دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

هواپیمای ترابری

هواپیمای ترابری بلوگا، موسوم به نهنگ سفید یک هواپیمای جابجا کننده است. این هواپیمای باری که می‌تواند بالهای ایرباس A380 را نیز در خود جای بدهد به منظور جابجایی آسان قطعات ساخته شده ایرباس در مناطق مختلف و ترانسپورت کردن آن به محل مونتاژ، ساخته شده است. اما دلیل اینکه به این هواپیما لقب نهنگ سفید داده شده این است که مانند نهنگ سفید قسمت بالای آن قوس کوهان مانند دارند.

هواپیمای جابجا کننده

هواپیمای سوپر گوپی

شرکت هواپیمایی ایرباس یک شرکت چند ملیتی است؛ و قطعات الکترونیکی، اویونیکی، بدنه، بالها و ... در نقاط مختلف ساخته می‌شود. برای همین منظور جابجا کردن این قطعات و رساندن آن به کشور‌ مونتاژ کننده مستلزم هزینه و زمان بسیار است. تا پیش از این هواپیمای سوپر گوپی مأموریت جابجایی قطعات ایرباس را به عهده داشت اما با بزرگتر شدن هواپیماها و ورود نسل جدید پهن پیکرهای ایرباس این کار از توان سوپر گوپی خارج است. اگر هم بنا باشد یک قطار یا کامیونت‌هایی در اندازه بالها یا بنده‌ی ایرباس‌های پهن پیکر جاده‌های اروپا را در نوردد هزینه‌های شرکت ایرباس به شکل سرسام آوری بالا خواهد رفت و به جز این جابجایی قطعات بزرگ از طریق ریلی هم غیر ممکن است. شما یک سکان و دم A320 را تصور کنید که بناست از خیابان‌ها و جاده‌های شهری بگذرد. مشکل عرض جاده، تونل‌ها، پل‌ها، زیرگذرها، سیمهای برق و ... همه و همه موانعی غیر قابل انکار یا دور زدن هستند. برای همین هم ساخت چنین هواپیمایی که بتواند قطعات بزرگ را در بدنه خود جای بدهد برای شرکت ایرباس بسیار ضروری بود.

همانطور که در ابتدای سخن به عرض رساندم از اوایل دهه نود به این طرف ایرباس به سمت ساخت هواپیماهای بزرگتر رفت و اگر قبل از این میشد برخی قطعات هواپیماهای متوسط را از مسیر جاده‌ای عبور داد با پر گشودن هواپیماهای پهن پیکر جدید این امر غیر ممکن می‌نمود و هواپیمای سوپر گوپی (نسل قبلی مشابه بلوگا) هم نمی‌توانست چنین قطعاتی را جابجا کند.

هواپیمای ترابری

بلوگا

این هواپیماهای جدید که جانشین سوپر گوپی شدند می‌توانند بارهای بسیار بزرگتر و حجیم‌تر را جابجا کنند. طبق مشخصاتی که خود شرکت ایرباس ضمیمه معرفی نامه این هواپیما کرده است. بلوگا می‌تواند بارهایی به حجم ۱۲۱۰ متر مکعب و تا وزن ۴۷ تن را جابجا کند. همچنین رنج پروازی مشخص شده برای بلوگا 900 ناتیکال مایل بوده حدود 1440 کیلومتر تخمین زده می‌شود. از نظر سرعت هم این هواپیما می‌تواند به سرعتی برابر با 0.7 سرعت صوت (ماخ) هوانوردی کند. تا کنون حدود 5-6 فروند از این هواپیمای پهن پیکر ساخته شده است و در بین اسپانیا، آلمان، انگلیس و فرانسه رفت و آمد کرده و قطعات تولید شده در این کشورها را به مقصد شرکت مونتاژ ترابری می‌کند. در اینجا لازم به ذکر است که بنا به وزن و ابعاد بار رنج پروازی بلوگا هم تغییر می‌کند. همچنین نحوه بارگیری هم با توجه به ابعاد و وزن بار توسط مهندسین و نرم افزارهایی مخصوص تأیین مرکز ثقل، انجام می‌شود. به نحوی که برنامه موجود مشخص می‌کند قطعات در کدام قسمت از محل بارگیری باید قرار بگیرند.

تالیف: دانشنامه دفاعی

حق نشر برای این پایگاه محفوظ می‌باشد

نکته: روی تصاویر کلیک کنید

  • موافقین ۱۱
  • ۵۴۱۷ بار مطالعه شده است

بلوگا

ترابری

سوپر گوپی

هواپیما

نظرات (۲)

سلام.ممنونم از مقالتون.این عکسها هدیه من به شما و کاربران.ببخشید دیگه کار دیگه ای از دستم بر نمیاد
http://8pic.ir/images/9ag60t238k17fk72bp7u.jpg
http://8pic.ir/images/tgpcoq2b8hu9eckmcrlm.jpg
http://8pic.ir/images/ox2omrcvs3imffzeypjd.jpg
http://8pic.ir/images/miu34oz5sxom6pj0v9na.jpg
http://8pic.ir/images/m9dosgvbak6ntnmr16hb.jpg
http://8pic.ir/images/zky90rc2hixb5hnka2iv.jpg
http://8pic.ir/images/667975finh2so8s848iu.jpg
http://8pic.ir/images/kzytqe4xtaqxx2cnk2bi.jpg
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
خواهش می‌کنم
دستتان درد نکند ممنون بابت تصاویر
  • مهدی ابوفاطمه
  • ممنون