دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
بسم الله الرحمن الرحیم
سیستم توپخانه‌ای SH2 یک هویتزر 122 میلیمتری ال 38  خود کششی (کامیون کش) است که توسط شرکت نورینکو طراحی و توسعه داده شده است. این توپ در اصل یکی از جدیدترین توپهای چین است که در سال 2007 ترسایی در نمایشگاه معروف IDEX 2007 به جهان معرفی شد.
هدف از طراحی و توسعه این توپ کامیون کش دستیابی به یک توپ هوابرد و با ابعاد و وزن مناسب برای همراهی تفنگداران دریایی چین بود. سازندگان این توپ، صادرات را به عنوان دومین عامل و انگیزه ساخت SH2 معرفی کردند.
این کامیون کش 6×6 از یک توپ
Soviet D-30 روسی یا درواقع نمونه چینی آن که با نام PL96 howitzer یا HM40 استفاده میکند. در کل چینی‌ها علاقه خاصی به این توپ دارند و از این کالیبر و این نمونه خاص به تعداد بسیار زیادی در پلت فرم‌های مختلف تولید کرده‌اند.
توپPL96 مشابه توپ شفیع HM40 و توپ D30


تصویری دیگر


توپ شفیع MH40

توپ D30
از جمله توانایی‌های این توپ می‌توان به شلیک طیف بسیار گسترده مهمات چینی، روسی، ایرانی و تقریبن هر مهمات 122‌م‌م دیگری که در دنیا وجود دارد اشاره کرد؛ و همین موضوع می‌تواند یکی از دلائل علاقه چینی‌ها به این توپ باشد؛ همچنین اگر سیاست صادرات آنها را هم در نظر بگیریم استفاده از این توپ در چندین نمونه توپخانه خود موجه به نظر می‌رسد.
از آنجا که قبلن در مورد توپ‌های 122 م‌م چینی و ایرانی و روسی مقالات متعددی خدمت مخاطبان ارائه شده است در مورد این توپ و کالیبر آن دیگر صحبتی نمی‌شود و برای خوانندگان جدید هم لینک مطالب مشابه در انتهای مطلب افزوده می‌شود. فقط بایست این نکته را اشاره کنم که این توپ می‌تواند پرتانه خود را تا برد 22 کیلومتر با دقت بالا شلیک کند و همچنین توانایی بارگذاری مهمات
ERFB-RA را نیز دارا می‌باشد که محدوده شلیک 27 کیلومتری و دقت کم نظیری را به آن می‌دهد.
کامیون کشنده این توپ یک کامیون 6×6 است که توسط همان شرکت طراحی شده است. صحبت‌ها و مقالاتی در مورد این‌که این کشنده یک الگو برداری از هاموی است نیز به شکل خنده‌داری توسط برخی کارشناس نماها در اینترنت نشر یافته که پرداختن به آن از حوصله خارج است.
هاموی
همچنین با هیچ منطق و مدرک و دلیلی نمی‌شود از نظر ابعاد، وزن، قدرت موتور و .. این دو را با هم مقایسه کرد. فقط به یک نکته جدای از 4×4 بودن هاموی اشاره می‌کنم. قدرت موتوری که بر روی هاموی سوار است 130 اسب بخار می‌باشد در حالیکه قدرت موتور SH2 این کامیون 6×6  215 اسب بخار و دیزل است.
نمایی از بغل
این خودروی محافظت شده 6×6 به گونه‌ای طراحی شده است که هر پنج خدمه و راننده آن در امنیتی نسبی به سر برند. اتاقک این خودرو از حفاظت زرهی نسبتن مناسبی برخوردار است که از کاربران در برابر گلوله‌های آنتی‌متریال 14.50 محافظت می‌کند. برخی منابع نیز محافظت زرهی آن را تا بیست میلیمتری عنوان نموده‌اند که بنده این موضوع را مستدل نمی‌دانم.
نمای روبرو
در انتهای این توپ کامیون کش یک بیل تثبیت کننده وجود دارد که هنگام شلیک پایین آمده و کامیون را در جای خود تثبیت می‌کند. فشار شلیک بر روی شاسی چیزی حدود 40 تا 42 تن می‌باشد که با توجه به ابعاد و وزن کشنده مزبور؛ میتوان با جدیت گفت که چینی‌ها در مهندسی سازه‌های نظامی به لبه تکنولوژی رسیده‌اند.
به محل قرار گرفتن تثبیت کننده دقت کنید
یکی از برترین نقاط قوت این توپ این است که توان موتور به هر سه محور و شش چرخ منتقل می‌شود و به نوعی ضعف دیگر کامیون کش‌های موجود را ندارد و از آنجا که ماموریت این توپ حمایت از تفنگ‌داران دریایی اعلام شده است این یکی از نقاط قوت درخشان SH2 محسوب می‌شود. طبق این نظر می‌توان گفت که هندلیلگ این خودرو هم مناسب بوده و همچنین می‌تواند از نقاط و مناطق سخت گذر و گل و لای نیز عبور کند. هر چند هنوز هم در برابر یک خودروی شنی دار دارای همان ضعف مقاومت زرهی و توانایی عبور از سخت گذر‌ها وجود دارد.
این توپ از همان سال معرفی در حال تولید می‌باشد و از جمله مشتریان آن خود ارتش چین بوده است. از مزایای مهم این توپ وزن بسیار مناسب آن می‌باشد که می‌توان آن را با Il76 - ann74 - ann22 -Y8-Y20 و برخی دیگر از هواپیماهای ترابری حمل و نقل کرد. همچنین با توجه به سرعت 90 کیلومتر بر ساعت که موتور 215 اسب بخاری به آن می‌دهد، کامیون کش مزبور می‌تواند به سرعت در محل مورد نظر مستقر و اقدام به اجرای آتش کند.
از دیگر نقاط قوت این توپ سرعت بسیار بالای شلیک آن از هنگام استقرار است، به نحوی که پس از استقرار می‌تواند ظرف دو دقیقه شش گلوله 122 م‌م شلیک کند. از نظر مؤلف و تحلیل گر این آمار بسیار خیره کننده است. آن هم برای یک کامیون‌کش؛ یعنی دقیقن از لحظه‌ای که توپ در محل مستقر شده، ضمن در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای پایین آمدن تثبیت کننده، گلوله گذاری و ...  در همان دو دقیقه به شمار آورده می‌شود.
مشخصات:
خدمه: 4-5 تن
وزن: 11 تن
طبقه‌بندی محافظتی: NBC protection system
کالیبر: 122 م‌م
کالیبر لوله: 38
برد گلوله: 22 تا 27 کیلومتر
نرخ آتش: 6 تا 8 دور در دقیقه
تعداد گلوله‌ها: 24 تیر
قابلیت نصب سلاح ثانویه: دارد (کالیبر 30 یا 50) بر روی سقف
موتور: دیزل 215 اسب بخاری
سرعت جاده‌ای: 90 کیلومتر
برد جاده‌ای: 600 کیلومتر
  • موافقین ۷
  • ۱۷۲۱۹ بار مطالعه شده است

Howitzer

SH 2

SH2

SP 2

توپ خودکششی

توپخانه

هویتزر

نظرات (۲)

  • تحسین رفیعی
  • سللام دوست عزیز ...
    تبادل لینک می کنی ؟ ...
    اگه موافقی لطفا آدرس وبلاگ من رو تو قسمت پیوند ها بذار و بعد از طریق وبلاگم بهم خبر بده تا منم این کارو انجام بدم ...
    راستی اسمم بذار تحسین (صد ها لطیفه ی فوق العاده خنده دار) ...
    ممنون ...
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    لینکتان میکنم.
  • تحسین رفیعی
  • خیلی ممنونم .
    منم لینکتون کردم .
    فقط لطفا اسمم رو عوض کنید و بذاریدش :
    تحسین (صد ها لطیفه ی فوق العاده خنده دار)
    قسمت تو پرانتز هم بذارید .
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش می‌کنم
    منظورتان همین بود؟
    به لینک‌ها دقت بفرمایید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی