دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
سلاح اول، تفنگی از کشور صربستان به نام پیکان سیاه است که بنا بر اظهار نظر کارشناسان این سلاح نیز در زمره دقیق ترین و نیرومندترین سلاح های تک تیرانداز کالبیر بزرگ در جهان قرار می گیرد. این سلاح با مکانیزم گلنگدنی و با یک خشاب 5 تیر با گلوله های 108*12.7 میلی متر مسلح می شود و وزن آن 16 کیلوگرم است. این سلاح نیز در درگیری های کوزوو و جمهوری مقدونیه در بدترین شرایط آب و هوایی حضور داشته و توانسته است رضایت تک تیراندازان را به خود جلب کند. این سلاح به کشورهای اندونزی ،اردن، سریلانکا، مقدونیه و گرجستان نیز صادر شده است.

 

 
 
 
سلاح روسی KSVK نیز پاسخ روسها به نیاز نیروهای مسلح روسیه برای یک سلاح با کالیبر 12.7 میلی متری می باشد.اما نکته قابل توجه در این سلاح به کارگیری مکانیزم "بولپاپ" یا به عبارت دیگر ، قرار دادن خشاب در پشت قبضه سلاح می باشد. این عمل باعث می شود تا طول و وزن سلاح کاهش یابد. طول این سلاح 1400 میلی متر و وزن آن با دوربین و متعلقات 12 کیلوگرم بوده و از مکانیزم گلنگدنی استفاده کرده و دارای یک خشاب 5 تیر است. این سلاح درنبردهای منطقه چچن توسط نیروهای ویژه ارتش روسیه استفاده شده است.  

تفنگ

سلاح اتریشی HS.50 نیز از جمله دقیق ترین سلاح های تک تیرانداز کالیبر 12.7 در دنیا می باشد. لوله این سلاح با روش چکش کاری سرد تولید شده و از دقت بالایی در بردهای بالای 1500 متر برخورداراست. این سلاح در مدل اصلی فاقد خشاب بوده و هر گلوله بایستی منفردا به داخل لوله سلاح قرار داده شود. این عمل تا حدودی باعث کاهش وزن سلاح شده و وزن آن را به 12.4 کیلوگرم کاهش داده است. البته در یک مدل دیگر از این سلاح خشاب های 5 تیر نیز قابل استفاده می باشد. بنابر گزارش منابع خارجی حمهوری اسلامی ایران در سال 2006 و به منظور مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر 800 قبضه از این سلاح ها را از اتریش خریداری کرده است.

 
 
سلاح آمریکای TAC 50 ساخت شرکت آمریکایی مک میلان با کالیبر 99*12.7 میلی متر و مکانیزم گلنگدنی یکی از سلاح های معروف و رکورد دار در این دسته از سلاح ها می باشد. در سال 2002 میلادی و در افغانستان این سلاح توانست یک نفر از شبه نظامیان طالبان را در فاصله 2430 متری هدف قرار دهد.
 
 
این سلاح با یک خشاب 5 تیر مسلح شده و دارای برد موثری نزدیک به 1600 متر بوده و تاکنون به ترکیه، کانادا و رژیم صهیونیستی صادر شده است.
  • موافقین ۳
  • ۱۸۰۴ بار مطالعه شده است

نظرات (۱)

سلام.چرا از سلاح های ایرانیه ماهر،قاهر ،ارش و ...
رو نیاوردید.
بعد یه کلیپی دیدم از مورد هدف قرار دادن تروریست های تکفیری توسط تک تیرانداز های روسی که دوربین اسلحه فیلمش رو ظبط کرده بود و چند نوع تصویر برداری میکرد.ایا این سلاح های ایرانی هم ایت قابلیت رو دارن؟
ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی