دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
سلاح هجومی Enfield SA-80 ، آخرین محصول رسمی و سازمانی کارخانه انفیلد انگلستان محسوب می شود. ارتش انگلستان در دهه 80 میلادی ، تصمیم به بکارگیری نسل جدیدی از سلاح های انفرادی با کالیبر کوچک و سرعت دهانه بالا گرفت. این پروژه ، با معرفی 2 سلاح SA80IW (سلاح پیاده نظام) و SA80LSW (سلاح پوشش سبک) آغاز شد. درواقع ارتش انگلستان قصد داشت تا سلاح FAL بلژیکی با کالیبر 62/7 میلیمتر را از رده خارج کرده و از سلاحی جدید استفاده کند. در سال 1977 و با ورود گلوله های 56/5 میلیمتری به بازار سلاح های انفرادی ناتو ، کارخانه انفیلد یک نوع گلوله جدید با کالیبر 19/0 اینچ (85/4 میلیمتری) را آزمایش کرد. سلاحی که برای شلیک این گلوله ساخته شد ، XL65 نام گرفت.


SA-80

XL65 حداقل در ظاهر و بصورت کلی ، بسیار شبیه به انفیلد EM-2 بود. ولی شباهت آن به سلاح AR-18 امریکایی بیشتر بود ؛ با این تفاوت که به شکل بولپاپ ساخته شده بود. با تآیید کالیبر 56/5 برای سلاح های انفرادی ناتو ، مهندسین انفیلد آن را با کالیبر 56/5 و کد XL-70 روانه مرکز تست سلاح های ناتو کردند. این سلاح ، نهایتآ توسط نیروی زمینی ارتش انگلستان پذیرفته شد و تنها در سال 1984 ، مورد بهینه سازی های اندکی قرار گرفت. SA-80 های اولیه (L85 و L86) ، سلاح هایی پردردسر و کمی به درد نخور بودند. نگهداری ، تعمیر و نظافت آنها بسیار زمانبر و پرهزینه بود. تااینکه در سال 1997 ، برنامه اصلاح L85 وارد مرحله عملی شد. برنامه بهینه سازی این سلاح ، در سال 2002 و توسط شرکت هکلر و کخ انجام شد. (شرکت هکلر و کخ از سال 2000 تا سال 2002 ، در تملک شرکت رویال اردنانس انگلیس بود.)


SA-80

نمای باز با جزئیات تفکیک شده

از مجموع 320 هزار قبضه L85-A1 تولید شده تا آن زمان ، 200 هزار قبضه مورد بهینه سازی قرار گرفته و با نام L85-A2 ، به ارتش انگلیس تحویل داده شدند.البته نتیجه حاصله ، باز هم رضایت بخش نبود. چرا که در جنگ افغانستان و عراق ، معلوم شد که کماکان نمی توان دیدی خوش بینانه به این سلاح داشت. L85-A2 به احتمال قوی ، جای خود را به سلاح G36 خواهد داد. نمونه دیگر L85-A1 یعنی SA80IW با لوله ای کوتاه تر و با نام L98-A1 ظاهر شد.ولی هرگز روانه میادین جنگ نشد و تنها برای آموزش تیراندازی به سربازان مبتدی استفاده می شود. L85 سنگین و کمی بددست است. مرکز ثقل سلاح ، به قنداق نزدیک تر است تا به نوک لوله و به همین علت است که حتی شکل بولپاپ سلاح هم به حفظ تعادل و کاهش جهش لوله آن کمکی نمی کند.

اسلحه هجومی SA-80

گلنگدن L85 از نوع چرخشی بوده و با فشار گاز باروت عمل می کند. پیستون گاز ، از نوع کورس کوتاه است و درست بالای لوله قرار می گیرد. سیلندر گاز این سلاح ، دارای یک رگلاتور 3 حالته است ؛ حالت اول برای شلیک معمولی ، حالت دوم برای شلیک با نواخت تیر پایین تر و حالت سوم برای ایجاد حداکثر فشار گاز در لوله و پرتاب نارنجک تفنگی است. قابل ذکر است که در حالت سوم ، مسیر برگشت گاز کاملآ بسته می شود. حمال گلنگدن ، بر روی دو ریل جانبی حرکت می کند و دارای یک فنر ارتجاع جداگانه می باشد. (پیستون گاز هم دارای یک فنر ارتجاع جداگانه است.) گلنگدن هم دارای 7 زبانه می باشد که به بدنه سلاح قفل می شوند. دستگیره گلنگدن ، به سمت چپ حمال گلنگدن وصل شده است. یکی از معایب این سلاح در مدل های اولیه ، برخورد پوکه با صورت یا بدن تیرانداز بود که در مدل L85-A2 اصلاح شد. مکانیزم ماشه این سلاح ، در قنداق آن جاسازی شده و به واسطه یک میله بلند به ماشه وصل شده است. در مدل L85-A2 ، یک مکانیزم ایجاد تآخیر در عملکرد ماشه به کار رفت که از نواخت تیر سلاح نمی کاهد. ولی باعث افزایش دقت در تیراندازی می شود.

مشخصات فنی:
کالیبر: 56/5 ناتو (223/0 رمینگتون)
مکانیزم گلنگدن: چرخشی ، مسلح شونده به وسیله فشار غیرمستقیم گاز باروت
طول: 780 میلیمتر استاندارد ، 709 میلیمتر مدل کارابین
طول لوله: 518 میلیمتر استاندارد ، 442 میلیمتر مدل کارابین
وزن: 4130 گرم مدل استاندارد بدون خشاب ، 5000 گرم با خشاب 30 تیری پر
ظرفیت خشاب: 20 و 30 تیر
نواخت تیر علمی: 650 تیر در دقیقه
برد مفید: در حدود 500 متر

  • موافقین ۳
  • ۳۱۸۷ بار مطالعه شده است

نظرات (۲)

سلام
خدا قوت
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام برادر
ممنون
  • حمیدرضا ندیری
  • بسیار عالی
    خدا کنه اهداف استقفاده شده ازش بد نباشه.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی