دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

اف-104 پرنده‌ای که سر نخواستنش دعوا بود


در زمانی که آثار جنگ جهانگیر دوم هنوز کمرنگ نشده بود جنگ دیگری در شرف وقوع بود جنگی که از آن به عنوان رویارویی شوروی و آمریکا یاد می‌کنند. در اوایل دهه شصت قرن گذشته با وجود اینکه چند سال از پایان جنگ دوم گذشته بود اما امریکا نتوانسته بود خود را آنطور که (فاتح بزرگ) معرفی می‌کرد جمع و جور کرده و سر پا شود. کمبود منابع انسانی و مالی از مشکلات بزرگ این دولت بود و همچنین غول بزرگی که خود از آن دشمن درست کرده بودند (شوروی) داشت قدرت نمایی می‌کرد.


ارتش امریکا مانند دونکیشوت شده بود سوار بر قاطر و اما شجاعتی پوشالی؛ ارتشی که ادعای شجاعت می‌کرد اما بر قاطری لنگ می‌رقصید و به جای خون در رگ سربازانش لجن جریان داشت. ارتشی که در کره (مستشاران و سربازانش) بارها افسران شمال و جنوب کره را به خنده انداختند و  بارها شده بود چه دوست و چه دشمن از زبون بودن و ترسو بودن افسران آمریکا ابراز شرمساری کردند. (اینها چیزهایی است که کارشناس نماهای عاشق آمریکا همواره منکرش بودند. اما دیری نگذشت که در ویتنام این حقیقت به شکل تلخی با آتش زدن روستاها و کشتن زنان و کودکان خود را نشان داد)


این پروسه وقتی تکمیل شد که سازه‌هایی مانند اف-104 نیز پا به عرصه گذاشتند. در واقع اف-104 پرنده‌ای بود که بر سر نخواستنش دعوا بود.

ابعاد:

طول: 16.69 متر

ارتفاع:4.11 متر

طول بال‌ها: 6.68 متر

مساحت بال: 18.22 متر مربع

وزن خالی: 6.387 کیلوگرم

موتور: J-79


موتور جی-79


اف-104 با موتور جی‌ـ79

حداکثر سرعت: 2.2 ماخ (با استفاده از پس سوز)

تسلیحات:

AIM-7 Sparrow

AIM-9 Sidewinder

بمب‌های سقوط آزاد MK-82 – MK-83

این هواپیما دارای سیم‌کشی‌های لازم برای حمل تسلیحات هسته‌ای بود

توپ 20 میلیمتری ولکان M-61A18 - 725 تیر)

آیم-7 با هدایت راداری و برد حدود 40 کیلومتر

آیم-9 موشک حرارتی با برد حدود 9 کیلومتر (اف-104 دو فروند آیم-9 بی با خود حمل می‌کرد)


 

اف-104 فول لود و تسلیحات قابل حمل


توپ 20 میلیمتری ولکان M-61A18 اف-104 لوفت‌وافه


AIM-7 Sparrow


AIM-9 Sidewinder

MK-82


MK-83


B-61-S یکی از متداول‌ترین تسلیحات هسته‌ای

پس از کنسل شدن پرنده‌ی XF-90 شرکت لاکهید و جولان MIG-15 های شرقی دولت آمریکا این عرصه را از دست رفته می‌دید. جنگنده بمب‌افکن MIG-15 به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های شرقی در آسمان جولان می‌داد و غرب هنوز نتوانسته بود پرنده‌ای در خور رقابت با این پرنده چابک و سریع وارد عرصه کند.

این پرنده سرعت و قدرت مانور نسبتن خوبی داشت. زاویه قلتش در این هواگرد بیش از 250º ذکر شده است. اما بال‌های فوق‌العاده کوتاه آن موجب می‌شد که این قلتش با دلهره‌ای هولناک همراه شود. در اغلب موارد که کنترل هواپیما از دست رفته است از عمده دلایلش کوتاه بودن بال‌ها ذکر شده. این هواگرد با اینکه بالهایی با پس گرایی اندک داشت اما رکوردهایی‌هم در سرعت از خود بجا گذاشت.

جنگ کره و جنگ سرد و زمزمه‌های شروع جنگهای دیگر در شرق و غرب آسیا و اروپا، مسئولان آمریکایی را واداشت تا هر چه زودتر پرنده‌ای فرا صوتی با قابلیت حمل تسلیحات اتمی و قابلیت رهگیری را وارد ناوگان هوایی خود کنند. با اینکه ارتش علاقه‌ای به داشتن اف-104 نداشت اما سفارش تولید آن به لاکهید داده شد.

میگ-15


XF-90

نیاز دولت امریکا برای اینکه اعلام کند پرنده‌ای با سرعت بالای دو ماخ و توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای دارد موجب شد در آینده آمار موفقیت‌های این پرنده تحت شعاع شکست‌ها و سقوط‌های پر شمارش باشد. به شکلی که تاریخ صنعت هوایی دیگر به خود چنین پرنده‌ی مضحکی را ندید. شاید بهترین استفاده از این پرنده را آلمان غربی نمود اما به هر حال چه در کانادا چه در اسپانیا و دانمارک و ژاپن ... که این هواپیما به آنها واگذار شد لقب مناسبی را گرفته بود. لقبی که خود خلبانان آمریکایی به این هواپیما نسبت داده بودند. «تابوت پرنده» این بر خلاف آن چیزی بود که نهادهای تبلیغاتی وابسته به آمریکا اعلام می‌کردند. در واقع آنقدر این هواپیما ناموفق ظاهر شد که کسی نمی‌توانست منکر شکست‌های پی در پی و آمار سقوط شگفت‌آور آن شود.

اف-104 متعلق به آلمان

آلمان‌ها این هواپیما را به صورت مایل پرتاب و با استفاده از پیشران راکتی که بیش از 60000 پوند تراست ایجاد می‌کرد پرتاب می‌نمودند. در واقع برای آلمان‌ها اف-104 بیشتر یک موشک فرا صوتی بود تا رهگیر که تاکسی و لندینگ کند! استنباط من از اطلاعاتی که آلمان‌ها در مورد این کار منتشر کردند این بود که این هواپیما به عنوان یکی از حلقه‌های پدافندی آلمان غربی و به عنوان واکنش سریع به پرنده‌های جاسوسی شرق مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ البته این نوع استفاده از هواپیما گاهی اوقات موجب خسارت‌های جانی نیز شده است و طرح چندان موفقی هم به شمار نمی‌رود.

در این نوع استفاده از هواپیما (روشی که آلمان غربی استفاده می‌کرد) مشخص نشده که از چه نوع استارتی برای روشن کردن موتور هواپیما استفاده می‌شود. اما نزدیک‌ترین نوع استارت که به ذهن بنده خطور کرد: «استارت حین پرواز» است. به شکلی که جریان باد موجب چرخش توربین و روشن شدن موتور می‌شود. با این وجود بعید به نظر می‌رسد که این بوستر توان کافی را برای راندن F-104 و رساندن به سرعت مورد نظر نداشته باشد. چنانکه اگر بنا باشد از بوستری با این قدرت استفاده شود قطعن آسیب بسیاری به بدنه خواهد رسید. بنده متصورم که این بوستر با کمک موتور، هواگرد را به حرکت در می‌آورده؛ یعنی از همان روش متداول استارت استفاده شده و در کنار آن از بوستر راکتی نیز جهت افزایش شتاب بهره برده شده است. قبلن در چندین مورد دیده شده بود که ای 4 و فانتوم‌های امریکا «فول لود» از روی عرشه ناو با کمک بوستر راکتی به سرعت مناسب برای لندینگ می‌رسیدند و این روشی نبوده که پیش‌تر امتحان نشده باشد.



رادار رهگیری هوایی ناسار

این هواپیما در گونه‌های مختلفی تولید شد که گونه ‍C و D و S و G و J شاخص‌ترین گونه آن بودند. از سری C به بعد هم اکثر آنها مجهز به لوله سوختگیری هوایی شدند. لوله سوختگیری در سمت چپ خلبان و سوختگیری با روش سبد انجام می‌شد.


اف-104 سی


اف-104 دی

سیستم هیدرولیک این هواگرد مشابه سیستم هیدرولیک XF-90 بود و با اندکی تغییرات و رفع نقایص، برای این پرنده ساخته شد.


نقشه سیستم هیدرولیک

الکترونیک این هواپیما با سیکل 400 و دو ژنراتور 20 کیلو واتی تأمین نیرو می‌شد.


نقشه سیستم الکترونیکی

کانوپی: آسمانه این پرنده به صورت دستی باز می‌شد و یکی از نقاط ضعف عمده این هواگرد غیر قابل اطمینان بودن کانوپی برای اجکت در سرعت‌های بالا بود.

خلبان در این جنگنده دید نسبتن مناسبی داشت اما یکی از دلایل عدم موفقیت این پرنده نداشتن اعتماد کافی از سوی خلبانان به آن بود. به شکلی که در مواقعی خلبانان که برای مأموریت مختلف به رمپ آموزش این هواپیما می‌رفتند احساس می‌کردند که مورد بی مهری و یا عمل تنبیهی قرار گرفته‌اند.


اولین نمونه عملیاتی این هواپیما از پروژه XF-104

کاکپیت: کاکپیت این پرنده یک کاکپیت آنالوگ بود و در نمونه اس بهبود پیدا کرد. با این وجود نسبت به تکنولوژی زمانه خود از کاکپیت متوسط به بالا برخوردار بوده.



تصاویر کاکپیت

کشورهای دارنده:

آمریکا- ژاپن- کانادا- اسپانیا – انگلستان- ترکیه – پاکستان- تایوان – نروژ – هلند – اردن – ایتالیا- یونان- آلمان غربی- بلژیک.


چند تصویر از انواع مختلف این پرنده:




مراجع:

http://www.fas.org/nuke/guide/usa/airdef/f-104.htm

http://www.lokheed-F-104.com

http://www.pacificaviationmuseum.org/pearl-harbor-blog/lockheed-f-104-starfighter

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Lockheed_F-104_Starfighter_operators

http://militar-complesso-radar-per-velivolo-f-104-s-asa-m-rimini-101144203.htm

http://m.subito.it/vim/101144203.htm

http://secure-it.imrworldwide.com
تمامی حقوق این اثر متعلق به نویسنده است. استفاده از این مطلب با درج نام نویسنده و تارنمای (دانشنامه دفاعی) مجاز میباشد.
خاک راه ملت ایران: یاور

نظرات (۷)

  • علی گوهر صمیمی
  • باسلام
    حال کنه شوروی میگ-21  نیم قرن پیش ساخت  که تا الآن داره ازش استفاده میشن مخصوصا مدلهای ارتقا یافته آخری که ،وقتی خلبان های اف-16 غربی با اون مانوردادن از تعجب کفشون بریده بود.....
    آخ راستی یادم رفت میگ-21 با استارت الکتریکی روشن میشد ،میگ-21 کجا و این بی درو یکر کجا
    ولی حیف که بیشتر تجهیزات روسی دست چهار تا ارتش بی درو پیکر افتاد و آبرو جنگنده و تانک های شوروی/ روسی رو  برد
    دانشنامه دفاعی:
    سلام
    یکی از سیاستهای شوروی هم این بود که نمونه های صادراتی خیلی ضعیف تر از نمونه اصلی بودند. مگر اینکه آن کشور جزو متحدان راهبردی شوروی میبود.
    بعضی ها فکر میکنند که آمریکا اینجوری نبود! درحالی که آمریکا همین الان هم دارد این کار را میکند. امریکا حتا به متحدان راهبردی اش هم نمونه های ضعیف شده را میفروشد
  • علی گوهر صمیمی
  • باسلام
    بله تماما درست میگید وگرنه چرا اون همه تی-72 عرقی جلوی ابرامزهی امریکا مقاومت نکردند معلومه،روسیه هم همین کاررو داره می کنه تی-72 های ایران هم مدل صادراتی میمون
    جالبه من رفتم دیدم آمریکا هرچی ابرامز فروخته بود (عراق و عربستان ومصر یکی دو کشور دیگه)، زره اورانیومی رو  برداشته بود

    برو بابا خیال باف.  این چرت پرت های اولش رو از کجا اووردی


    دانشنامه دفاعی:
    تو حالت خوب نیست بخدا
    یعنی اگر کسی در مورد آمریکا بنویسد خیالباف است!
    برو که حالت اصلن خوب نیست.
    غربزده‌ی مفلوک
  • محمدامین فضلی
  • دس مریزاد بابت پست به این زیبایی

    نظرم:
    هیچ قدرتی توان مقابله نظامی با این غول را ن د ا ر د
    والسلام...
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون برادر
    شما لطف دارید
    سلام برادر

    عصبانی نشوید بعضیها با غرض میخواهند شما را رنجیده خاطر کنند ولشان کنید بگذارید در جهالت خودشان غوطه ور شوند

    یک سوال من تاریخ زیاد نخوندم اما این مطالبی که شما گذاشتید من اینو فهمیدم که امریکا مث بچه در مقابل خودش شوروی داشت دست و پا میزد 
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام برادر
    آمریکا به خاطر دستگاه تبلیغاتی عظیمی که داشت همواره بخشی از ضعف خود را با آن پوشش می‌داد. اما مرور داستان‌های دوران جنگ سرد و دزدی‌ها و جاسوسی‌های عجیب و غریب غرب و شرق هم گاهی آدم را به خنده می‌اندازد.
    در این میان تکاپوی آمریکا به خاطر احساس ضعف معقولی که در سلاح‌های راهبردی داشت خیلی جالب‌تر است. از یکطرف در دستگاه تبلیغی خودشان از بدبختی و فلاکت شرق می‌گفتند از یک طرف در حسرت فهمیدن کفی کفش جاذب مواد جاسوسان روس می‌سوختند.
    خیلی جالب است که هزینه‌های جاسوسی غرب از شرق بیش از سه برابر بود و موفقیت ایشان نصف شرق هم نبوده است.
    امروز خیلی از جنگ افزارها را می‌بینیم...
    توپولف 160 و بی1 و سوخو 4 تی 100 و ولکان و بی 86 و بی 58 و سوخو 27 و ... الی ماشاءالله که در شرق و غرب از روی پروژه‌های هم دزدی کرده‌اند.
    اما دو سه چیز خیلی آمریکا را وحشت زده کرد. یعنی سران آمریکایی به سر حد جنون از آن می‌ترسیدند.
    میگ 21 اردک زشت شوروی معروف به آبگرمکن «که ترس از آن خیلی خنده دار بود»
    بمب افکن ام50 که حق داشتند از آن بترسند
    بمب افکن سوخو تی 4 که واقعن چیز مخوفی بود و اگر ام 50 و توپولوف 160 در هزینه و سادگی تولید رتبه بهتری نمی‌آورند الان شاید تصویر متفاوتی از برترین بمب افکن روس داشتیم.

    عالی بود عمو جان
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون دختر گلم
  • محمد مهدی شکوری
  • سلام

    در رابطه با سخن آقای "محمدامین فضلی" :

    در سال 1358 شن های صحرای طبس (واقع در ایران) کماندو های آمریکایی را شکست دادند!

    هواپیمای u2 آمریکا توسط رادارهای ایرانی ها کشف شده (این هواپیما آنقدر بالا پروازه می کند که خلبانش باید لبس فضانوردی بپوشد! این هواپیما رادارگریز است)

    RQ170 آمریکا توسط ایران هک و شکار شده و الان فقط ایران و آمریکا این پهپاد پیشرفته را در اختیار دارند

    گران ترین پهپاد جهان که آمریکایی است، پارسال توسط سامانه ی بومی سوم خرداد منهدم شد

    کماندو های آمریکایی که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی در خلیج فارس شده بودند، دستگیر شدند

    پایگاه عین الاسد آمریکایی ها به "عین الجسد" تبدیل شد

    سامانه های پاتریوت آمریکا نتوانستند جلوی حملات یمنی ها به عربستان و حمله ی جمهوری اسلامی به عین الاسد را بگیرند

    در 8 سال دفاع مقدس، ما با این که از الان ضعیف تر بودیم، توانستیم جلوی 40 کشور بایستیم

    بازم بگم؟!  :)

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی