن: با یک دست دو هندوانه برداشتن است)کلاشنیکف مسابقه را واگذار کرد و به تلاش سخت تر روی مسلسل RPK پرداخت. به موازات تیم دراگانوف بیش از دو گروه طراحی با هدایت و رهبری الکساندر کنستانتینوف و فدور بارینوف روی یک پروژه مشابه کار کردند.تیم نیرومندتر این دو شاید الکساندر کنستانتینوف بود. مسابقه تا حدی سخت شد و به خطر اتداختن شهرت نیز بالا بود.دو سلاح گرم بهتر می توانست برای خدمت مورد قبول واقع شود. سال بعد تا نیمه سال به ترقی دادن نسخه اول SVD اختصاص یافت.دراگانوف با یک تیرانداز خویشاوند نزدیک خود سلاح را مورد موشکافی قرار داد که این اندکی به او در طراحی سلاح دقیق کمک کرد.

یکی از بررسی های او ساختار روپوش تحتانی محافظ دست بود. SVD همه کیفیت های لازم را دارا بود.نهایتا در ۱۹۶۳ دراگونوف برنده رقابت شد و اسلحه تیراندازان زبده ارتش شوروی گردید.مقایسه کردن SVD با ۳۰/M1891 یک نرخ آتش ۳۰-۲۰ تیر در دقیقه دارد در حالی که موسین ۳۰/۱۸۹۱ تنها ۵ تیر دارد.کارشناسی دقت صد در صد بر خورد در یک دایره ۱۰۰ میلی متری را برای SVD دارد.پایان تیراندازی با مهارت فوق العاده ای به وسیله تیرانداز ماهر به پیروزی SVD انجامید.

بعد از موفقیت تفنگ دراگونوف این تفنگ وارد تولید انبوه شد و پس از آن به کشورهای متحد شوروی صادر شد و پس از مدتی این تفنگ عالم گیرشد.

۲-بررسی

یک نکته مهم که باید در مورد آن اشاره کرد اینکه تفنگSVD با دراگونف (DRAGANOV)تفاوت دارد این تفاوت بیشتر به بهسازی های روی نمونه های جدید صورت گرفته است مربوط میشود مانند بهسازی لگد تفنگ،وضوح و افزایش دقت تفنگ تک تیرانداز، تغییر جنس لوله و قنداق و اجزاء تفنگ.به صورت خلاصه در واقع این دو تفنگ یکی است ولیکن با بهسازی های صورت گرفته در سازمان رزم روسیه بیشتر SVD شناخته می شود تاDRAGANOV

تفنگ تک تیرانداز اس وی دی

بالا اس وی دی

پایین دراگونف

 

DRAGANOV سلاحی است نیمه خودکار ساخت روسیه که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح و با هوا خنک می شود دارای برگه ناظم آتش دو وضعیتی (بالا ضامن پایین آتش) می باشد این تفنگ در وضعیت ضامن مسلح نمی شود با خشابهای ۱۰ فشنگی تغذیه و به محض اتمام گلوله ها آلات متحرک عقب ایستاده و خبر از خالی بودن خشاب می دهد دستگاه چکاننده در این سلاح از نوع ضربتی است طول لوله اس وی دی برابر ۶۲ سانتی متر است .

تفنگ اس ویدی دراگونف

این سلاح بر روی قسمت سیلندر گاز دارای یک شیر گاز بوده که به دو حالت تنظیم میشود ۱ – زمانی است که هر دو سوراخ تعبیه شده بر روی سیلندر گاز باز میباشد و در این حالت گاز بیشتری به بیرون رفته و در نتیجه شدت عقب نشینی سلاح کم میشود . ۲ – زمانی است که شیر گاز چرخیده و روی هر دو سوراخ را گرفته و باعث مسدود شدن راه گاز به بیرون میشود و نتیجتاً عقب نشینی سلاح افزایش می یابد و چنانچه سلاح کثیف شده باشد باید شیر گاز را روی حالت دو (بسته بودن دو سوراخ ) قرار داد تا تمام نیروی گاز صرف عقب زدن آلات متحرکه شود (در صورتیکه فرصت برای نظافت سلاح نباشد ) . تذکر : برای تغییر دادن شیر گاز باید زه پوکه را داخل دو لبه موجود روی شیر گاز قرار داده و با استفاده از پوکه وضعیت شیر گاز را تغییر داد.

فشنگ تفنگ دراگونوف نوع لبه دار ( Rimmed ) بوده و دارای طول بیشتر و طبیعتا شارژ ( باروت) بیشتری می باشد. همچنین قطر پوکه آن هم کمی بیشتر از پوکه فشنگ ناتو هست،مرمی های دراگونوف دارای مغز فولادی است(توان نفوذ بالا در سطوح سخت به همراه ضربه زنی مناسب به سطوح نرم با هم عرضه می نماید) که باعث سنگینی مرمی می شود و این در برد و دقت و ضربه نهایی و ثبات مرمی موثر است .

مرمی تفنگ اس وی دی

مرمی اس وی دی

همانطور که اشاره شد این تفنگ دارای خشاب ۱۰ تایی است (تفنگ دارای خشاب های ۵ ، ۱۰ ،۲۰ تایی است و معمول به صورت ۱۰ تایی است) که به صورت انحنا دار ساخته شده است یکی از مزیت های این انحنا این است که به تیرانداز اجازه می دهد تا با ارتفاع کمتری به دیدبانی بپردازد و به صورت جمع و جور تر درباید و از دیگر ویژگی های این تفنگ وجود شعله پوش استاندارد در تفنگ است که تا حدودی در نقش صداخفه کن نیز عمل می کند.

سرعت دهانه اس وی دی معادل۸۳۰ متر بر ثانیه است ،که با توجه به وزن ۱۱٫۷ گرمی مرمی اس وی دی ، انرژی جنبشی مرمی از فاصله ۹۱۴ متری بیش از ۱۰۰۰ ژول است و جالب اینکه هنوز سرعت سوپر سونیک را داراست (طبق تعاریف انگلیسی ها حداقل انرژی لازم برای « از کار انداختن» یا «کشتن» یک فرد بالغ برای یک گلوله، برابر ۸۰ ژول می باشد)

تفنگ دراگوف دارای دو نوع دستگاه نشانه روی می باشد
الف : دستگاه نشانه روی مکانیکی : از یک شکافه درجه که از اعداد ۱ الی ۱۲ مدرج شده و هر عدد نمایانگر ضریب ۱۰۰ متر می باشد . علامت تاکتیکی آن هم سطح ۴۰۰ متر می باشد و یک مگسک که در برد و در سمت قابل تنظیم می باشد تشکیل شده است
ب: دستگاه نشانه روی اپتیکی : که از نوع دوربینی می باشد.

دوربین تفنگ اس وی دی

وزن دوربین ۵۸۰ گرم
قدرت بزرگنمایی دوربین ۴برابر
میدان دید حقیقی ۶ درجه
برد مفید با دوربین ۱۳۰۰ متر
برد مفید بدون بدون دوربین ۱۲۰۰ متر

تفنگ اس وی دی

متعلقات :
۱ – سرنیزه سیم بر شبیه سر نیزه کلاشینکف
۲- وسایل تنظیف : شامل سمبه تنظیف برس نرم و زبر و روغندان و آچار مخصوص بازو بست ریگلاتور می باشد
۳- سه پایه به منظور دقت و ثبات بیشتر برای تیر اندازی می باشد
۴- کوله مخصوص تک تیر انداز محل قرار گرفتن خشاب و وسایل تنظیف و مهمات اضافی می باشد
۵- دوربین
۶- جعبه متعلقات : که شامل جلد دوربین، چشمی اضافه، لامپ ، پیچ گوشتی و بالشتک می باشد
۷- دوربین محور یابی

تفنگ اس وی دی
نام گذاری قطعات :
۱ شعله پوش ۲- پایه مگسک ۳- لوله ۴- روپوشهای خزانه ای ۵- سیلندر گاز ۶- پیستون ۷- میله پیستون ۸- شکاف درجه ۹- روپوش آلات متحرک ۱۰- آلات متحرک و میله فنر ارتجاع ۱۱- گلنگدن ۱۲- بالشتک ۱۳- ماشه و حافظ ماشه ۱۴ – قنداق و متعلقات ۱۵- خشاب ۱۶- ضامن خشاب گیر ۱۷- برگه ناظم آتش

تفنگ تک تیرانداز

نیم نگاهی به SVDK

در سال ۲۰۰۶ میلادی اسلحه جدید تک تیرانداز کالیبر بزرگ روسی SVDK که توسط کارشناسان  اسلحه سازی کارخانه دراگانوف طراحی و ساخته شده بود پس از آزمایشها و کنترلهای بسیاری در اختیار یگانهای ارتش فدرال روسیه قرار گرفت.

این اسلحه بر اساس طرح اسلحه معروف ۶۲/۷ میلی متری  اس وی دی دراگانوف ساخته و طراحی شده است، علت اصلی ساخت و طراحی این سلاح با کالیبر بزرگ ۳/۹ میلی متری بدین علت بود که جلیقه های ضد گلوله هر روز پیشرفته تر و جلیقه های جدید در قبال گلوله های کالیبر کوچکتر سلاحها مقاومتر می شدند و نیروهای ارتشی با این سلاح بتوانند از فاصله مناسب هدفهای از دشمن را با لباس محافظ ضد گلوله براحتی  از بین ببرند و یا اینکه توانائی از بین بردن هدفهای دشمن را در پشت محافظهای سبک و وسایل نقلیه با زره سبک را داشته باشند.

فرم وطراحی این سلاح بر اساس طراحی و نقشه اسلحه تک تیرانداز “اس وی دی” دراگانف می باشد اما تغییرات اصلی در این سلاح صورت گرفته است مانند لوله اسلحه و سیستم مسلح کردن واجزاء شلیک (مجموعه چکش و سوزن و قطعات ماشه و فنر و پلاگهای داخلی و پیستون گاز) آن بکلی تغییر پیدا کرده است واین تغییرات جهت استفاده از گلوله های قویتر کالیبر بزرگ ۳/۹ میلی متری می باشد در این سلاح لوله اسلحه و انتهای آن که به جان لوله معروف است و محل قرارگرفتن فشنگ می باشد قوی تر شده و در پوششی از آلیاژی از فولاد مخصوصی قرار گرفته شده است و در زیر لوله اسلحه قطعه از نیم لوله برش خورده قرار داده شده است که در انتهای آن دوپایه اسلحه نصب گردیده است و این دو پایه قابل برداشتن نمی باشد و شعله پوش اسلحه شباهت زیادی به شعله پوش اسلحه تکتیرانداز “اس وی دی” دارد با این تفاوت که کمی ساده تر طراحی  گردیده و محل نصب چاقوی که به جای سرنیزه استفاده میگردیده است هم حذف شده است.

برد موثر این سلاح با گلوله ۶۴*۳/۹ میلی متری که وزن مرمی آن برابر با ۵/۱۶ گرم برابر با ۱۰۰۰ متر می باشد و البته از فشنگ۶۴*۳/۹ میلی متری برای شکار حیوانات بزرگ جثه هم استفاده می شود سرعت اولیه گلوله این اسلحه برابر با ۷۸۰ متر بر ثاینه و قدرت آن ۴۹۰۰ ژول می باشد و در فاصله ۱۰۰ متری ورق فولادی به قطر ۱۰ میلی متر را سوراخ می کند.

۳-کاربران

به طور کلی این تفنگ همانند تفنگ کالاشینکوا(همان کلاشینکف ) به صورت عالم گیر استفاده میشود،ویژگی های چون دقت و قدرت عالی،سبکی و خوش دست بودن، باعث شده تا این تفنگ در کشورهایی که توان و قدرت خرید و نگهداری تفنگ های پیشرفته تک تیرانداز را ندارند،تفنگ محبوب و عالی و ایده آلی باشد و حتی در کشورهای پیشرفته نیز تفنگ محبوبی باشد.

۴-جنگ ها

با توجه به محبوب بودن این تفنگ ، شاهد استفاده گسترده از این سلاح در بیشتر جنگ های جهان باشیم جنگ هایی از ایران و عراق و تهاجم شوروی به افغانستان تا نبرد داخلی سوریه و نبرد نیروهای عراقی علیه داعش که نیروهای دولتی و تروریستی از این سلاح استفاده و بهره بردند.

در جریان جنگ ویتنام ،تک تیراندازان ویت کنگ با استفاده از این تفنگ ضربات مهلکی بر پیکره نیروهای زمینی ارتش آمریکا واردکردند،در جنگ ایران و عراق تفنگ دراگونف تفنگ تک تیر انداز رایج و معمول نبرد بود،البته باید توجه داشت که تفنگ های دیگری چون psl ساخت رومانی نیز در جریان جنگ رایج بود که به اشتباه توسط رزمندگان با دراگونف اشتباه گرفته شد و بعد ها هر تفنگی که شبیه به دراگونف بود را نیز دراگنف خطاب می کردند.

در جنگ چچن بیشترین تلفات وارد به نیروهای روس توسط تفنگ تک تیر انداز اس وی دی و نیروهای تک تیرانداز وارد شده است(حدود یک سوم تلفات).

تفنگ تک تیرانداز

در حال حاضر نیز این تفنگ از سوی شورشیان در عراق و سوریه و نیروهای دولتی استفاده گسترده میشود

خلاصه مطالب

کشور سازنده شوروی
سیستم مسلح شدن فشار غیر مستقیم گاز باروت
کالیبر و فشنگ زه دار R54*62/7 میلیمتر
تعداد خان و گردش ۴ عدد ازچپ به راست
سرعت اولیه گلوله ۸۳۰ متر بر ثانیه
برد مفید با دوربین ۱۳۰۰ متر
برد مفید بدون دوربین ۱۲۰۰ متر
وزن سلاح با دوربین وخشاب خالی ۳۰۰/۴ کیلوگرم
ظرفیت خشاب ۱۰ تیر
طول سلاح بدون سرنیزه ۱۲۲ سانتیمتر
طول سلاح با سرنیزه ۱۳۷ سانتیمتر
وزن خشاب خالی ۲۱۸ گرم
قدرت بزرگ نمایی دوربین ۴ برابر
وزن دوربین ۵۸۰ گرم
وضعیت برگه ناظم آتش از بالا به پائین ضامن – آتش
برد مفید برای زدن سینه ۴۳۰ متر
برد مفید برای زدن سر با ارتفاع ۳۰ سانتیمتر ۳۵۰ متر
برد مفید برای زدن هدفهای متحرک ۶۴۰ متر
برد مؤثر ۳۸۰۰ متر
برد نهائی ۴۰۰۰ متر
میدان دید حقیقی ۶ درجه

تفنگ تک تیرانداز

 

گرد آوری و تالیف:علی گوهر صمیمی

این مقاله اختصاصی  برای دانشنامه دفاعی و اوج آرمی می باشد.

منابع:

ویکی پدیا

دوستان عزیزم در انجمن میلیتاری

تبیان

کتاب تک تیرانداز جلد ۱ و ۲ نوشته دکتر حمید فرامرز پور

انجمن آی آر ارتش

  • موافقین ۳
  • ۲۱۰۵۹ بار مطالعه شده است

تک تیرانداز

دراگونف

نظرات (۵)

  • آرتب یاور
  • خسته نباشی برادر.
    مقاله استخوان دار و مناسبی بود.
    دانشنامه دفاعی:
    باسلام
    دسست درد نکنه برادر
    امروز یه مقاله در مورد موشک کورنت نوشتم که مونده ویرایش و گزینش تصویر و بارگذاری
    سلام علیکم 
    بسیار جالب بود خسته نباشید
    کتاب اسنایپر رو هم دانلود کردم.امیدوارم بعد از مطالعه اینگونه مقالات حداقل از نظر تئوری اموزش ببینیم
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    خوشحالم که از خواندن مطالب رضایت دارید
  • حسین اسنایپر
  • سلام دوست عزیز خوشحال میشم بیای به وبلاگم سر بزنی
    نظر یادت نره
  • شهاب الدین
  • سلام.متاسفانه این مطلبی که برای اس وی دی مطرح میشه اشتباهی است که در مطالب منتشر شده در سایت های ارتش دیده میشه که در این سایت هم اومده.در کتاب رفرنس خود سلاح هم چنین مطلبی وجود نداره
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    کاملا صحیح است و اشتباهات بسیار زیادی در این مقاله وجود دارد
    اما نویسنده این مطلب هم با توجه به داده‌های موجود در اینترنت این مطلب را نوشته‌اند.
    جز نخستین کارهایشان بود.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی