دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین فرزند مرحوم سیدعلی اکبر در ماه ذی القعده سال 1314ه.ق در تهران متولد شد. او یکی از علمای شیعه قرن چهاردهم است.دروس مقدماتی رادر مدرسه پامنار تهران به اتمام رسانید ودر سال1326 قمری باپدرش عازم عتبات شد. درمدت دوسال که آنجا توقف داشت تحصیلات سطوح را نزد مرندی و شهرستانی به پایان رساندو همراه پدر به کرمانشاه بازگشت. شب‌های پیشاور نام کتابی با مضمون ده شب مناظره سلطان الواعظین شیرازی، با دو نفر از عالمان حنفی مذهب اهل سنت افغانستان است.کتاب به زبان فارسی است و از ویژگی‌های این اثر آن است که حالت داستانیِ مستند و جذاب دارد و ضمن بیان اسناد و ادله شرعی و عقلی، صبغه تاریخی بسیاری از مباحث بر جذابیت و گیرایی آن افزوده است.سرآغاز این مناظره‌ها، مقدمه‌ای در ۸۶ صفحه بدین مضمون است: ((پس از ورود به کراچی ـ پایتخت آن روز پاکستان ـ خبر ورود داعی را جراید مهمّ نشر دادند... در هر کجا که وارد می‌شدیم با تجلیات بی سابقه ملی مورد استقبال واقع و در غالب این شهرهای مهمّ از طرف علمای ادیان و مذاهب باب مناظرات باز می‌شد. از جمله مجالس مهمّ، مناظره‌ای بود که با علمای هنود و براهمه در شهر دهلی، با حضور گاندی پیشوای ملّی هند واقع شد که در جراید مفصلاً درج گردید... چون اصرار بر حرکت به سمت ایران داشتم، از اطراف نامه‌های دعوت می‌رسید و از طرف رجال مهمّ شیعه پنجاب به پیشاور ـ که آخرین شهر مهمّ سر حدّی پنجاب به افغانستان است ـ دعوت شدم... عصرها در امام باره (حسینیه) عادل بیک و سالدار، مجلس مهمّی تشکیل و با حضور صاحبان ادیان و مذاهب مختلفه ادای وظیفه می‌نمودم. چون اکثریّت مردم پیشاور از برادران اهل تسنن هستند، در مدت سه ساعت که منبر بودم، روی سخن با آن‌ها بود... پس از منبر شب‌ها در مجلس خصوصی ساعاتی به مناظره می‌گذشت. روزی پس از منبر، خبر دادند: دو نفر از اکابر علمای کابل به نام‌های حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام وارد شده‌اند و تقاضای ملاقات نمودند، ده شب پی در پی پس از نماز می‌آمدند و در هر شب ساعاتی ممتد ـ که غالباً به ۷-۶ ساعت می‌کشید و بعضی شب‌ها تا مقارن طلوع فجر، وقتمان به مباحثات و مناظرات می‌گذشت. در پایان، ۶ نفر از رجال و ملّاکین و اصناف محترم اهل تسنن مذهب حقه تشیع اختیار نمودند)).

سلطان الواعظین در ده سال پایانی عمر بدلیل بیماری قلبی از منبر منع وخانه‌نشین شد تااین که درشعبان 1391 قمری درتهران وفات یافت. پیکرش به قم منتقل شد و در مقبره ابوحسین قم به خاک سپرده شد.

کتاب شبهای پیشاور با فرمت PDF و فایل صوتی شبیه سازی شده این مناظره برای شما عزیزان قرار داده شده است.پیشنهاد میشود فایل صوتی را حتما دانلود نمایید.

فایل صوتی:

شب اول و دوم:

شب سوم:

شب چهارم: 

شب پنجم: 

شب ششم: 

شب هفتم: 

شب هشتم: 

شب نهم: 

شب دهم: 

کتاب شبهای پیشاور با فرمت PDF: 

بها:سه عدد صلوات

منبع توضیحات:Wikipedia

منبع فایل صوتی:Shiaha.Com

  • موافقین ۵
  • ۱۸۷۴ بار مطالعه شده است

شبهای پیشاور

نظرات (۴)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • متشکرم
    دریاف شد
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش میکنم
    سلام
    ممنون داداش
    با اینکه قبلا گوش دادم ولی از بس عالیه که ارزش دوباره گوش دادنو داره
    حرف نداره
    ممنونم
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    بله بسیار جالب است
    من هم از شما ممنونم
  • ایمان سلمانی
  • ممنون
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش میکنم آقا ایمان
  • ....مسعود ....
  • بسیار کار خوبی کردید
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
    التماس دعا
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی