دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
توپ ضد هوایی ZU-23 با توپ های دوقلو 2A13 (یک نمونه دیگر از توپ ضد هوایی) و از چهارخشاب( بشکه مهمات) آزمایش شد و وارد خدمت شد.  چنانچه که کفته شد ZU-23 شامل می شد از دوتوپ 2A14 که روی یک شاسی سبک دو چرخ قرار میگرفت.ZAP-23 توپ ضد هوایی بود که دارای هدف گیری اتوماتیک بود و نیز دارای یک هدف یاب اضافی بود تا با آن به اهداف زمینی شلیک شود.
توپ 2A14  بر اساس تفنگ هوایی آتش سریع که شامل شده از طول لوله 2010 میلیمتر با کالیبر 87.3 - جعبه مهمات-قاب قفل- قفل سیستم تغذیه ومکانیزم های برگردان.
مکانیزمهای برگردان بر این اساس هستند که در آنها از قدرت گاز حاصله  از کانال لوله های توپ در زمان شلیک استفاده شده است. دو توپ در بالای چرخ های حامل نصب میشوند.در دو طرف چپ و راست توپ ها فضاهایی هست که از آنها به عنوان خشاب های تغذیه به کار میروند.

پدافند

هر لوله توپ توانایی شلیک 1000 گلوله در دقیقه را دارد. توپ ضد هوایی ZU-23  توانایی دفاع ضدهوایی در برابر اهداف در برد 2.5 کیلومتر و ارتفاع 2 کیلومتری را دارد.
سرعت اصلی شلیک گلوله ها 970 متر بر ثانیه است. (بیشتر از سرعت صوت - بیشتر از حداکثر سرعت فانتوم!)
با این ویژگی ها هدفی که دارای سرعت 1800 کیلومتر باشد و در تیرس این ضد هوایی باشد احتمال شکست و فرار هدف 0.023 است،این توپ ضد هوایی قابلیت گردش 360 درجه ایی به دور خود را دارد,همچنین لوله های توپ نیز میتوانند در حالت90 درجه در حالت قائم بمانند.مکانیزم گردش کننده در این توپ ضد هوایی قابلیت گردش 60 تا 70 درجه در ثانیه را به دور خود و 50 درجه را در حالت عمودی دارد.برروی کالاسکه حامل توپ یک صفحه تکیه گاه به اضافه یک تنه متناسب شده است.چرخ های حامل سبک قابلیت تغییر در وضعیت خود را دارند به طوری که در حالت معمول به صورت چرخ های عادی و در حالت پدافندی ضد هوایی می توانند که جمع شوند و بر روی زمین جک شوند.

پدافند

برای ZU-23 آماده کردن برای شلیک در هنگام وضعیت پیشروی به طور معمولی حدود 30 ثانیه است،توپ ضد هوایی مذکور می توانند در هنگامی که توسط یک کامیون نظامی یدک کشیده شود در صورت آمادگی لازم , شلیک کند.از همه خدمه هایی که در آماده سازی توپ شرکت می کنند تنها 2 نفر می توانند در هنگام وضعیت عملیاتی با سوار شدن بر قسمت بالایی ضد هوایی به سوی هدف شلیک کنند.یکی از خدمه های ZAP-23 وظیفه اش این است که با چرخاندن اهرم های توپ و قرار دادن کلیماتور نشانه روی به سوی هدف ارتفاع و زاویه و همچنین چرخ توپ را تنظیم کند. خدمه دیگر توپ چی هست و وظیفه شلیک را دارد همچنین او کلیماتور نشانه گیری را بر روی هدف قفل می کند. جعبه های کناری مهمات توپ ضد هوایی قطار هایی در آنها وجود دارد که هر کدام 50 فشنگ دراند.برای قرار دان این مهمات در سر جای خود به بیش از 2 خدمه نیاز هست. آنها باید این توانایی را داشته باشند که در میدان جنگ هر دو جعبه مهمات را قبل از گرم شدن بیش از حد جاگذاری مجدد کنند. این جایگزاری مجدد 15 تا 20 ثانیه زمان میبرد.
zu-23 با یک کامیون نظامی فورمول  4*4 یا 6*6 چرخ یدک کشیده میشود. حداکثر سرعتی که این توپ در جاده میتواند کشیده شود 70 کیلومتر ورد جاده های صحرایی  20 کیلومتر در ساعت است.
از آنجا که این توپ گونه های مختلفی دارد یک نمونه ازآن بنام BTR-D  ساخته شده است که خود بر روی کامیون نصب شده است و دیگر نیاز به یدکشی ندارد.در طی اخرین دهه این توپ ضد هوایی بهبود هایی پیدا کرد. گونه روسی این توپ بنام ZU-22 M دارای عملکرد بهتر و مشخصات نگهداری بهتری است. تعدادی از کشور ها عملکرد های بهبود بخشیدن این توپ ضد هوایی را خودشان انجام می دهند.
دو شرکت فنلاندی Instrumentointi Oy and VAMMAS Oy  به طور مشترک طرح هایی برای بهبود این توپ انجام دادند که میتوان به نصب سیستم ردیاب نیمه اتوماتیک-فاصله سنج لیزی رایانه پرتاب و موتور هایی  برای گردش لوله ها اشاره کرد.
در لهستان توپ ضدهوایی ZU-23  از نو ساخته شد. در این توپ جدید یک سیستم توپخانه موشکی اضافه شد موشک ها Strela-2M2- نام داشتند. لهستان شانه های موشک های هدایت شونده و همچنین سیستم های نشانه گیری هدف اپتیکال جدید روی این توپ نصب کرد. نام این توپ اصلاح شده جدید ZUR-23-2S JOD بود.

البته این سیستم به دلیل نبود پشتیبانی الکترونیک رادیویی ممکن است که موشک ها به خطا بروند! با انجام اقدامات ضد الکترونیکی که اهداف ممکن است انجام دهند این موشک ها در برابر هدف شکست خواهند خورد. به هر حال زمانی موشک ها می توانند برای اهداف خطرساز باشند که از پشتیبانی قوی برخوردار باشند.
روسیه نیز با بهبود توپ ZU-23 M با ZAP-23  و انجام کارهایی بهبودی مثل لهستان(البته موفق تر) توانست که عملکرد این توپ ضد هوایی را اجرایی تر کند.
سیستم الکترونیکی جدید شامل فاصله سنج لیزری-کانل تلویزیونی- قفل کردن اتوماتیک روی هدف-کامپیوتر پرتاب-صفحه نمایش کنترل و ....
همچنین با دستکاری هایی که در این توپ شده است توانایی پرتاب موشک های استینگر نیز بدست آمد.
تمام هدف از انجام این بهبود ها این بود که تاثیر شکست هدف از 0.023 به 0.3 یا 0.4 برسد بسته به سرعت هدف! هدفی که در ارتفاع پایین قار بود که پرواز کند.

این تصویر بزرگ است رویش کلیک کنید

مشخصات توپ ضد هوایی ZU-23
خدمه: 6 نفر
سال ورود به خدمت: 1960
کل وزن جنگی: 950 کیلوگرم
کل طول: 4750 میلیمتر
کل عرض: 1830 میلیمتر
توپ اصلی: 2 قبضه 23 میلیمتر
طول کالیبر:87.3
زاویه گردش: 360 درجه
برد عمودی: بیش از 90 درجه
حداکثر نرخ شلیک کل توپ: 2000 گلوله در دقیقه
ظرفیت مهمات : 2 جعبه 50 فشنگی
وزن (فشنگ پرتاب شونده): 178 گرم
حداکثر برد: 2.5 کیلومتر
ماکزیمم برد در ارتفاع: 2000 متر
حداکثر سرعت حمل در جاده: 70 کیلومتر
حداکثر سرعت حمل در جاده خاکی: 20 کیلومتر در ساعت
پینوشت: در آخرین به روز رسانی این توپ در ایران یک ضامن طراحی شد که از شلیک خود به خودی جلوگیری کند.
  • موافقین ۱۱
  • ۱۱۸۷۸ بار مطالعه شده است

23 م‌م

23mm

ZU23

توپخانه

پدافند

نظرات (۱)

سلام
فیلما عالی بودن

دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام.
سپاس بابت لایک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی