دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

همان طوری که می‌دانیم، هواپیمای تامکت به دلیل دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فرد به عنوان یکی از موفق‌ترین جنگنده‌های طول تاریخ هوانوردی به شمار می‌آید و هنوز نیز پس از بیش از سی سال خدمت در نیروی دریایی آمریکا، همانند هواپیمایی تازه طراحی و تولید شده می‌نماید.

تامکت

یک فروند تامکت با شش تیر موشک فونیکس

این جنگنده نسبت به همقطاران خود دو ویژگی بسیار برجسته داشت، که یکی دارابودن سیستم بال های متغیر و دیگری سیستم موشکی فونیکس، که مورد آخری ویژگی بسیار جدید و تکنولوژی نوینی در عرصه نبردهای هوایی به شمار می‌آمد و صد البته قیمت این پرنده به دلیل داشتن چنین سیستم گران قیمتی بسیار بالاست. در واقع، به جرات می‌توان اظهار کرد که محبوبیت هواپیمای تامکت بیشتر به دلیل توانایی حمل موشک‌های فونیکس بوده و اف-14 بدون آن هیچ کاره است. این موشک های هوا به هوا، با بردی بیش از 150 کیلومتر جزو دوربردترین موشک‌های هوا به هوا به شمار آمده و با کد AIM-54 و لقب فونیکس به معنای ققنوس شناخته می‌شود.

موشک فونیکس تصویر بالا

سیستم هدایتی این موشک از نوع فعال یا اکتیو است. اکتیو به این معناست که پس قفل روی هدف و شلیک موشک، دیگر نیازی به قفل ماندن رادار هواپیما روی هدف نیست و موشک می‌تواند مستقل از رادار هواپیما به عملیات ادامه دهد. در این سیستم راداری، پس از شلیک موشک، هدایت موشک و محاسبه زاویه مناسب برای برخورد به هدف، به عهده کامپیوتر درونی موشک سپرده شده و هواپیما می‌تواند به تعقیب اهداف دیگر برود. دلیل ایجاد این ویژگی نیز مشخص است، به دلیل برد بسیار آن، اگر هدف در حداکثر برد موشک باشد، نسبتاً زمان زیادی طول می کشد که موشک به برد فراتر از 150 کیلومتری رسیده و به هدف اصابت نماید. با توجه به توضیحات قبل بدیهی است که فقل ماندن رادار هواپیما تا برخورد موشک به هدف آن را از انجام عملیات دیگر محروم ساخته و چه بسا به خاطر حفظ قفل روی هدف، هواپیمای پرتابگر خود طعمه هواپیمای دیگری شود.

رادار فعال این موشک این امکان را به هواپیما می‌دهد که در هنگام برخورد به هدف، اف-14 پرتاب کننده حتی در آشیانه و خلبان‌های آن از آن خارج شده باشند.

حداکثر سرعت عملیاتی این موشک پنج ماخ بوده و در بسیاری از موارد این موشک، پس از پیدا کردن هدف در نزدیکی آن منفجر شده و توان فوق‌العاده کلاهک جنگی آن هواپیمای هدف را منهدم نماید. طول این موشک 3.9 متر بوده و قطر آن نیز به 38 سانتیمتر رسیده و وزن آن نیز  460 کیلوگرم و وزن کلاهک جنگی آن در حدود 67 کیلوگرم است. این موشک از موتور توربوراکت با سوخت جامد استفاده می کند که به این موشک حداکثر سرعت را می بخشد. در هنگام شلیک این موشک، مستقیماً به دنبال هدف نمی رود بلکه مسیر احتمالی گذر آن را محاسبه کرده و به سمت آن جا می رود.

در تست‌هایی که بر روی این موشک در مراحل اولیه آزمایش صورت گرفت، شش هدف مصنوعی که در روی رادار هواپیما به شکل هواپیماهای واقعی نمایش داده می‌شوند، از زمین پرتاب گردید که هر شش هدف توسط رادار قدرتمند تامکت شناسایی گردیده و شش موشک فینیکس با فاصله ی بسیار اندک، یکی پس از دیگر پرتاب گشتند. از شش موشک پرتاب شده، پنج فروند آنان به صورت مستقیم یا دایرکت هیت به اهداف برخورد کرده و آنان را به طور کامل منهدم نمودند؛ اما یکی از این موشک‌ها به دلیل کوچک بودن نسبی هدف مصنوعی و نیز اشکالی در رادار این موشک، از مسیر خود منحرف شد که اعلام گردید در صورت واقعی بودن هدف، امکان چنین اشتباهی وجود ندارد. میزان موفقیت این آزمایش، هشتاد درصد اعلام گردید که برای آزمایش یک موشک تازه طراحی شده و البته با هدف‌های مصنوعی، میزان موفقیتی بسیار عالی بود.

در مورد این موشک، از بین بردن آن با انجام مانورهای شدید که در نتیجه موشک به دنبال هواپیما رفته و در اثر شتاب جی از بین می‌رود، امکان ندارد، چرا دیگر این حقه نیز قدیمی شده و این موشک توانایی تحمل شتاب جی، حداکثر دو برابر شتاب جی قابل تحمل توسط هواپیماهای جنگنده امروزی را دارد. در هواپیمای تامکت حداکثر شش موشک فونیکس می‌تواند حمل شود که شامل دو عدد زیر بال‌ها و چهار عدد در پایلون‌هایی زیر بدنه می‌شود. نا گفته نماند این موشک ساخت کمپانی هیوز بوده و در طی جنگ تحمیلی علیه ایران نیز نیروی هوایی کشورمان با استفاده از هواپیمای تامکت مجهز به این نوع موشک های قدرتمند هواپیماهای عراقی بسیاری را از فواصل بسیار دور و باور نکردنی، سرنگون ساخته و بار دیگر نیز برتری خود را به نمایش گذاشت.

جالب است بدانید که در یکی از نبردهای هوایی تامکت ایرانی توانست تنها با شلیک یک فروند موشک فینیکس چهار فروند میراژ عراقی را که در فرمیشن نزدیک به هم پرواز می کردند را ساقط سازد. جالب است بدانید که در یکی از نبردهای هوایی تامکت ایرانی توانست تنها با شلیک یک فروند موشک فینیکس چهار فروند میراژ عراقی را که در فرمیشن نزدیک به هم پرواز می کردند را ساقط سازد. 

فینیکس فونیکس

فینیکس

پی‌نوشت: خلبانان بعثی به محض رویت اف 14 در رادار خود می‌گفتند. [اف 14، اف 14، ای خدا، فرار کنید، فرار کنید]

پی‌نوشت2: تامکت و فونیکس‌اش پیش میگ 31 و آر 37 مثل یک سوسک تپل آماده له شدند هستند.

مطالب مرتبط:

  • موافقین ۱۲
  • ۷۶۰۷ بار مطالعه شده است

AIM 54

فونیکس

نظرات (۳۷)

پوففففف عراق ....(︶︿︶)
دانشنامه دفاعی:
خیلی موشک خوبی است
عمو جان آنقدر ناراحتم که مردم به شکلی قدر ناشناسانه و عامدانه لایک نمی‌کنند.
خزعبلات دیگران را لایک می‌کنند. اما مطالب علمی ما را لایک نمی‌کنند.
این منصفانه نیست.
به جز این من تمام مطالبی را که می‌خوانم بدون استثنا لایک می‌زنم.
این که انصاف نیست.
[غم و اندوه]
ایییی عمو اره والا ما همیشه قدر نشناسیم . مقابل خدا قدر نشناسی میکنم برای خودمون که دیگ...... عکس و متن خاک بر سری که بزاری هزار و شفصدتا لایک میخوره اونقدم تعریف تمجید میکنن !!!!!! حتی اگه مسخره هم باشه ....یه جایی خونده بودم تو یه وبلاگ نوشته بود آیی اونایی که برای موهای پریشان دختران شعر میسرایی تو تاکنون رقص چادرش را در باد ندیده ایی( کمی عوض شد)  فک کنم سه یا چهار تا لایک خورده بود عوضش یه جا دیدم یه عکس که دختره برا خودش سبیل گذاشته خارجی بود به گمونم دویست سیصدتا نظر داشت😒. یه حدیث هست میگه آدم از دو چیز هرگز سیر نمیشه علم و ثروت ...ولی آدم ها اطراف ما هیچ کدوم طالب علم نیستیم .همین مطالب شما سطح اطلاعاتمونو بالا میره ولی ما .....
دانشنامه دفاعی:
می‌دانی عمو جان
یکسری از دوستان هستند که دارند به شکل بچه‌گانه‌ای لج می‌کنند.
من حتی اساس نامه خود بیان را خواندم. زدن لایک و گرفتن لایک هر دو یک امتیاز برابر دارند. یعنی نویسنده همانقدر که لایک می‌زند امتیاز می‌گیرد که لایک می‌گیرد.
اما نگاه من به موضوع اینطوری نیست.
خب اگر بد است که چرا این همه بازدید کننده دارد. اگر خوب است که چرا لایکش نمی‌کنید؟
دوست دارم برخی از دوستان نزدیک هم که جدیدا دیگر سعی می‌کنند در این وبلاگ کامنت نگذارند (دلایلشان هم به درد خودشان می‌خورد) این موضوع را بدانند.
بر خورد من با همه خیلی صمیمانه و برادرانه بوده. اما وقتی کسی یک حساب خاص برای خودش باز کند و بخواهد خدای ناکرده از بالا نگاه کند ضمن اینکه از چشم خدا می‌افتد از چشم من هم می‌افتد. این طور آدمها برای همیشه از دایره‌ی دوستان من کنار گذاشته می‌شوند.
البته الان خودش می‌آید و می‌خواند. امیدوارم که بفهمد.
برای همین است که برایش کامنت هم نمی‌گذارم. من ابدا اینطوری فکر نمی‌کنم اما حواسم خیلی جمع است. تقصیر خودم نیست که خیلی باهوش‌تر از این دو سه تا دوست عزیز هستم.
  • mahdi ahadi rad
  • خوب بود، ممنون
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش می‌کنم آقا مهدی
    دست گلتون درد نکنه جالب بود...
    :):):):):):)
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون عمو جان
    کجایی این روزها کمتر سر می‌زنی؟
    خوبید عمو...
    والا درسام بالا گرفته...
    زنگ تفریح رو هم کم میزنن...
    :(:(:(:(:(:(:(
    دانشنامه دفاعی:
    عمو جان
    البته درس مهم است.
    اما شما کل لشگر را تنها گذاشتید.
    زنگ را از جا بکنید بیارید به قرارگاه... من هر دو ساعت زنگ تفریح برگزار می‌کنم
    هیییی عمو تا باشه از این چیزا عب نداره
    دانشنامه دفاعی:
    بله عمو جان
    مهم خودمان هستیم که می‌دانیم موضوع چیست.
    آنها بگذارید به خیال خودشان بمانند
    سلام بر زهرا خانم٬ تو ای پرستوی کوچک٬ حالتون خوب است...
    روزگار باب میل هست آیا؟؟؟

    مگه روزگار بدم دارم هههییییی میگذره
    خوبه خدارو شکر...
    ان شاءالله همیشه سلامت و خوش باشید
    دانشنامه دفاعی:
    من یا زهرا خانم؟
    خدا بخیر کنه هر دوساعت یکبار...!!!!
    من هر نیم ساعت یکبار صدبار میرم سر یخچول 
    و کل خونه رو باز سازی و مهندسی میکنم...
    دانشنامه دفاعی:
    یخچول؟
    یخچول چی هست عمو جان؟
    هم شمل و هم زهرا....
    توجه کنید( ان شاءالله همیشه سلامت و خوش باشید)
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون عمو جان
    شمل هم همینطور
    به یخچالی که از هیچ تهی باشه میگن یخچول...
    :)):)):)):)):))
    دانشنامه دفاعی:
    :)))
    شمل=شما
    دینگ. یخچول معادل یخچال خالی است
    دانشنامه دفاعی:
    شمل هم یعنی شما
    [در هنگام عجله داشتن برای خداحافظی می‌توانید به جای واژه نامنوس شما از واژه شمل استفاده کنید]
  • کدخدا (م.م.ز)
  • سلام حاجی
    دمت گرم
    خوبی؟
    لایکی نگران نباش
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    زنده باشید.
    ممنون
    خدا را شکر که شما را داریم برادر
    یا حضرت جرجیس شمل یعنی چی؟؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    عمو جان، شما نوشتی شمل من هم ریشه یابی کردم
    خدا بخیر کنه این صفحه کلیدها خود به خود کلمات رو عوض میکنن....
    صفحه کلید من رو دستکاری کردن...
    دانشنامه دفاعی:
    بله، یحتمل ارتش سایبری دشمن در این کار نقش دارد
    خیلیم عالی بود :)
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
  • علی اصغر
  • سلام عمو
    خوبین؟
    من لایک کردم
    ای عمو عمو
    نمی پرسی
    احوالمو
    (لبخند)
    عمو بی نهایت تا دوستت دارم
    (گل)
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    ممنون عمو جان
    شما چطورید؟
    خوبید ان شاءالله؟
    دارم در بین داستان‌هایم که با صدای خودم ضبط شده یک نمونه مناسب برای زهرا خانم پیدا می‌کنم.
    می‌دانید که چند رمان در ژانتر فانتزی و کمیک استریپ نوشتم الان دارم یک نمونه با حجم کم را پیدا می‌کنم.
    من هم شما را دوست دارم عمو جان
    [باغچه]
  • گوهریا ...
  • باسلام اقا یاور
    خوبید،خوشین و سلامتید
    چه خبر از دانشنامه اوضاع بر وفق مراد هست یا نه
    از دوستان چه خبر مثل اینکه کم پیداشدند
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    هستند.
    دوستان که مرتب سر می‌زنند
    خوبی دوستان خوب داشتن همین است
  • مهدی ۳۱۳
  • سلام
    این موشک توی ایران بومی سازی شده ؛ درسته؟!

    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    بله این موشک در ایران با نام فکور 90 به یاد شهید فکوری مهندسی معکوس و بهینه سازی شده است.
  • علی اصغر
  • بله خوبم
    عموی خوبم
    خیلی آرامش دارم
    آرامش عجیبی

    دانشنامه دفاعی:
    خدای را شکر
    ان شاءالله که حالتان به احسن الحال تغییر یابد مستدام بماند.
    خدا را شکر
    خیلی خوشحالم که این را می‌شنوم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • :)
    عالی بود
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون دخترم
    سلامممم
    سلام گوهریای صمیمی٬ صمیمی...

    دانشنامه دفاعی:
    :))))
    عمو خوبید...
    میلاد با سعادت امام حسن عسکری رو تبریک و تهنیت میگم...

    دانشنامه دفاعی:
    ممنون دختر گلم
    به شما هم تبریک متقابل عرض می‌کنم
    سپاس‌...
    :)):)):):))
    ساعت رو ثابت کردم که زنگ تفریح طولانی بشه...
    کلا من بشر با حالی هستم...
    :)):)):)):)):))
    دانشنامه دفاعی:
    بر منکرش لعنت
    عمو جان به آمار حاضرین در سایت یک نگاهی بیانداز!
    نمی‌دانم چرا هروقت اینطوری می‌شود استرس می‌گیرم!
    یا حضر ت حوا
    ۱۱۱ 
    چه راضی در این یک ها هست؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    یا حضرت لوت
    چند روز پیش حدود 300 نفر شدند یکدفعه ریختند توی وبلاگ
    یا خدا دویست و چهار چشم سلاممممم
    دانشنامه دفاعی:
    الان آمار بیشتر شده؟
    وای خاک عالم٬ من میگم صفحه کلیدم چیزیش  شده...
    راضی یعنی خشنود نگهداشتن...
    دانشنامه دفاعی:
    باور کن عمو جان من رازی دیدمش.
    الان خودت گفتی متوجه شدم
    شاید اتوکارکت داری؟
    الان شد صد و چهل و شیش  چشم. مملکت سلامتون کردم جوابمو بدید خب
    دانشنامه دفاعی:
    دخترم
    لزومن توی این صفحه نیستند.
    نصف بیشترشان دارند صفحات آراس‌اس را مطالعه می‌کنند.
    عمو شما مقصر هستید باید یه غلط گیر بذارید تو وبلاگتون...
    أه أه أه حتی پاکن هم ندارید 
    أه أه أه
    دانشنامه دفاعی:
    می‌کشمش

    راستی عمو جان
    می‌دانستید این مادر [طبقه پایینی] به اورانیوم می‌گوید عمریوم
    امروز با هم حرف می‌زدیم می‌گفت.. با لحجه قزوینی
    همه‌ی عمریوم دادن به اوباما حالا باس خدمان بریم گدایی کنیم
    85 سالش است. خیلی بامزه است.
    الهی...
    عمریوم...
    خدا حفظش کنه...
    دانشنامه دفاعی:
    خیلی بامزه‌اس
    سی سال پیش پسرش مرده اسمش امیر بود
    الان گاهی مرا با پسرش اشتباه می‌گیرد. تقریبا فراموشی دارد می‌گوید:
    امیرم، ببم.. فلان و بهمان
    :(:(:(:(:(:(
    خدا لعنت کند ای فراموشی رو...
    :(:(:(:(:(

    دانشنامه دفاعی:
    ناراحت نشو عمو جان
    خیلی حواسم به آنها هست.
    این پیر مرد پیر زن را خیلی دوست دارم.
    بدون استثناء تمام خریدهایشان را انجام می‌دهم.
    بنده خدا پیر زن که فکر می‌کند مرحوم امیر آقا دارد برایش خرید می‌کند.
    یک دست پختی هم دارد.
    هر چی درست می‌کند می‌آید لب در اتاقش آنقدر کلید برق را روشن و خاموش می‌کند تا متوجه شویم بروم پایین.
    در کل حال می‌کنم با این دو تا.
    خدا را شکر که این لطف شامل حالم شد به دو تا پیرمرد پیرزن خدمت کنم.
    پیرمرد هم قبلا مداح بوده... هنوز گاهی سر کیف باشد می‌خواند.
    حالا عکسشان را هم می‌گیرم می‌فرستم ببینید.
    خدا حفظتون کنه عمو ...
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون دخترم
    خدا شما را نگه دارد
    خدا خیرتون بده عمو...
    :)):)):)):)):))
    دانشنامه دفاعی:
    ممنونم عمو جان
    خدا شما را نگه دارد
    لایک داره مطالبتون خیلی خوب بودن
    دانشنامه دفاعی:
    خیلی ممنون

    سلام

    من لایک ندادم بخاطر جمله آخری فکر می کنی ار۳۷ و میگ۳۱ خیلی راحت می تونن تامکت رو بزنن و اینکه خلبانان ایرانی به محض دیدن موشک روی رادار جنگنده واکنش نشون میدن

  • مهران رجبی
  • واقعا دمتون گرم لذت بردم از مطالبتون.

    درود بر برادران نیروی هوایی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی