دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
این سیستم توسط شرکت اورلیکن سوئیس (که اکنون عضوی از راین متال آلمان است) با همکاری شعبه کانادایی خود طراحی و ساخته شد و هم اکنون به عنوان بخشی از سیستم دفاع هوایی کوتاه برد کانادا در خدمت میباشد.
اولین نمونه از این سیستم در سال 1988 ساخته شد و تا سال 1994 ارتش کانادا توانست 36 نمونه دیگر را در اختیار بگیرد
ADATS یک سیستم دفاع هوایی ارتفاع و برد کوتاه (SHORAD) است که قابلیت درگیری با اهداف هوایی و زمینی را داراست.

این سیستم موشکی قابل نصب روی طیف گسترده ای از زره پوش ها مثل M113 و M 3 میباشد و همچنین میتوان از آن به عنوان یک سیستم دفاعی ساکن بهره برد که این کار توسط ارتش تایلند انجام گرفته و نیروی هوایی این کشور از این سیستم بصورت ساکن و نصب شده روی زمین استفاده میکند و آنها را با سیستم کنترل اتش اسکای گارد (Skygaurd) لینک کرده است.


در ارتش کانادا هم در واحدهای دفاع هوایی کوتاه برد (CF LLADS) از این سیستم موشکی بر روی شاسی زره پوش های M113 استفاده میشود.

پروژه خودرو چند منظوره (MMEV)
در سپتامبر 2005 کانادا قصد خود مبنی بر طراحی و توسعه 33 خودرو MMEV بر پایه سیستم ADATS را اعلام کرد.
قرار بود تا این خودرو ها قابلیت دفاع هوایی و همین طور عملیات ضد تانک را به صورت همزمان داشته باشند و با اهدافی مثل خودروهای زرهی و استحکامات دشمن به خوبی اهداف هوایی از قبیل انواع پرنده های بدون سرنشین و سرنشین دار و همچنین موشک های کروز درگیر شوند و قرار بود تا این خودرو ها با همکاری شرکت های راین متال کانادا و سیستم های دفاعی R&D این کشور ساخته شوند.
قرار بود تا این خودرو ها بر پایه برجک سیستم ADATS که قبلا ساخته شده بودند و روی شاسی زره پوشهای LAV III ارتش کانادا نصب بودند ساخته شوند و نیز می بایست به همان خوبی که قابلیت شلیک موشک های ضد هوایی را داشتند اقدام به شلیک موشک های ضد زره بلند برد و موشک های خارج از خط دید (none-line-of-sight) میکردند اما بنا به دلایلی در نوامبر سال 2006 ارتش کانادا این پروژه را کنسل اعلام کرد.

فرماندهی و کنترل
اما ADATS به صورت شبکه ای هم میتواند مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت شبکه قادر است تا هدایت حداکثر 6 تیر موشک را در فاصله ای معادل 20 کیلومتر بر عهده بگیرد و در ضمن هریک از سیستم ها میتواند در نقش کنترل کننده عملیات ظاهر شود یا اینکه آنها را با نزدیک ترین واحد فرماندهی لینک کرد.
این سیستم تبادل اطلاعات همزمان که به صورت کاملا خودکار عمل میکند شامل اطلاعات کنترل هوایی ، کنترل فرمان سلاح ، کنترل فرمان آتش به همراه اطلاعاتی مثل شناسایی اهداف ، وضعیت سیستم ، موقعیت خودرو حامل سیستم ، اولویت تهدیدات ، وضعیت درگیری و وضعیت سلاح ها میباشد.
لازم به ذکر است که 6 واحد از این سیستم میتواند با 48 هدف اعم از زمینی و هوایی درگیر شود.
موشک های ADATS
این موشک ها قابلیت درگیری با انواع تهدیدات ارتفاع پایین حتی هلیکوپترهای تهاجمی که در ارتفاع بسیار پایین پرواز میکنند یا ساکن هستند (تا از تیررس سایر تجهیزات پدافندی مصون بمانند) را دارند و برد آنها به 10 کیلومتر میرسد.
این موشک ها از نوع هدایت لیزری بوده و شبکه هدایت لیزری آنها به صورت دیجیتال به صورت رمزی در می آید تا دقت و اطمینان پذیری انها افزایش یافته و در مقابل اخلالگر های مختلف آسیبی نبینند.
موشک های سیستم ADATS از یک موتور راکتی سوخت جامد بهره میبرند که بدون دود بوده و به آنها قابلیت رسیدن به سرعتی بیش از 3 ماخ را میدهد و همچنین این موشک ها میتوانند تا 60 جی فشار را تحمل کنند.
فیوز آنها نیز از نوع لیزری است و کلاهک 12 کیلویی خرج گود - ترکش شونده آنها قابلیت نفوذ در 900 میلی متر زره را دارد.


سیستم نظارت و کنترل آتش سیستم های الکترو اپتیک ADATS که وظیفه تعقیب اهداف و هدایت موشک را بر عهده دارند به وسیله شرکت لاکهید مارتین آمریکا طراحی و ساخته شده اند و سیستم کنترل آتش آن نمونه ارتقا یافته TADS/PNVS است که در هلیکوپتر تهاجمی آپاچی مورد استفاده قرار میگیرد.
سیستم جلونگر فروسرخ(FLIR) آن نیز بر پایه سیستم های مشابه آمریکایی طراحی شده و قابلیت استفاده در تمامی شرایط جوی را دارد.
سایر سیستم ها شامل دوربین تلویزیونی فروسرخ فاصله نزدیک برای استفاده در روز و سیستم لیزر دی اکسید کربن برای هدایت موشک و سیستم لیزر Neodinium YaG برای فاصله یابی میشود.
همینطور سیستم ADATS از یک رادار پالس داپلر باند X برای شناسایی و هدفگیری اهداف استفاده میکند که این رادار این اجازه را به سیستم میدهد تا عملکردی خدوکار داشته باشد و به وسیله شبکه برای سایر سیستمهایی که رادارشان فعال نیست هدفیابی کند.
این رادار قابلیت شناسایی تا 20 هدف را در حالت track-while-scan دارد و از دیگر قابلیت های آن میتوان به حالت جستجو در حال حرکت (search-on-the move) و برنامه ریزی جستجوی منطقه ای (sector search programming) اشاره کرد.
برد این رادار چیزی معادل 20 کیلومتر تا ارتفاع 8600 متری میباشد.
مراحل درگیری
در این سیستم دفاعی مراحل درگیری از آغاز هدف یابی تا شلیک موشک تنها 5 ثانیه به طول می‌انجامد.
درگیری با هدف با هدف یابی به وسیله رادار و چرخش برجک به سمت هدف و استفاده از سیستم های جلونگر فروسرخ و هدایت تلویزیونی آغاز میشود به این صورت که پس از هدف یابی و نشانه گیری توسط سیستم های جلونگر فروسرخ و تلویزیونی نوبت به شلیک موشک میرسد و همان طور که قبلا گفته شد موشک شلیک شده به کمک پرتو های لیزر مسیر خود را تا هدف دنبال خواهد کرد و در صورت نیاز به شلیک موشک بعدی این امر تنها 2 ثانیه پس از شلیک اول میسر خواهد بود.
مشخصات فنی موشک:
طول: 2.05 متر
قطر: 15.2 سانتی متر
وزن: 51 کیلوگرم
پیشرانه: یک موتور راکتی سوخت جامد بدون دود از نوع Hercules
سرعت: بیش از 3 ماخ
کلاهک: از نوع دو منظوره ترکش شوند/خرج گود
وزن کلاهک: 12 کیلوگرم
سقف پروازی: 7000 متر
برد: 10 کیلومتر
مشخصات فنی شاسی حامل سیستم (M113 A2):
خدمه: 3 نفر(راننده،فرمانده،متصدی سیستم)
وزن: 15.8 تن
سرعت: 58 کیلومتر بر ساعت
برد: 400 کیلومتر
تسلیحات: 8 موشک به ازای هر سیستم
منبع: مجله جنگ افزار شماره 65

این نمونه نظرم را خیلی جلب کرد اگر کسی در این مورد چیزی میداند لطفن ارائه کند
  • موافقین ۸
  • ۴۰۹۰ بار مطالعه شده است

ADATS

پدافند

پدافند موشکی

نظرات (۱۷)

لایک
دانشنامه دفاعی:
ممنون دخترم
باسلام آقا یاور
امیدوارم خوب و سلامت باشید
لینکی که داده بودید فیلتر بود از خیر سر بعضیا که بعضی کارهای عجیب و غریب می کنند
دانشنامه دفاعی:
علی آقا یک آدرس مشخص کنید فیلم اصلی را برایتان پست کنم.
سلام علیکم خسته نباشید بسیار هم عالیست
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
زنده باشید برادرم
ممنون از لطف شما
باسلام
زیاد مزاحم نمی شوم از سد فیلتر هم می شود عبور کرد اگر نشد  که مزاحم می شوم و آدرس برایتان می فرستم راستی دوبله شده هست یا نه
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
هشت آگوست زیر نویس است.
اما گروهان نهم دوبله است.
اگر فرصت کردید 71 زیر آتش را هم ببینید. مطمئنم عاشقش می‌شوید.
آن بخش از جنگ کره است که شما دوست دارید.
باسلام
من قطعه کوتاه از گروهان نهم را دیدم
حدس مس زنم اون فیملیه که توی بچگی دیدم و از بد حادثه بیشتر سایت هایی که گروهان نهم را برای دانلود قرار دادن از یک سایت کپی کردن و سرور اون سایت هم از کار افتاده یعنی دیگر فیلمی به این نام روی اینترنت وجود ندار فقط فقط اسمش و مطلبش است
البته فیلم 71 زیر آتش را ندیدم اما فیلم راه من را دیدم قضیه یه ژاپنی و یه کره ای که می رن جنگ شوروی و بعد سر از استالینگراد  وبعد سر از نرماندی در میارن شاید دیده باشید
دانشنامه دفاعی:
71 زیر آتش خیلی قشنگ است.
آن فیلم دومی که گفتید را من ندیده‌ام یا شاید هم دیده باشم و خاطرم نیست.
اما یک فیلم دیگر هم هست که پیشنهاد می‌کنم ببینید.
رد داون
Red Down
کره‌ای‌ها حمله میکنند آمریکا را می‌گیرند. آخر سر هم آمریکا پیروز نمی‌شود.
خیلی کیف دارد دیدنش
باسلام
اها خب من سعی می کنم اگر گیر ناوردم که مزاحمتان می شوم
باتشکر
  • دانشنامه دفاعی
  • خواهش می‌کنم.
    هیچ مشکلی نیست.
    هر وقت خواستید روز بعدش برایتان پست می‌کنم
    چند تا DVD ناقابل که این حرف‌ها را ندارد.
    ممنون آقا یاور

  • دانشنامه دفاعی
  • خواهش می‌کنم برادر
    باسلامی دوباره
    باید یه چند دقیقه میرفتم گرفتاری پیش اومده بود
    یه سوال داشتم
    بر فرض مثال (لبته انشاء الله که نصیبتان شود) سر از سوریه دربیاورید و تنها باشید و سه چهار تا گروه داعشی جلوتون توی جنگ شهری و البته دستتون هم ازاد باشه برای انتخاب تفنگ و صد البته تفنگ تک تیرانداز
    چه استراتزی رو در پیش میگیرد

  • دانشنامه دفاعی
  • علیکم السلام
    این وبلاگ دارد فشار کارم را دو چندان می‌کند.
    رفتم استراحت کنم اما آنقدر خسته بودم که تنم درد می‌کرد. گفتم یک دوش بگیرم و استراحت کنم. اما حسش نیست.
    کامپیوتر را که روشن کردم کامنت شما را دیدم.
    سوال جالبی کردید.
    بستگی به مصافت دارد علی آقا اما اگر اسلحه خانه پر باری داشته باشم برای تک‌تیراندازی از این استفاده می‌کنم.
    معرفی‌اش نمی‌کنم چون خودت خیلی خوب پدر بزرگوارش را می‌شناسی
    http://www.freeuploadsite.com/do.php?img=81627
    خب ای از نسخه تک تیر انداز
    الان قسمت‌های دیگر را به عرض می‌رسانم
  • دانشنامه دفاعی
  • برسیم به سوال دیگرتان:
    استفاده بسیار گسترده از تله‌های انفجاری
    همینطور استفاده از میکرو گان
    http://gallery.military.ir/albums/userpics/16_M134_G.jpg
    این مدل M134 خوشدست و سبک. در تله‌های با سیم کششی از این استفاده می‌کنم.
    نگفته بودم. جدیدن یک تله طراحی کردم که با توجه به سرعت حرکت دشمن، سرعتی گردش لوله اسلحه در یک شعاع 45 درجه‌ای تغییر می‌کند.
    این کلیپ را ببین که حال بیای برادر:
    http://hn8.asset.aparat.com/aparat-video/7af139282825fcb8b92a6360bb5a6d3f566896__63428.mp4
    در مورد تله‌ها و بمب‌های آتش‌زای دست ساز برایت گفته بودم...
    علی آقا بر سردردی گرفتم.
    اگر اجازه بدهید فردا مفصل در بحث آزاد در موردش حرف می‌زنیم.



    باسلام آقا یائر
    بعد از ارسال کامنت دیدم جواب ندادید همین فکر را هم کردم و من هم رفتم ولی نه دوباره برگشت م که کامنت شما را دیدم و حالا  یک ساعت بعد از کامنت شما رسیدم شرمنده
    آها بله نمیشه جای اس وی دی را هیچ وقت پر کرد و  برای جنگ شهری هم که هزار ماشاء الله من که باهاش شلیک نکردم اما از هر کی پرسیدم مثل اسطوره ازش تعریف کرده  . . . .
    حالا من تجربه ای ندارم توی جنگ اما اگر بودم و یک زرادخانه پربود یه کلاشینکف ak-12 با تجهیزات اپتیکی و یه اس دی وی کا و آر پی ترموباریک با اس وی دی از این خونه به اون خونه می کردم و دونه ای شکار می کردم هرجا هم که نمیشد بزنم با آر پی جی و کلاهک ترموباریکش اونجاروبه آتیش می کشیدم و اگه دیدم خیلی نزدیکن با ak-12  و یه خشاب 90 تایی توفان مرمی رو بهشون نشون می دادم البته گفتنش خیلی آسونه و توی جنگ از این حرفا آسون نیست اما سعی رو می کردم مخصوصا این که جنگ شهری و هزار تا سوراخ باسه اسنایپرها . . . .

    باسلام
    ببخشید من 22:13 دقیقه رو 21:13 دقیقه خوندم و یه سوتی باحال در دادم با عرض پوزش
    این میکروگان دیگه چی بود طرف دستش باشه جهنم درست می کنه و هر کی به هرکی رو آبکش
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    علی آقا من برگشتم.
    نیستید؟
    سلام برادر
    یه لایکی زدیم
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام برادرم
    کار خوبی کردید.
    اخریه روسی هستش؟
    دانشنامه دفاعی:
    نه فرانسوی هست
    سلام عالیه .ممنون
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش میکنم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی