دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

ام-16-آ-4

تا ۱۹۷۰:ارتش امریکا مدل ایکس ام ۱۶ ای ۱ که برای نیروی زمینی ساخته شده بود را متحول کرده و با نام ام ۱۶ آ۱ معرفی کرد.
۱۹۷۰:فشنگهای ام ۱۶ با نوع جدیدی از باروت مرغوب پر شدند که دوده کمتری ایجاد میکرد.۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹:سلاح ام ۱۶ مورد پسند ارتشهای عضو ناتو واقع گردید.مهندسان اروپایی در گام خان سلاح و نوع مهمات بکار رفته کمی تغییر ایجاد کردند.
۱۹۸۲:سلاح ام ۱۶ ا۱ ای ۱ با نام ام ۱۶ آ۲ به ارتش آمریکا تحویل داده میشود و در این سلاح کمی تغییرات ایجاد شد مثل تبدیل حالت شلیک رگبار به شلیک سه تیر.



۱۹۸۳:نیروی دریایی امریکا مدل ام ۱۶ آ ۲ را ارتقا میدهد.
۱۹۸۸:کارخانه بلژیکی اف ان ساخت مدل جنگی ام ۱۶ را ادامه داده و کارخانه کلت نیز تنها نمونه شهری و پلیسی آن را تولید میکند.مدل های ام ۱۶ آ ۳ و ام ۱۶ آ ۴ با ریل مخصوصی نصب دوربین و چند تغییر کوچک معرفی میشوند.مدل آ۳ علاوه بر دارا بودن حالت شلیک ۳ تیر قادر به شلیک در حالت رگبار نیز میباشد.سلاح ام ۱۶ توسط دهها کارخانه سلاح سازی در آمریکا کانادا وچین و بلژیک ساخته شده و در ارتش و نیروهای مسلح بسیاری از کشورها مثل لبنان کانادا انگلیس و..... بکار گرفته شد.دقت این سلاح خوب ولی کشندگی آن ضعیف توصیف شده.این سلاح اگر چه قابلیت انعطاف خوبی دارد ولش ضریب انعطاف ان در مقابل انعطاف کلاش روسی کم است.

ام-16-آ-3

مشخصات فنی:
کالیبر: ۴۵×۵.۵۶ م.م
وزن: ۱۸/۳ کیلوگرم
تعداد خان:۶ عدد راست گرد
ظرفیت خشاب ۲۰ و ۳۰ تیر.
سلاح ام ۱۶ قابلیت نصب نارنجک انداز مدل ام ۲۰۳ را نیز داراست.

در حال حاضر کشورهای مختلفی نسبت به ساخت سلاح ام ۱۶ اقدام کرده اند که از ان جمله کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در کارخانجات صنایع دفاعی نسبت به تولید این سلاح و واگذاری به نیروهای نظامی مبادرت ورزیده است. عکس هایی رو که مشاهده می کنید نشان دهنده اسلحه ام ۱۶ ساخت ایران می باشد. با توجه به اینکه کیفیت ساخت این سلاح در کشورهای مختلف متفاوت می باشد بهترین و با کیفیت ترین سلاح ها را کشورهای ایالات متحده امریکا، رژیم صهیونیستی، روسیه، بلژیک، لهستان و ... تولید می کنند. با توجه به عملکرد مطلوب و دقیق سلاح ام ۱۶ علیرغم ساخت بی کیفیت اسلحه و مهمات آن توسط کشورهای چین و ایران اما شاهد عملکرد خوب این سلاح در تیراندازی ها و عدم گیر آن هستیم. این سلاح دارای دوربین های مخصوص به خود بوده که از لحاظ کارایی، دقت، دوام و سایز کوچک زبانزد می باشد. دوربینی که در عکس بر روی اسلحه مشاهده می کنید مربوط به اسلحه شکاری و بادی بوده و بعضاً بر روی برنو و ام یک نیز نصب شده و جوابگو بوده است. دوربین نصب شده بر روی اسلحه ام ۱۶ دوربین BSA می باشد.

با اسلحه ام 16 که در بالا مشاهده می کنید با همین دوربین نصب شده بر روی ان در میدان تیر 100 گلوله شلیک گردید که دوربین عملکرد مناسبی از خود نشان داد. با توجه به اینکه دوربین سلاح های بادی و شکاری بر روی سلاح های جنگی چندان کارایی لازم از لحاظ دوام و عدم ضربه پذیری را ندارند اما این دوربین کارایی لازم را از خود نشان داد و کوچکترین انحراف در داخل شبکه اش به وجود نیامد و همچنان دقت لازم را دارد. البته با توجه به لگد کم اسلحه ام 16 این دوربین می تواند ضربات وارده را تحمل نماید در صورتی که این دوربین بر روی ژ3، کلاش و دراگنوف که موقع تیراندازی لگد بیشتری به تیرانداز و به تبع آن به دوربین وارد می شود را نمی تواند تحمل نماید. دو پایه های مختلفی بر روی این سلاح طراحی شده و می تواند نصب گردد. دو  پایه نصب شده به این سلاح در عکس بالا مربوط به آرپی جی ۷ می باشد که با خلاقیت بر روی ام ۱۶ سوار شده و کارایی مناسب را دارد.

در کل اسلحه ام ۱۶ سلاحی دقیق، سبک، خوش دست، پرقدرت بر خلاف ظاهرش می باشد. بدون نصب دوربین بر روی این سلاح دارای دقت و عملکرد مطلوب بوده و با نصب دوربین دقت و عملکرد آن چندین برابر و نور علی نور می شود به طوری که می توان از مسافت ۳۰۰ متر با استفاده از دوربین آن با دقت انتخاب چشم از ناحیه سر، هدف را مورد اصابت دقیق قرار داد البته توسط تیرانداز ماهر.

پی‌نوشت: تصاویر بزرگ هستند باید بر روی آن راست کلیک کنید و کلید کنترل را نگاه داشته و ویو ایمیج را برگزینید.
  • موافقین ۴
  • ۳۱۰۲ بار مطالعه شده است

M 16A3

M 16A4

ام 16

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی