این مطلب صرفن بازنشر بوده و به نشانه تایید آن توسط دانشنامه نظامی نیست
امروزه جمهوری اسلامی توانسته است با طراحی خودروهای جدید نظامی و تاکتیکی و ساخت انها که بعضا قابلیت حمل توپ و نصب تسلیحات سنگین را نیز بر روی خود دارند جز معدود کشورهایی باشد که در این زمینه تبحر دارند.
به گزارش کارنت به نقل از سراج، خودروهای تاکتیکی و فرماندهی و حمل و نقل تجهیزات نقش به سزایی در پیشبرد نبردهای زمینی دارد به طوری که نقش خودروهای با قابلیت تحرک بالا و حمل تجهیزات با تناژ بالا میتواند برای هر کشور کلید پیروزی باشد.
با توجه به وجود نواحی کوهستانی و جنگلی و همچنین مناطق صعب العبور که تعداد هلیکوپترها و هواگردها کافی نباشد میتوان از هودروهای زرهی و تاکتیکی استفاده کرد.
امروزه جمهوری اسلامی توانسته است با طراحی خودروهای جدید نظامی و تاکتیکی و ساخت انها که بعضا قابلیت حمل توپ و نصب تسلیحات سنگین را نیز بر روی خود دارند جز معدود کشورهایی باشد که در این زمینه تبحر دارند.
در ذیل نمونه ای از خودروهای تاکتیکی- فرماندهی و زرهی تولید شده در داخل کشور و توسط صنایع نظامی کشورمان را مشاهده میکنید:
خودروی تاکتیکی سفیر
این خودرو به چند گونه 1.4 تن و نفربر تاکتیکی تقسیم میشود که در سیستم موتوری و طراحی از ساختار یکسانی برخوردارند و در طراحی بدنه و شاسی تا حدی متفاوت می باشند البته با توجه به یکسان بودن موتور میتوان نتیجه گرفت که توان تولیدی توسط خودرو نیز یکسان و تنها ماموریت این خودرو تفاوت یافته است.
این خودرو که تولید کننده آن توانسته است به تولید بیش از 1000 دستگاه در سال دست یابد از موتور z-24 در آن استفاده شده است و از سیستم گیربکس مدل F4W81A که از نوع هم سنگ میباشد نیز در ان استفاده شده است.
هر دو محور این خودرو صلب و فعال بوده و فرمانپذیر هستند همچنین فرمان این خودرو نیز از نوع هیدرولیکی بوده و شاسی آن به فرم U شکل است.
قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می شود.
در تولید این نوع خودرو، به استانداردهای کیفی روز دنیا توجه ویژه شده و پس از انجام آزمایشهای مختلف FAT و HAT و SAT در شرایط مختلف جغرافیایی ایران و مناطق متعدد عملیاتی، هم اکنون در خط تولید انبوه قرار گرفته است.
استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن محورهای پرقدرت از ویژگیهای این خودرو است.
خودروی سنگین تاکتیکی کویران
این خودروی تاکتیکی و فرماندهی نیز دارای وزنی معادل 3.4 تن وزن است و قابلیت مانورپذیری بالا و چابکی منحصر به فرد از دیگر ویژگیهای آن است.
خودروی کویران به دلیل قابلیت بهرهبرداری در مناطق ناهموار و صعبالعبور، تحرک عملیاتی نیروهای مسلح را در حوزه رزم زمینی به نحو مطلوبی افزایش میدهد.
این خودرو با شعاع عملیاتی 500 کیلومتر و توانایی عبور از شیب طولی 70% و شیب عرضی 35% در شرایط عملیاتی و قابلیت گذر از رودخانههای با عمق 70 سانتیمتر به عنوان خودرو فرماندهی نیروبر، آمبولانس و حمل راکتانداز 107 میلیمتری و خمپارهانداز 120 میلیمتری کاربرد دارد.
این خودروی مخصوص حمل فرماندهان دارای موتوری به توان 133 اسب بخار است که با دو کابین یکپارچه قادر است در مناطق صعبالعبورحرکت کند.
نکته جالب این خودرو قابلیت حرکات نوسانی بر روی فراز و نشیبهای مناطق رمل و کوهستانی با اتکا بر کمک فنرهای توانمند ان است.
خودردی عملیات کماندویی سپهر
خودرو تاکتیکی 3.4 تنی سپهر ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح طراحی و به تولید انبوه رسیده است. از قابلیتهای این خودروی تاکتیکی حمل 10 نیروی نظامی با تجهیزات کامل و حمل 1.5تن بار و تجهیزات است.
این خودرو همچنین قادر است تا در مناطق صعبالعبور کوهستانی ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانههای کمعمق با سهولت حرکت کند. این خودرو جهت استفاده در پروسه عملیاتهای نامتقارن کماندویی طراحی شده است.
از قابلیتهای مهم خودروی سپهر حفظ تعادل در موقعیتهای کوهستانی با شیب
بسیار تند است.علت حفظ تعادل بسیار مطلوب این است که کمکفنرهای این خودرو
طوری طراحی شده که هنگام عبور از مناطق تخته سنگی و ناهموار به صورت
خودکار کمکفنرهای آن کوتاه و بلند شده و خودرو در یک حالت متعادل قرار
میگیرد که این امر باعث عدم چپ کردن یا انحراف ناخواسته میشود. تخصص
حرفهای این خودروی کماندویی حمل نیرو و انتقال به ارتفاعات بلند است.
همچنین امکان نصب دوشکا و توپهای 25 میلیمتری با قابلیت شلیک از داخل
خودرو است.
چنین امکانی را در واقع کابینهای سیار این خودرو در اختیار آن قرار
میدهند که میتوان با جابجا کردن آنها قابلیت نصب تسلیحات نیمه سنگین را
بر روی خودرو ایجاد کرد.
سرعت حرکت این خودرو در زمان حمل تجهیزات به 130 کیلومتر بر ساعت نیز میرسد.
خودروی سپهر برای جنگهای نامتقارن و همچنین کلاسیک طراحی شدهاند و این توان را دارد که از روی عوارض سنگی یا غیرسنگی چه به صورت طبیعی وچه به صورت مصنوعی موجود در طبیعت عبور کند؛ این خودرو با قدرت شدید سوپاپی و دور موتور عالی، این توان را دارد که بیش از 1500کیلوگرم را با خود به همراه 10 نفرکماندو با تجهیزات 100 درصد، به منطقه عملیات برساند.
در واقع این خودرو دو کاربری دارد که یکی برای حمل و نقل نفرات و دیگری برای نصب تجهیزات و تسلیحات نیمه سنگین است.
خودروی نینوا
خودروی نینوا بە صورت کاملا بومی بر اساس نیازهای تاکتیکی نیروی زمینی نیروهای مسلح کشورمان و شرایط اقلیمی کشور طراحی و ساخته شده است.
خودرو تاکتیکی ۲٫۵ تنی ۴ در ۴ “نینوا” با طول ۷ متر، عرض ۲٫۵ متر و ارتفاع ۲٫۸ متر و با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار، دارای قابلیتهایی چون تحمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در در تمامی شرایط تاکتیکی در زمینهای ذوعارضه، عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد است.
وظیفه اصلی این خودرو گشتزنی و شناسایی است ولی میتوان با نصب تسلیحات از آن بە عنوان یک خودروی پشتیبانی نیز استفاده کرد.
این خودرو قادر است تا در مناطق صعبالعبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانههای کم عمق با سهولت حرکت کند.
خودروی نینوا بە گونهای طراحی شده کە بتواند، حتی با وجود آسیبهای فراوان، سرنشینان خود را سالم از منطقه دور کرده و بە حرکت خود ادامه دهد همچنین این خودوری تاکتیکی در حمل مهمات، نفرات و توپهای پدافندی در زمینهای ناهموار نیز قابلیتهای بالایی دارد.
جعبه دنده این خودروی سنگین دستی بوده و قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی، گرمکن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگیهای این خودرو محسوب میشود.
در واقع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به خودروی زرهی و حمل تجهیزات نظامی در این ابعاد یک نقطه بسیار مثبت در تولیدات دفاعی محسوب میشود و نشان از ان دارد که متخصصان کشورمان در حوزه طراحی سیستم تعلیق و فرمان و محورهای خودروهای سنگین به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته اند که نمونه آن در خودروی نینوا تجلی یافته است.
این خودروی سنگین دارای قابلیت مانور پذیری بسیار بالایی است که با وجود نزدیک 5 تن بار بر روی آن نشانگر ورود دانشمندان صنایع دفاعی کشورمان به عرصه جدیدی از طراحی خودرو است.
خودروی ارس
خودروی تاکتیکی و فرماندهی ارس با 3.4 تن وزن و توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان، خودرویی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعبالعبور و شهری را دارد.
جعبه دنده این خودروی سنگین دستی بوده و قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی، گرمکن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگیهای این خودرو محسوب میشود.
کارشناسان نظامی میگویند، دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت و تولید خودروهای پیشرفته میتواند گام نخست ایران در ساخت و تولید خودروهای فوق مدرنی باشد که تکنولوژی ساخت آنها را چند کشور معدود در اختیار دارند.
البته طراحی این خودرو بسیار مشابه خودروی کویران میباشد که مهمترین تفاوت آنها مربوط به نوع تغییرات و کاربری آن در میدان جنگ است.
منبع: سنتر