دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

تحلیل موشک سومار را با قسمتی از یک متن خبری که در یک مجله خارجی چاپ شده بود شروع می‌کنیم: پایگاه خبری- تحلیلی «آویتیشن ویک» در گزارشی با اشاره به رونمایی از موشک مدرن «سومار» توسط جمهوری اسلامی تأکید کرد که رونمایی از این موشک، ایران را در میان قدرت‌های برتر تکنولوژی موشکی جهان قرار داد. این پایگاه اینترنتی ویژه امور تسلیحاتی تصریح می‌کند که موشک‌های سومار در کلاس موشک‌های کروز با برد ۲۰۰۰ کیلومتر است و این مدل از موشک‌ها یک جهش در رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه است. آویتیشن ویک می‌افزاید: منابع اطلاعاتی در غرب باور دارند که سومار، ایران را در جمع اصلی‌ترین کشورهای صاحب تکنولوژی موشکی در جهان قرار می‌دهد. این پایگاه در ادامه با اشاره به اینکه ایران تا سال ۲۰۱۲ توانایی در زمینه تولید موشک‌های کروز را مخفی می‌کرد، تصریح کرد که بررسی تصاویر پخش‌شده از این موشک نشان می‌دهد که سومار ۶ متر طول و بیش از ۱۲۱۰ کیلوگرم وزن دارد و با سیستم‌های ناوبری از راه دور هدایت می‌شود. آویتیشن ویک در ادامه سومار را عامل نگرانی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] می‌داند و تأکید می‌کند که سیستم دفاع موشکی اسرائیل باید برای مقابله با این نوع از موشک آماده شود.

موشک سومار:

این موشک یک موشک کروز زمین پایه است که شباهت بسیار زیادی به موشک خ 55 ساخت شوروی دارد. از آنجا که در راستای سیاستی‌های وزارت دفاع هیچ نوع مشخصاتی از این موشک ذکر نشده است شاید لازم باشد که برای شناخت موشک کروز سومار؛ نزدیک‌ترین موشک‌ها به این موشک را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و با توجه به حدسیات و داده‌های مختصری که وجود دارد به نتیجه برسیم.

موشک KH55 هیولای پرنده:

طراحی این موشک کروز هواپایه از سال ۱۹۷۱ در دفتر طراحی رادوگا آغاز شد و در سال ۱۹۷۸ اولین پروازهای آزمایشی خود را انجام داد. خا-۵۵ سه سال بعد وارد خط تولید شد و در سال ۱۹۸۴ مسلح‌سازی بمب‌افکن‌های توپولف-۹۵ به آن آغاز شد. خا-۵۵ پاسخ روس‌ها به ای‌جی‌ام-۸۶ ای‌ال‌سی‌ام موشک کروز مشابه آمریکایی‌ها بود. نیروی هوایی روسیه امروزه تنها بمب‌افکن‌های استراتژیک توپولف-۹۵ و توپولف-۱۶۰ را به این موشک مسلح کرده‌است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ۱۶۱۲ فروند از این موشک‌ها به عنوان بخشی از تسلیحات ۱۹ توپولف-۱۶۰ و ۲۵ توپولف-۹۵ام‌اس در اختیار اوکراین قرار گرفتند. اوکراینی‌ها ابتدا ۳ میلیارد دلار برای بازگرداندن موشک‌ها و بمب‌افکن‌ها به روسیه درخواست کرده بودند که در نهایت توافقی برای انتقال ۱۱ فروند از هواپیماها و ۵۷۵ فروند از موشک‌ها به روسیه در ازای ۲۸۵ میلیون دلار و نابودسازی بقیه آن‌ها با هزینه یک برنامه خلع سلاح با سرمایه آمریکایی، صورت پذیرفت.

با این حال تعدادی از این موشک‌ها باقی‌ماندند و بعدها پنهانی به ایران و چین فروخته شدند. در سال ۲۰۰۵ دادستان کل اوکراین اعلام کرد که ۱۲ فروند خا-۵۵ در سال ۲۰۰۱ به ارزش ۴۹.۵ میلیون دلار به ایران فروخته شده‌ است. این خبر که به نظر هم می‌رسد صحیح باشد می‌تواند رسمن تاریخ ورود خا 55 را ایران را مشخص کند.
اما توانایی‌های خا 55 چیست:
این موشک که توان پیشران خود را از یک موتور R-300 تامین می‌کند می‌تواند به بردی بیش از 2000 کیلومتر دست یابد. خط پروازی این موشک در ارتفاع حدود 110 متری از زمین است که با توجه به ابعاد کمی که دارد می‌تواند از چشم اغلب رادارها خود را پنهان کند. ارتفاع پروز در فاز نهایی به حدود پنج متر کاهش پِیدا می‌کند.
به مخازن خارجی این نمونه از خا 55 دقت کنید
آنچه این موشک را از دیگر کروزها متمایز و ممتاز کرده است سامانه هدفیاب و مسیر یاب آن است. اگر به نوک موشک دقت کنید متوجه تغییراتی نسبت به دیگر کروزها در آن می‌شوید. به نحوی که این موشک با توجه به ترکام، قابل به بازیابی و اصلاح مسیر و شناسایی و دور زدن موانع غیر مترقبه می‌باشد. همین موضوع موجب دقت بسیار چشمگیر این موشک شده است. همچنین لازم به ذکر است که خا 55 می‌تواند مسیر را با داده‌های ماهواره گلوناس نیز پیدا کند.
خا 55 دارای انواع مختلف می‌باشد اما یک نمونه که به اس‌ام و اس معروف شده است دارای مخازن سوخت خارجی می‌باشد. با توجه به همین مخازن برد این موشک تا 3000 کیلومتر نیز تخمین زده می‌شود که دوبردترین موشک کروز جهان نیز محسوب می‌گردد.
سی‌جی 10 CJ10 موشک کروز چینی
اگر به ابتدای سخن در مورد سومار برگردیم به نکته‌ای بر می‌خوریم؛ اینکه ایران و چین تعدادی خا 55 به دست آورده‌اند. شاید اگر دو ملت در دنیا باشند که بتوانند نمونه‌ای بهتر از اصل بسازند باید از ما ایرانی‌ها و چینی‌ها یاد برد. بر خلاف آنچه که منابع رسانه‌ای وابسته به بازار صادارات نظامی و غیر نظامی سعی در القاء آن را دارند؛ چینی‌ها یکی از ممتازترین صنایع تولیدات دفاعی در دنیا را دارند. البته ما ایرانی‌ها به واسطه رفتار ناشریفانه تجار ایرانی و چینی سخت مستعد باور تبلیغات غربی‌ها هستیم!

پرتابگر سه تایی نمونه چینی

مشخصات
نوع : موشک کروز
در خدمت : 2007
استفاده شده توسط : جمهوری خلق چین
تولید کننده : گفته می شود که موشک های مخفی کارخانه چین
ساخته : 2006-2007 و احتمالا 2008
وزن :1800 کیلوگرم
طول : 7.2 متر
قطر : 0.75 متر
کلاهک : تک یا هسته ای 20-90 کیلوتن
موتور : توربوفن
سرعت: 2.5 ماخ
محدوده : 4000+  کیلومتر
خیزش شیران ایران از سومار:
سومار سرزمینی است که با تسلیحات ساخت اروپا و به دست ارتش بعث‌ بسیار مورد هجمه قرار گرفت. حال شما برد احتمالی سومار را از سومار تا قلب اروپا، دنبال کنید تا متوجه شوید بایست بر دستان کسی که این نام را بر موشک سومار نهاد بوسه زد.
گلوگاه‌ها:
گلوگاه‌ها در ساخت چنین موشکی میتواند به سه دسته اصلی تقسیم شود.
  1. بدنه
  2. موتور و سوخت
  3. هدایت
در مورد بدنه ما تجربه و پروژه‌های خوبی داشته‌ایم که با توجه به همکاری جهاد خودکفایی سپاه و وزارت دفاع می‌شود با اطمینان گفت که در ساخت سوما از این تجربیات استفاده شده است. تجربیاتی که از موشک صاعقه و رعد شروع شد و به نور و قادر و قدیر و مقتدر و پروژه یا علی و سومار ختم شد.

موتور بومی ساخته شده برای سومار
موتور و سوخت می‌تواند بزرگ‌ترین چالش ساخت چنین موشکی باشد. زیرا هیچ تعریفی از اینکه سوخت تحویل شده (در صورت تحویل) چه سوخت و چه مواد تشکیل دهنده‌ی آن وجود دارد. خود یک چالش بزرگ است که بچه‌های عزیز وزارت دفاع و هوافضا به خوبی این چالش را پشت سر گذاشتند. اما موضوع مهم‌تر موضوع موتور است. از آنجا که این موتور باید نسبت رانش به وزن متعادل و متعارفی داشته باشد فقط با مهندسی معکوس نمی‌توان آن را تولید کرد. که خود مهندسی معکوس با توجه به تحریم‌هایی که در زمینه آلیاژ و مواد و ... وجود داشت کار بسیار دشوارتر می‌شد.
پایان قسمت اول....
  • موافقین ۶
  • ۷۸۳۹ بار مطالعه شده است

سومار

نظرات (۹)

سلام یه دونشو نیاز دارم برای خانقاه کرج و یکی هم برای خانقاه تهران
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام برادرم
ان‌شاءالله با سلاح‌های دست‌ساز خودمان این دشمنان حسین علیه السلام رواحنا له الفداه را زنده زنده خاکستر می‌کنیم.
باید خیلی مراقب بود کاری نکنیم که این دشمنان بخیل و حسود، بتوانند علیه نظام از آن برداشت تبلیغی بکنند.
می‌دانم شما مزاح فرمودید.
اما من مایلم با سلاح‌های دست ساز خودم نابودشان کنم.
از دم همه را نابود کنم.
از وقتی پرچم اربابم را آتش زده‌اند کینه‌ام صد برابر شده است.
سلام علیکم.شما مردا کلا وسایل جنگی دوس دار ید من که چیزی از اینجور وسایل نمیدونم
کلا من خودم بدون وسایل جنگی و تجهیزات نظامی مغزم راهی به جایی نمیده
سر کلاس فلسفه بودم معلممون بحث سنگین فلسفه به روش خودش رو آغاز کرده بود من معلمم رو نگاه می کردم اما توی ذهنم داشتم درباره تانک آرماتا و نسخه توسعه یافته و تولید انبوهش فکر می کردم
در این حد؟؟؟
سر همین قضیه هم یه منفی از معلممون گرفتم
کلا به نظرم مرد باید خشونت طلب و جنگی باشه و حداقل از تجهیزات نظامی یه چیزی کمی هم شده سر در بیاره
حالا این نظر من بود استادم آقا یاور نظرشان شایدمتفاوت بود
خشونت که نمیشه
عالییییییییییییییییی
من فکر میکنم چینیه از سومار پیشرفته تر باشه.نظر شما چیه؟در ضمن این موشک سومار عملیاتی و تولید انبوه شده؟
دانشنامه دفاعی:
اگر منظورتان CJ 10 است بعید می‌دانم. حتا بعید می‌دانم نمونه‌ای از خا 55 که روس‌ها استفاده می‌کنند بهتر است.
ما به ممتازترین نمونه از خا 55 دست پیدا کردیم و با بهسازی آنرا مهندسی و طراحی معکوس کردیم.
اما دلیل اینکه عرض کردم هیچ یک بر دیگری برتر نیست این است که هیچ کدام در مبارزه‌‌ای جدی محک نخورده‌اند.
بطور اتفاقی سایت شمارو خوندم، موتور توربوفن تو ایران ساختیم بدست عزیزان وزارتی و سوخنشم بحوله قوه الهی تا چند ماهی دیگه بومی میشه. یا علی
دانشنامه دفاعی:
ممنون که به ما سر زدید؛ بر دیده منت.
یا علی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی