دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

برخی از سلاح های جنگی از چنان دامنه اثری برخوردارند که می توان به آنها نام عوض کننده قاعده بازی یا game changer را داد. موشک بالستیک تاکتیکی اسکندر (SS-26 Stone در نامگذاری ناتو) یکی از این سلاح های خیره کننده است که در سال 2006 در روسیه توسعه یافته و در اختیار ارتش این کشور قرار گرفته است.
موشک های بالستیک تاکتیکی علیه اهداف متحرک زمینی یا تجمع نیروها و ادوات در جبهه جنگ بکار می‌روند. لیکن متخصصین روسی موشک Iskander-M را بطور خاص برای از بین بردن سیستم های دفاع موشکی طراحی کرده‌اند.


موشک اسکندر

روی تصویر کلیک کنید

سیستم موشک بالستیک اسکندر 9K720 به دو عدد موشک کوتاه برد مجهز شده که هرکدام می توانند به طرف هدف مجزای شلیک شوند. این سیستم قادر است اهداف متحرک را مورد حمله قرار دهد زیرا مسیر موشک در حین پرواز قابل اصلاح است. این موشک انواع مختلفی سرجنگی از قبیل سرجنگی معمولی، خوشه‌ای، ماده منفجره مرکب سوخت-هوا، سنگرکوب و پالس الکترومغناطیسی حمل می کند. حداقل برد آن 50 کیلومتر و حداکثر برد 400 کیلومتر می‌باشد.
این موشک که بطور خاص برای هدف قراردادن سیستم های دفاع هوایی طراحی شده با سرعت 6 ماخ پرواز کرده و در فاز نهایی حرکت خود مانورهای زیادی انجام داده و اجسام فریب دهنده رادار پرتاب می کند. در برخی حالات می تواند به عنوان جانشین بمباران دقیق بکار رود. آماده سازی آن برای پرتاب تنها 16 دقیقه طول می کشد و موشک دوم به فاصله یک دقیقه از موشک اول قابل پرتاب است.
موشک Iskander-M دارای دقتی بین 5 تا 7  متر است و با هر دو سیستم هدایت اینرسی یا الکترواپتیکی مجهز شده است. در حین پرواز این موشک می تواند از منابع مختلفی اطلاعات تکمیلی دریافت کرده و نسبت به اصلاح مسیر خود اقدام کند. در فاز پایانی حرکت از حسگر الکترواپتیکی برای قفل بر روی هدف استفاده می‌کند.
سیستم هدایت الکترواپتیکی موشک قابلیت Self-Homing (قابلیت تعقیب و رد یابی امواج رادیویی یا رادار ایستگاه فرستنده توسط موشک) را به آن می دهد. موشک می تواند تصویر منطقه یا هدف را گرفته و روی آن قفل کند و با سرعت سوپر سونیک آن را مورد هدف قرار دهد.
موشک در پرواز مسیر را بصورت شبه بالستیک طی می کند و با انجام دادن مانورهای گریز از مرکز و حرکت زیگ زاگی می تواند در هر سپر موشکی نفوذ کند. در فاز های نهای نیز می تواند از خود هدف های جعلی برای سیستم دفاعی دشمن تولید کند. این موشک هرگز از خود همانند سایر موشک ها فشار هوا(جو حول موشک) یا خط سیر باقی نمی گذارد.
اسکندر دقت، برد و قابلیت اطمینان زیادی از خود بروز داده که روش های مشابه هدف گیری نتوانسته اند به آن دست یابند. بمباران هوای یا موشک های کروز هیچ یک قابلیت اسکندر را ندارند که با سپرهای دفاع هوایی پیشرفته امروزی درگیر شوند.


موشک بالستیک

روی تصویر کلیک کنید

اسکندر طراحی شده تا در تهدید های خطرناک و مواقع حساس به سرعت در حد کوتاه برد بصورت تاکتیکی عمل کند. همچنین قابلیتهای موشک های برد بلند را در خود داشته باشد. در واقع بیشتر برای این طراحی شده تا واحد های دشمن که قصد جنگ دارند را نابود کند و قابلیت اتش روی دشمن بصورت اقدام متقابل را دارد. دیگر ویژگی مهم این موشک تصحیح خطا و هدف در هنگام شلیک و حرکت بصورت هدف است که آن را مطمئن تر می کند. حرکت مداوم و غیر مشخص لانچر، محاسبات حرکت روی موشک و هوشمند بودن نیز ار دیگر ویژگی های این موشک است. در سال 2007 اسکندر K که بصورت کروز می باشد تست شد.
انواع ورژنها:
Iskander-M: مخصوص نیروهای ویژه روسیه در برد 400-500km. دقت 5-7m
Iskander-E: ورژن صادراتی که بطور ویژه ای برروی آن محدودیت های تکنولوژیکی برقرار شده. برد 280km دقت 30-70m
Iskander-K : عملکردی مشابه کروز دارد و برد آن 500km است
 کاربری ها و جنگها:
بر طبق گزارشات مرکز تحلیل استراتژی مسکو Iskander-M در جنگ با گرجستان در سال 2008 تست شده است. در این تست موشک تاثیر بالای خود را در تخریب اهداف و زیر ساخت ها نشان داده است. گزارشات از منابع حاکی از آن است که اسکندر ضربات هولناکی با دقت بالا به گردان های تانک گرجستان در Gori وارد کرده است. یک موشک اسکندر نیز با دقت بالا به انبار مهمات گرجستان اصابت کرده که بر اثر انفجار اسیب های زیادی به گردانهای تانک مجاور وارد شده است. مقامات روسی تائید رسمی در باره استفاده اسکندر نکرده اند اما گزارشهای حاکی از آن است که خسارات فراوانی این موشک وارد کرده و از خطرناک ترین، دقیقترین موشک ها است.
طبق ادعای مقامات نظامی روسیه در برابر موشک اسکندر هیچ دفاع قابل توجهی در میان تسلیحات غربی وجود ندارد و شکار این موشک تقریبا غیرممکن است. ظاهرا در  جنگ 2008 روسیه از این موشک بر علیه اهدافی در خاک گرجستان استفاده کرده و در یک مورد اصابت یکی از این موشکها باعث نابودی 28 تانک ارتش گرجستان در یک مکان شده است.
بررسی دولت هلند حاکی از آن است که یک خبرنگار این کشور در جنگ به وسیله سر جنگی ضد نفر این موشک کشته شده است.
کاربران:
احتمال دارد که بلاروس دارای این موشک باشد
قرارداد صادرات این موشک به سوریه بسته شده و ممکن است در آینده نزدیک این موشک هولناک را در ارتش این کشور مشاهده کنیم.
البته خبر های از علاقه امارات برای در اختیار گرفتن این موشک وجود دارد. در آینده نزدیک احتمال بودن این موشک در امارات متحده عربی وجود دارد.
اجزاء سیستم
موشک ها:
وسیله حمل کننده موشک و بار کننده آن روی لانچر(کامیون ماز)
وسیله فرمان دهی و پرسنل(کامیون شش چرخ کاماز)
وسیله ایستگاه آماده سازی اطلاعات (کامیون شش چرخ کاماز)
وسیله تعمیر و نگهداری(کامیون شش چرخ کاماز)
وسیله نقلیه پشتیبانی (کامیون شش چرخ کاماز)
مجموعه تجهیزات مهمات
مجموعه تجهیزات آموزشی و تست TEL و CSV
مجموعه اهدافی که می تواند آنها رو مورد اصابت قرار دهد:
سلاحهای آتش دشمن( سیستمهای موشکی، لانچرهای راکت، توپخانه ها)
سلاحهای دفاع موشکی و هوایی(به ویژه ایستگاهی)
هواپیماهاو بالگردهای داخل فرودگاه
پست های فرماندهی و گره های ارتباطی
نیروهای که در نواحی متمرکز قرار دارند.
امکانات و زیرساختهای حساس غیرنظامی
سیستمهای موشکی معادل:
MGM-52 Lance ،Pluton ،Oka ،Tochka ،MGM-140B/E ATACMS ،LORA

  • موافقین ۴
  • ۲۰۴۶ بار مطالعه شده است

نظرات (۱)

  • محمد حسین امینی
  • جالب بود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی