دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

ناو شکن USS Stormes DD-780 (پلنگ) کلاس آلن ام سامنر تنها کشتی نیروی دریایی ایالات متحده با نام فرمانده مکس کلیفورد اشترومز بود که این فرمانده در طول شب 14 تا 15 نوامبر سال 1942 وقتی ناو پرستون (DD-379) در نبرد دریایی کانال گوادال غرق شد با شجاعت مثال زدنی کشته شد و الهام بخش مردان بی شماری گشت .به خاطر عزم و اراده و استقامت این فرمانده صلیب شجاعت نیروی دریایی ایالات متحده امریکا به وی تعلق گرفت.ناوشکن Stormes DD 780 (پلنگ) در تاریخ 15 فوریه 1944 توسط شرکت کشتی سازی تاد در سیاتل، واشنگتن ساخته و در تاریخ 4 نوامبر 1944 با حمایت مالی توسط خانم اشترومز تکمیل و در 27 ژانویه 1945 به دستور فرماندهی خود ویلیام ان وایلی راه اندازی شد.

ناوشکن

حضور در جنگ جهانی دوم

ناو شکن Stormes (پلنگ)در تاریخ 14 فوریه از سیاتل عازم خلیج سان دیگو شد و در تاریخ 1 آوریل با یک اورهال در صبح روز 22 فوریه با ترک بارانداز و رسیدن به مسیر هاوایی در ظهر همان روز به مسیر خود ادامه داد.ناوشکن Stormes (پلنگ) در تاریخ 30 آوریل به پرل هاربر رسید و روز بعد به عنوان اسکورت برای کشتی عظیم لوئیزویل (CL-28)(تصویر پایین) در مسیر به اوکیناوا قرار گرفت.

رزمناو

بعد از طریق گوام این دو کشتی در لنگرگاه هاگوشی در تاریخ 23 ماه می رسیدند و به ناوگان پنجم دریایی امریکا پیوستند. این ناوشکن بلافاصله تحت حمله هوایی برای اولین بار و در شب قرار گرفت. در صبح روز 25 ماه مه هوا بسیار بد و دید کم بود که درساعت 09:05، یک هواپیمای ژاپنی دیده شد، این هواپیما از بین کشتی های نیروی دریایی گذشت و با شلیک کشتی Ammen DD-527 به طور مستقیم و پس از چرخش در حالی که دارای بمب بود با ناو شکن Stormes(پلنگ) برخورد کرد. با نفوذ 5 اینچ به داخل بدنه بمب منفجر شد. با رسیدن ظهر، آتش سوزی مهار شده بود و سوراخ بدنه تعمیر شده بود اما این پایان کار نبود زیرا بیست و یک نفر از خدمه کشته و 15 مجروح شدند. پس از این حادثه ناوشکن به آرامی به سمت کراما رتو حرکت کرد. این ناوشکن تا 5 جولای به خلیج باکنر نقل مکان کرد و وارد حوضچه ی این خلیج قرار گرفت. این کشتی در تاریخ 13 اوت آنجا را ترک کرد و به اندازه کافی برای سفر طولانی به ایالات متحده محکم و آماده شده بود.در تاریخ 17 اوت این ناو شکن به امریکا و خلیج سان فرانسیسکو بازگشت و دوره سه ماهه تعمیرات اساسی روی آن آغاز شد.در ژانویه سال 1946به سمت ساحل شرقی روانه شد و در 14 ژانویه وارد خلیج گوانتانامو، کوبا شد و با ادامه مسیر به نورفولک رسید و به عنوان محافظ ناو هواپیما بر در این منطقه حضور یافت. این ناوشکن به همراهی تانکر های سوخت رسان دریایی و ناو های جنگی از سال 1946 تا سال 1950 پرداخت و از خلیج گوانتانامو تا دریای فلیپین تردد می کرد و در ماه اوت،به چارلستون، کارولینای جنوبی برای خروج از ناوگان دریایی ارتش رهسپار شد.

رزمناو

جنگ دو کره
با این حال، او در ماه سپتامبر همان سال و به دلیل جنگ دو کره دوباره فعال شد. در دسامبر 1950، تعمیرات اساسی در چارلستون کارولینای جنوبی و به مدت شش هفته به آغاز شد و در ماه مه 1951، این ناوشکن به سواحل غربی امریکا رفت و از آنجا برای پیوستن به ناوگان هفتم که در نزدیکی کره مستقر بود شتافت.ناوشکن Stormes (پلنگ) با گروه ضربت 77 به بمباران خطوط دشمن و پشتیبانی از واحدهای بزرگ ناوگان و نجات خلبانان پرداخت و با انجام وظایف ضد زیردریایی تا ژانویه سال 1952 به نورفولک بازگشت.در بازگشت و در عملیات امداد و نجات یک بمب افکن B-29 که توسط میگ های کره شمالی سقوط کرده بود توانست از یازده نفر خدمه این بمب افکن هفت تن از آنان را نجات داده و البته باقی نفرات توسط آتش جنگنده های میگ کره شمالی کشته شدند.در ژوئن سال 1953 و برای یک دوره چهار ماهه وارد محوطه نیروی دریایی نورفولک شد و در فوریه 1954، این ناوشکن به ناپل، سوئز، پورت سعید، عدن، کلمبو، سنگاپور، یوکوسوکا ساسبو ، میدوی، و پرل هاربر رفته و در ماه ژوئیه به خلیج سان فرانسیسکو رسید و در ماه اوت به پایگاه دریایی نورفولک بازگشت.ناو شکن Stormes (پلنگ) در 1 آوریل با حضور در سواحل شرق و در کارائیب برای باقی مانده از سال به استراحت پرداخت . برجسته ترین فعالیت سال در ماه نوامبر بود که ناوشکن Stormes (پلنگ) برای گرفتن یک فضاپیما که حامل یک شامپانزه به نام انوش بود شتافت. فرود فضاپیما در حدود 30 مایلی از ناوشکن Stormes (پلنگ) بود که کپسول حامل این شامپانزه به سلامت توسط این ناوشکن از آب گرفته شد. ناوشکن اشترومز سال بعد را با گروه ضربت آلفا، شکارچی ضد زیردریایی گذراند.در 9 نوامبر سال 1962، ناوشکن Stormes (پلنگ) به محاصره کوبا پیوست و تا پایان بحران موشکی کوبا این وظیفه را ادامه داد. این ناوشکن سپس عملیات خود را به طور منظم از سر گرفت. در سال 1963 مورد بازسازی اساسی .قرار گرفت و بعد ها مامور گشت زنی در آبهای ساحلی جمهوری دومنیکن پرداخت.

جنگ ویتنام
وظیفه اولیه این ناوشکن در وست پک محافظت از ناو هواپیمابر (CVA-64) در خلیج تونکین بود. در آن زمان،این ناوشکن در حال ارائه پشتیبانی تیراندازی به نیروهای زمینی در ساحل برای یک دوره سه روزه بود. ناوشکن Stormes (پلنگ) در 17 دسامبر 1966 و از طریق دریای مدیترانه به نورفولک بازگشت. پس از مانور آمادگی دفاعی ساحل شرقی امریکا در فصل بهار و تابستان سال 1967و از 14 نوامبر 1967 تا 23 آوریل سال 1968 به ناوگان ششم دریایی ملحق شد.این ناوشکن در ماه ژوئیه سال 1968 به امریکای جنوبی و برای برگزاری مانور جنگی ضد زیردریایی به عنوان بخش IX UNITAS و برای بازدید از بنادر پورتو ریکو، برزیل، و سنت لوسیا رفت.ناوشکن Stormes(پلنگ) پس ازسرگیری عملیات عادی خود در ماه سپتامبر از پایگاه نورفولک به دریای مدیترانه رفته و به ناوگان DesRon 32 در تاریخ 6 ژانویه 1969 پیوست. تور شش ماه پس از بازگشت این ناو شکن به پایگاه نورفولک در 31 ماه مه به پایان رسید. باقیمانده ی سال و در ماه ژوئن 1970، را به برگزاری تمرینات ASW پرداخت.
فروش به ایران
ناوشکن Stormes (پلنگ ) پس از آخرین تمرینات در ساحل شرقی در تاریخ 18 ژوئن به نورفولک بازگشت و برای بازنشستگی آماده شد.ناوشکن Stormes (پلنگ) در 5 دسامبر 1970 به مناقصه گذاشته شد و در 16 فوریه سال 1972 از لیست نیروی دریایی خط زده شد. ناوشکن Stormes (پلنگ) سر انجام در 16 فوریه 1972 به دولت وقت ایران فروخته شد و در خدمت نیروی دریایی این کشور را به نام پلنگ و به شماره ی (DDG-9) قرار گرفت.ناوشکن Stormes(پلنگ) یک ستاره برای نبرد جنگ جهانی دوم و سه عدد در کره جنوبی، و یکی هم برای خدمت در جنگ ویتنام دریافت کرد.
مشخصات:
نام: مکس کلیفورد اشترومز
سازنده: کارخانه کشتی سازی اقیانوس آرام (تاد) در سیاتل
تاریخ راه اندازی: 4 نوامبر 1944
خدمت رسانی : از 27 ژانویه 1945 تا 5 دسامبر 1970
شعار: چند منظوره‌ی باهوش
سرنوشت: در 16 فوریه 1972 به ایران فروخته شد

در ایران
نام : پلنگ (DDG-9)
تاریخ ورود: 16 فوریه 1972
سرنوشت: بازنشسته و اوراق در سال 1994

ویژگی ها
کلاس و نوع: آلن ام سامنر، کلاس ناوشکن
جابجایی : 2،200 تن
طول: 376 فوت و 6 در (114.8 متر)
عرض: 40 فوت (12.2 متر)
پیشرانه: 60،000 مگاوات SHP 45
سرعت: 34 گره (63 کیلومتر در ساعت)
برد: 6500 مایل معادل 12،000 کیلومتر به همراه 15 هزار تن بار

تسلیحات
اسلحه (6 × 5) 3.8 ایچی (12 سانتی متری)
12 × تفنگ 40mm AA
11 × تفنگ 20mm AA
10 × 21 لوله اژدر

این مقاله اختصاصی برای انجمن ارتشی گرد آوری شده بود
لطفا بدون نام ارتشی بازنشر ندهید

  • موافقین ۱۰
  • ۳۶۷۱ بار مطالعه شده است

رزمناو

ناوشکن

پلنگ

نظرات (۲)

  • ههـــ ـــــ
  • سلام برادر التماس دعا
  • خواندنی ها
  • مطالب شما واقعا لایک داره ++++
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی