دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

طی سه ماه اول سال 2016 تلاش‌ها برای نزدیک‌تر شدن حماس به ایران آغاز شد. بر اساس گزارش «المیادین»، «موسی ابو مرزوق» عضو ارشد حماس مسئولیت این وظیفه را بر عهده داشت و با سفر به بیروت به صورت محرمانه با مسئولان ایرانی و حزب الله دیدار کرد؛ در همین حین بود که فایل صوتی از گفت‌وگوی ابومرزوق با یکی دیگر از مسئولان این جنبش به بیرون درز پیدا کرد وی دراین نوار صوتی حمایت ایران از فلسطین را «دروغ بزرگ» توصیف کرد و تهران را متهم کرده بود از حماس برای برقراری روابط با طرف های دیگر استفاده می‌کند.

گروه نزدیک به ایران در داخل حماس تلاش کرد این موضوع را مهار کند تا شکاف اختلافات عمیق‌تر نشود.

ابومرزوق به بیروت بازگشت و تلاش کرد با مسئولان ایرانی دیدار کند اما یک پیام واضح دریافت کرد: «بازی تمام شد».

اما پایان بازی، پایان تلاش‌ها برای نزدیکی با تهران نشد و هیاتی از حماس به ریاست «محمد نصر»، «اسامه حمدان» به همراه دیگر گروه‌های فلسطینی راهی ایران شدند تا در جشن پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کنند.

یک عضو حماس: تنها کشور قادر به حمایت از مقاومت ایران است

بر اساس این گزارش، هیات فلسطینی با تعداد زیادی از مسئولان ایرانی از جمله علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد اما دیدار بارزتری که علنی شد دیدار با قاسم سلیمانی فرمانده کل سپاه قدس بود.

المیادین به نقل از منابع آگاه نوشت در دیدارهای میان هیات حماس سلیمانی درباره تصویری کامل از مرحله آینده صحبت و اعلام شد شرایط قبل از 2011 که روابط بر پایه آنها بنا شده بود، ممکن نیست که با همان شروط و قواعد ادامه یابد. یک منبع حماس به المیادین گفت: جهان از زمان بهار عربی تغییر کرده است نه ایران، آن ایران است و نه حماس، آن حماس است اما تهران و حماس هر دو به دنبال حضور یک مقاومت قوی در فلسطین برای مقابله با تعرض‌های اسرائیلی هستند و به همین دلیل باید پایه‌های جدیدی در روابط وضع شود.

این عضو حماس افزود: طی سال‌های گذشته اشتباهات بسیاری رخ داده که برخی از آنها از جانب حماس و برخی از جانب ایران بوده اما ما هر دو طرف می‌دانیم که مقاومت در خطر است و ما می‌دانیم تنها کشور قادر به حمایت از مقاومت، ایران است و تجربه این را ثابت کرده است.

دیدار هیأت حماس با سردار سلیمانی

بر اساس این گزارش، سلیمانی در ادامه به تفصیل درباره واقعیت مقاومت و دیدگاه ایران نسبت به آن صحبت کرد و بر اساس اعلام منابع آگاه سلیمانی از سخنان ابومرزوق بسیار ناراحت بوده است زیرا ابومرزوق در تماس مستقیم با ایران بوده و بهتر از هر کسی می‌داند که ایران در سخت‌‌ترین شرایط هم از حمایت مقاومت دست برنداشته است.

از جمله مسایلی که سلیمانی در دیدار با هیات فلسطینی مطرح کرده به این شرح بوده است:

موضع جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین چه قبل از توافق هسته‌ای چه بعد آن ثابت و راسخ و بدون تغییر بوده؛ ما با صدای بلند تاکید می‌کنیم که مذاکرات با غرب فقط درباره موضوع هسته‌ای بوده نه هیچ موضوع دیگری. محمد جواد ظریف وزیر خارجه فقط یک ماموریت مشخص شده و واضح داشت و این ماموریت توافق هسته‌ای بود؛ در برابر شما تاکید می‌کنم حتی اگر فشارها و تحریم ها را دهها برابر علیه ما افزایش دهند ما از آرمان فلسطین دست برنمی‌داریم به همین دلیل کنگره بر موضع ضد ایرانی خود علیه ایران اصرار داد و تهران را حامی تروریسم و فلسطین می‌داند.

سردار: درباره فلسطین با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

سلیمانی در ادامه گفت: همانگونه که می‌دانید، برخی می‌گویند ما از فلسطین برای منافع خود حمایت می‌کنیم اما آنچه از آغاز انقلاب تا کنون مبرهن بوده این است که ما بر سر مساله فلسطین حاضر به مذاکره یا رسیدن به تفاهم با آمریکا نبوده‌ایم. به شما تاکید می‌کنم که حمایت از فلسطین ادامه دارد اما در برخی اوقات این حمایت به دلیل شرایط و اوضاع اقتصادی کمی کاهش داشته اما این فقط به خاطر شرایط بوده نه تغییر مواضع سیاسی.

سردار سلیمانی افزود کشورش مخالف با حمایت دیگر کشورهای اسلامی از مقاومت فلسطین نیست، وی گفت: ما علیه دیگر کشورهای اسلامی حامی شما نیستیم بلکه دست تمام کسانی که به شما کمک می کنند را می‌فشاریم؛ مشکلی با این موضوع نداریم و از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم و از همراهیشان با مقامت خوشحال می‌شویم.

وی افزود: مشکلات ما با عربستان تمام خواهد شد کسانی که با این و آن متحد شدند ضرر خواهند کرد، همگان به یاد خواهند آورد که چه کسی در کنار چه کسی ایستاده است، نبرد شما طولانی مدت است باید تمام جهان اسلام از شما حمایت کنند، می‌خواهیم که فسلطین قوی باشد.

سلیمانی در پایان گفت: در ایران، زمانی که مسئله، «فلسطین» باشد، همه انقلابی هستند، همگان فلسطین را دوست دارند فلسطین حتی در داخل ایران هم (موضوعی) اساسی است چند سال پیش شعار «نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای ایران» را سر دادند؛ از شما می‌پرسم اینها اکنون کجا هستند. ما این را در قاموس سیاسی خود ثبت کردیم. کسانی که هرگونه شعاری در مخالفت با حمایت ما از فلسطین سر دهند در هیچ پست سیاسی نخواهند بود و در راس تصمیم‌گیرندگان کلان کشور جای نخواهند داشت. کجا ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد؟

  • موافقین ۷
  • ۲۷۲۶ بار مطالعه شده است

قاسم سلیمانی

محور مقاومت

نظرات (۴)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
وبت عالیه
به وب منم سر بزن
اگه دوس داشتی منو لینک کن عزیزم
***********
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
ببخشید خواهر
عزیزم!؟
معذرت می‌خواهم
به نظرتان این لحن کمی توهین آمیز نیست؟
اما متاسفانه ظاهرا دولت آقای روحانی با حذف مقاومت و تسلیم در برابر غرب موافق هستن
دانشنامه دفاعی:
متاسفانه حقیقت دارد
خاک بر فرق مبارک سیاست‌هایشان باشد ان شاءالله
خودش باید آن دنیا جواب خدا و شهداء را بدهد
کاش یکی باشد به این آقا بگوید
آنجا لبخندت خریداری ندارند
  • ههـــ ـــــ
  • سلام برادر خوبید ان شاالله

    سال نو هم پیش پیش مبارک

    ان شاالله خودمون هم نو شیم

    اسلام با وجود شما و امثال شما پابرجاس برادر
  • پوریا صادقی
  • باعرض سلام خدمت شما.
    وبلاگ بسیار عالی با اطلاعات مفید و دسته بندی شده دارید.بسیار استفاده کردم.ممنون
    اما در رابطه با برجام چند نکته رو متذکر می شوم خدمت شما دوست فاضل و اندیشمند که در مورد دکتر ظریف بیسواد نظر داده بودید:
    اولن برجام طبق اسناد به دستور رهبری انجام گرفته و ابتدا توسط امریکار درخواست داده شده پس ظریف و روحانی نبودند که دوست داشتن مذاکره کنن بلکه حضرت اقا بودند که دستور فرمودند
    ثانیا:برجام در تک تکه لحظات زیر نظر حضرت اقاو نهاد های مرتبط بوده و این تیم فقط خط قرمز های اقا رو انجام دادند و اگر جز این بوده حضرت اقا باید جلوی مذاکره رو میگرفتن و لا غیر،
    ثالثن:برجام بعد از انجام اگر تمام موارد بالا رو هم اشتباه در نظر بگیریم توسط مجلس و شوارای امنیت و حتی مقام معظم رهبری تایید شده پس اگر در برجام موردی بوده که مشکل داشته باید این نهاد ها امضاش نمیکردن و اگر با اشکال هایی که دارد امضاش کردند پس همهگی کسایی که اون و امضا وتایید کردند با هر بهانه ای ک شما بیاورید در حق شهدا گناه کارند
    رابععن:حتی اگه همه ی این ها هم که بنده خدمتتون عرض کردم و حرف های که شما در پاسخ من خواهید فرمود اسنادیست و گاهن حرف هایی است که حزب های چپ و راست میزنن که ما باید حزب راه راست باشیم ن منحرف به چپ و راست که هر دو انحراف است و ممکنه تاریخ اسناد دیگری را فاش کند ولی با این حال دوست عزیز شما برید بخش بیمارستان کودکام سرطانی و بیماری های خاص،برید در بدو جامعه ببینید چقدر افرادی هستند که غذای شب ندارند،کودکانی که از درد میمیرن و.... و......  و....تا از درد بمیریم.شاید بگویید نه ربطی ب برحام نداره اما همین کافی که این همه دزدی در این سال ها بخاطر این که اقتصاد شفاف نبوده انجام شده، نفت قرار بوده که برسه به صفر و اون موقع درامد میشد صفر اگر میخواهید بگید اقتصاد مقاومتی که باید کم کم انجام میشده ولی نفت تقریبا تا پایان امسال به صفر میرسیده.
    به هر حال یاد بگیریم که اینقد انتقاد نکنیم.ذره ای برای مردمانی که درد میکشن گام برداریم.و شما ک این جوری جبه گیری کردید این هارو جواب بدید:مدل گوشیتون،مدل یخچال خونتون،مدل تلوزیونتون و و و و و ایا خارجی نیستند.و.ببخشید زیاده گویی کردم.
    موفق و پیروز باشید.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی