دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

یکی از جدیدترین بالگردهای چینی Z-18 نام دارد، این بالگرد که به عنوان بزرگترین بالگرد توسعه یافته در چین شناخته می‌شود یک بالگرد متوسط مخصوص حمل و نقل نیرو است. بالگرد Changhe Z-18 در واقع نمونه توسعه یافته بالگرد  Z-8 Harbinمی‌باشد که در سه نسخه اصلی و یک نسخه تجاری ساخته شده است. روتور اصلی این بالگرد دارای شش تیغه از جنس کامپوزیت و به قطر بیش از 19 متر می‌باشد.

بالگرد
Z-8

از شاخصه های این بالگرد می‌توان به چند منظوره بودن، استفاده از کامپوزیت در بدنه و روتور، استفاده از موتورهای قدرتمند و بومی WZ-6C turboshafts اشاره کرد. از آنجا که این مقاله برای یکی از مجلات نظامی نوشته می‌شود به همین خلاصه بسنده کرده و دو هفته پس از انتشار متن کامل آن را در وبلاگ و یا کانال تلگرامی خود قرار می‌دهم.

موتور

WZ-6C turboshafts

نسخه تجاری با نام: Avicopter AC313  یک بالگرد حمل و نقل تجاری است و نخستین نمونه آن برای اولین بار در سال 2010 به پرواز در آمد.

Z-18

Avicopter AC313

نسخه A: این نسخه با نام Z-18 معرفی شده و دارای یک رادار جستجوگر رو به پایین است که برای ارتش چین در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود این نسخه به مرور جایگزین نسخه های قدیمی Z-8 شود.

Z-18A

نسخه F: این نمونه یک نمونه تخصصی ضد زیر دریایی است. در بدنه این نمونه یک جستجوگر طراحی شده توسط چین قرار گرفته است. نسخه F می‌تواند اژدرهای بومی چینی و هواپرتاب را با خود حمل و رها سازی کند. در این نمونه توانایی حمل چهار موشک ضد کشتی و یا چهار اژدر با ترکیب متفاوت در نظر گرفته شده است.

بالگرد

Z-18F

نسخه J: این نسخه یک نسخه تخصصی گشتی دریایی است و از یک رادار مخصوص استفاده می‌کند. در رمپ و قسمت درب انتهای بدنه یک رادار جمع شونده تعبیه شده است که می‌تواند در هنگام مأموریت باز شود. نخستین نمونه این بالگرد در سال 2009 به نیروی دریایی چین پیوست.

Z-18J

مشخصات:
نام: Changhe Z-18

محصول: چین

کاربر: ارتش چین

ورود به خدمت: 2014

خدمه: 2 تن

ابعاد:

طول: 23 متر

قطر روتور اصلی: 19 متر

ارتفاع: 7 متر

وزن خالی: 9.8 تن

حداکثر وزن: 13.8 تن

موتور: 3 x WZ-6C turboshafts

حداکثر سرعت: 336 کیلومتر در ساعت

سقف پرواز خدمتی: 9000 متر

رنج گشت: 900 کیلومتر

رنج نمونه دریایی با مخازن داخلی: 1600 کیلومتر

ترابری:

تعداد خدمه قابل حمل: 27 نیرو با تجهیزات کامل

توان حمل بار داخلی: 4 تن

توان حمل بار خارجی: 5 تن

©حق نشر برای وبلاگ و کانال تلگرامی دانشنامه دفاعی محفوظ می‌باشد©

  • موافقین ۳
  • ۱۹۱۰ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی