دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

طراحی و ورود M 107 یکی از بزرکترین سلاح های ساخته شده توسط ایالات متحده به دهه ۱۹۵۰ بازمیگردد زمانی که ارتش به یک سلاح سنگین برای از کار انداختن عقبه دشمن ( ذاغه های مهمات - انبارهای سوخت - ایستگاه های قطار و باند های فرود ) احتیاج مبرمی احساس می کرد.


همانطور که تیم طراحی لازمه یک آتش سنگین را در استفاده از یک هیولای ۱۷۵ میلیمتری میدیدند ولی با چالشی نیز روبه رو بودند و آن هم یک کشنده قدرتمند که در میادین جنگی ار تحرک قابل قبولی برخوردار باشد.
در همین ایام بود که شوروی دو هیالولای آتشبار خود به نامهای S-23 که ۱۸۰ میلیمتری و 2S7 که ۲۰۳ میلیمتری بود را وارد چرخه تولید کرد و تا سال ۱۹۸۰ مجموعا ۵۲۴ واحد تولید و به ارتش تحویل داد .

M 107 دارای طولی برابر با ۱۱.۲۵ متر و عرضی برابر با ۳.۱۵ متر و ارتفاعی برابر با ۳.۴۷ متر را داراست. وزنی بالغ بر ۲۸.۲ تن و میتواند با شیب ۳۰٪ و همچنین ۶۰٪ را ژشت سر بگذارد.


توپخانه

برای مهار عقب نشینی این هیولا یک تیغه بزرگ فلزی ( همانند تیغه بولدوزر ) به وسیله دو جک هیدرولیکی در عقب لانچر نصب شده تا شلیکی امن را به همراه داشته باشد. خدمه M 107 شامل ۱۳ نفر میباشد به طوریکه راننده در داخل دو توپچی نیز در داخل نشسته و دو نفر توپچی در دوسوی بالائی و هشت نفر دیگر به وسیله خودرو M 548 به همراه مهمات و ابزارهای مورد نیاز وارد میدان نبرد میگردند.


نیروی محرکه M 107 بوسیله موتور ۸ سیلندر دیزلی جنرال موتور با نام 8V71T که ۲۴۵ رادر ۲۳۰۰ دور در دقیقه تولید میکند تامین میگردد این نیرو توسط گیریبوکس XTG-411-2A که دارای ۴ دنده به جلو و ۲ دنده معکوس (عقب) میباشد به شنی ها انتقال میابد. محدوده عملیاتی M 107 با مخزن سوخت ۱۱۰۰ لیتری با سرعتی بیش از ۵۶ کیلومتر حدود ۷۲۰ کیلومتر میباشد.

M107

تنها دو نوع مهمات برای M 107 تولید شده :

۱ - M437 HE که دارای وزنی برابر با ۶۶.۶ کیلوگرم

۲ - گلوله ۷۹ کیلوکرمی هستهای باقدرتی برابر با ۱۵ کیلوتن !

به دلیل بالا بودن وزن گلوله ها کشنده قادر به حمل دو قبضه بیشتر نبود و مابقی مهمات توسط خودرو پشتیبانی حمل میگردید.

یکی از معایب بزگ M 107 نداشتن حفاظت قابل قبول برای اپراتورهاست به طوری که ۱۳ خدمه این سلاح اگر نتوانند اصول کلی استتار را رعیت کنند در تیرس تک تیر اندازها قرار میگیرند !
بدنه بافولاد ۱۳ میلیمتری کشنده نیز یکی دیگر از معایب M 107 برای حفاظت از جان سرنشینان است به طوری که قادر است تنها در برابر ترکشها و یا گلوله های ۷.۶۲ میلیمتری مقاومت کند.


جنگ :
M 107 با وجود آسیب ژذیری بسیار بالا ولی دارای سوابق بسیار برجسته ای نیز میباشد:

- در ویتنام تنها رقیب توپ ۱۳۰ میلیمتری شوروی با نام M46 محسوب میشد که میتوانست جوابگوی آتش سنگین دشمن باشد.
- همچنین M 107s نقش ویژهای در جنک ۱۹۷۳ اسرائیل ایفا میکرد . این هیولا پیوسته به مواضع دولت دمشق را زیر آماج حملات توپخانهای قرار میداد.
- در جنگ ۸ ساله ایران و عراق نیز بطور گسترده M 107 توسط ارتش ایران بر علیه مواضع عراق استفاده شده است.


استفاده M 107 توسط ۱۱ کشور :

یونان ، ایران ، اسرائیل ، ایتالیا ، هلند ، کره جنوبی ، اسپانیا ، ترکیه ، ایالات متحده آمریکا ، انگلستان ، و آلمان استفاده میشود و در سال ۲۰۱۰ کشور ها ئی به بازسازی و به روز آوری این سلاح مبادرت کردند که عبارتند از:

ایران 200 M107s

اسرائیل 175 M107s

کره جنوبی 100 M107s

و وضعیت مابقی این سلاح مشخص نیست ولی به طور حتم باز هم قابل به روز شدن را دارا میباشند. هزینه تولید هر واحد از M 107 حدود ۱۵۹.۰۰۰ دلار میباشد هرچند که دیگر تولید نمی گردد.


منبع: واربلاگفا

دانلود فیلم

  • موافقین ۸
  • ۷۸۸۰ بار مطالعه شده است

175mm

mig-27 Iran

ام 107

توپخانه

هویتزر

نظرات (۱)

  • مهدی ابوفاطمه
  • پیروز باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی