دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی در مراسمی که به همین مناسبت با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران ، سردار دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ،جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی - تحقیقاتی برگزار شد، نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما  با نام  اوج رونمایی گردید.
به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشریح این دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طی سخنانی اظهار داشت: موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسید.

موتور توربو جت ملی اوج

سردار دهقان گفت: با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.
وی با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می گردد، اظهار داشت: نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد.
وزیر دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
سردار دهقان: دستیابی به فناوری تولید پره های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهمترین فناوری های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» می باشد.
وی با حائز اهمیت توصیف کردن دستاورد رونمایی شده گفت: دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک های توربین، اسپول های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر گردیده است.
سردار دهقان با اشاره به اینکه با  طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت ،  جمهوری اسلامی ایران   از نظر علمی و فناوری های نوین از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار می شود تصریح کرد، افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفت های دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و نیز الهام بخشی و امید آفرینی به عنوان الگوی اسلامی  پیشرفت از مشخصه های بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربوجت ملی اوج محسوب می گردد.
وی ، ایجاد زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمان های زیرمجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها، مراکز علمی و فناوری و  شرکت های خصوصی دانش بنیان، برای تحقق این دستاورد ملی را نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای بکارگیری ظرفیت های کشور در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی ذکر کرد.
سردار دهقان در پایان ضمن گرامیداشت روز صنعت دفاعی و هفته دولت با  تشکر و قدردانی از تدابیر و حمایت های فرمانده ی معظم کل قوا ، ریاست محترم جمهور و زحمات مدیران، دانشمندان ومتخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، نیروی هوایی ارتش ج.ا.ایران و شبکه گسترده همکاران صنعتی–تحقیقاتی که با روحیه،  تلاش و مدیریت جهادی این افتخار ملی را رقم زدند تأکید کرد: باید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده با شتاب بخشیدن به تحقق این گونه فناوری های راهبردی،  فرامین معظم له را  با قدرت و صلابت اجرا نموده ، اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور را عملیاتی  نماییم.

موتور اوج موتور ملی توربو جت

  • موافقین ۴
  • ۲۲۰۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۳)

درود و سلام بر بزرگ مردان ایران زمین و از عظم و همت فراوان آنها
  • محمد داودی
  • good
    انشاالله عملیاتیش که روی پهپاد وجنگنده نصب شده رو ببینیم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی