دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

در سال ۱۹۸۰ میلادی از سوی فرماندهی وزارت دفاع روسیه دستور ساخت توپ خودکششی قدرتمندی صادر گردید و کارشناسان کارخانه اورال زاوود در شهر نیژانی تایگیل منطقه سیبری شروع به بررسی و طراحی ساخت توپ جدید خودکششی قدرتمندی را با کالیبر ۱۵۲ میلی متر کردند. در سال ۱۹۹۰ میلادی کارشناسان روسی کارخانه اورال زاوود پس از بررسی طرحهای مختلف در مدت زمان زیاد، شروع به مونتاژ و ساخت توپ خودکششی ۱۵۲میلیمتری دو لول کالیتسیا کردند.

http://iran-armory.ir/wp-content/uploads/2015/07/Koalitsia1.jpg

 

(تصویر بالا نمای شماتیک توپ خود کششی ۱۵۲ میلی متری کالیتسیا را نشان میدهد)

 

در سال ۲۰۰۶ میلادی برای اولین بار ماکت توپ خودکششی کالیبر ۱۵۲ میلیمتری کالیتسیا در معرض عموم قرار گرفت و پیش بینی میگردید که در سال ۲۰۱۵ تعداد زیادی اراده توپ خود کششی کالیتسیا در اختیار یگانهای ارتشی قرار گیرد اما در سال ۲۰۱۰ میلادی فرمانده نیروهای زمینی ارتش روسیه ژنرال ولادیمیر پاپکین اعلام کرد که به دلیل کهنه بودن وقدیمی بودن طراحی پروژه ساخت توپ خود کششیکالیتسیا پروژه آن باید متوقف شود، اما بعضی از کارشناسان روس بر این باورند و احتمال میدهند که مجددا” خط تولید توپ خود کششی ۱۵۲ میلی متری کالیتسیا راه اندازی گردد.

خدمه توپ خود کششی کالیتسیا دو نفر می باشند و برای سوار کردن و همینطور مجهز کردن این توپ و برجک، از شاسی تانک تی ۷۲ روسی استفاده شده است که همانند تانک تی ۷۲ دارای ۶ چرخ جاده سیستم تعلیق می باشد. همانطور که در تصاویر می بینید، دو توپ روی همدیگر قرار گرفته که هر کدام دارای سیستم بارگذار خودکار گلوله ی مجزا از هم می باشند، این دو توپ در آزمایشات خوب عملکرده و از خود اثرات به یاد ماندنی به جا گذاشت که همین ها ممکن است باعث شوند تا خط تولید آن از سر گرفته شود.

 

در میادین جنگ و نبرد استفاده از دو توپ ۱۵۲ میلی متری کمک زیادی به نیروهای توپخانه می کند و باعث افزایش اطمینان نیروهای توپچی می گردد و در زمان شلیک بی وقفه می توان به نوبت از توپها بصورت جداگانه استفاده کرد که باعث کمتر داغ شدن لوله های توپ مزبور میگردد. لوله توپهای ۱۵۲ میلی متری از نوع مدل ۲А۸۶ می باشند و خبرگذاریها گزارش داده اند که این مدل توپها برای مونتاژ در ناوهای مدل جدید در دست ساخت برای ناوگان نیروی دریای روسیه در نظر گرفته شده اند.

جایگذاری گلوله های در جان لوله توپ بصورت اتوماتیک و با انتخاب نوع گلوله صورت میگیرد و با هر درجه زاویه قرار گرفتن لوله ها جایگذاری گلوله براحتی انجام میشود و شلیک گلوله ها نه بطور همزمان با دو لوله بلکه به نوبت صورت میگیرند و این توپها دارای نرخ آتش بالای زیادی نسبت به مدلهای دیگر می باشند.

 

http://iran-armory.ir/wp-content/uploads/2015/07/Koalitsia3.jpg

(تصویر بالا توپ خود کششی ۱۵۲ میلی متری روسی کالیتسیا نشان میدهد)

 

http://iran-armory.ir/wp-content/uploads/2015/07/Koalitsia4.jpg

(تصویر بالا برجک توپ و سیستم اتوماتیک جایگذاری گلوله های ۱۵۲ میلی متری را در جان لوله توپ نشان میدهد)

 

 

مشخصات توپ خودکششی روسی ۲ х ۱۵۲-мм کالیتسیا Koalitsija-. به شرح زیر می باشد:

کالیبر (م م ): ۱۵۲

طول لوله توپ (م م) : ۷۹۰۴

وزن کامل سیستم (تن): ۵۵

حداکثربرد گلوله توپ (کیلومتر): ۵۰

نرخ آتش با سیستم گلوله گذاری اتوماتیک(شلیک / دقیقه): ۱۵-۱۶

تعداد ذخیره گلوله توپ(عدد): ۷۵

http://iran-armory.ir/wp-content/uploads/2015/07/Koalitsia5.jpg

گردآوری و ترجمه: دکتر حمید فرامرز پور

منبع وبسایت تخصصی زرهی ایران

  • موافقین ۴
  • ۲۷۱۴ بار مطالعه شده است

توپ خودکشش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی