دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

شرکت صنایع نظامی اسرائیل«IMI» موشک کروز سبک وزن میانبرد دلیله را از روی یک پهپاد فریب با همین نام توسعه داده است،این پرنده نیز در اصل از روی هدف هوایی ایالات متحده «MQM_74» چوکار توسعه یافته که در نیمه دهه (۱۹۶۰) عملیاتی بود،نخستین گزارشها در مورد تبدیل پهپاد به موشک دلیله که یک کروز تهاجمیست در سال (۱۹۹۵) منتشر شد.
از آنزمان تا کنون صهیونیست‌ها با اعمال تغییرات بسیار دلیله را به یک سلاح ضربتی پودمانی ماژولار چند منظوره تبدیل کرده اند،برنامه پروازی این سلاح شامل مختصات نقطه ای مسیر و ارتفاع پروازی توسط یک کاربر زمینی بروز رسانی میشود،نمونه استاندارد موشک دلیله از جستجوگرهای الکترو اپتیکی بهره میگیرد که از قابلیت تعقیب خودکار هدف برخوردار است. این موشک در آزمایش‌های خود توانایی انهدام اهداف متحرک زمینی با سرعت پنجاه کیلومتر در ساعت را به اثبات رسانده است،جستجوگرهای این موشک میتوانند اهداف مورد نظر خود را تا فاصله شانزده کیلومتری شناسایی کند، اپراتورهای دلیله ادعا می‌کنند که کارایی این موشک در حمله به اهداف متحرک بیشتر از حمله به اهداف ثابت است!

موشک

ساختار ارتباط داده‌ای موشک امکان کنترل انسانی در حلقه را برای تایید نهایی هدف ممکن کرده است، در صورتی که هدف تایید نشود و یا ارتباط با موشک قطع شود بر اساس یک پیش فرض سیستم ناوبری دلیله مانور پروازی در اطراف هدف را آغاز میکند و قادر است در صورت صدور فرمان مجدد به سوی هدف حمله کند.
این موشک به اندازه اینکه ۲۲ دقیقه مداومت گشتزنی بالای هدف داشته باشد را داراست و بر این اساس حالت بهینه پروازی آن سیر در ارتفاع بالا میباشد،نمونه های کنونی دلیله به سر جنگی سی کیلوگرمی با مواد منفجره شدید الانفجار دارد اما شرکت سازنده مدعیست که روی یک سر جنگی نفوذگر برای حمله به اهداف مستحکم شده کار می‌کند.
نمونه دلیله«EL»برای نصب روی جتهای جنگکنده و نمونه دلیله«HL»برای نصب روی بالگکردهای تهاجمی طراحی شده اند،نمونه زمین پایه این سلاح با نام دلیله «GL» شناخته میشود و نمونه دلیله «SL» موشک دریا پایه و ضد کشتی است، شرکت «IMI» در ژوئن ۲۰۰۲ اعلام کرد که بر اساس سفارش دریافتی از نیروی دریایی آمریکا توسعه نمونه بالگرد پرتاب دلیله را برای جایگزینی با موشک‌های ضد سطح پنگوئن آغاز کرده است.
نتیجه این کار منجر به معرفی نمونه‌ای از موشک دلیله موسوم به لایت دفندر شد، برای تثبیت مفهوم دفندر لایت یک پروژه مطالعاتی کاهش خطر پذیری سه ماهه انجام شد و ارزیابی میدانی این سلاح توسط بالگردهای SH_60C hawk   نیروی دریایی ارتش ایالات متحده صورت پذیرفت، موشک کروز دلیله میتواند با سرعت (۰/۳ تا ۰/۷) ماخ در ارتفاع ۲۸۰۰۰ پایی از سطح دریا به سوی هدف پرواز نماید، نرخ اوجگیری این موشک چهار هزارپا در دقیقه بوده و حداکثر شتاب قابل تحمل در انجام مانورهای پروازی معادل 5G می‌باشد.

موشک

موشک دلیله توان خود را از یک موتور توربوجت «BS_175» تأمین می‌کند؛ این موشک به یک کامپیوتر پرواز دیجیتال مجهز است که امکان تغییر برنامه پروازی را فراهم نموده و به آن اجازه می‌دهد در نزدیکی هدف در صورت نیاز با انجام مانور پروازی موقعیت خود را تغییر دهد.
بر اساس اعلام منابع صهیونیست‌ها موشک دلیله در یورش ارتش این کشور به لبنان در سال ۲۰۰۶ نیز استفاده شده است، ارتش اشغالگر قدس تصاویری تبلیغاتی از شلیک یک فروند دلیله به سوی کاروانی از خودروهای حزب الله لبنان منتشر کرده است، استفاده از موشک‌های دلیله در حمله به نوار غزه در سالهای۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز تائید شده است.

  • موافقین ۶
  • ۳۴۱۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۵)

  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • عالیهههههههههههههههههههههههههههههه
    لامصب عجب موشکیه کاشکی یه دونش گیرمان بیاد تا ازش مهندسی معکوس کنیم
  • فدایی رهبر
  • بسیار مطلب زیبایی ما را هم دنبال کنید...
  • مهراد رحمانی
  • مطالبت واقعا خوبن
    همه چیه وبت عالیه
    منم تازه شروع کردم
    میخوام ادامه بدم
    بیا تبادل لینک کنیم
    به منم سر بزن
  • حمید دولتى
  • باسلام از ظاهرش برمیادکه باید هدایت تلویزیونى داشته باشه؟ نظرم درسته؟ اگر نظرم درست باشه نیازمند ارتباط دایم با کاربرش هست واین یعنى میشود با جمینگ مناسب این ارتباط را قطع کرد. لطفا دوستان اگاه در این زمینه راهنمایى کنند. سپاس
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی