دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

این توپ یک توپ خودکششی (کامیون کش) است که در ایران به اشتباه و به شکلی خنده‌دار «کامیون پایه» نامیده شده است. استفاده از کامیونت برای کشش توپ مزایا و معایب بسیاری دارد که از جمله آن میتوان به قیمت تمام شده کمتر و آماده به راه بودن و سرعت جابجایی بالاتر اشاره کرد. اما معایب آن به حدی بیشتر است که بنده بعید می‌دانم هرگز ساخت توپ‌های خودکشش بر شاسی‌های زرهی متوقف شود. از جمله این معایب می‌توان به توان و مقاومت زرهی ناچیز و در برخی موارد فاقد مقاومت زرهی اشاره کرد. از دیگر معایب این کامیون کش‌ها حوزه حضور آنها است که به سطوح صاف و جاده‌ها و صحراها خلاصه می‌شود.

البته تلاش‌های بسیاری شده است که این حوزه افزایش پیدا کند، با توجه به سهل الوصول بودن و کم هزینه‌تر بودن کامیون کش‌ها این تلاش هم به جاهای خوبی رسیده است. اما در یک کامیون کش نمی‌شود تمام نکات و ضروریات ش‌م‌ه  را رعایت کرد. نمی‌توان از گودالهای مختلف عبور کرد. مشکل عبور از رودخانه‌ها با توجه به تمام تلاش‌هایی که شده کمابیش پابرجاست و پابرجا نیز خواهد ماند. اعتماد پذیری پرسنل به یک کامیون کش اندک بوده و حسی که در یک خودروی زره‌پوش به آنان دست می‌دهد در کامیون کش‌ها وجود ندارد.

با تمام این‌ها این توپ کامیون کش SH 1 یکی از بهترین نمونه‌های ساخته شده در کل جهان می‌باشد. توپ SH 1 که در ایران به اشتباه SP 1 شناخته شده توسط شرکت نام آشنای نورینکو طراحی و ساخته شده است. این توپ یک توپ 155 میلیمتری کالیبر 52 است که برد و دقت مناسب و اثبات شده‌ای دارد و به منظور استفاده داخلی و صادرات توسعه یافته است.

ساخت و توسعه این توپ در سال 2002 ترسایی آغاز شد و در سال 2007 ترسایی وارد عرصه بازار و صادرات گشت. چنانچه که در این سال در نمایشگاه صنایع دفاعی ابوظبی (مهد النجاسه) در معرض نمایش عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته و نظر کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرد. شاید رقیب سرشناس و قدرتمند این توپ یعنی G5 آفریقایی اگر محبوبیت لازم را نداشت از توانایی‌ و قیمت این توپ احساس خطر بسیاری می‌نمود.

طیف گلوله‌های قابل شلیک توسط این توپ

اس پی یک نورینکو تمام استانداردهای یک توپ 155 میلیمتری را دارد و با تسلیحات 155 میلیمتری ناتو و کراسنوپول سازگاری دارد و می‌تواند طیف بسیار گسترده‌تری از مهمات توپخانه‌ای را نسبت به دیگر همه رده‌های خود مورد استفاده قرار دهد.

این توپ توانایی حمل 25 گلوله را برای 25 دور شلیک دارد و همچنین سرعت شلیک خیره کننده هفت گلوله در دقیقه که برای یک 155 میلیمتری L 52 آماری ممتاز می‌باشد را دارد.

در حال شلیک گلوله بیس بلید

مکانیسم شلیک این توپ مانند اکثر توپ‌های با این کالیبر، الکتریکی است. در هنگام شلیک یک بیل در انتهای توپ، موقعیت کامیونت را تثبیت می‌کند و با اینکار تمامی قدرت پس‌زنی توپ توسط سیستم پنوماتیک خود توپ و شاسی خودرو مهار می‌شود. با این تدبیر، کامیون کش بودن بر دقت توپ تاثیر زیادی نمی‌گذارد. (یکی از معایب توپ‌های کامیون پایه یا به گویشی صحیح‌تر کامیون کش همین است که در توپ اس اچ یک و نسل نوین کامیون کش‌ها تدبیر شده است. اما همچنان دقت خودروهای شنی‌دار بیشتر است)

در حال اجرای آتش در زاویه 45 درجه به تثبیت کننده دقت کنید

از دیگر امکانات SH 1 می‌توان به هماهنگ شدن با مکان‌یاب‌های نظامی، چینی، روسی و ... اشاره کرد. همچنین SH 1 می‌تواند موقعیت اهداف را از فرماندهی توپخانه گرفته و اجرای آتش کند.

گلوله 155 میلیمتری مشابه کراسنوپول

سلاح ثانویه این توپ یک تیربار سنگین 12.7 میلیمتری (کالیبر 50) است که بر روی سقف نصب می‌شود و می‌تواند از توپ در برابر مهاجمان در فواصل نزدیک (تا 1200 متر) محافظت کند.

این توپ کامیون کش دارای پنج خدمه است که شامل راننده و فرمانده (افسر تسلیحات) و سه توپچی و گلوله گذار می‌شود. همچنین اطاقک محافظت شده‌ای برای خدمه در نظر گرفته شده که می‌تواند از آنها در برابر گلوله‌های کالیبر 30 (7.62) محافظ کند.

اس اچ یک که بر یک کامیونت 6×6 سوار شده (سه چرخ در هر طرف ـ یعنی اگر می‌گویند 8×8 به این معنی است که 4 چهار چرخ در هر طرف خودروی نظامی است) این قابلیت را به توپخانه دارنده خود می‌دهد که آنرا با هواگردهای ترابری مانند (ایلوشین 76، آنتونوف 22 و...) جابجا کند. همین موضوع میتواند در انتقال سریع توپخانه و ریختن آتش تهیه بر مواضع دشمن یک برگ برنده محسوب شود. زیرا با توجه به سرعت جاده‌ای مناسبی که SH 1 دارد می‌تواند در کمترین زمان ممکن خود را به پشت خطوط مقدم برساند.

مشخصات:

خدمه: پنج تن

وزن: 22 تن (که بسیار سبک است و میتواند در صورت تطابق ابعاد با هر هواپیمای ترابری متوسطی هم حمل شود)

کالیبر توپ اصلی: 155 میلیمتری

کالیبر لوله: 52

تعداد گلوله قابل حمل: 25 تیر

سلاح ثانویه: یک تیربار 12.7 میلیمتری با 200 گلوله

برد گلوله: 53 کیلومتر

حداکثر سرعت: 90 کیلومتر (جاده)

برد جاده‌ای: 600 کیلومتر

تالیف: دانشنامه دفاعی

باز نشر این مقاله (حتا با ذکر منبع) ممنوع می‌باشد

  • موافقین ۹
  • ۱۳۹۸۶ بار مطالعه شده است

SH 1

توپ خودکششی

توپخانه

هویتزر

کامیون کش

نظرات (۱۶)

  • دانشنامه دفاعی
  • مخاطبان گرامی (شامل دوستان و برادران) شما می‌توانید هر مقاله، تصویر و ... را کپی و باز نشر دهید.
    نوشته آخر به خاطر چند سایت و یک مجله است که مقالات نظامی دانشنامه دفاعی را بازنشر می‌دهد آنهم بدون آدرس و فقط می‌نویسد (منبع: دانشنامه دفاعی) این خبر نیست. مقاله است. تولید است. باید منبع ذکر شود.
    اگر یادتان باشد تا دو ماه پیش خبر که از یک سایت خاص می‌گذاشتم نامش را می‌نوشتم. اما از وقتی که آنها خبر و مقالات ما را با کمی تغییر و بدون ذکر منبع بازنشر دادند. من هم مقابله به مثل می‌کنم. ورنه این چیزها کوچکترین اهمیتی ندارد. مهم است که به قول حافظ: کار بد مصلحت آن است، که مطلق نکنیم.
    باسلام اقا یاور
    این که نشد حتی با ذکر منبع غیر مجاز است به نظرم شما حرام بودن کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده رادرج کنید اگر کپی کردند و بدون ذکر منبع و نویسنده به مراجع بالاتر گزارش دهید
    فکر کنم ستاد  سازماندهی بود
    دانشنامه دفاعی:
    علی آقا اتفاقن مطلبی که همین عنوان زیرش درج شده بود را هم باز نشر داده بودند. گزارش دادم. هیچ اتفاقی هم نیفتاد. حتا عذرخواهی هم نکردند.
    آن مطلب شما را هم که آی‌آر ارتش بازنشر داده بود پیگیر شدم. مدیر ارشد فروم رفیق قدیمی از آب درآمد. گفت خودش پیگیری میکند.
  • دانشنامه دفاعی
  • علیکم السلام علی آقا
    پست خانه بودم.
    شانس ما گفتند پست می‌افتد برای فردا صبح.
    من هم گفتم بیایم و یک سوالی بپرسم.
    دیشب می‌خواستم بپرسم تشریف برده بودید.
    یادتان است یک کلیپ از گاتلینگ را دو شب پیش برایتا گذاشتم ببینید؟
    مال یک مستند است به نام سلاح‌های برتر.
    آن مستند را کامل دارم.
    می‌خواستم بپرسم اگر آن را ندارید برایتان بفرستم. ما حالا که داریم پست می‌کنیم. حیف است این را نبینید. فقط باید روی DVD رایت کنم.
  • دانشنامه دفاعی
  • علی آقا نظرت در مورد این گلوله 155 م‌م که شبیه کراسنوپول است چیست؟
    گلوله که خیلی شبیه به این موشک های هدایت شونده هستش
    ببخشید زیاد تو در تو نظر می دهم اون سایتی که هی کپی برداری بدون نام منبع می کتند چه سایتی است می شود ادرسش را بدهید
  • دانشنامه دفاعی
  • شدیدن به کراسنوپول شبیه است
  • دانشنامه دفاعی
  • در مورد آخرین نظرتان چیزی نمیگویم
    فقط خودتان جستجو بکنید.
    هم شما و هم کسی که کمترین شکی به حرف من کرده.
    فقط در بینگ و گوگل و .. جستجو کنید حدود 6 صفحه برایتان باز می‌شود. در این میان دو صفحه است که بیشترین کپی برداری را کرده..
    حالا بماند.
    من چیزی که باید می‌گفتم را گفتم و کسی هم که باید می‌شنید شنید.
    کشش ندهید.
    جالبه
    حالا میگیم شبیه کراسنوپول هستش
    خب این برای  یک توپخانه مخوف خوب هستش به خصوص اینکه با برد 53 کیلومتر میگیم دو کار در یک هدف البته این هم زیاد به نظرم چندان جالب نیست نظر شما چیست ؟
    دانشنامه دفاعی:
    علی آقا
    کالیبر و دقت را با ایکس کالیبر آمریکا تطابق بدهید
    گلوله فوق العاده‌ای است.
    اگر همان دقت کراسنوپول را داشته باشد که واویلا.. خدا کند این گلول ره مهندسی معکوس کرده باشیم یا 155 بصیر را ساخته باشیم.
    از این محصولات آمریکایی به نظرم بیشترشون به خاطر تبلیغات معروفه
    برای هم چین توپخانه ای هم که عالی هستش با در نظر گفتن برد و یه مکان استراتژیک و یه دیده بان خوب میشه گفت طرف دشمن رو سرواخ سوراخ می کنند
    راستی از توپ خمسه خمسه هم خبر دارید 
  • دانشنامه دفاعی
  • شلیک همزمان توپخانه (از چند نقطه) به یک هدف می‌شود خمسه خمسه. این آتشبارها به صورت پنج‌تایی عمل میکنند و آتش تهیه را می‌ریزند.
    در بعضی از منابع به اشتباه راکتهای کاتیوشا میگفتند خمسه خمسه. اما در اصل توپ 170 م‌م بود.
    یادتان است یک گالری از توپخانه گذاشتم؟ در آنجا عکسش بود
    باسلام
    من تا دو سه هفته پیش از این توپ خبر نداشتم تا این که فیلمش رو توی آپارات دیدم اقا نگو چه توپ عملکرد عالی بود
  • دانشنامه دفاعی
  • علیکم السلام
    هیچ ایرادی ندارد که خبر نداشتید. مهم است که الان می‌دانید.
    برخی از این آقایان مدعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
    بگویید خمسه خمسه فورن حرف از کاتیوشا می‌زنند که البته منظورشان راکت گراد است.
    شما نسبت به سنتان اطلاعات نظامی‌تان بیشتر از خیلی از این کارشناس نماهایی‌است که می‌شناسم.
    در هر مورد ابراز نظر می‌کنند اصلن اهمیت نمی‌دهم. اما وقتی با پز روشنفکری و غربزدگی سراغ توپخانه می‌آیند دیگر اعصابم نمی‌کِشد و دعوایمان می‌شود.
    برای همین است دیگر در فرومها تاپیک نمیزنم.
    باسلام
    تا چند وقت پیش می گفتید وی فروم ها کار نمی کنید برای چه را نمی دانستم و همش توی همین فکر بودم اما حالا فهمیدیم دلیل خوبی بود
    من هم توی میلیتاری و آی آرذ ارتش ثبت نام کردم اما هیچ وقت نتونستم با جدیت کار کنم و الان ولشان کردم رفتم

  • دانشنامه دفاعی
  • بله درست فرمودید
    در آخرین دعوایمان به یکی از اینها که عکس آواراتش هم یک ژنرال صهیونیست آمریکایی بود گفتم «مولکوته» یعنی اسمش مولتک بود و بقیه میگفتند مولتکه من هم عمدن صدایش می‌زدم «جناب مولکوته» که یک فحش خیلی بد مازنی است. درواقع به آن مولتک می‌گفتم نه به آن جوانک گمراه و ابله.
    حالا این شخص میگفت که داعش به موشک‌های پدافند و توپخانه و رادار سوریه دست پیدا نکرده.
    عکس بوک در دست داعش، کنیتسرهای اس 200 کنیتسرهای سام 6 .. موشک گامون و ایگالا ... را تصویرش را میگذاشم و میگفتم بفرما. باز هم زیر بار نمی‌رفت و چند تا حرام لقمه مثل خودش هم از او دفاع می‌کردند.
    بحثی بود که بیا و ببین.
    سلام و خسته نباشید.
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    شما هم خسته نباشید برادر
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی